DIY signalkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY signalkabler

Hei!
    Denne skal vel strengt tatt under DIY området, men poster den her likevel i håp om raskere og flere svar..
    Dette er et delikat spørsmål.... Kabler
    Jeg ønsker å lage meg noen gode men "rimelige" signalkabler.
    I den ene guiden her på forumet blir det anbefalt å bruke denne coax kabelen: 55-914-66 (Søk på ELFA -- Distributør av elektronikk i Nord-Europa).
    Jeg var i går på lytting hos en i området, og han sverger til sølvledere og ikke kobber. Fikk også lånt med meg noen Burmester signalkabler som gav et fint løft i forhold til mine generiske kabler som er jeg flau over å fortsatt ha heheh.
    (Tar tid og penger å flytte over fra surround til stereo, med tilhørende kabler).

At jeg får et løft skulle jo bare mangle. Men i mitt tilfelle vil jeg gjerne ha kablene til å tone ned diskanten et hakk, eller i allefall bli mykere i diskanten.
    Så.... Kobber eller Sølv? Og i tilfelle har dere konkrete tips på både kabel og plugger?

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltek (dynabel.no) ELTEK AS
    De har en hel del DIY. Generelt: Sølv demper ikke akkurat diskanten. Sølv kan gi veldig "avslørende" lyd. Har selv lagd Mundorf sølv-kabler (RCA) og merket tydelig at de ga mer luft i diskanten (som om man er "i studioet", romklang), samt tydeligere/strammere bass (hører klarere forskjell på "ståbass" og bassgitar). Sammenliknet med monster.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hepp!

Svalander Audio har alt du trenger for å flette kabler, hvis det interiserer deg? Han har både kobber og sølv-ledning for fletting, da kan du jo lage ett par av hver, og se hvilke du liker best?

- Bjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips...
    Har nok "i studioet" klang fra høyttalerne ellers, så det trengs ikke.
    Jeg vil nok kanskje lage et par av hver sort og så teste som foreslått.
    Ingenting er svart/hvit, så en kan ikke bestemme på teoretiske karakteristikker osv

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •