God stereo i surround oppsett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

God stereo i surround oppsett?

Jeg sitter nå med en PS3 og en DVD-spiller (Denon 2910). Jeg har en Denon 2807 receiver og Midgard 4.1 monoblokker til frontene. Jeg hører at mange sier en dedikert CD-spiller gir et løft i forhold til mitt nåværende oppsett i stereo (CD-avspilling). DVD-spilleren brukes nå til CD/SACD spiller. Vil jeg ha mye å hente på å bytte ut DVD-spilleren med en CD/SACD-spiller?

Er receiveren en begrensning her?, eller vil ikke den påvirke lyden i særlig grad når jeg kjører lyden analogt inn på den?

Er det kanskje like greit å gå for en DAC til DVD-spilleren, da er det jo også mer fleksibelt med tanke på lydkilde (streaming osv..)?

Hører også at noen velger å bruke en stereo forsterker med prosessorinngang? Da er kanskje poenget å sende signalet digitalt til forsterkeren? Vet ikke om jeg helt skjønner hvordan jeg skal få inn en slik i mitt oppsett kombinet med både receiveren og midgard-blokkene.

Et siste alternativ er kanskje å gå for en enda bedre receiver, men føler det for blir veldig dyrt eller da kanskje gå for en prosessor og effektforsterker i alle kanaler?

Noen som har gode tips til hvordan jeg kan heve lydkvaliteten i oppsettet mitt? Føler selv at en utskifting av DVD-spilleren evt. en DAC er det billigste og mest aktuelle alternativet. (PS3-får duge til DVD-avspilling da jeg ser at det blir mer og mer BR fremover)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Selv bruker jeg en god integrert stereoforsterker med prosessorinngang i kombinasjon med en dedikert cd-spiller for å få den riktige lyden i stereo. Hva med å bytte ut blokkene dine med en integrert m. prosessorinngang, samt handle en cd-spiller?

Mvh Westen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller en Parasound NC-2100 pre til Midgard-blokkene kanskje ?
    denne har fått æresmedlem-status i audiophile's liste over forforsterkere med prosessor-inngang, spesielt for sin mulighet å integrere sub i stereo-oppsettet også... :-)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    >>> Er receiveren en begrensning her?, eller vil ikke den påvirke lyden i særlig grad når jeg kjører lyden analogt inn på den? <<<

Siden du kjører analog ut fra DVD spiller og inn i reciver så lar du antakelig en dårlig DAC i DVD spilleren gjøre om fra digital til analogt.

Hvorfor ikke sende digitalt fra DVD spiller å la din Denon reciver foreta DAC ?
    (optisk eller coax kabel)

Uten å vite hvor bra din DVD spiller er kan jeg ikke garantere bedre resultat men har du en "vanlig" DVD spiller vil du få mye bedre lyd om Denon foretar DAC.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    eller en Parasound NC-2100 pre til Midgard-blokkene kanskje ?
    denne har fått æresmedlem-status i audiophile's liste over forforsterkere med prosessor-inngang, spesielt for sin mulighet å integrere sub i stereo-oppsettet også... :-)
    Var noe likt jeg kunne tenkt meg. Hva skjer da med flerkanalslyden? Den må jo da også gå via Parasound'en?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon 2807 er ikke spesielt dårlig som stereo forforsterker. En dedikert cdspiller vil så si altid låte bedre enn en DVDspiller/reciverens DAC.

Jeg tror du kommer langt med å handle inn en cdspiller ala Camebridge 640 cdspiller. Men om du vil kjøre merket ditt, så lager Denon ganske så gode cdspillere også. AE700 er en flott spiller, men ikke helt i Camebridge ligaen.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jo det beste å prøve ut. Se om du kan få lånt en CD-spiller og hør om den gir deg noe mere enn du har i dag. Iom at du har PS3, trenger du jo ikke en DVd-spiller, da den gjør en mer enn grei jobb, imho.

Slik jeg har forstått det, vil Parasound pre'en bypasse surroundsignalet slik at volumet styres helt av Denon'en.

Men som Ole Brumm sier: Ja takk, begge deler...

Hvilke høyttalere har du? Og ikke minst, hvilket budsjett ser du for deg?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    Var noe likt jeg kunne tenkt meg. Hva skjer da med flerkanalslyden? Den må jo da også gå via Parasound'en?
    jeg har selv bestilt en NC-2100 pga akkurat det samme...
    NC-2100 har prosessor-inngang, dvs at man kan koble pre-out
    fra recieveren på denne inngangen, så vil effektforsterkerne fortsatt som effekt på frontene i surround-oppsett.

pr nå er det to måter dette gjøres på:

1. fixed gain - som gjør at du kan låse en kanal på stereo-for/-forsterkeren(f.eks CD) til et bestemt volum, men at man kan styre hele sjappa med volumet på recieveren.

2. bypass - som NC-2100 bruker. her går signalet utenom forforsterkerdelen i NC-2100 og rett til Midgard-blokkene i dette tilfellet.

en annen artig ting med NC-2100 er at prosessor-inngangen fungerer selvom NC-2100 er slått av! :-)

send meg gjerne pm hvis du skulle vært interessert i en slik en i svart... ;-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Her er jo det beste å prøve ut. Se om du kan få lånt en CD-spiller og hør om den gir deg noe mere enn du har i dag. Iom at du har PS3, trenger du jo ikke en DVd-spiller, da den gjør en mer enn grei jobb, imho.

Slik jeg har forstått det, vil Parasound pre'en bypasse surroundsignalet slik at volumet styres helt av Denon'en.

Men som Ole Brumm sier: Ja takk, begge deler...

Hvilke høyttalere har du? Og ikke minst, hvilket budsjett ser du for deg?
    Ja PS3'en brukes allerede i dag som DVD-spiller. Jeg har B&W 703 høyttalere. Litt av årsaken til at jeg har beholdt DVD-spilleren såpass lenge er at jeg fortsatt ønsker å kunne spille av SACD. Finner ikke så mange dedikerte CD-spillere med SACD i riktig prisklasse. Har sett noen Maranz s15? eller hva den heter på bruktmarkedet. Ligger fortsatt litt i overkant av budsjett.

Det andre alternativet jeg har vurdert er en Benchmark DAC-1 som jo vil være litt mer fleksibel med hensyn til kilde. Da kunne jeg kanskje beholdt DVD-spilleren? (budsjett ligger vel da 5-8 k klassen)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    Ja PS3'en brukes allerede i dag som DVD-spiller. Jeg har B&W 703 høyttalere. Litt av årsaken til at jeg har beholdt DVD-spilleren såpass lenge er at jeg fortsatt ønsker å kunne spille av SACD. Finner ikke så mange dedikerte CD-spillere med SACD i riktig prisklasse. Har sett noen Maranz s15? eller hva den heter på bruktmarkedet. Ligger fortsatt litt i overkant av budsjett.

Det andre alternativet jeg har vurdert er en Benchmark DAC-1 som jo vil være litt mer fleksibel med hensyn til kilde. Da kunne jeg kanskje beholdt DVD-spilleren? (budsjett ligger vel da 5-8 k klassen)
    Har du 60 eller 40 GB utgaven? 60 GB spiller jo SACD...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dessverre kun 40 GB

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Har du 60 eller 40 GB utgaven? 60 GB spiller jo SACD...
    er det analog ut på 60gb'en ?

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, ikke egne utganger, det er en optisk ut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan spiller 60gb-versjonen SACD da ?
    finnes det noen dekodere for dette i recievere ?
    eller blir det gjort om til 2kanals ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må bruke HMDI for å få multikanals SACD fra ps3.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det finnes recievere som dekoder dette altså ? :-)

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye recievere som tar DTS HD osv dekoder nok dette også

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med nyeste firmware til PS3 vil DSD 2ch eller 5.1ch sendes som LPCM til reciver med HDMI (ikke 40 GB)
    (dvs PS3 decoder SACD (DSD) og sender lyd som 2.0 / 5.1 PCM med HDMI)

PS3 vil resample kHz om ikke reciver støtter Samplingfrekvens men er ikke helt sikker på hva det blir gjort om til.

PS3 kan ikke bitsreame SACD DSD via HDMI (til en reciver som decoder DSD) men kommer kanskje i fremtiden.

Beste man kan få ut med optisk er vel 2 kanals lyd 44.1kHz 16-bit PCM
    (vanlig CD kvalitet)
    Optisk har også alt for lav overføringskapasitet for SACD
    Heter jo SACD men er høykvalitets lyd innspilt på 4,7 eller 8,53 GB dvd plater.

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med å kjøpe en ny forforsterker og en dac? å koble dvd-spilleren digitalt til recieveren og dereter bruke digital-utgangen på recieveren, for å koble til dacen og så koble dacen til forforsterkeren.

jeg har ikke prøvd dette ut, så jeg er ikke 110% sikker om det vil fungere. men vist det går, kan det jo hende du får suben til å spille med, vist det er sånn du har tenkt?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    ... å koble dvd-spilleren digitalt til recieveren og dereter bruke digital-utgangen på recieveren, for å koble til dacen og så koble dacen til forforsterkeren.
    Hæ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •