SACD på 1940 og 4308

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SACD på 1940 og 4308

Tenkte jeg skulle teste ut litt SACD. Kjører foreløpig på et 2.1 oppsett, men tenkte det var verd forsøket.
    Problemet er at etter det jeg kan skjønne, kjører Denon 1940 SACD kun over analogt signal. Har vært og kjøpt en del signalkabler, og koblet opp på ext.1 på recieveren.
    Problemet da er at jeg vil spille dvd og vanlig cd over hdmi, men må spille SACD over analogt.
    Under oppsettet for dvd på recieveren kan jeg sette input som automatisk, men det ser ikke ut som den fikser ext-input her.
    Finnes det noen enkel løsning på dette, eller blir jeg nødt til å endre input manuelt hver gang jeg skifter format?
    1940 støtter også Denon-link. Noen som vet om den støtter SACD over link-kabel?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke denon men skal prøve å skrive litt.

Denon 1940 har bare HDMI-versjon 1.1
    Den måtte hatt HDMI-versjon 1.2 (DSD støtte) så kunne du bitstreame til reciver
    SA-CD.net - FAQ

Reciveren din har Denon-link men har DVD spilleren det ?
    Kan være en mulighet til SACD overføring
    Leste raskt manual men fant ingen ting om Denon-link til 1940
    www.denon.no

Det som helt sikkert går er 5.1 multichannel out på DVD spiller til Multichannel inn på reciver.
    Da må du vel også velge multichannel avspilling med fjernkontroll til reciver for å få lyd.

Tar du lyd ut fra audio out left + right blir det helt feil og avspilling blir ikke bedre en om du spiller vanlig CD med ansloge kabler ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, der har du helt rett. DVD spilleren støtter ikke link. Ser ut som jeg bare må forstsette som jeg har begynt da.
    Men da fungerer spilleren som forforsterker, og jeg bruker bare effektbiten i recieveren? Stemmer det, eller er jeg helt på jordet?
    For hvis det er tilfelle, går vel lyden utenom alt som heter EQ... Hørtes ikke ut som det var noen krise likevel da. Var en liten tanke bedre kvalitet på SACD-sporet i forhold til vanlig cd, men skal bli bra med 5.1 system!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ha en SACD configurasjon i DVD spillerens meny som kan forbedre resultat (i forhold til hva den er innstilt på nå og hva du endrer den til)
    Du må bruke 5.1 multichannel ut fra DVD spilleren men dette har du vel
    (5.1 analog kabling fra DVD til multichannel inn reciver)

Lyd på SACD er forskjellig i forhold til type SACD.
    Hybrid Multichannel SACD
    Hybrid Stereo SACD
    Hybrid Mono SACD
    Hybrid SACD
    Hybrid Multichannel SACD & DVD Video
    Single Layer Multichannel SACD
    Single Layer Stereo SACD

Multi-Channel kan inneholde fra 3 til 6 kanaler så det er ingen automatikk at det er 5.1 på alt.

SACD er plater med lagring 4,7 og 8,5 GB så det sier seg selv at dette er lyd i fohold til CD

Mulig du også kan avspille DVDA som også gir veldig bra lyd
    DVD-Audio spec DVD Replication Specifications

Hvordan din DVD spiller behandler lyd fra SACD til analog ut kan påvirke resultatet.

Espen Braathen: DVD-Audio & SACD

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Når du spiller sacd må du som tidligere nevnt bruke 5.1 utgangene på DVD spilleren for å få kremlyden. Når du bruker et 2.1 oppsett som du nevner du har, trenger du bare å bruke 3 analoge kabler mellom reciever og DVD spiller. Kobles mellom 5.1 ut på DVD og 7.1 analog inn på recieveren. Left og right pluss LFE.

Når du bytter fra dvd til sacd i spilleren må du bytte kilde på recieveren. Du kan ikke knytte både digital og analog opp mot samme input, feks DVD.

Du må velge "7.1 analog input" som kilde på recieveren (for å få med lyden fra subben også), og så vidt jeg vet har denon dette som en egen knapp på fjernkontrollen. For å lage deg et eget lydoppsett til avspilling av sacd kan du også forbinde 7.1 inngangen mot de tre brukeroppsettene som Denon har. Da vil recieveren bytte kilde og laste inn ditt brukeroppsett til sacd med et eneste knappetrykk.

Dog er jeg ikke helt sikker på om sacd har 2.1 lydspor på de platene som har 2 kanals lyd. Mulig du har et valg for dette på DVD spilleren, der du kan velge å mikse inn LFE sporet i frontene, eller la det gå som et dedikert LFE signal, om det i det hele tatt eksisterer et LFE spor på 2 kanals-innspillingene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de sacd'ene jeg har er det ett vanlig cd-spor, ett to-kanals sacd-spor og ett multikanals (5.1).
    Sånn jeg har koblet det nå har jeg koblet analogt ut fra 5.1 på dvd-spilleren (kun til fronter og SW), og inn på 5.1 analogt på recieveren (ext.1). Men sånn jeg har forstått det bruker den kunn effektforsterkerbiten i recieveren da. Det vil si at den går utenom crossover og ander LFE-innstillinger. Og siden sporet på platen kun er 2.0, sendes det ikke signal til sub.
    Er ikke noen krise da. Får bare fortsette å kjøre det sånn til jeg får bygget ut anlegget til 5.1
    Aner ikke åssen oppsett jeg har på spilleren, aner jeg ikke. Får titte på det etterhvert.
    Flaskehalsen her blir nok DAC'en i spilleren, men synes det funker helt greit! Får vel ikke noe særlig ut av SACD i stereo-oppsett uansett. Er vel først i multichannel de våkner til liv!
    1940 tar forresten DVD-A også. Kunne jo teste det også

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har trykket litt rundt nå, og kommet litt videre.
    Fant ut at under parameters, etter å ha satt reciever til ext.1 kan man definere om den skal bruke sub eller ikke. Med andre ord går ikke ext helt utenom prosessoren likevel.
    Har sett litt på oppsettet på spilleren også. Der så jeg man kan sette HDMI output til 2-kanal eller multi. Denne er nå satt til multi (uten at det spiller så veldig stor rolle i et 2.1 oppsett). Men under analog output kunne jeg bare velge 2-kanals. Hva dette kommer av, vet jeg ikke. Mulig jeg må innrømme nederlag og lese bruksanvisningen...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem HDMI og SACD avspilling med din 1940.

Hvorfor er at du må ha HDMI v1.2 for å bitstream DSD til reciver.
    DSD (Direct Stream Digital) får du ikke med HDMI v1.0 eller HDMI v1.1
    DVD spillere kan ikke gjøre DSD SACD om til feks 5.1 PCM og sende med HDMI som 6 kanalers PCM.

Med HDMI v1.2 sendes DSD som bitstream til reciver.
    Reciver må støtte DSD .

Bruker du Denonlink eller andre måter å sende SACD lyd bitstream til reciver så er man nødt til å ha reciver som støtter DSD.

Det gjør din reciver men DVD 1940 støtter ikke bitstream DSD for den har ikke HDMI v1.2

Da er eneste mulighet å sende SACD lyd med 5.1 multichannel out fra DVD til multichannel in på reciver.
    (6 kabler for analog overføring)

For å avspille lyd fra SACD da må du sette reciveren til multichannel som er nevnt.
    (fysisk trykke på knappen på fjernkontroll som heter multichannel)

Enten du har 5.1 anlegg eller 2.1 anlegg så må du kople de kablene du har.
    SACD har ikke 2.1 lydspor

Skal du spille en hybrid SACD som har 5.1 lydspor å ikke har kabler / høytalere til 5.1 så får du ikke hele lydbilde men du må gjøre det på multichannel måten uansett.

Som nevnt er justeringer til SACD avspilling i din DVD spiller å ikke reciver.

Har du bare 2.0 kabler så du får front right + left så er det fort gjort å kople til de andre kanalene ut fra multichannel.
    Har du noen gamle phono kabler så kan du bruke dem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •