Målermic.. hva er det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Målermic.. hva er det?

Tenkte å integrere suben ennå bedre hos meg snart. Så kom jeg på at jeg har en ganske bra vokalmic i huset, som jeg kjøpte for en billig penge for en del år tilbake.. Kan denne brukes eller er målemic'er bygd opp på en annen måte?

Og hvis jeg kan bruke denne mic'n finnes det noen gratisprogramer som jeg kan bruke?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er om du vet hvordan denne oppfører seg ved de forskjellige frakvensene.
    Jeg bruker Radioshacken som mikrofon og bruker Room Equalizer Wizard, dette er enkelt og greit. Men da må du ha en kalibreringsfil for mikrofonen for å rette opp feil i frekvensgangen på denne.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mikrofonen du har er sikkert ikke linjær ned til 20hz, men den kan jo være grei nok til å se etter evnt diper og peaker i frekvensresponsen. Poenget blir vel å forsøke litt forskjellig plassering, og da sammenligne før/etter. Hvis du ikke bryr deg om nivået og avrullingen nedover i frekvens som mikrofonen antageligvis har, men heller konsentrerer deg om jevn kurven er, burde den allikevel kunne hjelpe deg.

Room Eq Wizard er et gratis og populært program. Jeg har laget en guide til den her på forumet.
    Eller du kan prøve Arta Software, som har en gratis fullt funksjonell demoversjon til nedlasting. Men med demoversjonen får du ikke lagret/åpnet prosjekter.

Hvis du ønsker målinger du kan stole noe bedre på og som vil gi deg rett nivå/avrulling, bør du vurdere å kjøpe deg en dB-måler. Radioshack er mye brukt, eller så har Eltek et analogt som er billig.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Tenkte å integrere suben ennå bedre hos meg snart. Så kom jeg på at jeg har en ganske bra vokalmic i huset, som jeg kjøpte for en billig penge for en del år tilbake.. Kan denne brukes eller er målemic'er bygd opp på en annen måte?

Og hvis jeg kan bruke denne mic'n finnes det noen gratisprogramer som jeg kan bruke?
    Jeg er relativt sikker på at en vokalmikrofon ikke duger til slikt. Jeg tror jeg det er en kondensatormikrofon du må ha, uten at jeg skal garantere dette.

En annen enkel måte er å kjöpe XTZ Room Analyzer til ca 2000 kroner på Surround.no. Det er et kalibreringsverktöy med mikrofon, lydkort, alt innebygget.
    Surround.no - Høyttaler spesialisten
    XTZ | Mjukvara • Room Analyzer
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er frekvensresponsen til en av verdens mest populære vokal-mikrofoner.

Frekvensresponsen er kort og godt utformet for å være litt "equaliser" på sangen, og sannsynligvis ut fra hva som er økonomisk å produsere. Dersom du bruker en slik mikrofon til å korrigere hifien din (og ikke har en korreksjonsfil for akkurat din mikrofon), så vil du i praksis ende opp med å "korrigere" for BÅDE hifien din og mikrofonen, opplagt ikke det du ønsker.

Målemikrofoner har normalt omni karakteristikk (ikke retningsfølsom), flat frekvensrespons, dårlig støy-ytelse og tåler lite øl.

I den billige klassen så er Behringer ecm 8000 og Panasonic WM60-kapsler populære. I den dyre klassen så er B&K populære.

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takker dere, da lar jeg mic'n (AKG D 330BT) min stå pent der den står..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg er relativt sikker på at en vokalmikrofon ikke duger til slikt. Jeg tror jeg det er en kondensatormikrofon du må ha, uten at jeg skal garantere dette.
    Tiltredes!:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •