Høyttalere på yttervegg - negativt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere på yttervegg - negativt?

Jeg har idag høyttalerne spillende MOT yttervegg i min lille stue på 18 kvm og det spiller i mine ører så bra som jeg kan forvente utifra utstyr og rom. Problemet er at det hadde fungert mye bedre rent layoutmessig om jeg hadde anlegget på motsatt vegg, altså med yttervegg bak høyttalerne. Sist jeg prøvde det en kort periode synes jeg å huske at jeg ikke var fornøyd med lyden, men vurderer igjen å prøve det da jeg kan:

- Henge 42" på veggen og få center opp og få bedre kinolyd.
    - Få plass til hyller på vegger.
    - Generelt bedre utnyttelse av rommet
    - Mindre skinn fra vinduer på plasmaen.

Men det er jo ikke verdt det om lyden blir vesentlig dårligere, men for å oppsummere det jeg lurer på da:

ER DET NOEN ÅPENBAR GRUNN TIL AT ANLEGGET SPILLER DÅRLIGERE MED YTTERVEGG BAK SEG? Har det noe med akustikken i rommet bak å gjøre eller noe? Er ikke mye kunnskapsrik på akustikk på det nivået.

Setter pris på innspill.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt høyttalerene spillende både fra -og mot yttervegg.
    Kan ikke si at jeg merket noe særlig endring i lydbildet, annet enn at høyttalerene hadde byttet plass.
    Det at en høyttaler spiller nevneverdig anneledens kun pga en yttervegg tror jeg ikke noe på, men du kan jo evnt. prøve med akustikkmatter bak høyttalerene.

Har høyttalerene spillende mot yttervegg nå pga layout.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, kan være manglende kalibrering som gjorde det sist, holder på å rigge til i skrivende stund. Kan være skråveggen (kvist) til høyre for oppsettet som "spiller" inn kanskje.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Kan være skråveggen (kvist) til høyre for oppsettet som "spiller" inn kanskje.
    Vil tro at denne spiller mer inn enn det at høyttalerene spiller fra en yttervegg.
    Kanskje det kunne hjulpen dersom du spikra opp noen akustikkmatter på den skråveggen?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Vil tro at denne spiller mer inn enn det at høyttalerene spiller fra en yttervegg.
    Kanskje det kunne hjulpen dersom du spikra opp noen akustikkmatter på den skråveggen?
    Vurderer det ja, men usikker på hvor pent det vil se ut, jeg har nemlig en psyko-60-talls-tapet der lite passer inn, men mulig demping der ville hjelpe...

Får komme i hakk og prøve litt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    ER DET NOEN ÅPENBAR GRUNN TIL AT ANLEGGET SPILLER DÅRLIGERE MED YTTERVEGG BAK SEG?
    Har forrøvrig lest ved flere anledninger her på forumet at lyden blir "bedre" med høyttalerene spillende fra yttervegg(?)
    Så siden du mener at lyden blir dårligere, så er det jo naturlig å tro at der er andre faktorer i rommet som har større innvirkning på lyden enn hvilken vegg høyttalerene spiller fra.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg har peiling, men det må jo i såfall ha med dempingen i veggen å gjøre. En innervegg er jo som regel noe mindre isolert en en yttervegg. Det vil vel være eneste forskjellen og jeg vil vel vel tro at andre ting har større betydning ja.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, da var snuoperasjonen kommet så langt at frontene spiller. Førsteinntrykket er faktisk bra lyd og fint perspektiv - noe jeg slet med andre veien. Snodig, må ha hatt feil fase eller no sist jeg prøvde... Det passet faktisk enda bedre med surroundhøyttalerne også nå, tror dette kan bli knall.

Newcomer Lefse sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En yttervegg er gjerne betydelig sterkere og stivere enn en innervegg. Yttervegger er gjerne tykkere og bedre isolert også, så er nok det som gjør det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •