Hjelp til kjøp av anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kjøp av anlegg

EDIT: Receiver er nå bestilt, det ble Yamaha RX-V663. Step down converter til denne samt høyttalere diskuteres videre lengre ned i tråden.

Heisann!

Er helt grønn når det gjelder lyd, og hadde satt stor pris på om dere kunne hjelpe meg med noen tips om hva jeg bør kjøpe. Dette blir mitt første anlegg

Dette er utstyret jeg har:

32" LCD med 1x HDMI
    Playstation 3
    Mac Mini

Hadde også vært greit å kunne koble på min gamle Xbox og muligens min Macbook i ny og ne.

Budsjettet vil være på max 10 000,- NOK. Forstår det slik at dette ikke er mye penger når man snakker om lyd. Jeg er ingen lydentusiast (enda), men vil gjerne ha noe som gjør meg fornøyd og ikke er halvveis dårlig da. Men er det lite å hente fra 4000 til 10000 tar jeg heller det billigere alternativet. Kjøpe brukt er kanskje en god ide?

Hva anbefaler dere at jeg kjøper? Har ikke bruk for DVD spiller, vil jeg da spare noe på å kjøpe deler separat, eller er det bedre å kjøpe en komplett "hjemmekino" pakke? Bør jeg kjøpe delvis, f.eks forsterker og fronthøyttalere, og så resten senere? Vil jeg få mer ut av stereo, eller er det best å gå for 5.1 dolby digital?

Tips til hvor jeg bør kjøpe er også velkomne, vil ikke kjøpe noe på elkjøp for så å finne ut at det samme kan fås i en annen butikk for halvparten av prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må du si litt hva dette kommer til å brukes mest til.
    Er det musikk du er ute etter, så er jo stereo klart best f.eks.

Brukt er alltid mest for penga :-)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg plutselig satt med de komponentene du har der, samt hadde 10.000,- for å kjøpe høyttalere og receiver så hadde jeg gjort følgende:

1. installert XBMC for OSX på mac mini'en.
    2. kjøpt yamaha rx-v663 receiver (eller tilsvarende prisklasse ~5k)
    3. kjøpt 2 fronthøyttalere på bruktbørsen (kanskje også center hvis prisen er rett)

Da har du:
    1. genialt enkelt brukergrensesnitt på mediaspilleren (mac mini med xbmc)
    2. en habil receiver med støtte for de nye lydformatene
    3. gjort et varp på fronthøyttalere du kan bygge videre rundt?

Mitt synspunkt er at både film og musikk-lyd er bedre fra et skikkelig 2-kanals oppsett, enn fra et nesten godt nok, eller dårlig 5.1 oppsett.

Du kan selvfølgelig være heldig og finne en receiver på bruktmarkedet med støtte for HD-lyd formatene også.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar!

Amunds: Skal brukes med utstyret jeg listet, dvs spilling og DVD/Blu-Ray på PS3, film og musikk på Mac. Til det meste med andre ord.

DrErling: Hørtes ut som en veldig god plan. Greit å vite at jeg kan begynne med receiever og to fronthøyttalere, er så grønn jeg vet ikke det engang
    Akter å bruke OSXBMC ja forresten, Xbox1 har vært med meg helt til nå alt annet er fem skritt tilbake

Så ~5k er "sweet spot" for en god receiver til en ikke-audiofil? RX-V663 så veldig rå ut, har du erfaring med den selv? Har drevet å snust litt på Harman/Kardon 247, men ser at Yamahaen har True-HD og mye annet godis. Men så ser jeg at RX-V663 blir solgt for $340, NOK 1700 i USA? Er den overpriset her, eller hva? Harman/Kardon støtter firmware updates, er ikke det en grei ting å ha?

Kan jeg bruke en amerikansk receiver i Norge? Er kanskje annen strømforsyning? http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/.../RX-V663_U.pdf på side 8 står det at den takler 220/230-240v ihvertfall, burde gå?

Kan jeg bruke RX-V663 som 5.1 anlegg? Vil ikke ha hele huset fullt av høyttalere heller

Kunne du foreslått noen fronthøyttalere? Er senter viktigere enn sub?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondah
    DrErling: Hørtes ut som en veldig god plan. Greit å vite at jeg kan begynne med receiever og to fronthøyttalere, er så grønn jeg vet ikke det engang
    Akter å bruke OSXBMC ja forresten, Xbox1 har vært med meg helt til nå alt annet er fem skritt tilbake
    Støtter opp om xbox1 ja. XBMC brukes daglig. Har popcornhour, men sikler etter mac mini oppsett selv også.

Så ~5k er "sweet spot" for en god receiver til en ikke-audiofil? RX-V663 så veldig rå ut, har du erfaring med den selv?
    Jeg tror den skal være bra, men har ikke erfaring med den selv. Foreløpig (økonomisk) låst til 2-kanaler her i heimen.

Kan jeg bruke en amerikansk receiver i Norge? Er kanskje annen strømforsyning? http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/.../RX-V663_U.pdf på side 8 står det at den takler 220/230-240v ihvertfall, burde gå?
    Mange takler begge deler ja. Dersom alt import-messig sjekkes, og alt går bra så er det jo en god idè med dagens krone vs dollar forhold.

Kan jeg bruke RX-V663 som 5.1 anlegg? Vil ikke ha hele huset fullt av høyttalere heller
    2.0, 2.1, 3.0, 3.1, 5.0, 5.1... Alt går helt fint.

Kunne du foreslått noen fronthøyttalere? Er senter viktigere enn sub?
    Det ligger _mye_ pent utstyr av høyttalere på bruktmarkedet. Jeg har ikke bredde nok til å vurdere de mot hverandre selv, dessverre.

Jeg ser for meg at svært mange vil savne senterkanalen mer enn subwoofer. Senterkanalen er den høyttaleren som leverer mest informasjon under en filmseanse. Subwooferen blir som å sette prikken over i'en og bør etter min mening enten komme sist i et 5.1 oppsett.

Blir vel egentlig en prioriteringssak i hvilken rekkefølge man skal fylle opp med høyttalere. Man kan jo starte med 2-fronter, fylle på med 2 surroundhøyttalere, kjøpe senterkanal og evt supplere med en eller to subwoofere etterhvert. Mange veier til rom!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Trondah.

Jeg hadde litt av det samme utgangspunktet som deg, jeg endte opp med å kjøpe en brukt Yamaha RXV-750, og er kanonfornøyd med den. Kan nesten garantere at du vil bli fornøyd med den foreslåtte RXV. Til høyttalere så endte jeg etter tips her på forumet med Dynavoice Magic F6, for oss som enda ikke er blitt lydfantaster så er det veldig mye god lyd for pengene. Dynavoice F6 vil du finne omtalt i masse tråder her inne. Hvis du skulle ende opp med F6, så er det eneste du må huske på at bassporter må pluges for å få bedre bassgjengivelse.

Dette oppsettet ble for meg så billig at jeg hadde plutselig råd til center og bakhøyttalere også. Da ble det Proson Center 52-RR, og Proson 51-RR som bakhøyttalere. Proson blir produsert på samme fabrikk som Dynavoice så det er ikke noe problem med lydsignaturen. Til slutt så endte det med en Proson 8" Sub. Er kanonfornøyd med dette oppsettet, og til å med venner som kjøper høyttalere i 30-50K klassen innrømmer at det er ganske ok.

Anbefaler deg virkelig å vurdere å kjøpe også receiver brukt, jeg var heldig å fikk min kjøpt fra en av entusiastene her inne. Den var virkelig velholdt og fin, den har ikke HDMI, men hva gjør vel det jeg kjører HDMI direkte fra kilden å opp til tv. Har du flere kilder så kan du jo kjøpe en switch å sette mellom.

Så kan du heller om en tid når du vil ha noe enda bedre og har mere penger å legge i, kjøpe dyrere receiver med innebygd HDMI. Jeg er ikke i tvil om at du får mye mere lyd for pengene om du kjøper brukt receiver.

Mitt anlegg endte da på:

Yamaha RXV-750 2000.-
    Dynavoice F6 ca 1400.-
    Proson Center 1200.-
    Proson Sat 51 RR 1500.-
    Proson Sub 1500.-

Totalt: 7600.- pluss noe frakt så ca 8000.-

For 8000 har jeg altså fått meg et brubart anlegg, og som er mange tusen ganger bedre en det kompaktanlegget jeg hadde fra før av som kostet 8000 en gang i tiden det også.

Må legge til at jeg har alle høyttalere i sort pianolakk, å WAF-faktoren er høy nok til at det får lov til å stå i stuen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte tilbakemeldinger, takker igjen. Har nå støvsugd nettet etter reviews og informasjon om RX-V663, ser ut som det er en den jeg bør satse på ja. Kjøper den i USA for $350 ~1800 NOK skal få ordna tollen på en måte

Skal også prøve å få fatt på et par Dynavoice F6 bare for å komme i gang ihvertfall, kanskje de holder til mitt videre bruk også.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har den 115/230V trafo - eller må du ha en step-down trafo? Håper du har tatt dette med i regnestykket. Step-down til poweramp blir fort dyrt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Har den 115/230V trafo - eller må du ha en step-down trafo? Håper du har tatt dette med i regnestykket. Step-down til poweramp blir fort dyrt.
    http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/.../RX-V663_U.pdf

I følge manualen (side 8) så skal den takle 230V. Nå er den bestilt så håper inderlig det

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i følge manualen står det "Asia and General models only", noe som kan antyde at det finnes en US model? (Jeg vet ikke, bare tenker høyt...)

Jeg lastet ned manualen fra US-siten, og den er prikk-lik. Står ikke noe der om en US-model.

men... så lastet jeg ned dette bildet av en US RX-V663 fra audioholics -->

Beklager størrelsen, men den er litt viktig her...

Kan ikke se noe bryter for å endre inn-spenning fra 110V til 230V...

Samme kan ses igjen i brukermanualen, der det nevnes flere andre tilkoblinger som er ulike på "Asia and general model" og "USA and Canada model".

Ser vel ikke så lovende ut dette...?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å nei.... Ser jo ut som du har rett Tenkte en US modell ville gå under "general" jeg, men det er vel kanskje ikke riktig...

****, får prøve å kontakte selger for å se om han kan finne ut dette og evt refundere før det blir sendt...

Hvor mye koster eventuelt en sånn trafo da?

Power supply ~220V/~110V 1000W MINWA, B-MW2P1000 - "EVITA"

Ville denne fungert? 1000w var litt overkill kanskje...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å nei.... Ser jo ut som du har rett Tenkte en US modell ville gå under "general" jeg, men det er vel kanskje ikke riktig...

****, får prøve å kontakte selger for å se om han kan finne ut dette og evt refundere før det blir sendt...

Hvor mye koster eventuelt en sånn trafo da?
    Hvor har du bestilt fra? Ser enkelte leverandører i USA også opererer med "International Model", altså med 110/230 svitsjen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L@@K PEOPLE! NEW CHEAP YAMAHA RX-V663 & FREE CABLES - eBay (item 200223205216 end time May-12-08 14:34:11 PDT)

Har sendt mail til selgeren for å prøve å finne ut dette, håper inderlig den har det.

At jeg skal være så innmari ivrig med å kjøpe ting, trodde jeg hadde gjort nok research... Leste posten din rett etter jeg trykka complete payment i paypal hehe

Mange watt måtte en step-down converter til denne tåle? På bildet ditt står det både 400W og 100W?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte tilbakemeldinger, takker igjen. Har nå støvsugd nettet etter reviews og informasjon om RX-V663, ser ut som det er en den jeg bør satse på ja. Kjøper den i USA for $350 ~1800 NOK skal få ordna tollen på en måte

Skal også prøve å få fatt på et par Dynavoice F6 bare for å komme i gang ihvertfall, kanskje de holder til mitt videre bruk også.
    Det må da være noen som har Dynavoice F6 eller M65 brukt til salgs herinne?

Men du får dem kanskje latterlig billig på gooba.no eller netthandelen.no også.

Qln Qubic II F kan jeg også gå god for.

Men sub bør du vel ha? Da får du virkelig glede av Yamaha'n ved film og musikkbruk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble anbefalt å kjøpe senter før sub ovenfor her, men hvis jeg får tak i de billige Dynavoice høyttalerne så har jeg kanskje råd til å kjøpe både sub og senter

Men gjentar spørsmålet mitt jeg, hvor mange Watt trekker dette anlegget? Hvis det ikke er mer enn 100w så er kanskje ikke en step-down converter noe problem.

Step Down Transformer,Step Down Voltage Converter,Step Down Voltage Transformer,Step Down Voltage Converter Suppliers,Step Down Transformer Exporters <- her har de 500w step down converter til $22.99!! Funker denne? Så jo ikke ut som et gammelt kraftverk heller, dette er jo helt akseptabelt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100W er alt for lite...

Og her... ser du hvor mange forskjellige modeller som eksisterer!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar utgangspunkt i at dette er USA modellen, da det er der jeg bestiller den. Vil 500W holde eller bør jeg ta utgangspunkt i max power consumption?

EDIT: Funnet 1000W converter til 400,- inkl. frakt nå! 1000W Step Down Voltage Converter Transformer 220>110V on eBay, also, Power Plug Adaptors, Accessories, Consumer Electronics (end time 08-Jun-08 03:30:20 BST)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •