Tanker etter kabelbytte - forskjell!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tanker etter kabelbytte - forskjell!

For et par måneder siden oppgraderte jeg for første gang til skikkelige høyttalere og forsterker. Beholdt mine gamle 4mm noname kabler.

Etter å ha blitt overveldet over hvor mye bedre mitt nye anlegg låt, begynte jeg å tenke på nye kabler. Kjøpte en QED signalkabel som jeg følte forbedret lyden.

Så til høyttalerkabler: har lest side opp og side ned på alle mulige fora om dette, og har skjønt at dette er heftig omdiskutert. Følgelig måtte jeg kjøpe nye kabler bare for å sjekke selv om jeg kunne høre forskjell.

Valget falt på QED Silver Anniversary XT. Koblet dem opp for et par timer siden, og har sittet og lyttet siden det.

Konklusjon: Hvis det ikke er forskjell på QED'ene og mine gamle nonames, må jeg ha en eksepsjonelt god fantasi. Byttet tilbake til de gamle for å dobbeltsjekke.

Åpenbare forskjeller: QED'ene gir mindre grøtete bass. Videre er diskanten klarere, og noe "hardere" for øret ved høyt volum. Musikken lyder mer detaljert.

Rent objektivt sett er det et par detaljer jeg hører nå som jeg ikke hørte før. På "American Life" med Madonna er det et lite ekko etter "far" på den andre tekstlinjen som jeg ikke klarer høre med de gamle kablene. Dette er tydelig med de nye.

På Lalo Schifrins "Tango" på sporet "La Cumparsita" hører jeg stolen til gitaristen knirke noe veldig med de nye. Dette fikk jeg ikke tak i med de gamle.

Imidlertid lurer jeg på om jeg skal bytte tilbake til de gamle. Synes QED'ene lyder mer kliniske og mindre "organisk" enn de gamle billige kablene mine. Hører mindre på endel musikk etter jeg kjøpte høyttalere fordi det rett og slett var dårlig innspilt, og denne effekten ble enda sterkere med nye kabler.

Dette er ikke ment for å starte nok en kabeldebatt - jeg kan se at dere har nok av dem her - men ville bare formidle mine sterke inntrykk etter byttet.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er helt sikkert at kabler låter forskjellig, men om den ene eller andre faktisk er bedre får være opp til en hver å avgjøre.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •