Lyd fra PC til receiver uten farging av lyd? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ikke EMU lydkort men emu10k chipen som står på SB live kortene.
    Emu10k chipen resampler i hytt og gevær før den sender det ut til utgangene.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Jeg ønsker og spille av musikken min ifra pc istedenfor cd-spiller siden jeg for det meste laster ned musikk i flac format.

Hva må jeg gjøre for å få lyden mest mulig upåvirket/farget ut ifra pc'en slik at den i realiteten får like "nøytral" lyd som en cd-spiller?
    Du må bruke digital ut spdif/coax/optisk fra et lydkort. Hvis du skal bruke lydkort. Da blir lydkortet kun transport av bits. Minimal farging av lyd(kun innbilning så og si). En software spiller som er riktig konfigurert. Her er en Windows Vista audio konfigurering guide Windows Vista Audio Playback - Setup Guide - Benchmark

WMA player guide Windows Media Player for Windows - Setup Guide - Benchmark

Lenger ned i guiden finner man guide for mac osx og andre software spillere som itunes, VLC, FOOBAR. Bare å prøve seg fram.

Så har man jo disse smarte løsningene med Squeezebox/Transporter som bruker ethernet kabel. Minimal bruk av prosessor og lykort blir jo ikke brukt i det hele tatt. Hardisk-slim server-router-ethernet kabel.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Du bruker et S-Video adapter for spdif ?
    Decoder FLAC på pc og skal sende PCM til reciver ?
    __________________________________________________ _______________
    I dag bruker jeg USB ut og via et boks med optisk og til receiver.

men jeg ønsker å gå vegen om s-video DELL adapter som har coax og til receiver - men jeg får ikke lyd!!!

Har snakket med SupportIT og SPDIF utgangen er aktivisert - ok så langt.

Men det kommer ikke lyd............

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent_vega hva er ditt lydkort / brikke i dag ?
    (pc navn+ nr eller om du har satt inn eget lydkort så skriv hva det heter)
    Hva er ditt OS (xp , vista , 32 eller 64 bit)
    Hva bruker du som avspiller / spillere ( vlc / wmp , mplayer osv) og filter (AC3 , ffdshow osv)

Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Men det kommer ikke lyd............
    Lenge siden jeg avinnstalerte Vista så jeg husker ikke helt.
    Jeg hadde dualboot men avinnstalerte Vista pga det ga meg større begrensninger en XP.
    Om XP kan hjelpe for dine problemer kan jeg anbefale Dualboot
    Hvordan du får både Vista + XP på pc + Linux (Umbutu) om du ønsker.
    GUIDE: Dualboot - Hardware.no

Din lyd
    Er ikke sikker på lyd du har for det kan vel velges når man kjøper pc
    Sound Blaster Audigy HD Software Edition
    eller Sigmatel SigmaTel: Products: PC Audio: Notebook: STAC9200 (92xx)
    Uansett må du kanskje inn i lyddriver for å sette spdif.
    Ikke alle lyddrivere støtter spdif så produsenter av lydkort/brikker legger ut oppdaterte drivere som støtter spdif (som feks Creative spdif støtte og Vista)
    Ikke altid det er fungerende drivere til 64 bit Vista eller 32 bit

Når du avspiller FLAC med feks VLC , MediaMonkey eller andre software må du sette spdif i avspillerens configurasjon.
    ( prøv andre software en media center og media player )

Vista må spdif velges (som du sikkert har gjort)
    Egenskaper for SPDIF out må du sette kodede formater din reciver kan decode og samplingsfrekvenser. (til DD 5.1 / DTS/ WMA pro)
    (der har du også mulighet til test)
    Lyd i Windows må du velge avspillingsenhet (spdif out)

Enkelte innstalerer så mye på sin pc at de ikke har kontroll på vilken vei lyd går igjennom sin pc.
    Har du ffdshow , AC3 filter som lyden går igjennom kan innstillinger på disse skape problem om de ikke står riktig.

Du kan vel også sette inn et slikt
    X-Fi Xtreme Audio Notebook
    Om 44,1 kHz blir endret til samplingsfrekvens 48 kHz har jeg ikke sjekket men tror du selv kan velge din frekvens så du ikke blir påtvunget noe som kan foringe lyden.
    (som feks emu10k problem som kan gjøre at lyden hakker)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    vil du ha det eksternt så er denne sikkert kjempefin. 900kr +frakt og moms, ferdig loddet. du trenger bare en enkel 12V dc forsyning, kontakter og kabinett.
    Monica does USB!
    Enhanced USB Monica PCB Module - SGD241.50 : Welcome to the diyparadise e-store!
    Kuult.

Det er moro med folk som lager egne ting/moddere også. Squeezebox gutta startet i en garasje en gang.
    Er det noen som har hørt lyden til den trekassa?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Vincent_vega hva er ditt lydkort / brikke i dag ?
    (pc navn+ nr eller om du har satt inn eget lydkort så skriv hva det heter)
    Hva er ditt OS (xp , vista , 32 eller 64 bit)
    Hva bruker du som avspiller / spillere ( vlc / wmp , mplayer osv) og filter (AC3 , ffdshow osv)
    Bruker Winamp til å høre musikk på, kjekk og grei avspiller som starter med en gang jeg åpner den i motsetning til windows mediaplayer, samtidig så spiller den av det meste...

Lydkort har jeg ikke, pc'en bestilte jeg hos komplett for 2-3 år siden så det er naturligvis XP på den. Vista vil jeg ikke ha, fruen har det på sin maskin å det er bestandig feil med det operativsystemet og det tar årevis av tid å legge inn noe...

Idag har jeg bare en minijack til rca kabel fra hodetelefon utgangene til en 10 år gammel sony 5 kanals dolby pro-logic receiver som driver CV v-5m bokhyllehøyttalere. Grei lyd faktisk men jeg har planer om å bygge htpc for å ha i stuen, derfor startet jeg denne tråden siden jeg lurte på hvordan jeg skulle få lyden urørt ut ifra pc'en...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder i dag

Om du ikke har lydkort så sitter det lydbrikke på hovedkort som du bruker.

Du kan sikkert få bedre lyd om du velger andre avspillere på pc.
    Det er ikke samme kvalitet på lyd samme hvem avspiller man bruker.
    Ved å teste ulike avspillere kanskje du finner en som gir deg bedre lyd.
    (feks VLC , Media Monkey , Bang & Olufsen BeoPlayer osv)

Du har analog lydoverføring til reciver og da er det DAC i lydbrikke som gjør digital lyd om til analog.
    DAC fra pc blir oftest dårlig men enkelte lydkort har faktisk bra DAC.
    For din del er det mulig at DAC i lydkort ikke er en årsak alene som kan gi dårligere lyd men også din reciver å hvordan den behandler analog lyd den får inn.
    hva du kan gjøre for å få bedre lyd pr i dag.
    Du kan bruke optisk eller coax overføring mellom pc og reciver for å overføre digital lyd som reciver vil gjøre om til analog (DAC)
    Om det blir bedre er ikke sikkert men mest sansynlig.
    For å få til dette må du ha utgang for optisk eller coax kabel fra din pc + inngang for optisk eller coax på din reciver.
    HTPC og valg for fremtiden.
    Jeg kan bare skrive enkelte løsninger om muligheter pr i dag men det er hele tiden utvikling.
    Dine valg bør ta utgangspunkt om du skal satse på vanlig 2.0 stereo , ekte surround i 5.1 (DD 5.1/DTS)eller ekte surround opptil 7.1 (HD lyd som feks på Blu Ray )

For de fleste valg til fremtidig HTPC lyd er min anbefaling å også bytte reciver med en som er nyere for å kunne utnytte surroundlyd i DVD , lydfiler + en som har HDMI inn å takler 7.1 LPCM.
    (eller helt ultimat med en reciver som har decoder for alle lydformat / også HD lydcodec )
    (man kan fint kjøpe brukte recivere til bra pris om man ikke har så mye penger man ønsker å legge i en reciver)

2.0 stereo lyd så er det enkelte lydkort som har bra DAC så du kan overføre lyd til reciver analogt (Onkyo Wavio er feks bra kort til dette)
    Du kan også overføre 2.0 lyd digitalt å trenger da utgang for optisk/coax fra pc + optisk/coax inngang på reciver.

2.0 + 5.1 lyd (DD 5.1 , DTS ) (takler også 2.0 stereo lyd beskrevet ovenfor)
    Det du trenger da er et lydkort / brikke som kan overføre lyd digitalt med optisk / coax uten å endre på noe uten at du selv endrer ved configurasjon av drivere / filter software.
    Slike kort er det mange ulike typer av som ikke koster mye (eller intergrert i hovedkort)
    Du kan også kjøpe skjermkort som støtter spdif som da overfører lydtyper digitalt men da med HDMI så din reciver må ha HDMI inn.

2.0 lyd + 5.1 + 7.1 (takler også all lyd beskrevet ovenfor)
    Man kan kjøpe skjermkort som kan overføre 7.1 LPCM
    Det vil si at Blu Ray og andre HD filmer med HD lyd blir lyden decodet i software avspiller på pc (feks Power DVD) og lyden blir overført som 7.1 LPCM over HDMI (reciver må da ha HDMI inn )
    Lydkort som støtter HD lyd er på vei.(Om de er i salg ennå vet jeg ikke men er de ikke det kommer de nå snart)
    Disse vil decode HD lyd (om de kan bitstreame HD lyd er jeg ikke sikker på)
    Lyden blir sendt med HDMI ut fra pc til et adapter som også motar HDMI fra skjermkort for så føre både lyd + bilde videre i en å samme HDMI kabel.

til slutt kan du overføre 2.0 - 5.1 - 7.1 lyd analogt fra lydkort til reciver om reciveren har multichannel inn og lydkort har analoge utganger til dette (5.1 eller 7.1)
    Da trenger man ikke optisk / coax eller HDMI , lyd som må decodes blir decodet i pc.
    Som en fremtidig HTPC så er ikke dette noe jeg anbefaler da jeg mener du bør satse på digital overføring men mulig er det ja.

På HTPC sidene her på AV er det mye kometanse å løsninger ut fra lyd du ønsker
    http://avforum.no/forum/htpc-homethe...prisdiskusjon/

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag har jeg bare en minijack til rca kabel fra hodetelefon utgangene til en 10 år gammel sony 5 kanals dolby pro-logic receiver som driver CV v-5m bokhyllehøyttalere. Grei lyd faktisk men jeg har planer om å bygge htpc for å ha i stuen, derfor startet jeg denne tråden siden jeg lurte på hvordan jeg skulle få lyden urørt ut ifra pc'en...
    Ikke for å mase, men her er en Winsows XP Guide også.
    Ser ok ut den. Man må ikke ha Benchmark DAC1.
    Windows XP Audio Playback - Setup Guide - Benchmark

Jeg bruker SlimServer så det har ikke vært nødvendig for min del å bruke disse guidene i praksis, men blir vel nødt til å prøve hvis jeg går for en DAC1 eller noe annet senere.
    SlimServer har jeg fått til å virke, men jeg kan ikke tags og koder i EAC-SlimServer. Kopierte og limte inn. Ferdig med det.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •