trenger hjelp/råd til kjøp av receiver + senterhøyttaler + sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question trenger hjelp/råd til kjøp av receiver + senterhøyttaler + sub

nå er det slik at jeg har et surround-system som er "et par år gammelt", men jeg mangler centrehøyttaler. har for- og bakhøyttalere av merket DALI. forhøyttalerne er dali 909. receiver er av merket SONY (STR-DB825). må vel kanskje være mer spesifikk på alt av høyttalere og receiver for at dere skal kunne gi meg tips til en god og billig centrehøyttaler, eller? prisen bør ikke være så allverden, men god nok til at den vil fungere finfint med annlegget mitt.

trenger jeg noe annet, kanskje..? trenger vel ikke subwoofer..? er vel ikke så nødvendig med det, hø?

en annen ting... jeg har pr. i dag pc-lyden koblet til annlegget med en slik kabel. det finnes vel helt sikkert bedre måte å koble lyden min til annlegget på, ja?

takker så meget for hjelp og forslag!

EDIT: etter mye om og men, så har man endelig bestemt seg! man begynt med receivere som støtter DTS / DD 5.1, men takket være informasjonsrike innlegg fra andre, så har jeg blitt overbevist om at jeg så absolutt bør gå for noe som vil vare samt noe som gir støtte for de fremtidige formatene. det hele endte med at jeg landet på følgende deler:

Receiver: Yamaha RX-V663 - altså... skal man kjøpe receiver, så for all del, ta å bruk opp til 4000kr på en receiver og du vil da få en receiver som holder i massevis + at du får tilkoblinger som kan takle HD lyd (blu-ray, PS3!) jeg som er nybegynner innad det her, har fått såppass forståelse samt blitt overbevist om at man får gå for en sådan receiver når man først er igang istedenfor å bruke penger på en DTS / DD 5.1 receiver, selge det om 1-3 år også kjøpe nytt. er jo fullt mulig å gjøre det da, men jeg gadd ikke det. hehe. du slipper iallefall å kjøpe ny receiver før om noen år dersom du går for 663 da! iallefall hvis du er en så ikke-hifi guru som det jeg er. prisen jeg landet på var 4600,- (helt nytt)

Senterhøyttaler: Yamaha NS-C444 - etter andre å dømme så er C444-høyttaleren billig, men samtidig veldig god + at den vil fungere finfint med det jeg har fra før + receiveren. så da gikk jeg for det. billig var den også. fikk den for 900,- (helt nytt, altså)

Sub: vel, subwoofer har jeg enda ikke landet på da jeg tenkte på å gå for en 12" så snart man får budsjett til det. men skal oppdatere så snart jeg har kommet frem til en sub.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke mulighet for å koble optisk fra PCen din da? Mange lydkort har jo mulighet for dette for tida.

Om ikke du nødvendigvis skal ha Dali så kunne du jo sett på Dynavoice hos Surround.no - Høyttaler spesialisten evt. noe brukt.

Edit: Kjapp tur på Finn
    BILLIG! Audio Pro Stage 47 senterhøyttaler i lys eik | FINN torget
    Jamo surround- og centerhøyttalere | FINN torget
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Du har ikke mulighet for å koble optisk fra PCen din da? Mange lydkort har jo mulighet for dette for tida.

Om ikke du nødvendigvis skal ha Dali så kunne du jo sett på Dynavoice hos Surround.no - Høyttaler spesialisten evt. noe brukt.

Edit: Kjapp tur på Finn
    BILLIG! Audio Pro Stage 47 senterhøyttaler i lys eik | FINN torget
    Jamo surround- og centerhøyttalere | FINN torget
    ah. takker for gode forslag! kan si at jeg kan gå opp til 2000,- for en centerhøyttaler da... eller mener du at de du har nevnt nå, er noen gode høyttalere? =) fant Dali Concept CT, er denne noe for meg, kanskje? men det er som du sier; trenger ikke å være Dali...

optisk fra pc'en? hmm... litt usikker hva du mener... =/ litt FOR n00b når det kommer til slikt... men har lagt ved et bilde hvor du ser hva pc'en min har å tilby... ser du noe der som vil forbedre lydkvaliteten, kanskje?

takker så meget for hjelpen!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops... glemte å legge ved bildet...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du titter på baksiden av PCen din der rundingen er
    -pcen-jpg
    så kan det hende at det er en tilkobling lik den til venstre under her

Hvor du kan bruke en slik kabel som dette

mellom PC og receiver.

Dersom du har opptil 2k å bruke så ville jeg gått for en brukt Dali om du kommer over noe slikt, evt. en ny Dynavoice C-6.

Hvis du ikke har optisk utgang på PCen din ville jeg nok brukt noen kroner på et lydkort med en eller annen form for digital utgang, evt. en DVD spiller til en grei pris.

Av de to jeg linket til har jeg god tro på den Audio Pro høyttaleren
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror STR-DB825 er fryktelig gammel.
    Den har neppe optisk eller coax inngang.
    Den har heller ikke decoding av AC3(DD 5.1) eller DTS

Eneste form for surround denne har er vel prologic (4.0 lyd)

Jeg vil anbefale deg å oppgradere til en reciver med decoder for minimum AC3(DD 5.1) og DTS

En brukt ok reciver som støtter dette dukker av og til opp her på http://avforum.no/avtorget/ eller på Lyd og bilde | FINN.no
    til en pris fra 500,- til 1500,- (eller mer)
    Selvsagt kan du også få kjøpt billig center + jeg ville anbefale deg en subwoofer med tiden.
    Siden du har noen høytalere fra før mener jeg set er veien å satse.

Ja du må ha optisk eller coax ledning + decoding av surround lydcodec for å få ekte surround .

Du kunne kjøpt pc høytalere og fått ordnet deg så avspilling av DD 5.1 og DTS kunne fungert men anbefaler som nevnt reciver som jeg mener er beste valg.

Du skrev i en tråd at du hadde DVD spiller så sjekk om den har mulighet for optisk eller coax inn å om den støtter raw bitsream fra DVD
    Skriv navn nr på DVD spiller om du ikke vet eller finner ut av det.............

Har du litt tid dukker det ofte opp noe billig å bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det stemmer at den str-db825 har kun prologic 2... så prologic II = kun 4.0 og ikke 5.1?

men ok. skal finne meg ny receiver snarest mulig.

hvordan vet jeg om en receiver som jeg er ute etter støtter ac3 og dts / har en decoder for de 2 delene?

set? mener du da at jeg må kjøpe en hel set også "kaste" det jeg har nå..?? lest et par steder at siden jeg har Dali 909, så har jeg liten behov for subwoofer... stemmer det, eller? de er riktignok gamle høyttalere da...

pc-høyttalere er uaktuelt å kjøpe... da kjøper jeg heller ny receiver.

vet ikke om dvd-spilleren støtter raw bitstream...

som nevnt til deg, så heter dvd-spilleren: phillips dvdr880 dvd recorder...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, beklager, trodde 825 hadde optisk og koaks inngang. Blandet litt med noen andre Sony jeg har vært borti...

Men som hygen sier kan det være lurt å kjøpe en brukt receiver for å få dette, vil oppleve stort løft i lyden din da.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodden den hadde bare vanlig Dolby Pro Logic (som er 4.0)
    men har den Dolby Pro Logic II så er det 5.1 ja.

Dolby Pro Logic II eller ikke er uendelig langt unna DD 5.1 og DTS å kan ikke sammenlignes i surround sammenheng.

Du kan lese om lyd

Hjemmekino.no - Guide -

Dolby Digital Guide - Hjemmekino.no

DTS Guide - Hjemmekino.no

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...1983&cat=last7

Dette kan bli et godt kjøp .

Denne har det du trenger av innganger. Hekter du på en grei senter i tillegg (eks. Audio Pro) så vil jeg tro du blir godt fornøyd.

Ser du spør om sub. Jeg trodde heller ikke at jeg hadde behov for det da jeg hadde 2x8" i hver høyttaler som spilte under 30Hz, men nå vet jeg bedre Blir noe helt annet med en sub som drahjelp nedover i frekvens.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *** dobbeltpost ***

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Den er bra til DD 5.1 / DTS å mye mere.
    Onkyo Europe - Imaginative Sight & Sound

er faktisk mye billig brukt å få tak i

Også nytt men hvor bra et er har jeg ingen brukererfaring for å kunne utale meg om
    Surround.no - Høyttaler spesialisten

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Den er bra til DD 5.1 / DTS å mye mere.
    Onkyo Europe - Imaginative Sight & Sound

er faktisk mye billig brukt å få tak i

Også nytt men hvor bra et er har jeg ingen brukererfaring for å kunne utale meg om
    Surround.no - Høyttaler spesialisten
    hmm... høres da ut som om det hadde vært et godt kjøp den der som jakv linket til! :O tror at jeg muligens går for den der da. med mindre det dukker opp flere alternativer, men det skal vel en til for å være bedre enn den, eller hva?

og det ser vel ut til at jeg behøver en subwoofer for å få best mulig lyd... så hva slags subwoofer bør/skal jeg gå for, hmm? skal jeg ta noe fra den siden du linket til (surround.no), hygen?

takker så meget at dere tar tid til å hjelpe meg med dette! setter meget pris på det jeg.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har jo XTZ hos surround.no. 12" er en knall sub som ikke koster skjorta. Men her finnes det jo ting på bruktmarkedet også da. Mener jeg så en Dali til grei pris på AVtorget for ikke lenge siden.

Du kan jo kikke litt på finn.no og bruktbørsen hos hifisentralen.no pleier å dukke opp ting der.

Ang. den Onkyoen jeg linket til så mener jeg den er verdt rundt 2,5k eller noe slikt. Har en 701 selv, og ville satset på rundt 3k for den om jeg skulle selge. Så om du får den for omtrent den prisen den ligger på nå har du gjort en bra handel vil jeg si.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten noen alternativer.
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=31477&cat=13 Nyere modell, men kanskje ikke så mye krefter til dine høyttalere

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=31891&cat=13 Litt mer krefter, ikke så moderne som 516, men tror ikke det har så stor betydning.

Her er forresten en grei senter
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/32051
    Svogeren min hadde en slik, virket bra.

Her er et par suber.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=31874&cat=12 Den mye omtalte XTZen

Her er en Dali, regner med du kan få den for ca. 3-3,5k. Hadde en som lignet, min het SWA-15, XTZen spilte ikke fullt så dypt og høyt, men tar nokså mye mindre plass.
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=31899&cat=12

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=32005&cat=12 Billig, men lyden er antakelig deretter, kan jo i tilfelle bytte ut elementet etterhvert.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reciveren er vel ok den goodiegood men bud bør ikke bli så mye høyere.
    Hvorfor er at det er så utrolig mange ok recivere som selges brukt til pris 1000 - 2000,- kr.

Er en her som jeg også ser på som bra kjøp
    Yamaha RX-V650 forsterker 8 kanaler | FINN torget
    Går vel å prute av og til også........

RX-V650 RX-V650

Pioneer VSX-609RDS
    kanskje en tanke watt svak men selges sikker for bare noen få hundre.
    Denne decoder også DD 5.1 og DTS
    QXL.no - Pioneer VSX-609RDS Flerkanal RDS receiver

Pioneer Europe: Online PDF Manuals

DENON AVR-1800
    (også DD 5.1 og DTS)
    DENON AVR-1800 | FINN torget

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oi oi... her var det mye å velge i, ser jeg...

hmm... sitter med 2 valg... den onkyo her og den her... - hva mener dere? frister mer for den siste... men greier ikke helt å se forskjellen... har ikke så tech-spesifikke øyne til å ta en vurdering. heh.

og hva er forskjell mellom de senterhøyttalerne dere har linket til og den her? - er den kanskje for svak eller for sterk i forhold til resten av anlegget mitt?

og den XTZ-suben ser jo meget lovende og flotters ut... men vet ikke helt om jeg har råd til å kjøpe det + en receiver + senterhøyttaler... bør vel først skaffe meg senterhøyttaler + receiver før jeg går for sub, ja? eller skal jeg ta sub + receiver først?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville også gått for receiver og senter først, og sub senere.

Jeg ville gått for Onkyoen fremfor Denon fordi den har litt mer effekt, men først og fremst fordi den har autooppsett av høyttalere. Vet ikke hvor avansert det er på den Onkyoen, men det er antakelig ikke veldig sofistikert.

Yamahaen som hygen linket til er og interressant, men jeg har Onkyo selv, så ...

Og jeg ville muligens satset på Audio Pro senteren fordi den går dypere i frekvens, og har større element enn Dalien, noe som muligens passer bedre til dine høyttalere.

Men dette er mine meninger, ikke sikkert det er de riktige valgene, hadde vært grit om flere ville våget seg med et tips kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jah... går nok for receiver først også sentern... tar suben litt senere.

ja. får vente å se hva hygen (og evt. andre) har å foreslå før jeg bestemmer meg.

større element? hva betyr det da? ja... vil helst ha en senter som passer bra til de høyttalerne jeg har fra før da. hadde vært bra det. eller... "best mulig" lyd til å høyttalerne som jeg allerede har er vel hva jeg er ute etter. heh.

men ja, får vente å se hva de andre sier om det her...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt flere Yamaha å er veldig fornøyd med dem.
    Onkyo har jeg ikke hatt men tror det er en ok reciver.

Watt som oppgis må man ikke ta så seriøst da produsenter har ulike måter for å sette frem sine reciver watt.

Trygt kjøp er viktig da mange kan lure deg.
    En selger som er bruker på AV ser jeg som ganske trygt selv om det er endel luringer her også.
    (denne selgeren av Onkyo er ikke bruker av forumet men har solgt endel her på siden)

Yamaha reciveren ligger på Finn som ikke altid er så seriøst.
    men da denne selgeren bor på Jevnaker (like utenfor Hønefoss) å tilbyr å frakte å levere spilleren i feks Oslo så ser jeg det som en seriøs selger.
    (for bor du så nære at selgeren kommer hjem til deg kan han sikkert hjelpe med å kople og sette den opp for deg)

Både Yamaha og Onkyo har microfone til å sette opp høytalere med.
    Den ene har 80w og den andre 100w i 8 ohm så forskjellen er liten
    (den med færrest w kan spille høyere / tåle mere en den med høyere w eller motsatt så det er ingen sikker best reciver av disse.

Begge reciverene støtter
    Dolby Pro-Logic
    Dolby Pro-Logic II
    Dolby Pro-Logic IIx
    Dolby Digital
    Dolby Digital EX
    DTS Neo:6
    DTS Digital Surround
    DTS ES
    DTS ES Discrete 6.1
    DTS 96/24
    men tror Onkyo har noen Matrix den støtter i tillegg (ikke så viktig)

Ser man bort fra når selgere sier de har kjøpt dem så er begge reciverene fra ca 2004 (kanskje starten av 2005)

Jeg tror det er det samme hvem du kjøper etter min mening men kanskje andre har noen fakta å komme med ang ting de mener er viktige som den andre ikke har.
    Ingen av dem er dårlige å etter min mening er de ca like gode.

Dette ble du vel ikke klokere av så du får ta et valg.
    Onkyo bud går ut på tirsdag
    Er jo ikke sikkert at du vinner budrunden.
    Da er sikkert Yamaha på Finn ennå eller så fortvil ikke for mange dukker opp over tid.

Manual til Onkyo
    http://www.eu.onkyo.com/dl/616/TX-SR702_602_En_A.pdf

Manual til Yamaha finner du her
    RX-V650 RX-V650

Når det gjelder valg av høytalere først/sist så bør hva du kommer til å bruke din surround til være en tanke.

Kommer du til å spille minst mulig film med codet surroundlyd er ikke center så viktig da den hovedsakelig brukes til dialog(snakking) å noen andre detaljer.

Blir musikk det du kommer til å bruke den mest til (både codet og 2.0 som mixes til surround) kan det være at du får mest utbytte av en subwoofer.

Når det gjelder subwoofer og en slik reciver har jeg også en mening om å kjøpe subwoofer med intergrert forsterker (2-300 watt)
    Hvorfor er å avslaste strømforsyning i reciver om du spiller høyt
    (det er mange brukte som ikke koster mye / man finner også nye som er ok og billige)

Valg av 8 ohm eller 6 (4) ohm surround høytalere / center er også noe å tenke på.
    men alt dette kan du ta etter som det kommer
    Først må du ha reciver (Noen høytalere til å starte med har du jo)

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •