God stereo i surround oppsett? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    hva med å kjøpe en ny forforsterker og en dac? å koble dvd-spilleren digitalt til recieveren og dereter bruke digital-utgangen på recieveren, for å koble til dacen og så koble dacen til forforsterkeren
    Da er det vel like enkelt med DVD spiller med både optisk og coax utgang.
    (og mange tusen kr billigere)

Den ene (feks coax) til DAC og inn analogt på reciver
    Den andre ( feks optisk) direkte til reciver.
    Da får man også hørt forskjell DAC eller DAC reciver

Coax blir da til egen DAC til 2.0 lyd
    Optisk blir som vanlig avspilling med 2.0 PCM eller bitstream DD 5.1 og DTS til reciver.
    SACD må jo ut fra 5.1 analog multichannel på DVD spiller om man ikke har PS3 60 GB så man kjører 2.0 / 5.1 PCM med HDMI.

En reciver er da også en forforsterker så ved å ta ut lyd fra reciver til Midgard 4.1 monoblokkene blir vel ikke lyden endret fra separat DAC selv om den går analogt innom reciver før den når blokkene ?

Da kan også blokkene brukes til all musikk / lyd som også kommer inn optisk og som er enten som 2.0 stereo eller surround fra DVD

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Da er det vel like enkelt med DVD spiller med både optisk og coax utgang.
    (og mange tusen kr billigere)

Den ene (feks coax) til DAC og inn analogt på reciver
    Den andre ( feks optisk) direkte til reciver.
    Da får man også hørt forskjell DAC eller DAC reciver

Coax blir da til egen DAC til 2.0 lyd
    Optisk blir som vanlig avspilling med 2.0 PCM eller bitstream DD 5.1 og DTS til reciver.
    SACD må jo ut fra 5.1 analog multichannel på DVD spiller om man ikke har PS3 60 GB så man kjører 2.0 / 5.1 PCM med HDMI.

En reciver er da også en forforsterker så ved å ta ut lyd fra reciver til Midgard 4.1 monoblokkene blir vel ikke lyden endret fra separat DAC selv om den går analogt innom reciver før den når blokkene ?

Da kan også blokkene brukes til all musikk som også kommer inn optisk fra DVD
    poenget med å gjøre det slik er for å få subb til å spille med , å man kan jo da også bruke romkorigering i recieveren uten å måtte gå igjennom en ad/da prosses i reciever, det måtte en gjort vist en hadde koblet dacen rett til recieveren

her er en tegning for å gjøre det letter å forstå

Vedlegg 33241

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner to SACD-spillere i passende prisklasse:

DENON DCD-1500AE
    Pioneer D6

Noen som har formeninger om dette er noe å gå for. Evt. dyrere SACD-spillere som jeg kan finne på bruktmarkedet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    poenget med å gjøre det slik er for å få subb til å spille med , å man kan jo da også bruke romkorigering i recieveren uten å måtte gå igjennom en ad/da prosses i reciever, det måtte en gjort vist en hadde koblet dacen rett til recieveren

her er en tegning for å gjøre det letter å forstå

Vedlegg 33241
    men hva er egentlig vitsen med DAC og ekstra forforsterker ?
    bli'kke det litt smør på flesk ? :-)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    taita hva er det endelige målet ditt ?

Hvor skal digital lyd gjøres om til analogt ?
    Skal du BARE avspille SACD i 2.0 stereo eller er meningen å også kunne avspille 5.1 hybrid SACD

Om målet er å forbedre 2.0 lyd (digitalt til analogt) er det da meningen å avspille det som 2.1 (2.0 + subwoofer ?) som dancemainia maser om.

DAC
    første jeg ville undersøke er hvor bra DAC er det i din Denon 2807 å hvor bra DAC må det sitte i avspillere / ekstern DAC for at du skal overgå Denon 2807 og om 1000 vis av kroner i nyinnvisteringer vil forbedre DAC så mye at det rettferdigjør dine valg eller at andre løsninger bør velges. .
    Alternativet er feks om Denon 2807 ikke har bra DAC å kjøpe bedre reciver.

Er målet med å kjøpe dyr CD /SACD spiller å ta lyd analog ut å inn i reciver kan jeg skjønne ditt valg (selv om du ikke får 5.1 lyd fra hybrid SACD)
    Er målet å ta lyd ut digitalt kan du like godt bruke din eksisterende DVD spiller.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    taita hva er det endelige målet ditt ?

Hvor skal digital lyd gjøres om til analogt ?
    Skal du BARE avspille SACD i 2.0 stereo eller er meningen å også kunne avspille 5.1 hybrid SACD

Om målet er å forbedre 2.0 lyd (digitalt til analogt) er det da meningen å avspille det som 2.1 (2.0 + subwoofer ?) som dancemainia maser om.

DAC
    første jeg ville undersøke er hvor bra DAC er det i din Denon 2807 å hvor bra DAC må det sitte i avspillere / ekstern DAC for at du skal overgå Denon 2807 og om 1000 vis av kroner i nyinnvisteringer vil forbedre DAC så mye at det rettferdigjør dine valg eller at andre løsninger bør velges. .
    Alternativet er feks om Denon 2807 ikke har bra DAC å kjøpe bedre reciver.

Er målet med å kjøpe dyr CD /SACD spiller å ta lyd analog ut å inn i reciver kan jeg skjønne ditt valg (selv om du ikke får 5.1 lyd fra hybrid SACD)
    Er målet å ta lyd ut digitalt kan du like godt bruke din eksisterende DVD spiller.
    Målet mitt er først og fremst å bedre stereo-lyden. Siden jeg har investert i noen 5.1 SACD plater synes jeg det hadde vært bra å kunne spille disse fortsatt. (mulig spillerene jeg nevnte ikke har 5.1 lyd i SACD? mulig jeg ikke finner noen rene SACD-spillere med 5.1 lyd uten at det er en DVD spiller?)

Jeg tenker å kjøre lyden analogt til receiveren (noe jeg også gjør i dag). Jeg ønsker også at jeg får med meg subben (2.1) ved CD-avspilling.

Kanskje burde jeg beholde min Denon 2910 DVD-spiller til SACD 5.1 avspilling og kjøpe en ny ren CD-spiller?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    Finner to SACD-spillere i passende prisklasse:

DENON DCD-1500AE
    Pioneer D6

Noen som har formeninger om dette er noe å gå for. Evt. dyrere SACD-spillere som jeg kan finne på bruktmarkedet?
    Oppo 980 og 983 har utmerket bilde på DVD (HDMI), super lyd på DVD (bitstream) og utmerket SACD/Audio-DVD lyd via sine 7.1 analoge utganger.

Standard CD lyd er bra, kunne vært bedre.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Oppo 980 og 983 har utmerket bilde på DVD (HDMI), super lyd på DVD (bitstream) og utmerket SACD/Audio-DVD lyd via sine 7.1 analoge utganger.

Standard CD lyd er bra, kunne vært bedre.
    Føler en Oppo vil gjøre stort sett den samme jobben som min Denon 2910 og at det blir andre spillere jeg kommer til å vurdere for å få bedre CD-lyd.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    Føler en Oppo vil gjøre stort sett den samme jobben som min Denon 2910 og at det blir andre spillere jeg kommer til å vurdere for å få bedre CD-lyd.
    Kjøper det argumentet!

Yamaha har veldig gode dedikerte CD spillere. Og de uten SACD mulighet er vel ikke allverdens dyre. Ærlig lyd!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville satset i hovedsak på digital overføring til reciveren.
    (i det minste bør du prøve ut det)

Jeg har ingen referanser for å si at Denon 2807 har god eller dårlig DAC men antar den vil gjøre en god Digital til analog convertering.
    Defor anbefaler jeg all lyd inn digitalt.

SACD spillere du lurte på tidligere har ikke multichannel 5.1 ut nei og bruk av digital (optisk/coax) kan heller ikke brukes til overføring av SACD pga begrensning på oveføringshastighet på slike kabler.
    (det eneste du får er vanlig CD kvalitet)
    Eneste disse spillerene vil gi deg økt SACD kvalitet på er 2.0 (stereo) (2 kanals SACD lydspor)

Til din eksisterende Denon 2910 ville jeg anbefalt å bruke HDMI for overføring av SACD men DVD spilleren din støtter dessverre ikke dette.
    (men Denon har andre modeller som støtter bitstream av SACD DSD eller Denon link)
    Derfor må du fortsatt bruke 5.1 multichannel kabel til SACD (hybrid) for å kunne utnytte lyd som er på SACD med høyere kvalitet en vanlig CD med din eksisterende spiller.

Blu Ray avspiller du vel med HDMI (7.1 LPCM) til reciver
    DVD avspiller du vel fra Denon 2910 med HDMI eller lyd med optisk/ coax til reciver ? (ikke DVD fra PS3 som gir mye dårligere avspilling)

Om du nå har tenkt å kjøpe en separat CD spiller som har bra DAC fordi du ønsker å kjøre lyd analogt inn i reciver med best mulig lyd så må du da kjøpe en CD spiller som har bedre DAC en din reciver har i dag (om ikke så er det bortkastede penger da du kan bruke din DVD spiller med digital kabel til reciver som foretar DAC)

Jeg laget en tråd før i dag med tanke om
    Hva om reciver motar analog lyd men foretar en AD/DA pga volum.
    Da blir mange DAC kroner i forrarbeid rett og slett borkastet.
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...tal-volum.html
    Lite respons siden mange er ute etter bra DAC så må de da vite hva som skjer med lyden?

Det er nesten så jeg vil anbefale deg Å selge
    DVD-spiller: Denon 2910
    Reciever: Denon 2807
    Effektforsterker: Midgard Oberon 4.1 x2
    og sikkert en haug med kabler.
    (ikke for dette er dårlig)

men for å oppgradere til nyere utgaver av reciver + DVD spiller.
    (for avspilling av lydfiler fra pc , harddisk , CD , DVDA , DVD Video lyd , SACD , DTS CD osv)
    Gjerne Denon begge deler for å få Denon link.
    Bedre trøkk til dine bra høytalere.
    Bedre DAC i reciver
    mulighet til nettverkstilkopling for overføring av lyd.(pc , harddisk osv)
    1080p
    støtte for full digital oveføring av SACD enten HDMI eller Denon link
    selvsagt bra / fin lyd fra all audio du kjører inn og spilles på høytalere
    mye mindre mengde kabler
    + mye mere som du ikke direkte har brukt for nå men som kanskje blir aktuelt senere som bitstream og decoding av HD codec i reciver osv

differanse salg kjøp tror jeg ikke blir skremmende
    Du vil kun ha DVD spiller og reciver som totalt vil kunne gi deg mye mere en du har i dag. (gråter du ? )
    Jeg er ingen Denon ekspert men du finner mange her inne om du lurer på noe.
    Du kan kanskje låne hjem fra HiFi huset for å prøve også

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for et meget utfyllende svar!

Har testet litt mellom analog og digital overføring fra DVD-spilleren. Kan ikke si jeg hører så veldig stor forkjell. Er en liten forskjell der, men klarer ikke helt å bli endig med meg selv om hva som er best.

Ser det dukker opp en del Parasound NC-2100 brukt for tida. Er litt fristende å prøve en slik med en nye CD-spiller av bedre kvalitet enn dvd-spilleren.

Er ikke helt klar for å bytte ut hele oppsettet mitt. Ønsker i alle fall å beholde midgard-blokkene.

På sikt kunne jeg nok tenke meg en ny pre-amp med en dertil egnet amp, men synes fortsatt utvalget her er labert med tanke på HDMI-tilkoblinger og støtte av HD-lydformater.

Jeg er fornøyd med Denon-receiveren min, men kunne nok tenke meg å prøve noe annet neste gang.

Mener dere at en NC-2100 + en dedikert CD-spiller vil bedre lyden i stereo vesentlig. Jeg kan godt beholde DVD-spilleren for å få spilt av SACD, så slipper jeg støtter for SACD på en evt. ny CD-spiller. Ser Usher CD-spillerene har fått svært god omtale, kanskje noe å vurdere?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •