Audio switchbox

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Fez Dispenser sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audio switchbox

Jeg ser at det er lite etterspørsel etter en switchbox for lydkilder, eller så bruker jeg feil søkeord.

Jeg leter etter en enkel måte å bytte mellom å spille lyden fra pcen ut på desktophøyttalerene og til forsterkeren.

En enkel fremstilling av slik jeg vil ha det:

For øyeblikket må jeg manuelt koble disse til, noe som ikke bare tar tid, men som også innebærer en viss fare for forsterkeren sin del (?)

Jeg regner med at det finnes en slik dings, men jeg er ikke ute etter noe high-end-greier.

Krav:

- Subben som kobles til pc-en må kobles til med minijack
    - Forsterkeren kan jo kobles til med RCA, men akkurat nå bruker jeg en minijack-til-RCA
    - Den må ikke koste over 1000 kroner, da dette ikke er et audiofilt prosjekt

Newcomer n5k sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en sånn?

Biltema Norge

Så bruker du den ene utgangen til PC-høyttalere, og så slenger du en minijack-->RCA i den andre, og rett i NAD'en

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan tenkes at jeg ikke har tenkt helt gjennom mulighetene mine.

Lydkortet jeg har (X-fi XtremeMusic) har flere utganger, men jeg blir liksom ikke helt klok.

Pc-høyttalerne er koblet til på Line Out Jack 1. Det vil si at subben er koblet til, og den splitter signalet videre til volumkontroll og høyttalere. Det er også denne utgangen jeg har koblet forsterkeren til.

Men da skulle det jo vitterlig gå an å koble forsterkeren til Line Out Jack 2? Jeg ser ikke at disse utgangene er forskjellige på noen måte...

Det eneste jeg ser for meg er at det kun er Output 1 som er aktivert, og at jeg ved å aktivere Output 2 slipper å kjøpe en switchboks!

Er det noen som har erfaring med slike (tilsynelatende) sære oppsett?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, n5k.

Jeg hadde nok uansett vært litt skeptisk til å koble til en plastboks fra Biltema :-D

Hvis det viser seg at jeg må til med en switchboks, kan jeg godt legge i rundt 300 kroner. Det må da finnes litt penere bokser som er ment for akkurat slike formål?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A-ha! Det var så opplagt

De tre utgangene er selvfølgelig for surroundsporene!

Da blir neste steg å se om det er mulig å veksle mellom å spille ut stereosignalet i sin helhet gjennom de ulike utgangene...

(det skal aldri være lett!)

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være at en god gammeldags minijacksplitter er løsningen? Slik kan jeg koble begge deler til samtidig på den rette utgangen.

Hvor betydelig blir kvalitetstapet ved en slik?

Jeg har funnet ut at jeg kan få tilnærmet lik lyd ved å koble forsterkeren til Output 2 og pc-høyttalerene i Output 1. Ulempen er at jeg må panorere avspillingen i software, men det blir vel bare en vanesak...

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg rimelig sikker på at jeg har funnet løsningen, og jeg håper inderlig at det finnes flere der ute som har det samme problemet som meg, men som i denne tråden kan finne svaret.

Programvaren til lydkortet har en funksjon som dupliserer frontkanalene til rearkanalene (Link)

Jeg kobler dermed forsterkeren i rear-utgangen, og bruker programvaren til å duplisere kanalene*

På den måten får jeg konstant output med tilsvarende signal i begge utgangene. Jeg slipper altså å tenke på programvare når jeg skal veksle mellom forsterker og pc-høyttalere

Og det beste? Slik rommet mitt er innredet nå, kan jeg sette på forsterkeren og få lyden ifra både pc-høyttalerne og anlegget!

Falsk surround, for all del. Men jeg har verken råd eller tid til å være kresen.

*for dere som har tilsvarende programvare, lar jeg slideren stå på 50% under Stereo Surround

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •