Oppgraderingsspøkelset

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgraderingsspøkelset

Jeg har sett det selv - og ser her inne at flere enn meg er hjemsøkte av oppgraderingsspøkelset...

Da er det litt artig å vite - hva var det som gjorde at det kom snikende en liten tvil når du egentlig var strålende fornøyd med lyden. Og du en måned senere har ny forsterker. Eller nye høyttalere...

Er det en massesugesjon her inne? Blir man påvirket av å se andres utstyr, eller av å se at andre bytter utstyr?

Er det når man leser hifiblader og et produkt får en kjempetest?

Er det når man blir plassert i hifibutikken mens dama skal shoppe at man får ideen om nye nytt?

Hva er din begrunnelse for å bytte utstyr når du egentlig var SÅ fornøyd?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli en laang tråd....:-D Men allt du nevner , JA :-D + litt til.........

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist gang jeg byttet, så byttet jeg fordi min musikkstil hadde forandret seg totalt, den gang, så likte jeg mye bass, hard musikk osv, derfor kjøpte jeg PSB T6, men etter hvert så hørte jeg mindre og mindre på slik musikk, så lite at den samlingen er på østlandet. Så etter 7 år med anlegget så byttet jeg ut høyttalere og elektronik. Nå er det andre kvaliteter jeg er ute etter, bl.a. god diskant som ikke er slitsom, detaljkrik lyd osv.

Håper jeg kan ha dette anlegget i minst 7 år før jeg vil ha noe nytt igjen.

Tester og andres meninger har ikke hatt noe å si for meg, kun hva jeg selv liker av lyd.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener vel at alt handler om påvirkning.

Man kan gjerne være fornøyd med eget anlegg, men hvis man leser om et produkt som blir definert som fantastisk vil man begynne å lure, det samme om man er i butikken og hører på et produkt man synes låter annerledes, eller titter inn i et vindu, eller hører om noe fra en kamerat.

En annen form for påvirkning er jo økonomien. Hvis man er fornøyd med anlegget og man begynner å se at man får litt penger til overs fremmover kan man jo si at et medfødt ønske om å forbedre livet sitt i kombinasjon med bedre økonomi gir en tanker om å oppgradere
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Dette kan bli en laang tråd....:-D Men allt du nevner , JA :-D + litt til.........
    Hmmm...spennende å høre hva litt til er???

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal oppgradere fordi jeg føler at jeg nå heller vil ha noe som låter mer nøytralt og detaljert enn mitt nåværende oppsett. Også kjekt med noe mer "konevennlige" høyttalere da jeg skal sette greiene i stua tenker jeg

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Også kjekt med noe mer "konevennlige" høyttalere da jeg skal sette greiene i stua tenker jeg
    Jeg tenkte motsatt, kjekt å ha ei vennlig kona, da høyttalerne jeg har låter bra,men tar litt plass!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Jeg tenkte motsatt, kjekt å ha ei vennlig kona, da høyttalerne jeg har låter bra,men tar litt plass!
    Så sant som det er sagt HoJ:-) Bra kommentar:-)

Personlig kan jeg vel si at jeg ikke er noen typisk oppgradererer. Jeg er MEGET fornøyd med lyden jeg har i dag, og de oppgraderingene (Effektforsterker/projektor) er egentlig kun styrt av mine egne preferanser.

Jeg går hverken på akkord med økonomi eller preferanser, men oppgraderer i et fornuftig tempo styrt av et ønske om å perfeksjonere oppsettet jeg allerede har.

MEN, jeg skal ikke legge skjul på at alle byggetråder og hjemmekinoer på dette forumet har en viss innvirkning:-) Det ville vært å ljuge, og det gjør vi jo ikke, gjør vi vel?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det samme syndromet som båtfolket kaller ”3fotssyken”. Man har, uansett utgangspunkt, alltid lyst på noe som er litt bedre, litt større, litt annerledes. Saken er at dersom man oppgraderer til noe som er bedre, vil det alltid være noe som er litt bedre enn en det man oppgraderer til – og dermed noe man ser opp til. Dette er komplett avkoblet fra rasjonalitet, og har ingen sammenheng med hvor stort/bra det man i utgangspunktet har. Jeg tror dette er en medfødt greie.

Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært hjemsøkt lenge i forbindelse med mine Sonus Faber Concertino Home.
    Disse har en følsomhet på 86-87 db,6 ohm og har en nedre frekvens rundt 55 hz. Liker disse så godt at ett salg av de ikke er aktuelt på nåværende tidspunkt.

Brukte lenge ett par EC-forsterkere til å drive disse (ECI-2 og ECI-3),men jeg satt hele tiden med en følelse av at EC ikke klarte å drive disse fullt ut.
    Som sagt,så gjort; en Aragon 2004 mkII dukket opp og jeg klemte til.

Bruker nå ECI-2 (oppgradert) som forforsterker sammen med Aragon`en.Dette ble andre boller for å sette det litt på spissen.

For å komplettere dette ytterligere,så er det en SVS SB12-Plus på vei til meg ifra LSound i dette øyeblikk.Skal teste ut med en,men regner med at det blir en til innen rimelig tid.

Har ikke spøkelset tatt ferie da,så gjør jeg det!

CookieMonzta

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange grunner til at oppgraderingspøkelset kommer på besøk tror jeg. De 4 hyppigste grunnene er vel (i tilfeldig rekkefølge):
    1. Ny teknologi.
    2. Kun det beste er godt nok.
    3. Oppgradering pga økonomi/nytt rom.
    4. Endring av preferanser.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oystein.aulin@no.ey.com
    Dette er det samme syndromet som båtfolket kaller ”3fotssyken”. Man har, uansett utgangspunkt, alltid lyst på noe som er litt bedre, litt større, litt annerledes. Saken er at dersom man oppgraderer til noe som er bedre, vil det alltid være noe som er litt bedre enn en det man oppgraderer til – og dermed noe man ser opp til. Dette er komplett avkoblet fra rasjonalitet, og har ingen sammenheng med hvor stort/bra det man i utgangspunktet har. Jeg tror dette er en medfødt greie.

Nettopp! Evolusjon :-D ... Så fremt vi vet om noe bedre.....

Og så skal vi ikke se bort fra eierglede/stolthet/trangen til å vise frem noe bra (positivt ment).

Og så blir hobbyen kjedelig om vi ikke utøver den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •