Nye høyttaler kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høyttaler kabler

Har nå noen billige Torshov høyttaler kabler som jeg føler jeg burde bytte ut
    Hvilke kabler lønner det seg å kjøpe? Hva er en god kabel? Hvor mye penger bør man legge i en god kabel? Hvor god kabel trenger egentlig en gjennomsnittsbruker?

Utstyret jeg har er: Yamaha RX-V3800 og Infinity Beta 50.

I samme slengen vil jeg spørre om hvilken sub som anbefales, spiller musikk for det meste, mye varierende musikk, alt fra Pink Floyd, Dire Straits og Springsteen til Metallica, Pantera og Acdc...
    Jeg ser også mye film.

Blei mange spørsmål dette gitt, håper på like mange svar!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet

Hvor mye vil du legge i sub? De fleste anbefalingene her inne går på SVS fra Welcome to L-Sound! (Har en SVS PC-20-39plus selv og er godt fornøyd) eller XTZ fra Surround.no - Høyttaler spesialisten også gode suber, var nære på å kjøpe en 99W12 da jeg kom over SVSen.

Når det gjelder kabler er det mange meninger, jeg mener at de fleste kabler med et greit tverrsnitt (4 mm^2 eller 2,5mm^2) fungerer OK i de fleste tilfeller. Det finnes og flere varianter, f.eks. Supra fra www.dynabel.no er det mange som anbefaler. Men her spørs det jo også hvor mye du vil legge i det, om du vil ha med bananplugger/spader osv.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x XTZ 10"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært innom å titta på både svs og xtz.. Hva er egentlig forskjellen på dem? Er jo 100 forskjellige betegnelser på dem
    Budsjett ja.. Hmm Jeg har driti meg ut på budsjett før så det er vel bare å si et tall.. hehe 6-7 lapper? Har egentlig ikke peiling på hvor jeg bør legge lista hen, sist jeg satt opp budsjett for stereo så endte jeg opp med det dobbelte av det jeg egentlig skulle bruke hehe men det er sikkert dobbelt så moro da hehe

Jeg veit egentlig ikke så mye om hva som finnes og ikke finnes av kabler, men når du sier spader så regner jeg det som den u-formede som man skrur fast.. Og banan som den man bare dytter nedi ikke sant? ops:

Skal bare ha noen kabler med god skjerming og som ikke koster det dobbelte av anlegget mitt

Jeg har ikke konkrete planer om å oppgradere høyttalere med det første.. Men frister med Synergy serien til Klipsch om det har noe å si på sub og kabel valg.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Banan dytter du bare nedi ja, enkel og grei løsning. Tror kanskje Supra kabel kunne vært noe, De fleste synes de låter OK og ikke koster de all verden heller.

SVS PB10 vil kanskje være et greit valg sammen med Infinity Beta, uten at jeg skal påstå at det er det eneste som duger 2 stk XTZ 10" vil ikke gå fullt så dypt, men kan gi en jevnere bassrespons om du jobber litt med plassering og fasejustering.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svs og XTZ 12" er mer film subber. Mens 2xXTZ 10" er musikk sub delux Ellers så har vi jo Klipsch sine subber. Men kan i allefall love deg du blir fornøyd med 10" til XTZ. Dessuten funker den også bra til film.

Når det gjelder høytalerkabler ville jeg tatt en titt på Xindak sine. Audiofoni AS

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Istedet for å bruke flere tusen kroner på høyttalerkabler ville jeg kjøpt Supra Linc med skjerm som koster 40 kroner meteren for 4mm2. Så kan du heller bruke penger på sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du linke til noen som selger disse Supra Linc?
    XTZ 10"? Altså denne XTZ 99 W10.16 Pianolakk
    ?
    Jeg er mer opptatt av kvalitet enn pris, så er kvaliteten så dyr at jeg ikke har råd så får jeg da heller spare litt.. Ikke noe stress

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den ja

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.dynabel.no selger Supra.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo grisebillig for denna XTZ subben da! Kanskje noe å tenke på det..

Er disse høyttaler kablene noe tess? Kabler - Høyttalerkabel | Hi-Fi Klubben: QED Silver Anniversary XT Bi-wire Kabel
    Takker for tipset om Supra

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De QED kablene er sikkert bra, men husk at det antakelig er uten bananplugger, kommer i tillegg om du vil ha det. For lyden sin del tror jeg det blir bedre uten banan, men det er enklere å bytte osv. med banan.

XTZ subene har et pris/kvalitetsforhold som er veldig bra. Bare se på vekta til 10" suben Kan jo sammenligne med denne Høyttaler - Aktiv subwoofer | Hi-Fi Klubben: DALI BASIS 100 Subwoofer som ligger i samme prisleie.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er dali subben like bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tips om å kjøpe Nad C372 som effektforsterker til reciveren min.. Hvor enkelt er dette koblingsmessig? Vil jeg merke noen forskjell på trøkket jeg har nå mot Nad'en? Sporer ut litt i forhold til kablene jeg egentlig spurte om, men ser ikke helt poenget med å starte flere tråder

Jeg kjører nå bi-wire, og jeg merka vesentlig forskjell fra enkel til dobbel kabel, bassen merka jeg ikke så mye på, men mellomtone og diskant ble helt noe annet, så med det er det jeg lurer på en effektforsterker.

Trur han mener det at vekta på XTC subben er nesten det dobbelte av hva subben til Dali veier.. Vekt er bra når det kommer til lyd har jeg lært

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp heller en C272 Det er en ren effektforsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Kjøp heller en C272 Det er en ren effektforsterker
    Ahh sjef!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på at vekta på XTZ indikerer skikkelig tykk MDF og stor ringkjernetrafo.

Dali suben er sikkert OK, har hatt en Dali SWA 15 selv, før SVSen som jeg har nå.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0