trenger hjelp/råd til kjøp av receiver + senterhøyttaler + sub - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 77
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ah. takker for informative og formulerte svar fra begge to. vel, nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke er noe hyper pirkete eller detaljert på hvor god lyd jeg skal ha, men så lenge jeg får best mulig lyd med det jeg har til rådighet, er hva jeg er ute etter. når det er sagt, så bruker jeg annlegget til stort sett alt av lyd fra pc'en. har ikke egne pc høyttalere, så da bruker jeg annlegget til å høre på musikk. bruker også annlegget når jeg ser på filmer og tv-serier fra pc'en. også å spille spill, både fra pc, ps2 og ps3. har også en dvd-spiller som jeg skal ta å koble opp mot annlegget, nå som jeg har fått litt mer informasjon om hvordan jeg kan gjøre det (stor takk til deg, hygen, for all den informasjonen du har gitt meg!) har også parabol, men har enda ikke kjøpt ny tuner til den, så jeg har ikke koblet den opp mot annlegget... men ja, primært så blir jeg å bruke annlegget når jeg skal høre på musikk på pc'en, se på filmer + tv-serier også spille på pc. det er de primære bruksområdene mine. og jeg merker det at med litt mer avansert/oppgradert utstyr, så blir det konge å gjøre de overnevnte tingene! (vært hos kompis å testet et slikt oppsett til alle formålene, og det ble kanondigg resultat, selv med det han hadde...)

nå som jeg har sagt alt det der, så kan jeg vel nevne at jeg har en 46" LCD-tv som har 2xHDMI osv... er det slik at jeg kan koble annlegget til tv'en eller hvordan blir det der..? hva slags tips har dere å komme med her? bruker forøvrig tv'en når jeg ser på filmer/tv-serier som jeg kjører fra pc'en... og siden jeg får lyd fra en ussel mini-jack, så er det vel bedre alternativer der ute, eller hva?

forresten... de filmene/tv-seriene jeg ser, har en god del musikk og en god del med dialog i seg! nesten litt for mye! hehe. da hadde vel en senterhøyttaler vært lurt å ha, ja? eller skal jeg allikevel gå for en subwoofer først også senterhøyttaler, hmm?

så over til valget av receivere...

hygen, hva syns du om DENON AVR-1800 | FINN torget som du linket til tidligere? hvordan er den i forhold til Yamaha og Onkyo? jakv mente iallefall at jeg bør gå for Onkyo istedenfor den... så da står det vel mellom Yamaha og Onkyo... Valget går mer og mer mot Onkyo, mest fordi dere anbefaler den, fordi jakv har erfaringer med Onkyo, fordi jeg har lest andre plasser (hw.no og diverse andre engelske nettsider) at Onkyo er veldig god, men også fordi det ser ut til at Onkyo er et billigere alternativ enn Yamaha... også liker jeg den sølvfargen på Onkyo! hehe.

er det slik at hverken yamaha eller onkyo receiveren støtter 7.1, eller er det bare jeg som har forstått feil, kanskje?

men ja, jeg føler meg sikker på å prøve meg på onkyo-budrunden! hvis jeg ikke får den, skal jeg sjekke ut yamaha, så da tar jeg den.

nå er det forøvrig slik at jeg bor langt oppe i nord-norge (finnmark), så den må jo sendes til meg, og da blir vel frakten noe stor, tenker jeg, i og med at receivere veier litt... heh.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et par ting Skal ikke komme med argumenter for eller i mot.

Slik jeg har oppfattet det støtter både Onkyoen og Yamaha 7.1 lyd, men som du sikkert har skjønt så har den ingen av de nye fancy lydformatene som finnes på bl.a. Blu-ray filmer.

Frakt er det samme med posten om du bor i Finnmark eller Oslo. 125,- opptil 10kg, og 190,- (litt usikker) opp til 20kg. Dett finner du på postens sider.

Hilsen en som har bodd i Hammerfest i fem år
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatert >
    Denon AVR 1800 er en reciver som kom ut i 1999
    Den er en 5.1 Surround reciver med 75W på hver utgang ved 8 ohm
    AVR 1800 Decoder ren DD 5.1 og DTS men har ingen stør støtte til de andre formatene som de andre 2 reciverene har.
    Dolby Pro-Logic II
    Dolby Pro-Logic IIx
    Dolby Digital
    Dolby Digital EX
    DTS Neo:6
    DTS Digital Surround
    DTS ES
    DTS ES Discrete 6.1
    DTS 96/24
    Den har 2 optiske og 1 coax inngang.
    Denon har et godt navn men etter min mening er denne den jeg minst ville satset på mye pga alder og begrensning ved mix av 2.0 lyd til surround.
    At det er kun 5.1 er ingen krise men har man tenkt å ha surround back (1 eller 2 høytalere tilkoplet) er 5.1 reciver uaktuelt.

Yamaha eller onkyo receiveren støtter 7.1 JA
    Som jakv nevner og som jeg skrev i en pm til deg så har ikke disse reciverene HDMI inn.

HDMI til 7.1 LPCM
    Det vil si reciverene som er nevnt vil ikke støtte HD lyd fra PS3 og Blu Ray.
    (PS3 decoder HD lydformatene å man må bruke HDMI for å overføre dem)

Det beste du får fra Blu Ray med reciverene er et Dolby Digital core eller DTS core som begge er litt bedre en vanlig DD og DTS fra DVD.
    Reciverene har 7.1 analog input som gjør at har man Blu Ray spiller med intergrert decoder og 7.1 analog ut får man HD lyden fra Blu Ray.

Skal du ha en reciver som har HDMI må du høyere opp i pris.
    De fleste recivere til billig pris vil ofte ha kun HDMI 5.1 LPCM inn å da får du ikke 7.1 .

Jeg vil tippe recivere med codec til HD lyd blir mere å mere vanlig.
    Bitstream av HD lyd fra Blu Ray spiller med HDMI er fremtiden på samme måte som bitstream av DD 5.1 og DTS har vært i mange år.
    For at Blu Ray spillere skal ned i pris vil Decoder i Blu Ray spiller fjernes.
    (selvsagt får man kjøpt de med decodere for HD lyd å mulighet for analog eller 7.1 LPCM utmen de vil være dyrere)
    (målet er at den "vanlige" mann/kvinne skal kunne kjøpe seg en avspiller på samme prisnivå som DVD å det går når salg går opp å codec fjernes)
    At Blu Ray spillere er så dyre i dag er for de må legge til så mye bare på lyddelen for at alle ulike recivere får avspilt på en eller anen måte.
    Systemet til PS3 vil helt sikkert bli borte med tiden å erstattes med Bitstream.

Derfor
    Mener du at DD 5.1 og DTS holder for deg en stund så ville jeg ventet med å stresse bare for HDMI 5.1 eller 7.1 som noen recivere kan ta men til helt andre priser.

Recivere med 7.1 LPCM / HD lyd codec osv blir billigere å billigere + flere å flere recivere får det så om et år eller 2 er det bare å velge å vrake (om Blu Ray overlever som format)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oky... men da går jeg vel for enten onkyo eller yamaha... onkyo auksjonen er jo "snart" ferdig. har en gammel nok receiver fra før, så da trenger jeg neppe en ny gammel receiver.

har kjøpt inn optisk kabel nå som jeg kan kjøre fra pc'en ti receivern.

håper dette blir bra saker da..

edit: det avhenger av hva slags høyttalere jeg har fra før og hva slags receiver jeg har som gjør at jeg må velge riktig senterhøyttaler, korrekt?

har dere forslag til sub med integrert forsterker da? (slik hygen nevnte tidligere, så lønnes det å skaffe sub med integrert forsterker...) er ikke disse litt for dyre da, kanskje..? eller..?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub med integrert forsterker, eller aktiv sub finnes i mange prisklasser. Linket til noen bukte på forrige side, fra 1000,- og oppover.

Her på forumet er det to merker som er "hauset opp", og det er XTZ og SVS, hvor XTZ er det rimeligste alternativet. 10" versjonen av XTZ koster 2990,- ny fra leverandør. Billigste SVS koster rundt 5000,-.

Her finnes det jo igjen gode alternativer på bruktmarkedet, og du er jo ikke nødt til å ha XTZ eller SVS.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser nå at han som selger Onkyo-modellen tilbyr en komponent-kabel til en verdi av 5000kr dersom en byr over 2000 for receivern... er dette noe for meg, kanskje? er bare et par timer igjen av auksjonen, så jeg må vel finne ut av det ganske kjapt. hva er det jeg kan bruke den komponent-kabelen til da, hmm?

jakv, tror at jeg holder meg den XTZ... er nå bedre enn ingenting det, syns jeg. det syns vel du selv også, sant? hehe. den XTZ du nevner er vel med innebygd forsterker, eller?

og ang. den senterhøyttalern, så bør jeg vel fremdeles gå for Audio Pro, hø?

edit: jaja.. da ser det ut til at jeg må vinke farvel til iallefall onkyo-modellen (er bare 45min igjen...) men har jo fremdeles yamaha og pioneer-modellen som jeg kan gå for da. den pioneer-receiveren jeg snakker om, er den her!

har du erfaringer med den, jakv? hygen mente at det var en billig receiver. (fant den til 1800kr.)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    **dobbelpost** (beklager!)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt for sen å nå er den solgt.
    Nei slik komponentkabel var det ingen grunn for at du skulle legge deg på 2000,- i bud. (har ikke brukt for det)

fortvil ikke da flere recivere er til salgs hele tiden .

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta det siste først så har jeg ikke erfaring med 917, men har vært en del borti 916, og det er en grei receiver det. Får du 917 til 1800,- vil jeg tro det er et veldig godt kjøp. Mener den 916 jeg har "kontakt" med kostet 3200,- og da var det prutet en del. Ikke helt fortrolig med Pioneer til musikk i stereo, men det er nok mer min smak enn at det er noe galt med Pioneer.

Når det gjelder XTZ så var jeg kun millimeter fra å kjøpe en 12" selv. Den har en inebygd forsterker på 300W, og spiller bra. 10" versjonen har samme forsterker og et litt mindre kabinett og element, spiller ikke fullt så dypt og høyt, men er en god sub. Mange dyrere suber som ikke er så gode. Grunnen til at jjeg ikke kjøpte XTZ var ene og alene at jeg fikk et beldig godt tilbud på en brukt tube, og den kommer jeg til å beholde i all overskuelig framtid, som det heter så fint

XTZ er mye bedre enn ingenting i mine øyne

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=31460&cat=all

Slik en jeg hadde før SVSen min og holdt på å bytte i en XTZ.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke erfaring med Pioneer reciver men ca 1800,- er Ny spiller
    FYNDBÖRSEN - Hemelektronik på Internet sedan 1997
    Løslig omregnet til Norske kroner så blir den riktig billig.

En litt viktig ting som er kjekt er 5.1 (7.1 PCM med HDMI) men finner ikke ut at reciveren støtter det eller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja... den så meget billig ut, altså! og som hygen skriver; så skulle man likt å se om den har 7.1 PCM med HDMI... har den det, så kan man vel trygt gå for den, vil jeg tro, eller hva? (nå snakker jeg om Pioneer-receiveren, altså...)

jakv, er ikke de XTZ-subene litt for dyre? kan muligens gå opp til 2.500 for en sub... så en sub i den prisklassen hadde vært finfint!

XTZ-varer @ fyndborsen.se - tro om man finner noe bra der, eller?

men en ting jeg ikke vet om fyndborsen.se, er om man får varen(e) sendt til nord-sverige (jokkmokk) til en kompis som kan ta den med til meg uten at jeg må betale ekstra kostander som jeg helt sikkert må gjøre hvis jeg tar å bestiller varene direkte hjem til meg... har jo ikke mulighet å hente varer fra f.eks svinesund ellerno, så jeg MÅ få det sendt, men selvfølgelig betale på forskudd så det går mye lettere og enklere.

noen som vet hvordan det der fungerer?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 12" koster 3700,- og 10" 3000,- (ca. priser), så om du leter kan du nok finne en brukt til den prisen du vil betale. Ligger også en 10" JBL på auksjon på AVtorget nå, ikke helt borte den heller. Kommer sikkert ikke til å gå noe særlig dyrere enn startprisen. Skal du ha ny XTZ sendt hjem til deg blir det nok like greit å bestille fra Surround.no - Høyttaler spesialisten, men om du får den sendt til Nord-Sverige så kan det sikkert lønne seg. Mener det står noen forklaringer på fyndbørsen angående dette.

Tror jeg har lest noe om at 917 ikke takler PCM 7.1, men det er ganske far fetched. Søk litt på forumet her og litt rundtomkring så kan det hende du finner det ut.

Edit: Takler visst LPCM den Pioneeren, HURRA
    Hjemmekino.no - Produktdatabase - Pioneer VSX-917V-K

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra hjemmekino skal den takle PCM (LPCM) så man får HD lyd men

ikke ut fra brukererfaringer
    Amazon.com: Customer Reviews: Pioneer VSX-917V-K Home Theater Receiver (Black)

Den tar imot 5.1 PCM med HDMI men bare til pass-through.
    Forbaska dårlige reciver info generelt så det er vanskelig å gi hjelp til info så det ikke blir feilinformasjon.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir straks vanskeligere når reklamen og brukeres erfaringer ikke stemmer helt overens.

Mente det var en eller annen tråd her på forumet om denne for et par dager siden også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... merkelig at det skulle være så vanskelig å finne ut ordentlig info om receiveren da.. leit.

ja, hadde vært fint om man kunne fått den sendt til nord-sverige...

men har dere noen gode eksempler på subwoofer som man kan få kjøpt da? ny eller brukt. går ut ifra at jeg må se etter sub som matcher prisen min... men hadde vært bra å få inn en ganske så grei sub når man først kjøper sub... men det er jo ikke bare bare å finne slikt da, såe... må vel bare holde øyne åpne for subs som kan matche prisen min...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/32177 Grei sub til prisen vil jeg tro.

Sony EX serie, Cayin Rørforsterker, ADC Høytalere, PSB Subsonic Aktiv Subwoofer | FINN torget Har hatt en slik, ikke versting sub, men grei nok til den prisen, kan med fordel prute litt
    JAMO - Aktiv Sub, 12 Tommer | FINN torget Mener Etaten her på forumet har to slike, han er fornøyd med dem.
    subwoofer 15 PSB stratus subsonic 7 | FINN torget Her er et skikkelig voldsverk av en sub om du vil strekke budsjettet litt. Nok ikke den mest presise bassen, men moro er det nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de to første er vel ikke noe bedre enn den nederste, sant? må forøvrig si at den nederste suben hadde jo grei pris da... det samme med Jamo-suben. man får vel en god sub til 2000-2500kr, ikke sant? men så er det det å finne slike subs da...hehe. er vel ikke bare bare det, nei... dere har jo funnet en hel håndfull til meg allerede da. :O alltids spennende å se hva dere kommer opp med.

menneh... for å ta litt basics igjen... hva er det en bør se i en subwoofer, egentlig? trenger ikke å gå helt i detaljer om det blir FOR mye å gå innpå, men de primære tingene hadde jo vært kjekt... ja, jeg er dessverre så n00b at jeg må spørre om slikt nå som jeg først har satt meg inni det her! og da passer det å spørre dere som har peiling! til de grader også!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekino.no - Guide -
    Her kan du finne en del gode råd og tips.

Når det gjelder sub så er det gjerne hvor høyt og hvor dypt den kan spille som er viktige parameter. Størrelsen på elementet er ofte en pekepinn, sammen med hvor mye effekt forsterkeren leverer. I tillegg så indikerer ofte vekten hvor solid bygget suben er. Men som med alt annet finnes det unntak her og.

Av de jeg linket til er den største PSBen min favoritt, men det er den dyreste og. Jeg har litt sansen for store suber, de spiller gjerne høyere enn 10" og 12", men tar større plass og romler mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner. vel, kom til å tenke på at en 15" muligens blir LITT for stor for min del. haet et nokså smalt rom å forholde meg til fra før av, så jeg mener at en 12" ville passet meg finfint. samt at det er folk som bor ovenpå som kanskje ikke er så begeistret hvis jeg fyrer igang med 15"... er du ikke enig, eller hva? hehe. dessuten, man får vel en ganske god 12" til ca.2000-2500, ikke sant?

hva med de XTZ-subbene som er @ fyndborsen.se da? er de gode nok?

vel, nå må jeg riktignok finne receiver først før jeg evt. finner meg en sub og senterhøyttaler...

holder på å titte på en yamaha RX-V661... hvis den har de HDMI-koblingene som jeg "vil ha", så går jeg vel for en slik en. har du hørt noe om den receiveren?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •