LFE spor og stereo oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LFE spor og stereo oppsett

Hei!

Jeg er en av de som sverger til å kjøre stereo oppsett. Har nå XTZ 99.36 + XTZ klasse a forsterker.

Høytalerene spiller kjellerdypt og forsterkeren støtter 2.1

Oppsettet er knallbra til musikk, og fungerer også bra til film, men jeg har noen spørsmål når det kommer til filmdelen

1) Er det mulig å få LFE sporet på DVD/BluRay til å spilles av på høytalerene?

2) Hvis ikke 1) er mulig: Er det mulig å få spilt av LFE sporet hvis jeg kjøper en XTZ Sub i tillegg?

Savner litt dypbass i film (eksplosjoner ect) Jeg vet jo at høytalerene klarer det iom at de spiller dyyyypt i musikk.

3) er eneste løsningen å kjøpe en flerkanals forsterker?

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av juleribba
    Hei!

Jeg er en av de som sverger til å kjøre stereo oppsett. Har nå XTZ 99.36 + XTZ klasse a forsterker.

Høytalerene spiller kjellerdypt og forsterkeren støtter 2.1

Oppsettet er knallbra til musikk, og fungerer også bra til film, men jeg har noen spørsmål når det kommer til filmdelen

1) Er det mulig å få LFE sporet på DVD/BluRay til å spilles av på høytalerene?

2) Hvis ikke 1) er mulig: Er det mulig å få spilt av LFE sporet hvis jeg kjøper en XTZ Sub i tillegg?

Savner litt dypbass i film (eksplosjoner ect) Jeg vet jo at høytalerene klarer det iom at de spiller dyyyypt i musikk.

3) er eneste løsningen å kjøpe en flerkanals forsterker?
    1 kjører du analogt eller digital til forsterkeren din
    2 Hvilken dvd-spiller har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører analogt

PS3 er kilden min

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører analogt

PS3 er kilden min
    Er det noen form for høytaller innstilinger der? i Tilfelle prøv å deaktivere alle høytalere inkludert suben, bortsett fra front høytalerne og sett disse som large, eller noe i den duren. Men den xtz forsterkerne din har vel en digitalingang? tror da/converteren der er av litt bedre klasse en ps3en sin,hvorfor ikke prøve og koble digitalt?

Dersom du da skal kjøre digitalt må du sette ps3 til og sende som lpcm eller noe sånt, men jeg antar det er flere her som har ps3 her på forumet som kan svare deg bedre en meg

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjører analogt fra PS3 har du vel kun 2 phono ledninger, å da er jo ingen av dem LFE, for å få LFE i eget spor inn til XTZ'en så må du kjøre digitalt. Det er optisk på PS3.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hvis du kjører analogt fra PS3 har du vel kun 2 phono ledninger, å da er jo ingen av dem LFE, for å få LFE i eget spor inn til XTZ'en så må du kjøre digitalt. Det er optisk på PS3.

Blir ikke LFE sporet mikset inn når det kjøres analog stereo ut?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, skulle gjøre det ja. Har du valgt "Subwoofer NO" i menyen på PS3 ?
    Vet ikke hvilken XTZ forsterker du har, men én av modellene har vel pcm digital inn også, eller ? Har dog ingen erfaring med XTZ så jeg vet ikke hvordan det fungere med 2.1....se i manualen hvilke muligheter du har.
    Ellers, der er ingen erstatning for en subwoofer ved film. Du siger du savner litt ved eksplosjoner osv., det får du med en aktiv subwoofer.
    Du kan jo i dvd spilleren sette opp "No Center" og "No Surround Rear", og da ta ut front høyre/venstre signalet analogt til forsterkeren, og det analoge LFE signalet kopler du direkte til subwooferen.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kjører lyden i 2 kanaler fra orginalt 5.1 / 7.1 DVD B.R blir LFE fjernet.

Så da må du bruke X-over på høytalerne og kjøre bassen i suben(e)

Om da ikke forsterkeren kan hente ut et "kunstig" basspor.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan vel velge fronthøyttalere og subwoofer i menyen på dvd spilleren, da får man LFE ut fra dvd spilleren. Da kan denne tilsluttes direkte til subben. Bare så det ikke misforstås.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Blir ikke LFE sporet mikset inn når det kjøres analog stereo ut?
    Dette blir aldri, og jeg gjental ALDRI gjort hvis du henter 2 kanalslyd ut av en dvd/BRspiller.

Eneste måte å få tokanalslyd på, som har med LFE, er å bruke en prosessor/receiver og sette fronthøyttalerene til Large og ingen på resterende høyttalere inkl. sub. Det vil ikke være det samme å gjøre dette i oppsettet til spilleren. Tro meg, jeg har prøvd....

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vosten
    Dette blir aldri, og jeg gjental ALDRI gjort hvis du henter 2 kanalslyd ut av en dvd/BRspiller.

Eneste måte å få tokanalslyd på, som har med LFE, er å bruke en prosessor/receiver og sette fronthøyttalerene til Large og ingen på resterende høyttalere inkl. sub. Det vil ikke være det samme å gjøre dette i oppsettet til spilleren. Tro meg, jeg har prøvd....
    her tar du kraftig feil. På min yamaha dvd-s657 kan jeg mikse lfe sporet til front høytaleren, ved bruk av mixed 2 chanel analog output. Deretter dekativere jeg alle høytalerne i innstilingsmenyen til dvd-spilleren, untatt front høytalerne, dernest setter jeg disse som large, da får jeg full lfe på fronthøytalerne;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    her tar du kraftig feil. På min yamaha dvd-s657 kan jeg mikse lfe sporet til front høytaleren, ved bruk av mixed 2 chanel analog output. Deretter dekativere jeg alle høytalerne i innstilingsmenyen til dvd-spilleren, untatt front høytalerne, dernest setter jeg disse som large, da får jeg full lfe på fronthøytalerne;-)
    Så flott! Endelig en fornuftig konstruktør. Da er dette eneste modell jeg kjenner til som gjør dette.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener nå og ha lest her ine på forumet at divers denon spillere støtter dette

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    jeg mener nå og ha lest her ine på forumet at divers denon spillere støtter dette
    Jobber i hifiklubben og har vel brukt det meste som har vært av denon dvdspillere siste årene. Ingen av dem har dessverre klart dette.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åja okaj, da er det nok jeg som har leste mellom bokstavene

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så alt dette oppsumert: så vil min min absolutt eneste løsning for å få livlige eksplosjoner ect, altså LFE spor til mine fronthøytalere være å kjøpe yamaha dvd-s657 spiller istedet for PS3? PS3 vil ikke muligens få denne muligheten i fremtiden via oppdateringer?

ser denne koster ca 2.000 ny, vil denne løsningen være bedre enn f.eks kjøpe en billig surroundreciver til samme pris? Problemet med denne DVD spilleren er vel at den ikke har oppskalering slik som ps3 har?

Hvis noen vet som en slik spiller brukt, så gi meg ett hint

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du bør klarre og få det til ved og koble digitalt til xtzen og sette ps3en som lpcm, vist du har en høytalermeny i ps3en bør du deaktivere alle bortsett fra frontene og sette de til large

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så alt dette oppsumert: så vil min min absolutt eneste løsning for å få livlige eksplosjoner ect, altså LFE spor til mine fronthøytalere være å kjøpe yamaha dvd-s657 spiller istedet for PS3? PS3 vil ikke muligens få denne muligheten i fremtiden via oppdateringer?

ser denne koster ca 2.000 ny, vil denne løsningen være bedre enn f.eks kjøpe en billig surroundreciver til samme pris? Problemet med denne DVD spilleren er vel at den ikke har oppskalering slik som ps3 har?

Hvis noen vet som en slik spiller brukt, så gi meg ett hint
    Du får vel en helt ny Oppo dvd spiller med fenomenalt bilde, og analoge 5.1 utganger til 800,-
    Da kan du koble subwoofer LFE utgangen fra dvd spilleren til din subwoofer, og ellers front høyre/venstre til din forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joa, men pr i dag har jeg ikke sub Men da klarnet det litt for meg. Trenger man altså ikke koble LFE spor om forsterker siden en aktiv SUB har innebygd forsterker?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man vil vel ikke få nivåregulering slik Niels?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •