trenger hjelp/råd til kjøp av receiver + senterhøyttaler + sub - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 77
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    XTZ på fyndbørsen er de samme som på surround.no, så det er ikke noe problem.

Om du ikke har stort rom så er en 12" fra XTZ stor nok (men mye vil som regel ha mer )

Yamaha receiverne har fått mye skryt i det siste, så det skal være greie kjøp, men jeg har ingen erfaring med dem selv.

Edit: Her er forresten en kurant senter til en grei pris og.700,- inkl frakt er greit. Vurderte den selv et lite øyeblikk
    B&W CC6 S2 | FINN torget
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg heller går for en helt ny XTZ-sub fra fyndborsen.se, men sliter bare å finne ut hvilken... har du noen forslag? den til 700kr hørtes en smule gammel ut siden han som selger var eier nr 2... eller er jeg helt på jordet her, hmm?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FYNDBÖRSEN - Hemelektronik på Internet sedan 1997

Er disse to det står mellom vil jeg si.

Senteren (B&W) er noen år, men om den er skikkelig behandlet så er den god som gull enda.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah. den 12" så jo veldig grei ut da, både i pris og størrelsen! ser ut til at jeg blir å gå for den 12", ja... du mener et er et godt kjøp, sant? ja, vet at den er ikke så "slagkraftig" som den 15" du nevnte, men allikevel... holder for lille meg i massevis den 12" da. heh.

ja... er litt leit at finn.no-annonsører ikke gidder/greier å komme med mer info det de selger... hadde vært SÅ mye enklere det.

hvis jeg skulle gå for den sentern, så er det igrunnen bare receiveren som jeg mangler... og jeg har fremdeles ikke funnet ut om jeg skal gå for en RX-V661 eller finne meg en annen receiver... har jo bare LCD-TV som har HDMI-inngang (og snart PS3), så det er kun det jeg får bruk for med HDMI-receiver... men man må prøve å tenke litt langsiktig. er ikke den som kjøper receiver sånn hvert år eller andre år. det går nå noen år mellom hver utskifting for min del, altså.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE= ... og jeg har fremdeles ikke funnet ut om jeg skal gå for en RX-V661 eller finne meg en annen receiver... har jo bare LCD-TV som har HDMI-inngang (og snart PS3), så det er kun det jeg får bruk for med HDMI-receiver... men man må prøve å tenke litt langsiktig. er ikke den som kjøper receiver sånn hvert år eller andre år. det går nå noen år mellom hver utskifting for min del, altså.[/QUOTE]

Du har tre valg

1 enten prøve å finne en reciver til en rimlig pris som kan overføre HD lyd helst med 8 ch PCM men mange greier bare 5.1 PCM
    reciveren må også kunne formidle HD bilde videre.

2 kjøpe en dyr reciver som har full 8 ch PCM hd lyd støtte og HDMI v1.3
    som da er full støtte til bilde som lipsync osv.
    Reciveren har sikkert støtte for bitstream av lyd og enkelte eller alle HD lyd codec.
    Du trenger ikke lydcodec i reciver til PS3 men det er nå slik at skreddersydde recivere får man ikke kjøpt å mange ting man ikke har brukt for vil være med i en reciver. (man kan jo få brukt for dem senere)
    Prisen for billigste er 5-6000,- kr

3 Du kjøper en reciver som har støtte for DD 5.1 og DTS som ikke er dyr.
    Beholder den å skifter til annen reciver som takler HD lyd når disse blir bedre utviklet , flere typer recivere har mulighet til HD lyd , de faller mere i pris + de billigere nye modellene vil også få HD lyd mulighet.
    (Da kan du selge den gamle å legge pengene i nytt kjøp)

Til slutt bør du også tenke på
    Du trenger ikke HD lyd mulighet i reciver for å ha PS3 men du trenger HD lyd mulighet om du skal avspille film som Blu Ray å nyte den flotte HD lyden.
    Da må du kjøpe Blu Ray plater å hvor mye kommer du til å avspille HD lyd det første året.

Kanskje holder det med DD 5.1 og DTS en stund men det er en vurdering du må ta ut fra penger som skal brukes å hvor stor nytte du skal ha av dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    saken er jo ganske så klar for min del:

har ikke det voldsomme budsjettet til å punge ut med 5000 for en receiver med støtte for HDMI. spesielt når jeg mangler en PS3, har 0 blu ray filmer og jeg ser på x-antall ganger mer dvd-filmer enn blu ray. derfor tror jeg at en receiver som støtter DTS og DD5.1 er hva som ville passet meg finfint. iallefall for denne omgang. tar heller å avventer litt med å kjøpe en receiver med HDMI til den er blitt litt mer utbredt på markedet og at man finner lettere frem til receivere med HD lyd støtte til en ikke så altfor dyr penge.

så ja, jeg blir nok å gå for en receiver som decoder DD 5.1 og DTS. absolutt. det er vel igrunnen de "nest beste" lydene man kan få...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Jeg har hatt flere Yamaha å er veldig fornøyd med dem.
    Onkyo har jeg ikke hatt men tror det er en ok reciver.

Watt som oppgis må man ikke ta så seriøst da produsenter har ulike måter for å sette frem sine reciver watt.

Trygt kjøp er viktig da mange kan lure deg.
    En selger som er bruker på AV ser jeg som ganske trygt selv om det er endel luringer her også.
    (denne selgeren av Onkyo er ikke bruker av forumet men har solgt endel her på siden)

Yamaha reciveren ligger på Finn som ikke altid er så seriøst.
    men da denne selgeren bor på Jevnaker (like utenfor Hønefoss) å tilbyr å frakte å levere spilleren i feks Oslo så ser jeg det som en seriøs selger.
    (for bor du så nære at selgeren kommer hjem til deg kan han sikkert hjelpe med å kople og sette den opp for deg)

Både Yamaha og Onkyo har microfone til å sette opp høytalere med.
    Den ene har 80w og den andre 100w i 8 ohm så forskjellen er liten
    (den med færrest w kan spille høyere / tåle mere en den med høyere w eller motsatt så det er ingen sikker best reciver av disse.

Begge reciverene støtter
    Dolby Pro-Logic
    Dolby Pro-Logic II
    Dolby Pro-Logic IIx
    Dolby Digital
    Dolby Digital EX
    DTS Neo:6
    DTS Digital Surround
    DTS ES
    DTS ES Discrete 6.1
    DTS 96/24
    men tror Onkyo har noen Matrix den støtter i tillegg (ikke så viktig)

Ser man bort fra når selgere sier de har kjøpt dem så er begge reciverene fra ca 2004 (kanskje starten av 2005)

Jeg tror det er det samme hvem du kjøper etter min mening men kanskje andre har noen fakta å komme med ang ting de mener er viktige som den andre ikke har.
    Ingen av dem er dårlige å etter min mening er de ca like gode.

Dette ble du vel ikke klokere av så du får ta et valg.
    Onkyo bud går ut på tirsdag
    Er jo ikke sikkert at du vinner budrunden.
    Da er sikkert Yamaha på Finn ennå eller så fortvil ikke for mange dukker opp over tid.

Manual til Onkyo
    http://www.eu.onkyo.com/dl/616/TX-SR702_602_En_A.pdf

Manual til Yamaha finner du her
    RX-V650 RX-V650

Når det gjelder valg av høytalere først/sist så bør hva du kommer til å bruke din surround til være en tanke.

Kommer du til å spille minst mulig film med codet surroundlyd er ikke center så viktig da den hovedsakelig brukes til dialog(snakking) å noen andre detaljer.

Blir musikk det du kommer til å bruke den mest til (både codet og 2.0 som mixes til surround) kan det være at du får mest utbytte av en subwoofer.

Når det gjelder subwoofer og en slik reciver har jeg også en mening om å kjøpe subwoofer med intergrert forsterker (2-300 watt)
    Hvorfor er å avslaste strømforsyning i reciver om du spiller høyt
    (det er mange brukte som ikke koster mye / man finner også nye som er ok og billige)

Valg av 8 ohm eller 6 (4) ohm surround høytalere / center er også noe å tenke på.
    men alt dette kan du ta etter som det kommer
    Først må du ha reciver (Noen høytalere til å starte med har du jo)
    Her var det mye "interessant" lesning.
    *Er selgeren seriøs bare for det han tilbyr levering i Oslo med omegn, eller fordi han faktisk bor i Jevnaker. Personlig mener jeg seriøsitet gjenspeiles i pris og en sann beskrivelse av produktet tilstand. Service er kjekt, men de fleste klarer jo faktisk å sende eller levere produktet i nærheten av hvor de bor.
    *Når det gjelder effekt, kan man lett la seg "lure". Det man kan tenke litt på (spesielt ved surround) er hvor mye effekt receiveren kan levere med alle kanalene i drift, ved hvilken frekvens, HT impendanse og forvrenging. Men aller viktigst er matching av elektronikk og HT!
    *Hva mener du egentlig i siste avsnitt? 8,6 eller 4 ohms høyttalere? Finnes ikke sååå mange andre alternativer akkurat.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Her var det mye "interessant" lesning.
    *Er selgeren seriøs bare for det han tilbyr levering i Oslo med omegn, eller fordi han faktisk bor i Jevnaker. Personlig mener jeg seriøsitet gjenspeiles i pris og en sann beskrivelse av produktet tilstand. Service er kjekt, men de fleste klarer jo faktisk å sende eller levere produktet i nærheten av hvor de bor.
    *Når det gjelder effekt, kan man lett la seg "lure". Det man kan tenke litt på (spesielt ved surround) er hvor mye effekt receiveren kan levere med alle kanalene i drift, ved hvilken frekvens, HT impendanse og forvrenging. Men aller viktigst er matching av elektronikk og HT!
    *Hva mener du egentlig i siste avsnitt? 8,6 eller 4 ohms høyttalere? Finnes ikke sååå mange andre alternativer akkurat.

1 : seriøs på den måten at man kan dra nytte av å kunne avtale litt hjelp og faktisk testet om feks surround prosessoren virket eller andre mangler som utganger osv.
    Det er faktisk mange useriøse selgere så om man har et personlig møte med selger ser jeg det som en fordel.
    Er man helt "grønn" på recivere så kan det jo være at selgeren også er behjelpelig med litt guide og oppkopling.
    Seriøst var kanskje å ta i men det gir åpning for avtaler i motsettning til sett in penger på kontonr xxxx å så får du en reciver i posten som ikke fungerer.

AH den virket før jeg sendte den så den må ha blitt ødelagt i posten.
    Ekstra bryderi , hvor mye skal man engasjere seg for å prøve å levere den igjen ?

Jeg viste ikke på tidspunktet jeg skrev dette at trådstarter var nordlending så det ble helt feil men mange brukere her på AV er fra østlandet.
    Er det så mye å henge seg opp i ?

2 : Der er jeg enig men skrev ikke langt utrag om forskjellig effekt.
    >>>> Den ene har 80w og den andre 100w i 8 ohm så forskjellen er liten
    (den med færrest w kan spille høyere / tåle mere en den med høyere w eller motsatt så det er ingen sikker best reciver av disse.<<<

>>>>Watt som oppgis må man ikke ta så seriøst da produsenter har ulike måter for å sette frem sine reciver watt<<<<<<<

Er da ikke så mye å sette spørsmålstegn ved dette da ?

3 : man kan ha 4 ,6 , 8 eller 16 ohm eller hva man vil.
    Ser egentlig ikke for meg at man kjøper 4 ohm fronthøytalere å 16 ohm center osv men det er vel kanskje bare min mening.
    Det er jo ikke samme avspilling med et rent 4 ohms oppsett som et rent 8 ohms oppsett .
    Utgang 100 Watt i 8 ohm med 8 ohms høytaler er ikke 100 watt med en 4 ohms høytaler.
    Det er neppe det dobbelte på en reciver å tyngere/lettere last belaster ikke strømforsyning på samme måte.

For trådstarters skyld håper jeg du legger like stort engasjement i å kunne hjelpe ham som du legger i å pirke på smådetaljer jeg personlig ikke ser stor feilinformasjon i forhold til å kjøpe høytaler eller reciver men jeg beklager dypt om jeg er helt på "vidda" å driver med dessinformasjon.

Som en bønn håper jeg du kanskje retter opp min feilinfo å lager et svar til trådstarters spørsmål så han får seg en reciver å høytalere eller relavant informasjon som gjør det lett å kunne velge produkt på den måten du mener er riktig for da blir det sikker bra.

Nå har du fått et svar å en oppfordring.

Mvh
    hygen

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    1 : seriøs på den måten at man kan dra nytte av å kunne avtale litt hjelp og faktisk testet om feks surround prosessoren virket eller andre mangler som utganger osv.
    Det er faktisk mange useriøse selgere så om man har et personlig møte med selger ser jeg det som en fordel.
    Er man helt "grønn" på recivere så kan det jo være at selgeren også er behjelpelig med litt guide og oppkopling.
    Seriøst var kanskje å ta i men det gir åpning for avtaler i motsettning til sett in penger på kontonr xxxx å så får du en reciver i posten som ikke fungerer.

AH den virket før jeg sendte den så den må ha blitt ødelagt i posten.
    Ekstra bryderi , hvor mye skal man engasjere seg for å prøve å levere den igjen ?

Jeg viste ikke på tidspunktet jeg skrev dette at trådstarter var nordlending så det ble helt feil men mange brukere her på AV er fra østlandet.
    Er det så mye å henge seg opp i ?

2 : Der er jeg enig men skrev ikke langt utrag om forskjellig effekt.
    >>>> Den ene har 80w og den andre 100w i 8 ohm så forskjellen er liten
    (den med færrest w kan spille høyere / tåle mere en den med høyere w eller motsatt så det er ingen sikker best reciver av disse.<<<

>>>>Watt som oppgis må man ikke ta så seriøst da produsenter har ulike måter for å sette frem sine reciver watt<<<<<<<

Er da ikke så mye å sette spørsmålstegn ved dette da ?

3 : man kan ha 4 ,6 , 8 eller 16 ohm eller hva man vil.
    Ser egentlig ikke for meg at man kjøper 4 ohm fronthøytalere å 16 ohm center osv men det er vel kanskje bare min mening.
    Det er jo ikke samme avspilling med et rent 4 ohms oppsett som et rent 8 ohms oppsett .
    Utgang 100 Watt i 8 ohm med 8 ohms høytaler er ikke 100 watt med en 4 ohms høytaler.
    Det er neppe det dobbelte på en reciver å tyngere/lettere last belaster ikke strømforsyning på samme måte.

For trådstarters skyld håper jeg du legger like stort engasjement i å kunne hjelpe ham som du legger i å pirke på smådetaljer jeg personlig ikke ser stor feilinformasjon i forhold til å kjøpe høytaler eller reciver men jeg beklager dypt om jeg er helt på "vidda" å driver med dessinformasjon.

Som en bønn håper jeg du kanskje retter opp min feilinfo å lager et svar til trådstarters spørsmål så han får seg en reciver å høytalere eller relavant informasjon som gjør det lett å kunne velge produkt på den måten du mener er riktig for da blir det sikker bra.

Nå har du fått et svar å en oppfordring.

Mvh
    hygen
    Det var ikke meningen å være pirkete. Jeg kunne gått enda lengre, men det villle ikke hatt noe for seg. Jeg personlig synes du har skrevet en del informasjon som kanskje kan tolkes feil eller rett og slett være forvirrende for en som ikke har så god greie på AV.

Så jeg svarer gjerne på oppfordring.
    *En selger trenger ikke være useriøs selv om han må sende varen i posten eller ikke har som interesse å være behjelpelig med oppkobling av varen. Feks: Hadde jeg solgt en vare (receiver, høyttalere eller CD/DVD-spiller til ett par tusen lapper) til en ukjent kjøper, skulle det mye til før jeg hadde koblet opp utstyret for vedkommende. På samme måte som jeg aldri hadde forventet at noen skulle gjort det for meg. Seriøsitet gjenspeiles i at produktet leveres i den stand og på det tidspunktet man har avtalt. Er det kjøp/salg av langt dyrere varer kan det selvsagt være greit med et personlig fremmøte og kanskje litt veiledning angående oppsett.
    *Ser ikke for meg at høyttaler impendansen har såå mye å si, som du skal ha det til. Hva med følsomheten da? Kan du nevne 1 senter HT med 16 ohms impendanse, som i tillegg kan være aktuell for trådstarter. I tillegg skal det være nevnt at en 6 eller 8 ohms HT kan være bedre egnet på noen forsterkere enn en 4 ohms, da impedansen i HT er variabel og det er ikke alle forsterkere som klarer å levere tilnærmet oppgitt effekt med relativt lav forvrengning når impendansen går ned mot 1-2 ohm.

Videre synes jeg du har engasjert deg bra i tråden og sikkert vært mer behjelpelig enn meg i så måte.
    Slik jeg ser det, synes jeg trådstartet skal prioritere senter høyttaler fremfor sub. Den bør matche front høyttalerne i lyd- signatur mest mulig, glem impendanse!
    Sony og Harmon/Kardon har også veldig mye bra receivere i budsjett klassen, brukt som nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, jeg takker for all hjelp til å finne meg rett receiver! nå sitter jeg med et par valgmuligheter, og jeg vil gjerne høre hva dere mener om de alternativene...

Onkyo TX-SR576 - den her har HDMI v1.2 samt støtte for de nevnte lydformatene som jeg har lyst på. den har riktignok ikke HDMI 1.3, men men... den støtter da LPCM gjennom HDMI. men slik jeg har forstått, så tar den ikke å støtter TrueHD, DTS HD og HDMA. grei pris er det på den.

Pioneer STR-DG910 - den her er billigere enn den forrige. HDMI v1.3 på den her. den har heller ikke decoder for TrueHD, DTS HD og HDMA. den tar imot PCM over HDMI da... veldig grei pris på den er det også.

de overnevnte har riktignok ikke decoder for de nyeste lydformatene, så da er det vel like greit å gå for en receiver med støtte for DTS og DD 5.1 også vente i 1 år eller 2 for så å gå over til receiver med støtte for de nyeste lydformatene. som jeg nevnte i mitt forrige innlegg:
    saken er jo ganske så klar for min del:

har ikke det voldsomme budsjettet til å punge ut med 5000 for en receiver med støtte for HDMI. spesielt når jeg mangler en PS3, har 0 blu ray filmer og jeg ser på x-antall ganger mer dvd-filmer enn blu ray. derfor tror jeg at en receiver som støtter DTS og DD5.1 er hva som ville passet meg finfint. iallefall for denne omgang. tar heller å avventer litt med å kjøpe en receiver med HDMI til den er blitt litt mer utbredt på markedet og at man finner lettere frem til receivere med HD lyd støtte til en ikke så altfor dyr penge.

så ja, jeg blir nok å gå for en receiver som decoder DD 5.1 og DTS. absolutt. det er vel igrunnen de "nest beste" lydene man kan få...
    så da er det igrunnen best for meg å gå for en receiver med støtte for nettopp disse. og da har jeg landet på følgende kandidater:

Pioneer VSX-817 - lillebroren til 917...

Pioneer VSX-917 - storebroren til 917. 7 kanals receiver. støtter DTS og DD 5.1.

Onkyo TX-SR505 - dyrere enn VSX-817 og 917, men ellers er de vel noe like..?

så ja... det er vel igrunnen de der valgmulighetene jeg har.

når det er sagt, så vil jeg jo "egentlig" ta å spare en del penger hvis jeg går for en HDMI-receiver nå... dessuten... behøver jeg virkelig en receiver som dekoder HD lyd hvis jeg har en blu ray spiller (f.eks PS3)? da fungerer det vel med en receiver som har støtte for PCM over HDMI, ikke sant? hvis så er tilfellet, da kunne jeg vel gått for de førstnevnte receiverne, eller hva?

sitter bomfast nå og jeg må virkelig skynde meg med å bestille receiveren så jeg slipper å betale ekstra tusener for å bestille receiveren her i norge...

og slik jakv foreslå, så kan jeg vel igrunnen gå for XTZ 12" sub siden jeg blir å bestille både sub og receiver fra fyndborsen.se - hva mener dere?

men da gjenstår det igrunnen bare en senterhøyttaler, og jeg vet ikke hvilken jeg skal gå for... er så mange å velge mellom...

håper dere har noe å si om de nevnte receiverne.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de receiverne du har nevnt er det kanskje 576 som er det beste valget for deg. Dersom du velger en av de andre er det relativt store sjanser for at du får lyst til å oppgradere om ikke så lenge. Tenker da på lyd fra PS3, du kan konvertere div. HD format til LPCM og få HD-lyd i høyttalerne.

Aberet er jo at den er dyrere, men i det lange løp an det hende at det lønner seg.

Å kjøpe alt fra samme plass er nok en god ide Så hva med denne? Mange som skryter av den.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ai ai... hehe. ser ut til at jeg blir å sprenge budsjettet fullstendig her, men men... da har jeg bestemt meg! jeg går for en litt fremtidig receiver! så da trenger jeg å vite om jeg skal gå for TX-SR576 eller STR-DG910... ELLER om det finnes bedre alternativer enn de to? vil nødig strekke meg stort mer enn hva SR576 koster...

når det kommer til den sentern som jakv nevner, Yamaha NS-C444, så ser jo den fabelaktig ut for meg! føler meg bombesikker på at jeg blir å gå for den, altså... hva mener dere andre om det?

er dog fremdeles litt usikker på om jeg skal gå for en XTZ 12" ELLER en 10"... hvor enormt er forskjellen fra 10 og 12"? jeg har nokså liten rom hvor jeg skal ha alt (se bilde: http://www.elgen.net/speakers.jpg ), så vil 10" være greit nok med tanke på at jeg skaffer meg en fremtidig receiver eller bør jeg igrunnen bare gå for en 12", kanskje? hvis jeg skulle gå for en 10", så er vel "lillebroren" til XTZ 99 W12 det rette valget?

en annen ting jeg da lurer på er; hvordan vil det hele fungere sammens da? jeg har jo 2 surround av merket Dali. 2 front av merket Dali. når jeg nå får inn resten av pakken, så blir jeg å ha 1 sub av merket XTZ og 1 senter av merket Yamaha... hvordan vil disse fungere sammens med receiveren min? vil det SÅ mye forskjell enn om jeg hadde hatt samme av alt? bare lurer på, altså...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goodiegood
    ai ai... hehe. ser ut til at jeg blir å sprenge budsjettet fullstendig her, men men... da har jeg bestemt meg! jeg går for en litt fremtidig receiver! så da trenger jeg å vite om jeg skal gå for TX-SR576 eller STR-DG910... ELLER om det finnes bedre alternativer enn de to? vil nødig strekke meg stort mer enn hva SR576 koster...

når det kommer til den sentern som jakv nevner, Yamaha NS-C444, så ser jo den fabelaktig ut for meg! føler meg bombesikker på at jeg blir å gå for den, altså... hva mener dere andre om det?

er dog fremdeles litt usikker på om jeg skal gå for en XTZ 12" ELLER en 10"... hvor enormt er forskjellen fra 10 og 12"? jeg har nokså liten rom hvor jeg skal ha alt (se bilde: http://www.elgen.net/speakers.jpg ), så vil 10" være greit nok med tanke på at jeg skaffer meg en fremtidig receiver eller bør jeg igrunnen bare gå for en 12", kanskje? hvis jeg skulle gå for en 10", så er vel "lillebroren" til XTZ 99 W12 det rette valget?

en annen ting jeg da lurer på er; hvordan vil det hele fungere sammens da? jeg har jo 2 surround av merket Dali. 2 front av merket Dali. når jeg nå får inn resten av pakken, så blir jeg å ha 1 sub av merket XTZ og 1 senter av merket Yamaha... hvordan vil disse fungere sammens med receiveren min? vil det SÅ mye forskjell enn om jeg hadde hatt samme av alt? bare lurer på, altså...
    Jeg mener at en XTZ 10" skal fungere mer enn godt nok sammen med resten av anlegget. Da sparer du fort noen kroner du heller kan legge i receiver eller HT.

Receiverne vet jeg ikke så mye om. Men jeg har hatt Sony tidligere, mye for pengene etter min mening. Dessverre er de ikke veldig ettertraktet på bruktmarkedet hvis du vil selge, men du kan jo til gjengjeld gjøre et godt bruktkjøp. Jeg har Onkyo i dag, er bare kjempefornøyd! Ellers trår du ikke særlig feil om du kjøper Pioneer, H/K eller Yamaha heller... Tenk matching ;-)

Når det gjelder de forskjellige merkene av komponenter, er det et par ting som man kan tenke på:
    *Det er først og fremst matching av høyttalere og elektronikk. Hvilken smak du har personlig, altså hva som høres rett ut for deg. Mørk eller lys klang osv...
    *Front høyttalerne (front + senter) må/bør matche i lydsignaturen, ellers kan overgangen mellom frontene lett oppdages, og det er ikke alltid like fint.
    *Bak høyttalerne og sub trenger ikke være av samme merke eller matche i lydsignaturen på samme måte som fronten. Selvsagt er det å anbefale å ha Bak høyttalere i samme merke, da med tanke på lydsignatur, design og prisvurdering (lettere å selge kanskje) ved videresalg senere. Sub kan man velge etter spesifikasjon, pris og design... og jeg tror helt ærlig at du vil bli mer enn fornøyd med en 10" XTZ

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange vise ord fra hhalstensen der.

Kan ta med at dersom det er bare liten forskjell i klang på fronter og senter så vil romkorreksjonen gjøre mye med dette, men jeg tror ikke det skal være så voldsom forskjell på Yamahaen og Daliene dine.

Dersom du får noen kroner til overs så kunne du kanskje brukt litt til demping inne på rommet ditt, så veldig harde ut de veggene der. Vil tro at du får mye refleksjoner i hele frekvensregisteret.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok... da begynner jeg virkelig å få klarhet i det her nå. da mangler man bare å finne rett receiver også er man igrunnen good to go.

får bare håpe at hygen, fyren som helt klart har innført meg veldig mye når det kommer til receivere, kan komme med sine innblikk på TX-SR576 eller STR-DG910... eller om noen andre har noe å si, så hadde jo det vært kjekt også! hehe. hvis jeg nå skulle gå for TX-SR576, så tror vel ikke det er noe vits i gå for Yamaha RX-V861... eller hva? det står iallefall mellom de 3 receiverne, vil jeg tro.. må bare høre hva hygen / folket har å si først.

og takk for svar, hhalstensen og jakv!

ser ut til at jeg dropper 12" og går heller for 10". muligens liten nok, men vil da mene at det holder i massevis for meg. iallefall for en stund da! så ja, XTZ 10" it is.

når det kommer til senter, så går jeg vel for den yamaha-sentern som er nevnt tidligere...

når det kommer til matching av komponentene, så hva mener dere med rett 'klang'? går ut ifra at det er lyden, ja, men hvordan kan jeg vite om det er rett klang da..? hehe. når det kommer til design, så hadde jeg helst sett for meg å ha bare mørke høyttalere, siden jeg har mørke høyttalere fra før av. om receiveren er sølv eller mørk, gjør vel ikke noe... men hadde jo vært kjekt om den også var mørk. hehe. men annen ting er jo den nevnte lydsignaturen... hvordan vet jeg om lydsignaturen blir å matche mellom høyttalerne mine eller ei? kanskje jeg skal finne meg en Dali senter også, eller? uansett, her er fullstendig oppsett for høyttalerne mine, sett ut at jeg går for det som er planlagt så langt:

1 Onkyo TX-SR576
    2 Dali 909 front
    2 Dali SS5 bak/surround (muligens steinalder, men men...)
    1 XTZ 99 W10.16 sub
    1 Yamaha NS-C444 senter

hvordan høres det ut for dere da?

(planen er også å skaffe meg 1 bakhøyttaler så man får 7.1...)

jakv, tror jeg greier 2-3 mnd med de her veggene da jeg skal forflytte meg til et annet sted med forhåpentligvis mye plass, såe...

så ja... da begynner jeg nesten å nå målet mitt nå! hadde vært SUPERT om jeg kunne fått alt avklart til i morgen så jeg får bestilt det som skal bestilles da.

takker for all den hjelp jeg har fått så langt, hygen, jakv og hhalstensen!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestill i vei
    Tror dette skal bli veldig bra jeg. Husk at du trenger en kabel til suben pluss litt høyttalerkabel om du ikke har det liggende og da.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah. så du mener at det oppsettet jeg har der, er greit nok? du mener altså at 909 og C444 vil gi bra lydsignal?

en annen ting jeg lurer på: den 10" suben har vel integrert forsterker, ja? ut ifra forklaringen og detaljer om suben, så ser det nå ut som om den har det... vil bare få det bekreftet, såe...

da får man bare se på hva hygen har å si om receiveren... hehe.

jeg må si at hva enn jeg blir å lande på, så føler jeg meg veldig veeeldig trygg på at jeg har landet riktig i og med at jeg har fått SÅ masse og GOD hjelp fra dere! så all ære, takk, props og konfetti til dere for at dere faktisk har tatt SÅ god tid til å hjelpe meg med å lande riktig!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke forvirre deg men da jeg viste til Fyndbörsen var det pga Pioneer spilleren som var billig.

Siden du har en venn i Sverige som dette skal bestilles til så kan du sjekke hvor du får det billigst.
    Fyndbörsen er ikke altid billigst.

Surroundförstärkare/-receivrar - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Förstärkare - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Prisjakt - Den nya generationens prisjämförelser

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah. skjønner.

så du mener det at jeg kan gå for den onkyo tx-rs576 receiveren jeg nevnte ovenfor, ja? hvis ja, så skal jeg nok ta å bestille receiveren, sentern og suben så snart som mulig.

skal scanne igjennom butikkene nå å se hva man finner. takker for tipsene, hygen!

EDIT: da har jeg funnet ut at fyndborsen.se har billigste XTZ 99 W10.16 og Yamaha NS-C444. da mangler man altså bare å finne billigste receiver...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk også frakt.
    Billigst kan bli å bestille fra et og samme sted
    men dette regner du vel ut.

Det eneste jeg lurer på er om tx-rs576 er 5.1 å ikke 7.1 å så du er klar over det eller jeg har lest feil info

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •