Denon AVR-2803 + B&W 604 S3 => vil en effektforsterker gjøre forskjell?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon AVR-2803 + B&W 604 S3 => vil en effektforsterker gjøre forskjell?

Jeg har en Denon AVR-2803 (7x90W) som jeg nettopp har koblet på et par B&W 604 S3 (25-200W). Nå låter det ganske ålreit av dette oppsettet, men spørsmålet er:

Vil jeg oppleve noen stor forskjell om jeg setter på en effektforsterker på disse? Tenker da f.eks. i retning Rotel RB-991 (2x200).

Alternativt bruke biamping, og la denonen dra halvparten, og en effektforsterker dra resten (m.a.o. en mindre effektforsterker)? Hvordan blir dette da med kontroll på diskant/bass?

Det andre som står på anlegget er B&W LCR60 S3 senter og B&W 686 som bakhøyttaler.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av glaserud
    Jeg har en Denon AVR-2803 (7x90W) som jeg nettopp har koblet på et par B&W 604 S3 (25-200W). Nå låter det ganske ålreit av dette oppsettet, men spørsmålet er:

Vil jeg oppleve noen stor forskjell om jeg setter på en effektforsterker på disse? Tenker da f.eks. i retning Rotel RB-991 (2x200).

Alternativt bruke biamping, og la denonen dra halvparten, og en effektforsterker dra resten (m.a.o. en mindre effektforsterker)? Hvordan blir dette da med kontroll på diskant/bass?

Det andre som står på anlegget er B&W LCR60 S3 senter og B&W 686 som bakhøyttaler.
    Du kommmer til å merke MEGET stor forskjell med eget sluttrinn. Hvis du skal bruke Rotel til disse HT så bruk den på hele registeret. Denon farger lyden litt for mye. (Min mening da)
    Både 2808 og 3808 er alt for små effekt messige til å dra 604S3.
    Rotel er en topp match til S3 serien.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Du kommmer til å merke MEGET stor forskjell med eget sluttrinn. Hvis du skal bruke Rotel til disse HT så bruk den på hele registeret. Denon farger lyden litt for mye. (Min mening da)
    Både 2808 og 3808 er alt for små effekt messige til å dra 604S3.
    Rotel er en topp match til S3 serien.
    Hvilken effekt bør brukes? 2x200W?

Edit: Og er det noen som har input på hva som egner seg i.f.t. produsent? Nad, Rotel, etc? (Joda, høre selv er det beste, men om noen har input, så mottas det med takk.)

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av glaserud
    Hvilken effekt bør brukes? 2x200W?

Edit: Og er det noen som har input på hva som egner seg i.f.t. produsent? Nad, Rotel, etc? (Joda, høre selv er det beste, men om noen har input, så mottas det med takk.)
    Du må ha en strømsterk forsterker får i få liv i 604S3. Du får jo også kraftige forsterkere som leverer under 200 watt pr kanal. Ikke ha mest fokus på watten. Har selv hatt Rotel 1080 og 1090 på 604S3. Fungerer meget bra. Oberon 6.1 og Parasound er jo også meget gode alternativ. Nad synes jeg låter flatt og kjedelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Du må ha en strømsterk forsterker får i få liv i 604S3. Du får jo også kraftige forsterkere som leverer under 200 watt pr kanal. Ikke ha mest fokus på watten. Har selv hatt Rotel 1080 og 1090 på 604S3. Fungerer meget bra. Oberon 6.1 og Parasound er jo også meget gode alternativ. Nad synes jeg låter flatt og kjedelig.
    Kan du gi litt innspill på hva jeg typisk skal se etter? Altså, hva er det som avgjør om en forsterker er strømsterk eller ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...du får en indikasjon på om den er strømsterk ved å sjekke effektforbruket til forsterkeren (og vekten om det ikke er snakk om klasse D)....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg sikter inn mot Rotel 991 / 1080. Ellers har jeg mulighet for en Harman Kardon Signature 1.5 også, men er noe mer usikker på hvordan den låter.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RB-991 på plass

Det ble en RB-991, gitt. Fant en på bruktbørsen på hifisentralen. Umiddelbare inntrykk er:
    - bassen er vesentlig mer behagelig. Med Denonen var den "grei" på rundt +6/+8 dB, nå er den på +2
    - vokal har fått en markant forbedring (spesielt kvinnelig). Testet før og etter med Vaya con Dios, og det var veldig stor forskjell
    - diskanten er kanskje en anelse skarp, men kommer seg med litt justering
    - bakhøyttalerene måtte stilles opp en del, men jeg tror det har mer med 604ene å gjøre enn Rotelen (har ikke testet surround etter at jeg byttet 309 med 604)
    - bedre halvdel var nok ikke spesielt begeistret over estetikken til Rotelen, men måtte si seg enig i lydforbedring.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tilbakemelding, glaserud. Fint du ble fornøyd.

Jeg setter alltid pris på at bruker her inne kommer med tilbakemeldinger nå de har gjort de tiltakene de pratet om å utføre. Det er jo nettopp da vi kan lære av hverandres erfaringer.

Helt klart at et godt effekttrinn gir høyttalerene det de trenger for å yte sin rettferdighet. Forforsterkerdelen på din 2008 er derimot av ganske høy kvalitet. Men husk at Denonreciverene er litt vanskelige å få til å yte sitt beste. Her gjelder det å finne riktig match. De er ganske så kresen på signalkilden før de begynner å imponere. En svært dynamisk og oppløst CD spiller av bedre kvalitet kan gjøre underverker på Denonreciverene

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    En svært dynamisk og oppløst CD spiller av bedre kvalitet kan gjøre underverker på Denonreciverene
    Ssssshhhh!!! Brukt nok penger på en stund, nå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •