Hjelp til oppsett av hjemmekinoanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til oppsett av hjemmekinoanlegg

Hei!

For å gjøre en lang historie kort; jeg har fra før ingen erfaring med lyd og bilde, men har store ambisjoner å ha et komplett hjemmekinoanlegg i stua innen noen måneder..

Og det jeg lurer på i all hovedsak er hvilke komponenter jeg skal kjøpe for å få dette til å bli best mulig!

Jeg har fra før av et par høytallere; JMLAB FOCAL 936 ELECTRA- så jeg har på en måte satt lista for kvaliteten på resten av komponentene jeg skal kjøpe.

Foreløpige kilder så har jeg PS3, HTPC og HD dekoder satelitt, regner med dette holder foreløpig. Først og fremst trenger jeg elektronikk! :-D

Jeg ser for meg at jeg skal ha 1080p prosjektor som fremviser og et 5.1 anlegg.

Så hva er det jeg skal kjøpe av elektronikk som skal drive høytallerene mine? Og hva slags center, bakhøytallere og sub står i stil med ELECTRA 936ene?

Skal jeg kjøpe en stor og tung receiver? Jeg så for meg at dette var det enkleste, grunnet at det vil være enkelt med tanke på HDMI? Effektforsterker?

All tips og hjelp mottas med takk.

PS: Jeg har fra før av søkt, lest og leitet gjennom forumet- og lært en hel masse, men ikke blitt klok på hva slags utstyr jeg trenger for at dette skal bli bra, jeg er fremdeles usikker. Ønsker derfor tips fra fagfolk.

Budsjett er ikke noe spørsmål, men gjør det enklest mulig for meg da :-)

MVH
    Newbie :-)

Active Petter Smart sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ikke komme her å si at Budsjett er ikke noe spørsmål. Da kan det fort bli dyrt :twisted:

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, siden budsjett ikke er et spørsmål:

Onkyo 905
    Mulig effekt på frontene...
    2 x SVS PC13-Ultra
    Matchende Electra center og Focal dipole bakhøyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være lurt å sette opp et budsjett, ja. Bare for å ha en liten ide om hvor landet ligger. Men ikke tro at du kommer til å klare å holde det!
    Foreløpig har jeg ganget mitt med pi. Og fortsatt har jeg en lang handleliste igjen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwooferen så ganske fet ut.

Welcome to L-Sound!

Noen som kan fortelle meg hva bi amp er for noe? Kan jeg gjøre det på front?

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av suprnaut
    Subwooferen så ganske fet ut.

Welcome to L-Sound!

Noen som kan fortelle meg hva bi amp er for noe? Kan jeg gjøre det på front?
    vist du har den 7 kanals forsterker. og bare kjørere frks 5.0 , kan du bruke de ekstra kanalene til og drive bassene på front-høytalerne og bruke de vanlige front kanalene til og drive diskant/mellomtone

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og sånn budsjettmessig hadde jeg sett for meg dette ca:

~ 20k til forsterker
    ~ 8-12k til subwoofer
    ~ 20k til prosjektor
    ~ 3-5k til lerret

Center og bakhøytallere vet jeg ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    vist du har den 7 kanals forsterker. og bare kjørere frks 5.0 , kan du bruke de ekstra kanalene til og drive bassene på front-høytalerne og bruke de vanlige front kanalene til og drive diskant/mellomtone
    Ok, og da ser du for deg at den receiveren vil ha nok krutt til å drive fronthøytallerene?

Men hva med effektforsterker? Hva ville den eventuelt hatt gjort i mitt tilfelle? Jeg ser at det er en som selger en 7x100w effektforster på AVtorget.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    her er det no jeg lurer litt på...
    er det egentlig stor forskjell når man bi-amper fra samme reciever, da det vel vil være strøm til "overs" hvis man har to kanaler man ikke bruker ??
    for det er vel ikke sju separate kanaler ?

skjønte du spørsmålet ? :-p

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av suprnaut
    Ok, og da ser du for deg at den receiveren vil ha nok krutt til å drive fronthøytallerene?

Men hva med effektforsterker? Hva ville den eventuelt hatt gjort i mitt tilfelle? Jeg ser at det er en som selger en 7x100w effektforster på AVtorget.
    Du har i prinsippet 3 typer forsterkere (i ditt tilfelle)

1. Forforsterker
    2. Effektforsterker
    3. Integrert foresterker

Forforsterkeren har i oppgave å ta i mot, behandle og sende videre signal fra f.eks. CD, DVD, dekoder, ++. Denne vil sende 1 signal til effektforsterkeren, som vil gjøre dette om til signal til høyttalerene dine. Det er det eneste effektforsterkeren gjør.

1+2 = 3

D.v.s. at en integrert forsterker har både forforsterker og effektforsterker i en enhet. Veldig mange integrerte forsterkere har både høyttalerutgang (effektforsterket) og såkalte pre-out-kontakter (som skal kobles til effektforsterker).

Så du kan altså kjøpe 1 integrert forsterker og være ferdig med det. Eller du kan kjøpe en forforsterker og koble den på den 7x100W-saken.

I mitt oppsett bruker jeg en integrert forsterker (Denon AVR-2803) til å drive senter + bakhøyttalere, og en Rotel RB-991 (effektforsterker, 2x200) til å drive fronthøyttaleren (denne er koblet til Denonen via dennes pre-out-kontakter). Jeg har gjort det sånn fordi jeg har mer en nok kraft til å dra senter+bak med Denonen, mens den kommer litt til kort med fronthøyttalerene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glaserud
    Du har i prinsippet 3 typer forsterkere (i ditt tilfelle)

1. Forforsterker
    2. Effektforsterker
    3. Integrert foresterker

Forforsterkeren har i oppgave å ta i mot, behandle og sende videre signal fra f.eks. CD, DVD, dekoder, ++. Denne vil sende 1 signal til effektforsterkeren, som vil gjøre dette om til signal til høyttalerene dine. Det er det eneste effektforsterkeren gjør.

1+2 = 3

D.v.s. at en integrert forsterker har både forforsterker og effektforsterker i en enhet. Veldig mange integrerte forsterkere har både høyttalerutgang (effektforsterket) og såkalte pre-out-kontakter (som skal kobles til effektforsterker).

Så du kan altså kjøpe 1 integrert forsterker og være ferdig med det. Eller du kan kjøpe en forforsterker og koble den på den 7x100W-saken.

I mitt oppsett bruker jeg en integrert forsterker (Denon AVR-2803) til å drive senter + bakhøyttalere, og en Rotel RB-991 (effektforsterker, 2x200) til å drive fronthøyttaleren (denne er koblet til Denonen via dennes pre-out-kontakter). Jeg har gjort det sånn fordi jeg har mer en nok kraft til å dra senter+bak med Denonen, mens den kommer litt til kort med fronthøyttalerene.
    Aha, da ser jeg for meg at jeg kan gå ned i pris på en integrert forsterker- og skaffe meg en stereo effektforsterker, fordi jeg trenger mest krutt til fronthøytallerene mine. Den integrerte forsterkeren beholder jeg til å koble på kilder via HDMI, og benytter meg av pre-out fra integrert forsterker til effektforsterker?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du kjøper da en receiver til ca 10 lapper (Onkyo 805/Yamaha 1800) og kjøper en grei effekt til frontene som får signal fra receiveren.

PC-Ultra holder nok til det meste, har lillebroren selv og har ikke utnyttet potensialet enda og det går skamdypt og stramt.

Center og bakhøyttalere kan du nok kanskje få en grei deal på hos Andrè på hifihuset i bærum. (67529950 - stengt mandag - vanskelig å få tak i)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Nei, du kjøper da en receiver til ca 10 lapper (Onkyo 805/Yamaha 1800) og kjøper en grei effekt til frontene som får signal fra receiveren.

PC-Ultra holder nok til det meste, har lillebroren selv og har ikke utnyttet potensialet enda og det går skamdypt og stramt.

Center og bakhøyttalere kan du nok kanskje få en grei deal på hos Andrè på hifihuset i bærum. (67529950 - stengt mandag - vanskelig å få tak i)
    Hva slags effektforsterker kan du anbefale? Electra 936..

Noen som kan forklare meg sammenhengen med hvor mye effekt man bør ha ut fra forsterkeren, når f.eks høytallerene er 250W @ 8 ohm? :-)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg har ikke hatt dem selv, men vet Akto på forumet har hatt 946 hvis jeg ikke husker feil, du kan jo sende en PM til ham å høre hvis han er online om dagen. Jeg vil ikke si noe feil her, men 936 trenger nok endel juice for å kvikne til - muligens no digitale greier.

Så lenge du har stort nok rom til galskapen så vil nok dette spille bra når du kommer i havn.

Watt må du ikke se deg blind på - forsterkerens evne til å levere strøm er vel så viktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg har ikke hatt dem selv, men vet Akto på forumet har hatt 946 hvis jeg ikke husker feil, du kan jo sende en PM til ham å høre hvis han er online om dagen. Jeg vil ikke si noe feil her, men 936 trenger nok endel juice for å kvikne til - muligens no digitale greier.

Så lenge du har stort nok rom til galskapen så vil nok dette spille bra når du kommer i havn.

Watt må du ikke se deg blind på - forsterkerens evne til å levere strøm er vel så viktig.
    Hvor mye er 'endel juice'?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke sånn ca. det han foreslo, da?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glaserud
    Var det ikke sånn ca. det han foreslo, da?
    Nei, han skrev integrert forsterker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •