Knitring ved avspilling av MP3/non-surround lyd via SPDIF

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer jocke sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Knitring ved avspilling av MP3/non-surround lyd via SPDIF

Hei,

Har nylig fått i hus hva jeg kan kalle mitt første anlegg. Har endel HD-filmer på PC'en, og har derfor koblet lydkortet mot LX70'en via optisk SPDIF. Har lastet ned AC3filter, slik at jeg får surround/DTS via SPDIF. Dette fungerer utmerket ved avspilling av filmer med surround.

Derimot, dersom jeg spiller av videoer/filmer som ikke har surround-lyd, eller vanlig MP3 f.eks., mottar LX70'en signalet som PCM, som igjen fører til svak/middels knitrelyd. Har lest litt rundt forbi, og jeg har tolket det dithen at hz'en som sendes ut er "feil" i forhold til PCM-standarden eller noe.

Til nå har jeg "unnviket" knitringa ved å ha en analog kabel i tillegg, og bytter på LX70'en mellom to kilder avhengig av hva jeg skal se på/høre på.

I lengden vil dette bli en smule tungvindt, og lurer derfor på om det finnes noen enkel og grei måte å spille av standard 2ch stereo over SPDIF uten at det kommer knitrelyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du XP eller Vista? Prøv å sette opp lydkortet med 44.1, 48, 96kHz og spill av lyd med en vanlig avspiller, gjerne:
    foobar2000

-k

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker XP, foreløpig med det interne lydkortet på hovedkortet (MSI K8N Neo2-FX).

Lydkortet er av typen RealTek ALC850, med støtte for 7.1, og har coaxial og optical spdif. Bruker optical nå.

I det medfølgende "kontrollprogrammet" fra MSI/RealTek, kan jeg bare sette antall kanaler, og masse "effekter", og finner ingen plass hvor jeg kan sette antall hz.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde et lignende problem på mitt soundblaster X-fi kort , da va det SB "crystallizer" som laget knitringen. Ved vanlig audio-kabel ble lyden noe bedre , men etter jeg byttet til SPDIF (koax , 7 meter, hjemmelaget) fikk jeg knitring i diskanten, skrudde av crystallizeren og alt ordnet seg. Mulig du har noe lignende på ditt kort ?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til informasjon ble dette mest sannsynlig forårsaket av forstyrrelser eller liknende internt på hovedkortet. Har fått ny HTPC og har ikke dette problemet hverken på det interne lydkortet, eller Xonar D2'en. Bruker samme kabel/lydutstyr.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •