Forslag til anbefalt oppkobling av stereo!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Forslag til anbefalt oppkobling av stereo!

Tenkte å forhøre meg om deres synspunkter på hvordan jeg burde koble opp mitt stereo anlegg, gjerne med begrunnelse om hvorfor du mener "din" måte er den beste.

Anlegget består av følgende:

Fulltonehøyttalere: Cerwin vega 1515.
    Bestykning og effekt per høyttaler: 2x15" 2x6,5" 2x1". RMS 600 watt kont. 1200 peak.

Disse er 4 ohm.

NB! 1515 kan bi-ampes!

Bunner: P.Audio HP-18W.
    Bestykning og effekt per høyttaler: 1x18". RMS 300 eller 500 watt kont? 600 eller 1000 peak? (Ljudia opplyst til 300/600 watt. På embalasjen stod det 500/1000 watt)

disse er 8 ohm.

Effektrinn:

2 stk. Alto mac 2.4, effekt 2x575 RMS watt i 8 ohm, 2x750 RMS watt i 4 ohm.
    Brokoblet per stk: 1500 RMS watt i 8 ohm, 2500 RMS watt i 4 ohm.

1 stk. Kind K-12, effekt 2x400 RMS watt i 8 ohm, 2x600 RMS watt i 4 ohm.
    Brokoblet: 1200 RMS watt i 8 ohm, 1400 RMS watt i 4 ohm.

Videre har jeg behringer egualizer DEQ1024, og aktivt delefilter CX2310 som kan brukes som 2 (stereo) eller 3 veis mono, den har også en egen mono sub utgang.

Jeg har brukt annlegget på følgende måter tidligere:

En brokoboblet alto mac på hver 1515 (2x2500watt ) med stereokobling utfra aktivt delefilter, 44 Hz og opp (koblet på "high" utgang delefilter).

Bunnene kjørte jeg i paralell ( blir da 4 ohm) på brokoblet Kind (1x1400watt )
    med monokobling utfra aktivt delefilters subutgang, satt på opptil 80 Hz.

Dette oppkoblingen ble brukt i ett lokale på ca 120m2 med 4-5 meter under taket.

Syntes det ble litt skarp, og ikke spesiellt bra bass, bunnene var da nye, og luktet til tider "høyttaler" (for mye effekt?)

Oppkoblet hjemme nå er:

Kind i stereo på 1515 topper (4ohm = 2x600watt) utfra aktivt delefilter high.

En brokoblet Alto Mac 2.4 på bunnen på hver av 1515, i tillegg er det en 18" bunn i paralell på hver 1515 bunn, (4 og 8 ohm paralell = 6 ohm på hver alto mac? = ca 2000 watt?) utfra aktivt delefilter Low (stereo)

X-over frekvens satt til 440 hz for topp og bunn.

Dette er ikke prøvd ut annet en litt hjemme, men virker lettere å oppleve trøkk, da toppene får litt mer begrenset med effekt ved en slik oppkobling. Men det jeg har merket meg er at kind forsterkeren faktisk aktiverer softclipping limiteren, uten at det oppleves som uansvarligt høyt.

Etter litt grubling, ser jeg jo at det er uante oppkoblingsmuligher på ett slik oppsett, samt justeringsmuligheter. Så da er spørsmålet til dere, hva anbefaler du?

Skal nyttes i ett 40 års kalas på lørdag, så fint om noen orker komme med innspill

Slenger med noen bilder, av 1515 senere, da bilde er for stort, og kan nevne at interne delefiltre på 1515 bunn og topp er delt på 400 hz, og 18" har innebygget filter på ca 120 hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Ingen som har ork å sete seg inn i denne å hjelpe

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville brukt det aktive delefilteret og stilt inn ei deling på 60 eller 80hz mellom CV og Subbene slik at frontene får litt mere kontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som nevnt hadde jeg det oppkoblet slik når det spillte på lokalet, subbene opp til 80 hz, og 1515 fra 44 hz, som gir en overlapping. Syntes ikke dette var så veldig bra, litt skuffet faktisk. Hva med oppkobling av forsterkerene da? Ta en titt på bilde av delefilteret, er ikke veldig lett å justere presist...nokså grov oppdeling på frekvensbryterene, å kun la 18 tommerene spille til 80 hz, gir det bra effektbytte da, syntes kanskje de spiller best opp mot begrensningen på det innebyggde delefilteret som bryter ved ca 120 hz, er det for voldsomt til en 18", elementfrekvensomfangeet er vel 30-35 hz til 3500 hz om jeg ikke husker feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ville brukt det aktive delefilteret og stilt inn ei deling på 60 eller 80hz mellom CV og Subbene slik at frontene får litt mere kontroll.
    Hvordan får frontene litt mer kontroll da, da tenker du på å la subbene spille opp mot 80 hz og la 1515 ta over der, men hvordan skal jeg nytte de effektforsterkerene jeg har til rådighet i en slik oppkobling. Skjønner du forresten hvordan en 20 kg Pa-amp på 2x600 watt RMS kan clippe på de beskjedne toppene på 1515, bilde av dem her, har i tillegg en diskant nummer to på baksiden av kabinettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten bilde av 1515 fo de som måtte lure på hvordan de ser ut....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Nærmer seg helg og lørdag, ingen andre som har synspunkter til konkret oppkobling en vil dele med meg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •