Lydoppsett med musikk-DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer El_oso sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydoppsett med musikk-DVD

Jeg har per dags dato kun fronthøytalere, men vurderer stadig å få i gang et surroundoppsett, i og med at jeg har en receiver som er ment til det bruket. Film er en ting, og utrolig artig å se på i surround. En annen ting er live musikk-DVDer som jeg hører mye på. Er det mest riktig å kjøre dette på fronthøytalere eller blir det bra når en benytter alle kanaler? Når man er på konsert så kommer jo strengt talt lyden forfra fra scenen.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man er på konsert har flere grupper ekstremt bra surround oppsett.
    Har selv vært på mange surround konserter.
    (helst de store som Pink Floyd , Roger Waters , Peter Gabriel osv)

Meningen med en reciver er at du har valget om du ønsker å avspille lyden i 2 eller flere kanaler (høytalere)

Noen hater musikk i surround men andre elsker det.

For min egen del er surround musikk ved feks DVD konsert en form for innlevelse å gir noe ekstra i forhold til to høytalere nede ved gulvet som står å buldrer.

(meste konsert musikk blir ikke innspilt i 2 kanals lyd)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med hygen her.
    Noen konsert DVD'er er i 2.0, men svært mange er i 5.1.
    Opplevelsen ved å ha lyden i center og 2 fronter og også i 2 surround gir en fin følelse av å være tilstede.
    Surround mixen skal være slik at ikke musikk&sang er fremtredende i surround høyttalerne, men skal gi en romfølelse.

På film er det helt annerledes. Her kommer lydene også bakfra siden man skal føle å være i filmen.

Du bør først skaffe deg en sub (hvis du ikke har) og så en center. DET vil gi deg et stort løft på både film og konsertlyd. Surround høyttalerne kommer til sist - og de behøver ikke være verken fancy eller dyre - det er bakgrunnslyder de skal levere.

På CD lyd sverger jeg mer og mer til ren stereo - sikkert på grunn av den uvante lydleveransen i surround-fake
    SACD er sevlfølgelig den rake motsteningen, stort sett (det finnes rene stereo SACD).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •