Lyd fra PC til receiver uten farging av lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd fra PC til receiver uten farging av lyd?

Jeg ønsker og spille av musikken min ifra pc istedenfor cd-spiller siden jeg for det meste laster ned musikk i flac format.

Hva må jeg gjøre for å få lyden mest mulig upåvirket/farget ut ifra pc'en slik at den i realiteten får like "nøytral" lyd som en cd-spiller?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Jeg ønsker og spille av musikken min ifra pc istedenfor cd-spiller siden jeg for det meste laster ned musikk i flac format.

Hva må jeg gjøre for å få lyden mest mulig upåvirket/farget ut ifra pc'en slik at den i realiteten får like "nøytral" lyd som en cd-spiller?
    Godt spørsmål - jeg lurer på det samme.

Bruker i dag USB ut til en boks som sender lyden videre optisk til receiver - men den blir litt "farget" av den lille boksen.

Har nå mulighet til å kjøre digitalt ut via SPDIF kontakt (DELL) og videre coax - men finner ikke ut innstillingene på PC.
    Jeg kan visst velge en codec som heter SigmaTel High Definition Audio - men det kommer ingen lyd.....

I brukermanualen står bare hvordan man aktiviserer SPDIF for XP:
    Enabling S/PDIF Digital Audio
    1 Double-click the speaker icon in the Windows notification area.
    2 Click the Options menu and then click Advanced Controls.
    3 Click Advanced.
    4 Click S/PDIF Interface.
    5 Click Close.
    6 Click OK

Men hvordan gjør jeg det for Vista?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kos dere. Klikk på Benchmark Application Engineers navn EliasGwin og deretter på find more posts by EliasGwin Benchmark DAC1 now available with USB - Page 158 - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio Eller rett og slett legg inn et innlegg.

Computer audio guide.
    Main Page - Benchmark

Så kan jeg spørre dere når dere har lest og lært. Hvis jeg får meg en DAC1 en gang

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner ikke helt hva du mener.. nøytral lyd? bruker du et godt lydkort får du god lyd. det er vel det du vil ha?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    skjønner ikke helt hva du mener.. nøytral lyd? bruker du et godt lydkort får du god lyd. det er vel det du vil ha?
    Han mener vel kanskje, som meg, at han vil ha overført lyden digitalt - "raw" lyd (bitstream) - og la DAC i receiver gjøre jobben.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøytral og nøytral, det jeg mener er at jeg får lyden overført fra pc'en til receiveren med minst mulig "tukling"/"farging" av den fra lydkort og media avspiller. Det er jo så sinnsykt mange teite "lydfordervende" innstillinger og eq'er man kan justere seg tullete med på en pc kontra en cd-spiller. Og i de fleste tilfeller blir lyden verre med disse innstillingene!

Men jeg vil jo bare ha lyden ut fra pc'en og la dac'ene i receiveren gjøre jobben slik som Asvaberg sier. Dvs at jeg vil ha lyden ut urørt som med en cd-spiller.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bra ting er å ha Vista istedet for XP!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Computer audio guiden jeg linker til over beskriver hvordan man får mest mulig bit-perfecth. Word length=bit/khz. Windows xp har man k-mikser som kan tukle litt med antall bits. Still inn på 24 bit i media spillere selv om man spiller 16 bit filer. Skru volum i Windows på fullt. Bruk en analog volumkontroll eksternt fks i receiveren elller annet. I guiden står det hvordan man skal stille inn forskjellige software prlayere. Det er bare å skru av equalizer og andre plugins(disable). Digital ut fra lydkort bør fungere bra. Så har man jo Transporter som klarer 96 khz men ikke 192 khz. Da kjører man bits via ethernet kabel. Forringer ikke lyden overhodet(ethernet kabel). Snart blir det vanlig å kjøpe 24 bit 96/192 khz via internet. Master tapes fra Linn recording fks.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stayroom
    Computer audio guiden jeg linker til over beskriver hvordan man får mest mulig bit-perfecth. Word length=bit/khz. Windows xp har man k-mikser som kan tukle litt med antall bits. Still inn på 24 bit i media spillere selv om man spiller 16 bit filer. Skru volum i Windows på fullt. Bruk en analog volumkontroll eksternt fks i receiveren elller annet. I guiden står det hvordan man skal stille inn forskjellige software prlayere. Det er bare å skru av equalizer og andre plugins(disable). Digital ut fra lydkort bør fungere bra. Så har man jo Transporter som klarer 96 khz men ikke 192 khz. Da kjører man bits via ethernet kabel. Forringer ikke lyden overhodet(ethernet kabel). Snart blir det vanlig å kjøpe 24 bit 96/192 khz via internet. Master tapes fra Linn recording fks.
    K-mixer? Jeg har Windows XP, det vet jeg ihvertfall... :-D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lydkort tukler ikke med lyden, da har man isåfall valgt skjeve instillinger selv
    felles for de 4-5 lydkortene jeg har hatt over åra har vært at de rundspiller ymse dedikerte signalkilder til flere ganger prisen, selv med ekstra kanaler.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lydkort tukler ikke med lyden, da har man isåfall valgt skjeve instillinger selv
    Men man hører jo forskjell på lydkort enda innstillingene er nøytrale/avkoblet...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man hører forskjell på cdspillere og

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man hører forskjell på cdspillere og
    Sant! :-D

Noen som anbefaler et greit lydkort med optisk utgang?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    K-mikser har noe med at hvis du spiller av to lyder samtidig så er det den lydfilen med den høyeste bitraten som blir valgt. Så hva er problemet?? Husker ikke helt, men k-mikser må man igjennom i xp HVIS man ikke bruker ASIO 4ALL eller lydkort med asio software. Da kjører man lyden forbi k-mikser. Har også lest at noen mener at asio ikke har en dritt å si for audio filer. men er beregnet for lydproduksjon(sofwrare/hardware synth`s osv) Delay når man trykker. Mer forvirring, men nå har jo Vista begynt å fungere og er bedre egnet for audio files.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil du ha det eksternt så er denne sikkert kjempefin. 900kr +frakt og moms, ferdig loddet. du trenger bare en enkel 12V dc forsyning, kontakter og kabinett.
    Monica does USB!
    Enhanced USB Monica PCB Module - SGD241.50 : Welcome to the diyparadise e-store!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    En bra ting er å ha Vista istedet for XP!

O, store Vista guru: se mitt innlegg lengre opp om å aktivisere SPDIF utgangen - har du noe tips?

Kanskje det egentlig bare er å skru av PC'en, koble til med adapter og coax og så skru på igjen - er det virkelig så enkelt med Vista?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega

Discover Squeezebox: The smart way to listen to digital music in every room.

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkort tukler ikke med lyden!??
    Har du noen gang hørt om EMU10k chipen? Og fått med deg hva slags djevelskap creatives lydkort gjør?

Trådstarter:
    - Vista
    - Godt lydkort (Onkyo Wavio SE-200PCI)
    - Optisk/digital ut
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    aktivisere SPDIF utgangen
    Du bruker et S-Video adapter for spdif ?
    Decoder FLAC på pc og skal sende PCM til reciver ?
    __________________________________________________ _______________
    Etter 2005 er vel ikke EMU10k nesten ikke brukt på Creative kort så om chip ble brukt fra 1998 + behøver ikke det eller andre ting bety at alle Creative kort er ræva.

EMU10K1/EMU10K2 /EMU10K(X)
    Audigy 4 Pro har vel feks EMU10K2.5

X-Fi Elite Pro har vel feks EMU20K1 og flere i X-Fi serien ,
    eller er det noe galt med dem også.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    Lydkort tukler ikke med lyden!??
    Har du noen gang hørt om EMU10k chipen? Og fått med deg hva slags djevelskap creatives lydkort gjør?
    høres særdeles tvilsomt ut. hvilken djevelskap? har hatt flere EMU og Creative kort hjemmom, og de spiller som bare det.
    hva slags grunn skulle de ha til å fucke opp signalet i motsetning til en cdspiller? ønske om dårligere lyd?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •