Oppkoblingsspm., lyd fra tv til sourroundreceiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppkoblingsspm., lyd fra tv til sourroundreceiver

Sikkert et dumt spørsmål men spør allikevel:

Kan jeg få koblet opp tv mitt mot surroundreceiveren når jeg ikke har audio out på tv?? Kan jeg koble den om dvd-spilleren eller noe sånt?

Har et litt eldre tv og ser ut som det ikke har utgang. Står kun "audio in" på framsiden. Har 2 scart utganger på baksiden. Kommer sikkert nytt tv men antagelig ikke før utpå høsten.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimmis
    Sikkert et dumt spørsmål men spør allikevel:

Kan jeg få koblet opp tv mitt mot surroundreceiveren når jeg ikke har audio out på tv?? Kan jeg koble den om dvd-spilleren eller noe sånt?

Har et litt eldre tv og ser ut som det ikke har utgang. Står kun "audio in" på framsiden. Har 2 scart utganger på baksiden. Kommer sikkert nytt tv men antagelig ikke før utpå høsten.
    Hvis du har SCART-utgang, kan du kjøpe en SCART-til-RCA-overgang. F.eks. som denne: Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd ut kopler du fra
    DVD spiller , CD spiller , spill konsoller , Kabeltv / satelitt / bakkesendt tv decoder , VHS , Blu Ray spiller osv.
    til
    inn på reciver.

Med type kabler ?
    avhengig om du skal sende analog eller digital lyd / om reciver tar ulike type ledninger inn på reciver.

Skal du overføre digital lyd codet i ulike surrounformater må reciveren kunne decode de ulike format du ønsker å avspille.

Har du kunn tv antenne ledning så kople den først til DVD spiller.
    (da får du normalt bedre bilde + til lyd til reciver med analog (feks 2 x phono)eller digital kabel)

Hvem - Hva - Hvor
    må du nesten skrive hva din DVD spiller og reciver heter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Lyd ut kopler du fra
    DVD spiller , CD spiller , spill konsoller , Kabeltv / satelitt / bakkesendt tv decoder , VHS , Blu Ray spiller osv.
    til
    inn på reciver.

Med type kabler ?
    avhengig om du skal sende analog eller digital lyd / om reciver tar ulike type ledninger inn på reciver.

Skal du overføre digital lyd codet i ulike surrounformater må reciveren kunne decode de ulike format du ønsker å avspille.

Har du kunn tv antenne ledning så kople den først til DVD spiller.
    (da får du normalt bedre bilde + til lyd til reciver med analog (feks 2 x phono)eller digital kabel)

Hvem - Hva - Hvor
    må du nesten skrive hva din DVD spiller og reciver heter.

Kjøpte en slik som glaserud linket til men kom ikke stort lenger.

Har en Pioneer VSX-839RDS receiver og en United( ) dvd spiller. DVD spilleren har ikke inngang til antennekabel. Bruker scart mellom tv og dvd-spiller. Samt vanlig analog kabel mellom dvd og receiver.

Har ulike innganger/utganger på dvd-spilleren, men altså ikke noe inngang/utgang for antennekabel. Har kabel-tv her og den går rett i tv....

Hjalp dette noe?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en slik som glaserud linket til men kom ikke stort lenger.

Har en Pioneer VSX-839RDS receiver og en United( ) dvd spiller. DVD spilleren har ikke inngang til antennekabel. Bruker scart mellom tv og dvd-spiller. Samt vanlig analog kabel mellom dvd og receiver.

Har ulike innganger/utganger på dvd-spilleren, men altså ikke noe inngang/utgang for antennekabel. Har kabel-tv her og den går rett i tv....

Hjalp dette noe?
    Har du forsøkt begge SCART-kontaktene for å få lyd ut? Det er ofte slik at den ene SCART-kontakten kun er input, mens den andre er inn og ut. I enkelte tilfeller er det også slik at det ikke er output på noen av SCARTene, i så fall blir det vanskelig.

I forhold til å få lyd via DVD-spilleren, så tviler jeg på at det går, med mindre du har en DVD-opptaker (DVD-spillere tar ikke inn på SCART, de sender kun ut). I alle fall vil du, hvis du har mulighet til å få signaler fra TVen til DVD-spilleren, få lyd ut via den kontakten du har kjøpt på den SCART-kontakten.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får smøre meg med tålmodighet tenker jeg.... :?

Begge scart utgangene er kun ut så da blir det stopp gitt!

Vel vel, gjort et forsøk hvertfall:lol:

Takker for all hjelp!!

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    regner med du flippet over bryteren på scart kontakten fra in til ut?

mvh
    stian

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd fra TV har jeg ikke et garantert svar på men vil tro Scart til component vil fungere mellom tv og reciver.
    En slik en
    https://www.mamoz.no/mamozv3/default...K680880&bhcp=1

(les denne tråden > forum.hjemmekino.no • Se emne - Hvordan koble dette )

Avspille DVD
    Har din United mulighet til å overføre DD , DTS bitstream anbefaler jeg deg å bruke Optisk eller Coax kabel fra DVD til reciver for å få bra surroundlyd på dine DVD avspillinger siden din reciver decoder Dolby Digital og DTS.
    VSX-839RDS Forsterkere & receiver - - Pioneer Produktarkiv

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det store forskjeller på digital/analog?

Har tenkt på å kjøpe en optisk kabel som mellom dvd-spiller og receiver siden begge har utgang/inngang.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der har vært en del mystiske svar her, som å koble antenneledning til dvd spilleren, og jeg er ikke helt sikker på hvorfor du siger du har scart kontakter på tv´en der bare er "utganger"......, hvad skal man bruke 2 utganger til på en tv da ? En videospiller må tilsluttes en "inn/ut" kontakt, en dvd spiller til en "inn" kontakt, det er litt logisk.
    Jeg har aldrig hørt om en tv med bare utganger..., men uansett, den scart dingsen skal funke da, der må være et annet problem et sted da.
    Har du en videospiller ?
    Tilslutter du lyd fra dine kilder til din receiver må du jo skifte inngang hver gang du skifter kilde, dette er ok ved dvd bruk selvfølgelig, men resten av kildene ville jeg, som du prøver, ta lyd ut fra tv´en til én inngang på receiveren, da slipper du å flippe frem å tilbake.
    Denne som du fikk link til :
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag, den tilslutter du din scart på tv´en der ser ut som dette :
    >
    <
    eller kanskje der står VIDEO ved scart kontakten på TV´en. Bruk denne.
    Det ser litt sånn ut ved selve scarten, dette indikerer inn og ut. Da tilslutter du en normal rca kabel til denne scart enhet og tilslutter rca´en til en Aux el. lign. på receiveren, nå får du lyd fra tv´en til receiveren.
    Se pnerbyes svar i den tråden der var linket til :
    forum.hjemmekino.no &bull; Se emne - Hvordan koble dette

Den scart til komponent hygen linket til er til bilde, ikke lyd.

Som hygen sagde, du kan tilslutte din dvd spiller til receiveren med optisk hvis du vil, da må du endre innstillinger i dvd spillerens meny, samt i receiverens meny. Nå bruker du dekoderne i receiveren istedet for i dvd spilleren, ikke sikkert der er stor forskjell, men du kan jo prøve.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Den scart til komponent hygen linket til er til bilde, ikke lyd.

Som hygen sagde, du kan tilslutte din dvd spiller til receiveren med optisk hvis du vil, da må du endre innstillinger i dvd spillerens meny, samt i receiverens meny. Nå bruker du dekoderne i receiveren istedet for i dvd spilleren, ikke sikkert der er stor forskjell, men du kan jo prøve.

scart til komponent er vel for både bilde og lyd.
    Hvorfor jeg nevnte denne måte å kople på er at det funger ifølge
    forum.hjemmekino.no &bull; Se emne - Hvordan koble dette

dvd spiller til receiveren med optisk
    må gi et kjempeløft lydmessig om man har decoder for DD 5.1 / DTS i reciver som VSX-839RDS har.
    Hvorfor er at bitsream til Pioneer VSX-839RDS vil helt sikkert gi bedre lyd enn om

(om United i hele tatt har mulighet til decoding av DD.5.1 codec og overføring 5.1 analog)
    United DVD spiller har intergrert decoder for DD 5.1 og DTS og decoder disse lydformatene - gjør lyd om til 5.1 analog og overføres til reciver med 5.1 analog kabler til multichannel inn på reciver.
    (også DAC i United tviler jeg på vil gjøre denne jobben bra)

Har ikke United decoding og 5.1 analog out er det ikke tvil om at raw bitstream optisk vil gi beste lyd fra DVD ved avspilling av surround)
    VHS spilleren har ganske sikkert lydutgang.
    Kanaler skifter du med fjernkontroll til VHS spilleren.
    Bilde ut til tv bruker du scart fra VHS.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppkobling:
    Begynner å tenke litt tilbake her og ja, jeg må ha utgang på scart også. Antagelig så har jeg kjøpt en scart/rca overgang som kun er inn.

Tidligere så hadde jeg en billig receiver/dvd-kombo hvor tilkoblingen var kun scart. Når jeg da slo receiveren over på "TV" så switcha den sikker automatisk over...

Optisk:
    Ser ikke ut til at jeg har optisk inngang for dvd på receiveren. Kun optisk inngang for tv/sat og cd, altså 2 stk.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du VSX-839RDS
    skal du ha følgende innganger til Optisk , Coax
    Digital Coaxial Input 2
    Digital Optical Input 2
    (det blir det samme om du bruker optisk eller coax kabel .

Reciveren har Decoding av Dolby Digital og DTS å da må den også ha optisk / coax inn eller så får reciveren ikke brukt decoder funkjsonen.

Hva det står på de ulike inngangene
    DTV/ Cable eller DVD osv er ikke så nøye.
    (se manual til din reciver)
    Det som er viktig er om du feks velger DTV /Cable som inngang så må du velge til DTV / Cable med fjernkontroll på reciver.
    Når du starter en DVD film i DVD spilleren må du gå inn i meny for å velge lyd spor som er på filmen (feks DD , 5.1 eller DTS) eller du kan velge ulike lydspor samtidig som din film avspilles med knappen (audio) på din fjernkontroll.
    (bak på cover til en DVD vil du finne type lyd din DVD har)

KABEL TV TIL RECIVER.
    Når jeg tenker på det brukte jeg selv en kabel som overfører lyd fra tv til reciver for en tid tilbake.

Kabel jeg brukte var en Monster Video®
    Den passer til å overføre lyd fra alle tv.r til reciver.
    Det som er kjekt med den er at den også overfører bilde fra reciver til tv.
    dvs at alle instillinger og valg du har med reciver får du opp på tv skjermen så slipper du kunn ha det lille displayet på reciver å se på når du bruker / endrer noe. (husker ikke navn på kabel)

VSX 839 RDS

Har du ikke manual til din reciver legger jeg opp en snart (Norsk)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du VSX-839RDS
    skal du ha følgende innganger til Optisk , Coax
    Digital Coaxial Input 2
    Digital Optical Input 2
    (det blir det samme om du bruker optisk eller coax kabel .

Reciveren har Decoding av Dolby Digital og DTS å da må den også ha optisk / coax inn eller så får reciveren ikke brukt decoder funkjsonen.

Hva det står på de ulike inngangene
    DTV/ Cable eller DVD osv er ikke så nøye.
    (se manual til din reciver)
    Det som er viktig er om du feks velger DTV /Cable som inngang så må du velge til DTV / Cable med fjernkontroll på reciver.
    Når du starter en DVD film i DVD spilleren må du gå inn i meny for å velge lyd spor som er på filmen (feks DD , 5.1 eller DTS) eller du kan velge ulike lydspor samtidig som din film avspilles med knappen (audio) på din fjernkontroll.
    (bak på cover til en DVD vil du finne type lyd din DVD har)

KABEL TV TIL RECIVER.
    Når jeg tenker på det brukte jeg selv en kabel som overfører lyd fra tv til reciver for en tid tilbake.

Kabel jeg brukte var en Monster Video®
    Den passer til å overføre lyd fra alle tv.r til reciver.
    Det som er kjekt med den er at den også overfører bilde fra reciver til tv.
    dvs at alle instillinger og valg du har med reciver får du opp på tv skjermen så slipper du kunn ha det lille displayet på reciver å se på når du bruker / endrer noe. (husker ikke navn på kabel)
    Edit kl 13.25: har bruksanvisningen men er fersking og er usikker på hvordan signalene fungerer og hvilke kabler som trengs. Derfor lurer jeg litt og gidder ikke kjøpe inn en haug av kabler som jeg da ikke får brukt. Best å være på den sikre siden... :-)

Da er jeg med...

Samme hvem inngang på reiceveren jeg bruker av de optiske da.

Eksempelvis at jeg kobler optisk fra dvd-spilleren (den har DTS , DD, 10 bit D/A video converter, 96 kHz 24 bit D/A video converter) og inn på "cd" inngangen på receiveren og samtidig har det slik at det står "CD" på receiveren så funker det fint?

Er forresten både Optical og Coaxial utgang på dvd-spilleren.
    Så da kan jeg like greit stikke opp på HiFi-Klubben og handle en slik: Kabler - Digitalkabel | Hi-Fi Klubben: ARGON 5221D Kabel
    for å sette den mellom dvd-spiller og receiver?

En annen ting.
    Hva står dette for forresten "10 bit D/A video converter, 96 kHz 24 bit D/A video converter"?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg med...

Samme hvem inngang på reiceveren jeg bruker av de optiske da.

Eksempelvis at jeg kobler optisk fra dvd-spilleren (den har DTS , DD, 10 bit D/A video converter, 96 kHz 24 bit D/A video converter) og inn på "cd" inngangen på receiveren og samtidig har det slik at det står "CD" på receiveren så funker det fint?
    Kabel du lenket til vil du fint kunne bruke ja.

Samme hvem inngang ? ikke helt sikker men du skal ha en inngang du kopler DVD til ja.
    Om du velger feks annen inngang en reciver er satt opp så er det mulig du må inn i meny til reciver å sette inn type tilkopling.
    (har ikke lest manual til din reciver , kikket bare raskt i den)

Du kan laste ned manual til din reciver om du ikke har
    MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
    (skriv inn de 3 bokstavene og trykk download )

DVD/LD tror jeg det står på inngang du skal bruke
    Du har et standard oppsett på din reciver i forhold til innganger.
    aviker du fra dette oppsettet må du inn i reciverens meny og endre til ditt eget.
    DIGITAL INN 1 er til din DVD spiller.

Les manual side 13 og 14

Når du har fått deg kabel må du mest sansynlig inn i meny på DVD spiller å sette lyd ut som raw bitstream / bitstream
    (for all del ikke PCM)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forandre navn i displayet på receiveren sånn at det stemmer overens....

Kjempeflott! Da er jeg mere med her... :lol: Ække besti så enkelt!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optisk / coax var ikke relatert til ditt spørmål når du startet tråden men måtte anbefale det når jeg så at du ikke brukte det.
    Du vil få en kjempe lyd opplevelse i forhold til før når du avspiller DVD med lyd som DD 5.1 eller DTS. (en eller begge lyd typene vil en DVD nesten altid ha)

Når det gjelder lyd fra din tv er du vel som de fleste andre som må ha decoder snart da analoge tv signaler forsvinner.
    Da er det lydutak på decoder.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg i gang igjen:lol:

Lyd fra tv til receiver er ok. Kjøpte meg en scart/rca dings. Så nå ble det lyd derfra.

Var innom og plukket opp en coaxial kabel fra HiFi-Klubben også.
    Har koblet opp akkurat slik det står i bruksanvisningen og lagt digital-in 1 til DVD spilleren. Satt den ingangen slik at det det står "signal select digital" i displayet men null lyd fra det.

Kabelen går altså fra Coaxial out på dvd-spilleren og in på Digital DVD/LD inngangen på receiveren.

Noen som har tips her?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må inn i meny til DVD spiller å velge raw bitstream audio eller hva dine valg er for å sende codet lyd ubehandlet til reciver.

Skriv hva dine audio muligheter på dvd spilleren er...............

Digital out er en mulighet for valg men ikke velg
    PCM / LPCM

Når du har fått det til skal DTS eller Dolby Digital vises i display på reciver i forhold til lyd du motar.

vet du om en manual til din DVD spiller på nettet så skriv en adresse så så det er lettere å hjelpe.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må inn i meny til DVD spiller å velge raw bitstream audio eller hva dine valg er for å sende codet lyd ubehandlet til reciver.

Skriv hva dine audio muligheter på dvd spilleren er...............

Digital out er en mulighet for valg men ikke velg
    PCM / LPCM

Når du har fått det til skal DTS eller Dolby Digital vises i display på reciver i forhold til lyd du motar.

vet du om en manual til din DVD spiller på nettet så skriv en adresse så så det er lettere å hjelpe.

Jeg får opp "analog", "spdif/raw" og "spdif/pcm" som alternativer på "audio out" på setupen på dvd-spilleren. Har nå satt det på "spdif/raw" og da ble det LYD!

Og det kommer opp DD Digital samt L,C,R,LFE,LS og RS i displayet på receiveren.

Om lyden ble bedre? Surroundlyden er jo noe fullstendig annet! på den analoge så var det vanskelig å høre noe fra de bakre høytalerne og det kom reelt sett svært liten surroundlyd fra de. Bare sus egentlig. Men nå kom det akkurat slik det skal være. HERLIG!

Det som er pussig er at suben får ikke noe signal når de andre høytalerne står i LARGE. Kun når alle høytalerne står i SMALL så kan jeg bruke suben. Står det i bruksanvisningen (også på velgeren på receiveren) at jeg kan bruke LARGE på høytalerne og sub samtidig for å få ekstra trykk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •