Reciver og høytalerenes impedanse.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reciver og høytalerenes impedanse.

Hei.
    Nå er det så at jeg sitter med noen Yamaha ns-høytalere. Og de skal ha 6(ohm).
    Og jeg aner jo ikke hva min forsterker er stillt inn på. Det er en proson 2600dts. Hvordan gjør jeg så dette ikke krasjer med hverandre? Har kikka litt rundt men mangler svar.. :/

Noen som kan hjelpe meg litt?

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sharkoon
    Hei.
    Nå er det så at jeg sitter med noen Yamaha ns-høytalere. Og de skal ha 6(ohm).
    Og jeg aner jo ikke hva min forsterker er stillt inn på. Det er en proson 2600dts. Hvordan gjør jeg så dette ikke krasjer med hverandre? Har kikka litt rundt men mangler svar.. :/

Noen som kan hjelpe meg litt?
    på min yamaha reciever må man in i en hemelig meny for og stille impedansen. fåreslår du ser litt igjenom bibelen;-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bibelen aka Owners manual er ferdig utlest og pugget.. men finner vesentlig lite av hva jeg vil vite..

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men her sto det noe merkverdig rart: trenger litt hjelp for å tyde dette:

Surround output power (0.7% THD, 1khz, 6ohm, only one channel driven)...... 125W per channel..

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sharkoon
    men her sto det noe merkverdig rart: trenger litt hjelp for å tyde dette:

Surround output power (0.7% THD, 1khz, 6ohm, only one channel driven)...... 125W per channel..
    det er ikke alle recievere du kn eller trenger og stille impedansen på, grunnen til at du skal kunne det er vist du har forskjellig impedans på høytalerne

det der betyr at den klarer og levere 125 watt i en kanal, når det kun er den ene kanalen som er igang ved en 6 ohms last, men den verdien blir noe lavere når motstanden økest, eller når du bruker flere kanaler på recieveren

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og de skal ha 6(ohm).
    Og jeg aner jo ikke hva min forsterker er stillt inn på. Det er en proson 2600dts. Hvordan gjør jeg så dette ikke krasjer med hverandre?

Kan vere du tenker litt feil her, hoyttalerene skal ikke ha, de er, 6 ohm

Pa min yamaha er det en velgebryter bakpa, se over alle hoyttalerene dine, og noter deg ohmen pa disse, sett velgebryter pa det som passer best.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk på høyttaleren som et "mindre brudd" på ledningen mellom høyttalerterminalene. 0 Ohm er kortslutning (ikke noe brudd). 1 Ohm er ganske krevende for forsterkeren, og 8 er en mer normal last.

Når høyttaleren skal spille en frekvens på 150hz vil strømmen gjennom høyttaleren være mer krevende for forsterkeren enn om den spiller 4000hz.

Noen forsterkere har bryter for å tilpasse forsterkeren til høyttalerene den skal spille med. En forsterker som blir utsatt for veldig krevende laster kan fort brenne utgangene sine. For å hindre den i å gjøre det kan du begrense strømforsyningen til forsterkeren. Det er det bryteren er til.

Hvis du ikke har noen bryter behøver du ikke tenke på det. Pass på at forsterkeren ikke blir for varm, og at den har tilstrekkelig med luft rundt seg. Hvis den har bryter, men du ikke hører forskjell avhengig av innstillingen til bryteren, så setter du den til innstillingen som er nærmest høyttalerspesifikasjonene.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Praktisk:

En høyttaler på 4 ohm krever mer av forsterkeren enn en på 8 ohm, fordi den har lavere impedans, og den trekker mer strøm. Allikevel skal ikke dette være noe problem for en moderne forsterker.

Teoretisk, og garantert noe forenklet, men prinsippet skal komme frem:

P - Effekt
    U - Spenning
    I - Strøm
    Z - Impedans

Forskjellen på impedans og resistans er at impedansen varierer med frekvensen, og musikk består jo av frekvenser mellom 20 og 20 000 Hz. Impedansen er altså ikke helt konstant gjennom frekvensspekteret, men nominell impedans som står bak på høyttaleren viser seg å være en god nok tilnærming.

Ohm's lov illustrerer problemet med lave impedanser ganske greit.

I = U / Z

Brøken på høyresida av likhetstegnet fører til at strømmen (I) øker hvis impedansen minker (Z). Det er med andre ord strømmen som er problemet, mye strøm gir mye varme, elektronikk liker ikke varme.

P = U * I

Effekten som vi er ute etter er produktet av strøm og spenning. Effekten som blir tilført høyttaleren er jo det som til slutt gir musikk på et eller annet volum. Hvis du har likt volum på forsterkeren, vil en høyttaler på 4 ohm yte dobbelt så mange watt som en høyttaler på 8 ohm, noe man kan se av uttrykkene over. Men du får absolutt ingenting gratis, forsterkeren jobber mer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •