Hva skjer egentlig? Problemer med nye høyttalerkabler mot Abrahamsen forsterker...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skjer egentlig? Problemer med nye høyttalerkabler mot Abrahamsen forsterker...

Etter besøk av DHL på jobben i går kom jeg hjem med ett sett flotte Xindak FS-1 høyttalerkabler. Og det tok ikke lang tid før de eksisterende Hama 4mm2 (av rullen) kablene var byttet ut, men etter ca 20min spilling ved normalt volum takket Abrahamsen v4.0en for seg etter 3-4minutter med avkjøling hører jeg ett lite klikk i forsterkeren og den lar seg slå på igjen. Men det tar ikke lang tid før det samme skjer igjen, jeg byttet tilbake til Hama kablene og alt virker som før. Når jeg måler motstand i Xindak kablene er det ca 0,1-0,2ohm høyere enn om jeg bare måler mellom pinnene på multimeteret (det samme resultatet får jeg med Hama kabelen), det lar seg heller ikke gjøre å mishandle kabelen så det kan måles motstand mellom lederne. Jeg sitter her som ett spørsmålstegn og skjønner ikke helt hvorfor dette skjer?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja, er det bi-wire kabler, og du har fjernet de jumpers der sitter på høyttalerne, og koblet de rett, da vet jeg jammen ikke.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes snodig ut. Produksjonsfeil i kabelen?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke verdier får du når du ohmer kablene mellom + og -? Ikke bruk funksjonen på multimeteret som piper ved ohming. Kan det tenkes at en av kablene har en feil som gir en nesten kortslutning? Rart at forsterkeren ikke går i protect umiddelbart.

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å megge kabelen? Megg med 100 volt, det bør den tåle.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Hvilke verdier får du når du ohmer kablene mellom + og -? Ikke bruk funksjonen på multimeteret som piper ved ohming. Kan det tenkes at en av kablene har en feil som gir en nesten kortslutning? Rart at forsterkeren ikke går i protect umiddelbart.
    Har ikkje så mykje peil på strøm, men ein kan vel ikkje ha ein "liten" kortslutning? Ein krets er vel kortslutta, eller ikkje.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke en biwire kabel så jeg stryker koblingsfeil fra listen, hvis jeg prøver å måle motstanden mellom lederene får jeg ikke noe resultat. Jeg har ikke megger så det får jeg ikke testet nå.
    Edit: En annen mulig merkelig ting, nå har jeg målt strømmen gjennom de to forskjellige kabelene er strømforbruket dobbelt så høyt med Xindak kabelen (testet på normalt lavt volum: Hama 2mA, Xindak 4mA) skulle dette være normalt og er denne målingen relevant ?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du måler imellom lederne måler du utgangsimpedansen fra forsterkeren, og den er gjerne forsvinnende lav ja.
    Prøv med et batteri imellom lederne, hva måler du i andre enden da ?
    Har du prøvd å snu kablene ?
    Der er en ikke hyggelig belastning på forsterkeren med de kabler, så det tyder på kortsluttning et sted, men siden du siger du ikke kan ha koblet feil så må det jo være kablen.
    Det noen gjør noen ganger er, hvis der er bi-wire terminaler på høyttaleren da er er disse koblet feil....men da er det rart at ikke effektforsterkeren har tatt kvelden.
    De hylstre der er på kablen, kan du åpne de ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg målt/testet til nå:
    -Motstand i alle lederene: 0,1-0,2ohm mer enn målepinnene alene.
    -Motstand mellom lederene: ingen måling.
    -Strømforbruk under spilling normalt volum: 4mA (dobbelt så mye som Hama kabelen)
    -Spenningstap i kabelen: 0,01V. (batteri i den ene enden av kabelen som Niels foreslo)

Jeg har ikke snudd kabelene da jeg ikke ser noe logisk forklaring på hvorfor dette skulle forandre resultatet.

Biwire terminalen på høyttaleren regner jeg ikke med det er noe galt med iom de har fungert smertefritt i 9mnd.

Jeg har ikke funnet noen mulighet til å åpne hylstrene på kabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delvis brudd?

En mulighet kan være at det er delvis brudd i kabelen. Med det mener jeg at det et eller annet sted i kabelen er vesentlig mindre tverrsnitt enn det skulle vært.

Du vil da måle korrekt motstand og korrekt spenning, siden motstand/spenning er uavhengig av tverrsnitt. Men du vil få trøbbel med en gang du forsøker å sende strøm gjennom der.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det hende at "banan pluggene" på de nye kablene vil kunne komme for langt inn og kortslutte noe på innsiden i terminalene dine, når de kobbles opp, eventuellt at kablene har noen externe metall deler som ved oppkobbling ligger intill hverandre.

Er ellers litt usikker på hvordan du måler de strømforbruks verdiene du angir, er det via en effektmåler på 230v elnettet mot forsterkeren eller noe?

Egentlig høres det vel ikke ut som en kortsluttnings situasjon synes jeg, ettersom du kunne spille i 20min før forsterkeren kobblet ut. Ved kortsluttning vil gjerne lyden i høytaleren på kortsluttnings siden bli meget svak og dempet også, og forsterkeren vil da samtidig gi opp belasningen meget fort.

Vil nesten tro at det er sikkrings kretsløpet i forsterkeren som ikke takkler noen av de kapasitive eller induktive egenskapene i de nye kablene eller at forsterkeren pga kablenes capasitive egenskaper kan komme i en selvsving situasjon som den da må beskutte seg i mot.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg målte strømmen gjennom begge kablene og begge hadde samme resultat, litt rart om det skulle være feil i begge, men jeg veit nesten ikke hva jeg skal tru nå.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glaserud
    En mulighet kan være at det er delvis brudd i kabelen. Med det mener jeg at det et eller annet sted i kabelen er vesentlig mindre tverrsnitt enn det skulle vært.

Du vil da måle korrekt motstand og korrekt spenning, siden motstand/spenning er uavhengig av tverrsnitt. Men du vil få trøbbel med en gang du forsøker å sende strøm gjennom der.
    Det er et godt poeng du kommer med der synes jeg, men er litt usikker på hvordan man kan teste med hensyn på dette uten at man samtidig ødelegger/ brenner av det svake punktet kabelen.

Edit:vil også tro at det vil kunne være en hørbar effekt i høytaleren ved en slik nesten brudd problematikk.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kbaskim
    jeg målte strømmen gjennom begge kablene og begge hadde samme resultat, litt rart om det skulle være feil i begge, men jeg veit nesten ikke hva jeg skal tru nå.
    Jeg skjønner fremdeles ikke helt hvordan du kobbler ampermeteret inn i en slik krets for å måle. Kan du helt konkret forklare dette for meg. Mulig jeg har litt tungt for å skjønne dette på en lørdagskveld.

Edit:Litt av problemet mitt er at det i en høytaler kabel mellom en forsterker og høytaler går vekselsstrøm, ikke en vanlig 50hz vekselsstrøm , men et musikk signal som f.eks varierer mellom 1-20000 hz eller mer.og som gir en heller merkelig form for sinus kurve.

"Vanlige" ampermetere vil vel fort bare komme opp med noen tall som ikke sier så mye hvis man bruker disse på et musikk signal.

Videre finnes det vel mange forskjellige ampermetere der noen typisk leder hele strømmen gjennom seg og må kobbles i serie med en av lederene i kabelen for å finne amper verdien, og som vel vil vise en kortsluttnings støm som forsterkeren kan gi ,hvis man f.eks kobbler mellom +- på høytaleren.

Det finnes jo også ampermetere som måler kraftfeltene direkte fra en leder med at man lukker en klemme rundt kabel målepunktet , men også disse vil vel få problem med å måle riktig strømstyrke på et musikk signal.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva skjer når du setter dine Hama tilbake ?
    Jeg tror ikke det er kablene, jeg tror det er forsterkeren. Bare en tese.....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Kan det hende at "banan pluggene" på de nye kablene vil kunne komme for langt inn og kortslutte noe på innsiden i terminalene dine, når de kobbles opp, eventuellt at kablene har noen externe metall deler som ved oppkobbling ligger intill hverandre.
    Jeg skal undersøke om bananpluggene har noe med saken å gjøre, de externe metallhylsene på disse kablene er ikke i kontakt med hverandre og de gir heller ikke noe utslag om jeg måler motstand mellom de og lederene i kabelen.

Vil nesten tro at det er sikkrings kretsløpet i forsterkeren som ikke takkler noen av de kapasitive eller induktive egenskapene i de nye kablene eller at forsterkeren pga kablenes capasitive egenskaper kan komme i en selvsving situasjon som den da må beskutte seg i mot.
    Dette kan jo kanskje være en forklaring, men det virker som forsterkeren gir seg på grunn av varmen.

"Vanlige" ampermetere vil vel fort bare komme opp med noen tall som ikke sier så mye hvis man bruker disse på et musikk signal.

Videre finnes det vel mange forskjellige ampermetere der noen typisk leder hele strømmen gjennom seg og må kobbles i serie med en av lederene i kabelen for å finne amper verdien, og som vel vil vise en kortsluttnings støm som forsterkeren kan gi ,hvis man f.eks kobbler mellom +- på høytaleren.
    At vanlige amp metere ikke ville vise riktig var jeg redd for og derfor prøvde jeg forsiktig å spørre om denne måling var relevant i det heletatt :wink: meteret ble forøvrig koblet i serie med høyttalerkabelen.

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Og hva skjer når du setter dine Hama tilbake ?
    Jeg tror ikke det er kablene, jeg tror det er forsterkeren. Bare en tese.....
    Da virker alt som før og jeg kan spille til krampa tar meg uten at det skjer noe med forsterkeren.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan hende det er kapasitansen til kablene som gjør at forsterkeren ikke liker lasten.

Ref. Rod Elliot

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Returner kablen og få pengene tilbake. Forklar hva der skjedde.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Returner kablen og få pengene tilbake. Forklar hva der skjedde.
    Høres desverre ut som den enkleste og mest fornuftige løsningen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et lite spørsmål kbaskim.

Ser du i en annen tråd skriver om å fjerne en plast dings på KEF høytaler terminalene. Er ikke kjennt med denne løsningen, men kan det ha en sammenheng med problemstillingen i denne tråden?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •