Hva betyr det for deg å ha Hjemmekino og/eller Hifi som hobby?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hva betyr det for deg å ha Hjemmekino og/eller Hifi som hobby?

Inspirert av en tråd på HFS tenkte jeg det kunne være artig med en lignende tråd her.

Enkelt og greit, hva betyr det for deg å ha Hjemmekino og/eller Hifi som hobby?

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jo artig å ha en hobby der du ser framover og gleder deg til den dagen du kan kjøpe nytt utstyr, som du har spart til. Planlegging er også mye av gleden.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    ...hva betyr det for deg å ha Hjemmekino og/eller Hifi som hobby?
    Konstant økonomisk ruin.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Konstant økonomisk ruin.
    Helt riktig!

Ellers betyr det jo mye godlyd.....!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange timer med god musikk, god lyd og underholdning. Alltid litt tweaking hvis lysten skulle komme. Alltid forum å lese, ny informasjon å ta tak i, ny teknologi å sette seg inn i. Alltid ting å kjøpe eller spare til. Glede seg til ting kommer i posten. Glede seg mens man finner ut av nye produkter man har fått. Gleden ved å oppgradere, enten ved hjelp av utstyrsoppgradering, optimalisering, tweaking eller selvbygg.

Kort sagt: Kos og hygge.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jakten etter den optimale lyd/bildeopplevelse innenfor et forlengst sprengt budsjett?

Da jeg först begynte å interessere meg for dette, regnet jeg med å kjöpe inn utstyr og la det väre med det. Lite visste jeg hvor mye denne interessen skulle interessere meg. Jeg tenkte at så lenge man bare får surroundlyd er det bra nok. Et alt-i-et-anlegg fra Eltax og en 42 plasma skulle gjöre jobben. Nå sitter jeg forelöpig med 6 höyttalere + en senter på 27 kg, 4 subwoofere, surroundprosessor, to effektforsterkere, PS3, HDTV-tuner, 2 stk plasma -én på 42" og én på 50", DVD-opptaker og selvsagt kalibreringsutstyr og DB-måler.

Å lytte til musikk eller se film har blitt en til de grader större opplevelse nå. Dette gjör at både min kone og jeg bruker oppsettet så ofte vi kan.

En dag uten TV/film eller AVforum gir så småabstinenser.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for meg er det en mulighet for å slippe litt unna det dagelige mas og tjas. Bare sette seg ned i ro og mak, sette på en godfilm, finne frem snacks og øl, og da har jeg 2 timer frihet fra verden.

For meg er det viktigst å kunne finne glede i det utstyret jeg har råd til og å nyte film. Det å spikke å spare for å kunne bytte ut komponenter hele tiden er ikke like viktig. "det får bli som det vart, når det itj vart som det skoill."

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jakten på den perfekte virkelighetsflukten og nye, gode bekjentskaper:

Når jeg begynte så vidt med dette iform av parasound, vincent og klipsch handlet det mest om å få mest mulig trøkk og morro ut av lyden. En god film skulle rocke fletta av meg, musikken skulle slå meg igjennom sofaen. Men årene har gått og med litt mer sagflis mellom øra har målet forandret seg noe.

Jeg simpelheten elsker å se film, likeledes elsker jeg å høre på musikk. Det å sette sammen et godt anlegg som får frem det beste av både film og musikk resulterer i at man lever seg inn i det man hører og ser. Man vil virkelig banke driten ut av skurken i filmen, eller man befinner seg plutselig midt i kjerka når ole pause fremfører sin salige som en storm. Alt annet blir stengt ute. En slags lyd og bilde messig virkelighetsflukt.

I tillegg kommer det sosiale ved hobbyen, det å kunne stifte nye bekjentskaper med likesinnende, erverve seg nye erfaringer på hifitreff og det å kunne snakke og diskutere lyd og bilde med folk fra hele landet.

Anlegget er bare verktøyet, det er resultatet av jobben med dette verktøyet som gjør det hele til noe spesielt.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Jakten på den perfekte virkelighetsflukten og nye, gode bekjentskaper:

Når jeg begynte så vidt med dette iform av parasound, vincent og klipsch handlet det mest om å få mest mulig trøkk og morro ut av lyden. En god film skulle rocke fletta av meg, musikken skulle slå meg igjennom sofaen. Men årene har gått og med litt mer sagflis mellom øra har målet forandret seg noe.

Jeg simpelheten elsker å se film, likeledes elsker jeg å høre på musikk. Det å sette sammen et godt anlegg som får frem det beste av både film og musikk resulterer i at man lever seg inn i det man hører og ser. Man vil virkelig banke driten ut av skurken i filmen, eller man befinner seg plutselig midt i kjerka når ole pause fremfører sin salige som en storm. Alt annet blir stengt ute. En slags lyd og bilde messig virkelighetsflukt.

I tillegg kommer det sosiale ved hobbyen, det å kunne stifte nye bekjentskaper med likesinnende, erverve seg nye erfaringer på hifitreff og det å kunne snakke og diskutere lyd og bilde med folk fra hele landet.

Anlegget er bare verktøyet, det er resultatet av jobben med dette verktøyet som gjør det hele til noe spesielt.
    Er veldig enig i dette. Godt sagt!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var vi 2 :-D Selv om "anlegget" ligger godt under i pris i forhold til mange her.
    Spillegleden er der like herlig selv om oppgraderingstrollet trår til i ny og ne. Må jo si at forumet har en god del av skylden I god forstand..
    Man lærer jo litt innimellom også, det sitter litt kompetanse og erfaring som er gratis å bruke :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

retferdighet

eg er meir musikk avhengi. og då kommer anlegget kjapt inn.
    eg er nok ikkje den som bytter oftest. men bytter om det passer meg...som det skjeldent gjer.
    det som er viktig for meg er at eg får lytta til musikk. som gir ein frihetfølelse.
    og at lyden er nøytral. trenger ikkje bli det dyraste.
    å dra andre inn i dette er min store glede. og å lære dei litt om å lytte til musikken..og ikkje berre høytaleren.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva det betyr for meg?

konstant pengemangel

aldri blir fornøyd (mye vil ha mer)

mange lange netter

stress

frustrasjon

Et stort glis når jeg sitter dær med sigaren og noe godt i glasset! :-D

mvh
    stian

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver med denne hobbyen for å få mest ut av filmopplevelsen. Film er første prioritet, men musikk er også veldig viktig. Å få frysninger er det beste eg veit. Og denne hobbyen gjer at eg får det

Men det koster. Det tar tid. Det krever arbeid. Det krever tolmodighet.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg så betyr det å ha god lyd til å nyte god musikk. Har ikke brukt mye penger på det, men er meget fornøyd. At kona liker å høre på musikk med anlegget er også et stort pluss!

Har likt lyd i mange år, men nå beveger det seg mer og mer mot å nyte musikken.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I begynnelsen var det 50/50 teknikk og musikk som engasjerte. Nå for tiden er mer teknikken interessant for å presentere musikken så bra som mulig. Musikk i fokus! I tillegg er det jo greit å slippe å flytte penger til sparekontoer o.l.

Et annet aspekt er jo det forumsosiale da.

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AW og Skrotnisse traff spikeren på hodet;
    den store opplevelsen er etterhvert blitt det viktigste.
    Men fremdeles er det morro med utfordringen å sette sammen utstyr som gir deg den maksimale opplevelsen innenfor rammene, det være seg penger, romstørrelse, hensyn til naboer osv.

Jeg har holdt på med hjemmekino i en eller annen form siden slutten av 80 tallet, og sakte men sikkert oppgradert etterhvert som teknologi og ikke minst pengeboka :-D tillot det. Bodde i en gammel ærverdig sveitservilla utafor byen med plass nok til stooor hjemmekino, 3 rørs projector som kosta langt mer enn bilen min, Electrocompaniet monoblokker, etc etc og ingen naboer som klaga på lyd, enebolig er greit.
    Men så blir unga voksne og flytter ut, boligen er plutselig alt for stor, det begynner å bli langt å pendle 1 time morra og kveld til jobben, så da er leilighet i byen tingen. Men HJÆÆLP, hvordan bygge en brukbar hjemmekino i en loftsleilighet med skråtak, syk akustikk og naboens soverom under?

Det er utfordringen akkurat nå, så hva det betyr for meg å ha hjemmekino som hobby nå er å gå løs på å sprenge fysikkens lover for å få dette til.

Men hobbyen har vært en stor glede, store opplevelser på lerretet, film er ikke alltid best på kino, og mye glede i det å måtte konstant følge med på hva som skjer på markedet, gleden over å lære mer, høre mer, plutselig en dag så hører du hvor dårlig MP3 egentlig er, så må du rippe hele CDsamlinga på nytt, denne gang til losless, osv, lista blir lang.

Og til slutt gleden over å delta i dette forumet, har lært mye , fått øra opp for mye musikk jeg aldri hadde hørt før(takk AW for Chris Jones feks), sett filmer jeg aldri hadde drømt om å kjøpe, og lest mengder av innlegg som har fått meg til å riste på hodet og lure på hvilken planet forfatteren er på ? :-D

Alt i alt, denne hobbyen gjør livet mitt til en mye bedre opplevelse !!!!

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nesten alltid hatt en hobby, men det er først de 2 siste årene at det har tatt av på hjemmekinofronten, mest p.g.a samboer og at jeg har 2 hunder som krever sitt, da måtte jeg ha en hobby som jeg kunne drive med hjemme. Jeg tenker daglig på hva det neste skal bli av komponenter. Nå er det projektorvalg og planlegging av kinorommet som opptar meg mest.

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bekymrede blikk fra naboer, alt etter hvor stor eller tung kassene som kommer inn gjennom dørene her.
    Massevis av spørsmål angående strømregningene mine. (Som faktisk ikke er så ille...)
    Uvitende bekjente som ber om hjelp til kjøp, innstillinger og om andre råd om lyd.
    For ikke å snakke om ei 60 kg. bikkje som tydelig har svar på når det blir for mye lyd her....

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det pleide å bety et evig jag etter oppgraderinger... Nå er jeg mer opptatt av å faktisk nyte det jeg sitter med, istedenfor å hele tiden lete etter feil med eget ytstyr for å forsvare utskiftinger/oppgradering. I en periode ble det rett og slett litt for mye fokus på hva jeg ikke har, istedenfor hva jeg har og faktisk er fornøyd med For meg handler det om å kose meg med film og musikk, gjerne sammen med gode venner.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Det pleide å bety et evig jag etter oppgraderinger... Nå er jeg mer opptatt av å faktisk nyte det jeg sitter med, istedenfor å hele tiden lete etter feil med eget ytstyr for å forsvare utskiftinger/oppgradering. I en periode ble det rett og slett litt for mye fokus på hva jeg ikke har, istedenfor hva jeg har og faktisk er fornøyd med For meg handler det om å kose meg med film og musikk, gjerne sammen med gode venner.
    Word!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •