FMradio på det analoge kabelTVuttaket ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var rart. Er den kjøpt ny i Norge? De Denon receiverene jeg har hatt, mener jeg bestemt har hatt denne antenne inngangen (samme som på 3808 ):

-3808-jpg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Den lavfrekvente støyen er antakelig jordpotensial (50hz).
    Et galvanisk skille av god kvalitet (som f.eks det Kjell nevnte) vil gi ubetydelig signaltap.
    Ja det stemmer nok. Du som er litt inne i gamet, hva kommer det av? Regner med at støyen forplanter seg via kappa på coaxen. Er det noe som er riv ruskende feil i fordelerboksen eller hva det nå enn heter? Ringte forresten Canal Digital en gang for å høre om de ville ordne på det, men kundeservice virka så lite motivert for å gjøre noe som helst at jeg slo meg til ro med galvanisk skille.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet skyldes enten feil med strømforsyningen i en av forsterkerne i anlegget (lite sansynlig), eller at en av naboene har et defekt produkt (TV, dekoder, videospiller e.l.) som sender strøm ut på jordkappen/skjermen til coax-kabelen. Strøm har en tendens til å finne veien mot jord, og kabelnettet er (dessverre) et veldig godt jordingspunkt.
    Uansett, tilbyderen din burde hatt galvanisk skille ved alle fordelingspunkt, så hadde du unngått problemet. Det du kan gjøre er jo å måle om det er strøm på skjermkappen rundt kabelen (åpne veggboksen for å måle). Mål mellom et jordpunkt i huset (jording i sitikkontakten) og skjermkappen. Ligger det målbar strøm her bør du kreve umiddelbar utrykkning fra tilbyderen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var rart. Er den kjøpt ny i Norge? De Denon receiverene jeg har hatt, mener jeg bestemt har hatt denne antenne inngangen (samme som på 3808 ):
    Du hadde selvfølgelig helt rett, Grom. Bare jeg som formulerte meg litt utydelig. Det er en "han-kontakt" med hul pinne slik at den kan fungere som både han og hun-kontakt.

Jeg har nå prøvd å koble reciveren til R kontakten på kabeluttaket på veggen med en 10m lang standard coax kabel fra ClickTronic jeg hadde liggende. Gjorde et nytt kanalsøk og det fungerer nå utmerket. Langt bedre signal fra radiokabeluttaket enn med den lille medfølgende antennen
    P4 fikk jeg ikke inn ? Men det gjorde jeg ikke med antennen heller, da det er langt til senderene i området

Når det gjelder støy med flere tilkoblede kilder kjenner jeg igjen din beskrivelse, Kjell B. Det var dog på en Yamaha reciver.

Denonreciveren virker derimot til å ha godt skjermede kretser i en ryddig å gjennomtenkt konstruksjon der det virker som de har lagt vekt på kortest mulig signalvei.

Men selve tuneren imponerer ikke. Selv om holografien alltid har virket å være litt bedre enn fra CDspilleren min... En ny CD spiller i en høyere prisklasse som matcher Denonreciveren bedre må jeg uansett ha etterhvert.

Hadde dog vært gøy å prøve en hi-end tuner.

Siden reciveren ikke har jordet stikkontakt trenger jeg vel ikke noe galvanisk skille, eller tar jeg feil ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Find deg en Tandberg TPT 3011A, de koster ikke mye på bruktbørsen.
    Ellers, har du pc og internett trenger du vel ingen tuner ?
    Med en Squeezeboks 3, eller annen streamer får du inn alverdens radiostasjoner, også P4.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Siden reciveren ikke har jordet stikkontakt trenger jeg vel ikke noe galvanisk skille, eller tar jeg feil ?
    Stemmer det, men hvis receiveren er koblet til f.eks en flatskjerm, eller annet jordet utstyr, så er det jordpotensial gjennom receiveren og ut på kabelnettet. Galvanisk skille er uansett en billig "forsikring".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..men hvis receiveren er koblet til f.eks en flatskjerm, eller annet jordet utstyr, så er det jordpotensial gjennom receiveren
    Ja. Det var godt du nevnte, Grom. Lett å overse slike detaljer.

Find deg en Tandberg TPT 3011A, de koster ikke mye på bruktbørsen.
    Ellers, har du pc og internett trenger du vel ingen tuner ?
    Med en Squeezeboks 3, eller annen streamer får du inn alverdens radiostasjoner, også P4.
    Hvis Tandberg TPT 3011A er en vaskeekte hi-end reciver fra de god gamle tider, så er den jo interessant hvis dynamikken, holografien og oppløsningen er av meget høy kvalitet.

Squeezeboks 3 eller en brukt Transporter har jeg også vurdert å kjøpe isteden for en dedikert CDspiller. Men er litt usikker på hvordan f.eks Squeezeboks 3 yter med min Denon 2808 ? Min erfaring med Denonrecivere er at de er veldig kresen på signalkilden. Man får ikke noe gratis for å si det sånn... Feil matchet låter Denonreciverene veldig middelmådig.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •