FMradio på det analoge kabelTVuttaket ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

FMradio på det analoge kabelTVuttaket ?

Hei. Jeg har noen spørsmål jeg ønsker å få besvart :

På veggkontakten til det analoge kabelTV uttaket i stua min er det 2 uttak.

På det ene uttaket stå det TV. Og til den har jeg selvsagt koblet til TV'n med
    et galvanisk skille og en vanlig coax antennekabel.

På det andre uttaket står det R. Dette uttaket er en hunkontakt, imotsetning til TVutakets hankontakt.

1. Er dette et FM radio uttak ?
    2. Hvordan blir det i så tilfelle å bruke et galvanisk skille på dette uttaket ?
    3. Hvis ja/ok på spørsmål nr.2 . Fungerer et "vanlig" galvanisk skille til
    kabeltv uansett hvilken vei/retning det er montert, eller finnes det
    egene galvaniske skiller til dette evt. radiouttaket ?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Ja, om det føres fm-kanaler på kabelnettet...
    2. Ja?
    3. Et galvanisk skille funker uansett hvilken vei det monteres, er jo i praksis en liten trafo, skiller like fint om det står den ene eller andre veien.

Men, test?

Og det er garantert andre som har mer erfaring på dette området enn meg, som kan svare bedre

God natt!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er radioen din jordet (eller koblet til annet jordet utstyr)? Hvis ikke trenger du neppe noe galvanisk skille på denne.

Det er forøvrig mange kabelnett som ikke formidler radiosignaler. Dette fordi de er gratis å ta inn via vanlig antenne hjemme, men koster en formue i avgifter å videresende i et kabelnett.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb

1. Er dette et FM radio uttak ?
    2. Hvordan blir det i så tilfelle å bruke et galvanisk skille på dette uttaket ?

Du må jo absolutt benytte et galvanisk skille for å fjerne jordforbindelsen til kabel-nettet, ellers blir resultatet veldig mye rf-støy inn på hifi-anlegget ditt. Dette er faktisk en ofte oversett problem-forbindelse og som virker degraderende på alle lydkilder i anlegget (pga jord-støy).

Selv har jeg prøvd disse billige galvaniske skillene, men syntes ikke de hjalp særlig i forbindelse med lyden i hifi-anlegget. De er kun beregnet til å øke sikkerheten, men fjerner ikke støy.

Denne litt kostbare saken her derimot:
    MAGIC Splitter --- Mondial Antenna Ground Isolation Circuit

har hjulpet enormt. Pris kr. 500,- pr. stk. Jeg bruker den i 3 anlegg - en i en moderne leilighet med vanlig kabel-nett og to i store eneboliger med TV/satellitt-antenner koblet sammen. Man tror det ikke før man hører det. Den utgjør et effektiv støyfilter + galvanisk skille. Jeg bruker den uten ekstra jording.

Hvis anlegget (CD-spiller, etc.) spiller like bra når FM-tuneren er tilkoblet som frakoblet vegg-uttaket (antenne) trenger du den ikke. Men ofte vil man jo høre en degradering av de andre lydkildene med tuner tilkoblet både forsterker og antenneboks (antennejord får kontakt med anleggets jord).

Må bestilles direkte fra USA - Klipsch Europa klarer ikke å få den hit. Den er på vei ut av sortimentet, så den vil bare kunne skaffes i en viss periode fremover.

Bildet til høyre viser en eldre modell uten splitter på utgangen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et galvanisk skille fjerner ikke RF-støy, det bryter bare jordforbindelsen mot kabelnettverket. Dersom du har støy på radiosendingene du mottar analogt via kabel-TV, da bør du be tilbyderen renske opp i basen sin (eventuelt legge kanalene ut med større avstand til hverandre).
    Skal et galvanisk skille kunne hjelpe den med RF-støy- så må det også inneholde et filter. Skal et slikt filter fungere optimalt, bør det også være tilpasset et gitt frekvensområde, slik at det ikke påvirker dynamikken i sendingen du ønsker å høre.
    Vi bruker filtre i basen vår, for på den måten å eliminere støy fra den enkelte dekoder. Altså ett filter per dekoder, tilpassert dekoderens "arbeidsfrekvens". På denne måten senkes støygulvet i kabelen betraktelig, og vi kan derfor tilby langt flere kanaler enn "normalt", og med minimal belastning på kabelen (lengre avstand mellom hver forsterker).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi snakker her om bredbåndet støy, som ikke er direkte relatert til noe bestemt frekvensbånd. Og problemet er først og fremst IKKE støy på FM-tuneren, men støy over hele hifi-anlegget (alle komponentene i anlegget).

Vil tro problemet er aktuelt i alle kabelnett.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør du jo bruke skille/filter på signalkablene, og ikke på antennekabelen. ;-)

Er anlegget jordet på et punkt bør en jo uansett bruke galvansik skille, om ikke bare for reduksjon av støy, men også relatert til brann/sikkerhet. Jeg har ved flere anledninger opplevd at utstyr har jordet en kurs ut på kabelnettet (i jordkappen på koaksen), og det er ikke så gøy å få 110 volt i neven når en skal gjøre servicearbeid. Dette er en problemstilling som er hovedsakelig dukket opp etter flatskjermens inntog. Det gamle (gode) bilderørsapparatet var jo ikke jordet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei det synes jeg var en dårlig ide. Man bør fjerne problemet der det oppstår - i kabelantenne-forbindelsen. Ikke ta rf-støyen inn i en stor FM-tuner, og så fjerne/isolere jordforbindelen fra denne (til forsterkeren). Det vil også påvirke den analoge lyd-gjengivelsen. Metallkassen rundt tuneren vil jo dessuten i en viss grad kunne sende støyen videre - den blir en effektiv senderantenne for støy.

Har du prøvd dette, eller er det bare en liten skrivebordsteori ?

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt galvaniske skille til 200 kr fjerna en ekstremt irriterende lavfrekvent støy, men svekka TV-signalet en god del.

Det fungerer forresten bare en vei. Noe jeg vil tro er pga. at spolene er ulike.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd filter mellom produktene i anlegget nei, bare tanken gir meg frysninger på ryggen.
    Det som underer meg er hvor kabelnettet ditt plukker opp så mye støy på jordkappen? For det må jo vøre der støyen ligger, siden du bryter støyen med galvanisk skille. Når du da sier at billige skiller ikke fungerer, så betyr vel det også at de billige du har prøvd faktisk ikke fungerer? Det er skremmende.
    Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med tilbyderen, for jeg vet jeg selv ville vært svært interessert hvis noen tilbakemeldte dette angående vårt kabelnett. I nettet vårt har vi galvaniske skiller ved hver forsterker, og det kan umulig din leverandør ha? Hva hvis naboens flatskjerm plutselig tar kvelden, og i et kort øyeblikk sender 110 volt ut på kabelnettet? Det ville jo nødvendigvis "svi av" utstyret til alle i nabolaget, hvis det ikke finnes galvaniske skiller på nettet? Nei ta problemet ved roten Kjell, og be tilbyderen rydde opp.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Mitt galvaniske skille til 200 kr fjerna en ekstremt irriterende lavfrekvent støy, men svekka TV-signalet en god del.

Det fungerer forresten bare en vei. Noe jeg vil tro er pga. at spolene er ulike.
    Den lavfrekvente støyen er antakelig jordpotensial (50hz).
    Et galvanisk skille av god kvalitet (som f.eks det Kjell nevnte) vil gi ubetydelig signaltap.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Har ikke prøvd filter mellom produktene i anlegget nei, bare tanken gir meg frysninger på ryggen.
    Det som underer meg er hvor kabelnettet ditt plukker opp så mye støy på jordkappen? For det må jo vøre der støyen ligger, siden du bryter støyen med galvanisk skille. Når du da sier at billige skiller ikke fungerer, så betyr vel det også at de billige du har prøvd faktisk ikke fungerer? Det er skremmende.
    Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med tilbyderen, for jeg vet jeg selv ville vært svært interessert hvis noen tilbakemeldte dette angående vårt kabelnett. I nettet vårt har vi galvaniske skiller ved hver forsterker, og det kan umulig din leverandør ha? Hva hvis naboens flatskjerm plutselig tar kvelden, og i et kort øyeblikk sender 110 volt ut på kabelnettet? Det ville jo nødvendigvis "svi av" utstyret til alle i nabolaget, hvis det ikke finnes galvaniske skiller på nettet? Nei ta problemet ved roten Kjell, og be tilbyderen rydde opp.

Som sagt - jeg har hørt dette erfaringsvis i alle kabelnett - også små nett i eneboliger.

Du bør kanskje studere rf-støy problematikk (ikke at jeg er ekspert da !) - det du snakker om tror jeg ikke har relevans her. Du fremstiller det som om det er en aktuell feil i et bestemt nett, mens jeg erfaringsvis (og etter diskusjon med mange andre lyttere) sier at dette er et problem ingeniørene bare har oversett. Da nytter det jo ikke bare å klage til nettleverandøren.

Du spør hvor støyen kommer fra. Alt teknisk utstyr sender ut støy - og i et boligområde kan det være
    10 000 PC'er, TV'er, satellitt-tunere, etc. som er koblet til fellesantenne-systemer. Ingen problem her å finne støykilder. Og det kan også være nettstøy via strømforsyninger som overføres til jordplanet i kabelnettet.

De billige galvaniske skillene - er de med kondensatorer eller trafoer ? Med 1-2 kondensatorer blir det vel ingen rf filtereffekt. Det er heller ikke formålet med disse.

Men for å være ærlig - en teoretisk støydebatt er det siste jeg vil gi meg ut på. Erfaringene er entydige - og andre som har identifisert problemet, har funnet lignende løsninger. Og teoretiske debatter blir alltid en debatt om hvem som kan mest teori.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel Kjell, jeg har svært liten (ingen?) teoretisk erfaring, kun praktisk. Jeg er med i et lag som driver et kabelnett (daglig leder), og det bare fordi det gir meg erfaring og utfordringer. Siden arbeidet er dugnadsdrevet (av entusiaster) er økonimien i nettet svært god, og utstyrsparken holder meget høy kvalitet. Det er kanskje grunnen til at vi mindre problemer enn andre nett (ref din erfaring). Jeg har ingen erfaring med hvordan andre kabelnett driftes, men jeg har god (praktisk) erfaring med hvordan det bør driftes. ;-)
    Må si jeg også er noe skeptisk til din måte å diskutere på, hvis vi ikke kan diskutere teori og praktisk erfaring som ett tema. Det virker nesten som om du har gjort deg opp en mening (laget deg en virkelighetsoppfattelse), og prøver å avvise andres? Hva er da poenget med diskusjon?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det virker nesten som om du har gjort deg opp en mening (laget deg en virkelighetsoppfattelse), og prøver å avvise andres? Hva er da poenget med diskusjon?

Vel jeg kan bare svare:

1) Du kommer her med sterke meninger samtidig som det virker som du selv aldri har testet effekten av et rf-filter på en FM-tuner (men kanskje har du det - det er isåfall fint). Du skriver imidlertid ingenting om det - og det ville jo ha vært meget relevant for denne diskusjonen.

2) Jeg har (ev. i motsetning til deg ?) veldig lang erfaring med å eksperimentere med filtere i forbindelse med at jeg for mange år siden oppdaget at lyden i hifi-anlegget nærmest ble ødelagt når jeg koblet tuneren til et vegguttak for antenne. På et sted gnistret det i kontakten - altså rett og slett jordstrøm. Men også her måtte et bedre filter til.

Jeg har siden hatt mange hifi-anlegg på flere steder med forskjellige antenne-anlegg, og har funnet disse Magic-filtrene å være mer eller mindre "magiske" alle steder - en tydelig effekt.

Og så kritiserer du meg for å ha gjort meg opp en mening ?

Denne effekten har f.ø. vært diskutert på mange fora nasjonalt og internasjonalt opp gjennom årene. Les ellers infoen fra Magic-produsenten - også info tilgjengelig hvis du søker på nettet.

Mht diskusjonsteknikk - det er bare å gå 10-20 år tilbake å kikke på alle ingeniør-debattene om hvorfor CD-plater ga perfect sound for ever. De som hørte noe annet ble nærmest idiotforklart. Det kommer intet praktisk brukbart ut av slike debatter, etter min mening. Bare en strøm av teoretiske ligninger som det er umulig å gå inn på uten å være spesialist på slike teoretiske områder.

Det er absolutt mulig det kabelnettet du arbeider med fungerer fint - det kan ikke jeg ha noen mening om.

Men kan det være at akkurat dette problemet jeg tok opp her var helt ukjent for deg ? Det er jo en ærlig sak.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første, denne tråden handlet om galvanisk skille, ikke RF-filter. Sekundært, jeg kritiserer ikke deg for å ha gjort deg opp en mening, jeg var kritisk til at du avskriver teori (eller det å diskutere med "teoretikere"). Og dette faktisk uten å vite om min erfaring er basert på teori eller praksis. Når det gjelder CD-plater og såkalt "perfect sound", så er vi helt på bølgelengde, uten at det heller har noen relevanse i forhold til trådstarters spørsmål.
    Med tanke på din erfaring med (diverse?) kabelnett, er det vel tryggest å anbefale galvanisk skille på alle punkt i hjemmet som er koblet til kabelnettet. Og at de må være av god kvalitet råder det vel ingen tvil om (ref tap av signal, samt reduksjon av RF-støy).

Og nei, problematikken du tar opp er ikke ukjent (bare eliminert hos oss), men jeg kjenner den nok bedre hvis vi snakker høyfrekvent støy fra strømnettet.

Edit: rettet skrivefeil
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For det første, denne tråden handlet om galvanisk skille, ikke RF-filter.

Tja, spørsmålet var stilt slik at formålet med dette galvaniske skillet ikke var entydig. Kan derfor ikke se at du har stort poeng her. Uansett må det vel være i orden å komme inn på beslektede områder, og du var jo veldig interessert i å diskutere mine momenter.

Og hvis man med det "folkelige uttrykk galvanisk skille" mener et skille som også kan bety effekten av et filter/skille-trafo, så er det absolutt relevant å ta med et slikt Magic-filter. Det er også et galvanisk skille, og produsenten legger vekt på å kalle det for det. Nettopp fordi man i mer lettvint bruk av ordet mener flere beslektede funksjoner.

Det er klart at man med et slikt dyrere Magic-filter adresserer FLERE atskilte funksjoner, som a) galvanisk skille for å unngå jordstrømmer (farlige strømsjokk), og b) et effektivt filter som reduserer/fjerner plagsom rf-støy inn i det "analoge" hifi-anlegget.

Skal vi si oss ferdige nå ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svar. Da får jeg håpe at det er tilkoblet signal på FM uttaket. Kanskje man da får inn alle rikskanalene. Diskusjonen var jo også interresant. Men såpass utenfor mitt kunskapsnivå til at jeg ikke kan delta på den.

Siden R kontakten på kabeluttaket er en hunkontakt, regnet jeg med at det ville være en hankontakt på reciveren. Men når jeg nå koblet løs antennen på min Denon reciver, så jeg at det var en hunkontakt på den også. + at den så litt mindre ut en en "vanlig" TVantennekontakt...

Hva kallles kontaktstykkene jeg trenger for å koble dette sammen ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en "han-kontakt", bare med "hul" senterpinne, den bak på receiveren din. Det skal bare være en standard antennekabel (coax) mellom vegguttak og receiver.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb

Tusen takk for alle svar. Da får jeg håpe at det er tilkoblet signal på FM uttaket. Kanskje man da får inn alle rikskanalene. Diskusjonen var jo også interresant. Men såpass utenfor mitt kunskapsnivå til at jeg ikke kan delta på den.

Ja dette med elektrisk støy i vår kompliserte multimedia-verden er nettopp - komplisert.

Men hvis du er interessert, så skal jeg gi et lite tips som er enkelt å prøve ut.

Hvis du har et hifi-anlegg (hjemmekino) med separate komponenter inklusive CD/DVD-spiller - prøv følgende:

Fjern alle kabler (som har kontakt med hifi-anlegget) til antenneuttak i veggen, kabel-dekoder, satellitt-mottaker, PC (hvis mulig). Spill så en god CD-plate og lytt på kvaliteten i mellomtone/diskant.

Mens du spiller CD, koble suksessivt tilbake de forskjellige kablene - begynn gjerne med antennen til FM-tuneren (receiveren). Blir lyden fra CD-platen degradert på noe trinn her ? Isåfall har du funnet og lokalisert et potensielt støy-problem.

Man trenger altså ikke kjøpe noe filter for å sjekke dette - det er bare å gjøre denne testen, så finner man ut om det er noe behov for forbedringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Da får jeg prøve å se om en standard antennekabel passer.
    Kontaten på antennen til reciveren har forøvrig en tynn og spinkel hankontakt.

Men, men. Jeg får se om reciveren er bifil, hehe.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •