Hakkete lyd når jeg spiller med mye bass!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hakkete lyd når jeg spiller med mye bass!

Hei!

Jeg er ny her på forumet og trenger litt assistanse vedrørende hjemmekinoen min.

Problemet er at lyden begynner å hakke når jeg spiller høyt med mye bass. Det tar ca. 20sekunder etter jeg har vrid hjulet til "klokka 12" at lyden blir hakkete. Det høres ut som det er hakk eller skader på cd'en jeg prøver å spille, men det er det ikke. Det skjer med samtlige cd-plater! Hakkinga fortsetter også i noen sekunder etter jeg har skrudd ned lyden igjen, men stabiliserer seg fort.

Det er snakk om avspilling fra en Denon DVD 1600. Resten av elektronikken er Denon AVR 2801, Denon POA T10. Av høytalere har jeg CW LS-15 akkompanert av CW LS-10 og LS-6C. Hele anlegget er plassert i et relativt lite rom, så det burde være unødvenig å si at det blir bra med "trøkk" der inne.

Jeg var inne hos Hifi Klubben i Sarpsborg for feilsøking, men de klarte ikke finne noe feil med spilleren. Prøvde også å sette spikes på fronthøytalerne, men også uten suksess. Har også prøvd å "isolere" dvd-spilleren i form av å legge puter rundt og under den...

Og ja, jeg har også prøvd forskjellige kabler og utganger mellom dvd og reciever.

Er takknemlig for tips!

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig problem, og sikkert vanvittig irriterende :\

Jeg kan ikke forstå annet enn at det er DVD-spilleren som ikke tåler vibrasjonene. Hvis du bruker en annen lydkilde og spiller høyt finner du jo fort ut det. Eller låner en annen CD-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd med min bærbare datamaskin som avspillingskilde og det fungerer utmerket.

Hvis vi tar utgangspunkt i at det er DVD-spilleren som ikke tåler vibrasjonene, hva kan jeg da gjøre for å få bukt med problemet? Er det noe det går ann å få kjøpt for en billig penge? Har som nevnt prøvd å isolere med puter, uten hell.

DVD-spilleren står i en egen hylle over forsterkerne i en stereobenk. Jeg har ennå ikke klart å få provosert fram hakking under filmavspilling.

Jeg fant nå en stakkar med samme problem som meg: http://avforum.no/forum/generelt-aud...oyt-volum.html

Det står ikke noe om no løsning på problemet, men jeg får vel prøve meg på en privat melding.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min sønn hadde samme problemet på rommet sitt med en Pioneer CD-spiller, forsøkte mange triks som spikes og dempeføtter på høyttalerne, og dempeføtter på cd spilleren, men om problemet ble noe mindre, ble det ikke borte. Skiftet derfor ut cd-spilleren til en brukt Denon, men fikk samme problem med den.
    Løsningen hos han ble rett og slett å flytte høyttalerne. Slik de var plassert ble det voldsom bass akkurat der hvor anlegget stod.

Newcomer TommyK sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også se for meg at det er en feil på spilleren... Noe som bør dekkes av garanti eller reklamasjon... Samtlige DVD og CD spillere skal tåle en god del vibrasjoner....(ikke sånn at den står å hopper altså)

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får prøve å legge forskjellige saker under spilleren for å virkelig konstatere at det er herfra problemet kommer. En tykk håndduk feks. Eventuelt prøve å holde spilleren i lufta mens musikken går som verst. Da kan du i allefall finne ut om det er vibrasjoner fra gulvet eller stående lydbølger som er årsaken.

Som tidligere nevnt, er det stående bassbølger akkurat der spilleren står, er den eneste løsningen å flytte spilleren eller høyttalerene.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du helst ikke vil bytte ut spilleren så har jeg litt tro på norcad sitt forslag, slik at du kanskje får mindre trykk der spilleren står. Det er jo ikke like mye bass over alt i rommet. MEN.... Med så mange hissige store røde bassere på et lite rom kan lydtrykket i seg selv være nok.

Pass på hørselen din, seriøst :-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TommyK
    Kan også se for meg at det er en feil på spilleren... Noe som bør dekkes av garanti eller reklamasjon... Samtlige DVD og CD spillere skal tåle en god del vibrasjoner....(ikke sånn at den står å hopper altså)
    Og det tror du?
    Hvis du setter cd-spilleren inne i en subkasse, så er det reklamasjonsgrunnlag hvis den hopper og hakker?
    Opptil flere store basselementer i et lite rom, blir akkurat det samme. Hele rommet blir som en stor sub kasse, og stående bølger pluss room gain bidrar med mange ekstra dB her og der. Ikke lett for laseren å holde seg på rett kjøl, selv om man klarer å dempe chassiet.

Newcomer TommyK sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Og det tror du?
    Hvis du setter cd-spilleren inne i en subkasse, så er det reklamasjonsgrunnlag hvis den hopper og hakker?
    Opptil flere store basselementer i et lite rom, blir akkurat det samme. Hele rommet blir som en stor sub kasse, og stående bølger pluss room gain bidrar med mange ekstra dB her og der. Ikke lett for laseren å holde seg på rett kjøl, selv om man klarer å dempe chassiet.
    Er bare å prøve en annen spiller så finner en fort ut av det....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •