Skurring i høyttalere med PC/iPod som kilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skurring i høyttalere med PC/iPod som kilde

Opplever skurring når jeg har volumet på PC eller iPod høyt på. Skrur jeg ned volumet på signalkilden, og tilsvarende opp på forsterkeren, er skurringen borte. Hva skyldes dette? Ødelagt RCA inngang? Noe galt med høyttalerne?

Og ikke minst, hva kan jeg gjøre for å fikse det?

NAD C350
    B&W DM602S3
    Standard minijack -> RCA kabel, ingen skilletrafo

Bærbar PC
    Ipod Video

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo for så vidt allerede funnet løsningen. ;-)
    Kjører du signalet fra lydkilden(e) for høyt, vil dette overstyre inngangen på forsterkeren, og dermed får du skurring og dårlig lyd.
    Max inngangssignal på de fleste forsterkere er ganske lite, og dermed vil signalet fra f.eks en iPod fort kunne bli for stort. I tillegg har gjerne både bass og diskant en "boost" i slike spillere, noe som ytterligere forverrer det hele!

Så gjør som du allerede har erfart; senk inngangssignalet til skurringa opphører, og øk forsterkervolumet i stedet!

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, som Scrooge sier.

Det er alltid bedre å dempe innsignalet, og la forsterker ta seg av forsterkning

Husk at hvis iPod'en må levere max utgangssignal, vil dette sannsynligvis bli så kraftig at det blir "urent", og forsterkeren vil forsterke opp disse "urenhetene" på samme måte som det originale signalet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, sitat Hifi-klubben: "Bruk en relativt lav innstilling på forsterkerens volumkontroll og sett datamaskinens hovedvolum samt programvarekontrollerne på et høyt nivå. Bruk deretter forsterkerens volumkontroll til å regulere volumet – og skru lyden helt ned når du ikke spiller musikk."

Dette er et av rådene de gir for bruk av PC som signalkilde i stereoanlegg. Bare bullshit? Både PC og iPod har nøytrale EQ-instillinger.

Skal ikke kverulere, føler bare at jeg ikke har hatt problemer med fullt utnivå fra PC før.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bulbed
    Men, sitat Hifi-klubben: "Bruk en relativt lav innstilling på forsterkerens volumkontroll og sett datamaskinens hovedvolum samt programvarekontrollerne på et høyt nivå. Bruk deretter forsterkerens volumkontroll til å regulere volumet – og skru lyden helt ned når du ikke spiller musikk."

Dette er et av rådene de gir for bruk av PC som signalkilde i stereoanlegg. Bare bullshit? Både PC og iPod har nøytrale EQ-instillinger.

Skal ikke kverulere, føler bare at jeg ikke har hatt problemer med fullt utnivå fra PC før.
    Regelen med høyt utgangsnivå er vel for å få best mulig S/N-forhold, men samtidig ikke så høyt at det blir overstyring...

Mitt tips er å sette opp volumet fra PC så høyt at du så vidt kan høre det skurrer, for så å dempe volumet "et par hakk".

Men nå ble du vel enda mer forvirret ;-)

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det er bedre å holde utgangsnivå på iPod/lignende/kilde på et moderat nivå, og la forsterker gjøre jobben, da den veldig ofte gjør det bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takk for alle kjappe svar! Jeg får bare mikse og trikse litt, som jeg har gjort.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobler jeg til laptopen min til forsterkeren hører jeg den samme lyden som kommer fra pcen, fra høytalerne :shocked: altså harddisk-knaking osv. Jeg blir kvitt problemet ved å sette volumet på pcen på max og heller justere på forsterkeren, jeg syns lyden blir bedre av det og, akkurat som forsterkeren jobber lettere, mindre susing osv.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Kobler jeg til laptopen min til forsterkeren hører jeg den samme lyden som kommer fra pcen, fra høytalerne :scared: altså harddisk-knaking osv.
    Helt vanlig, løsning: billig usb lydkort

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kan være lurt er å koble til en kilde med fast utnivå. Feks en DVD spiller. Denne kobles på en annen RCA inngang. Bytt mellom kildene og sett volumet fra PC / Ipod slik at det blir mest mulig likt DVD spilleren. Da vil også lydnivået holde seg likt når man bytter kilde, så man slipper å hoppe i stolen om man bytter fra DVD til Ipod som står på fullt volum.

Det er vel ikke noen bombe at det følger med masse sus å brus i PCM-lydsporet og de analoge utgangene fra interne lydkort. Alle interne lydkort gir fra seg mer støy enn eksterne. På min laptop kan jeg til og med høre ulyder når jeg bruker musa og trykker på tastaturet.

Man opplever også en merkbar forbedring på lydspor som AC3 og DTS ved å bruke et eksternt kort. Vil man ha skikkelig lyd fra PCen anbefaler jeg et eksternt lydkort til rundt 2 lapper.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vurdert det, men er dette veldig merkbart? Jeg tenker 2000 i lydkort eller legge 2000 til i innkjøp av nye fronter?

Jeg prøvde å teste litt mellom pc og dvd-spiller, satte på samme sangen helt likt og skiftet over på forsterkeren. DVD spilleren spiller en del db høyere faktisk og jeg syns lyden her var bedre selv om det ikke var noe å få frysninger av. Men hva kommer det av at lyd fra dvd spilleren er høyere?

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver ikke noe om hvilke høyttalere du har, eller har tenkt å kjøpe. Det blir jo selvfølgelig en prioriteringssak hvor mye penger man skal legge i ting man kjøper. Men om du har et budsjett nå på 2000,- ville jeg kjøpt et billig USB lydkort. Venta en måned og kjøpt høyttalere.

Signalkildens betydning er for mange litt undervurdert. Husk på at forsterkeren kan ikke gjøre lyden bedre, bare forsterke den opp, og forandre litt på signaturen alt etter merke og kvalitet. Dritt inn = dritt ut.

Om du har mulighet for å bruke den digitale utgangen på lydkortet er jo det det beste, i de fleste tilfeller. Om det ikke er en påkostet USB dac da. Om du har en stereoforsterker uten digitalinngang må du ha analog ut fra lydkortet.

Lydkortet kan man jo oppgradere etterhvert, det viktigste er jo å bli kvitt støyen. Og det blir man jo stort sett også med de billigere USB kortene.

Dette vil nok sikkert fungere helt topp i første omgang: =)
    Komplett.no - Creative SB Surround 5.1, 24-bit, AUX Audio in, SPDIF out

Dette kortet har optisk ut slik at du også slipper at en jordsløyfe oppstår mellom PC og Stereoen, såfremt du har optisk inn på forsterkeren da.
    Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hentet inn CD-spilleren fra stua nå. Denne har faktisk høyere utnivå enn PC'en, men fra denne får jeg ingen skurring/spraking. Da skjønner jeg egentlig ikke helt hva som er problemet, siden både iPod og PC virker å gi samme problem, og begge har nøytral EQ.

Er det noe å hente i nytt, eksternt lydkort, evt. skilletrafo i dette tilfellet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke ekpert. Kan ikke forklare det helt matematisk nøyaktig.

Ved bruk av datamaskin som lydkilde får man best lyd ved å skru volumet i windows/softwareplayer på max. Ikke bruke equalizer. Equalizer kun hvis man vil leke litt med lyden. Da får man mest korrekt bitrate 16/44.1khz osv. Man skal stille inn på 24 bit i softwareplayer i forhold til korrekt bitrate. Lyden har med digital volumekontroll og bits å gjøre. 010101 blir rundet av til den nærmeste heltall. Skrur man volumet til 9.3 blir det rundet av til 9. Har man volumet på fullt vil det alltid være 10 fks. Da mister man ikke de 0.333 tallet i lyden. Var noe sånt. Man har jo digitale kalkulatorer som regner 0.3 og 0.7? Så dette må gjelde volum kontroller spesielt. Hører nok ikke forskjell allikevel men.... Lyden skal på fullt volum.

Hvis man bruker digital lydkilde må man ha en analog volumekontroll. På forsterker eller preamp fks. Fordi man kan få noe som kalles white noise. Høres ut som et hvitt spøkelse for min del....hakke peiling på hva dette betyr helt. Hvis man er uheldig kan man sprenge høttalerne fordi operativsystemet plutselig sender all lyden på full guffe. Derfor må man også ha analog volumekontroll på dgitale lydkilder. Dette er viktig(dyre høyttalere hos noen). Her er en analog volumkontroll SM Pro Audio - Nano Patch

Det er også mulig å bruke Squeezebox isteden for lydkort hvis man bare skal høre på stereo pcm Komplett.no

Ipod har jo forsterker.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    før ble bærbare spillere også utstyr med line-out. det du bruker er hode.tlf. sikkert noen fundamentale forskjeller der

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    før ble bærbare spillere også utstyr med line-out. det du bruker er hode.tlf. sikkert noen fundamentale forskjeller der
    mmhmm. Jeg bruker omformeren på min Creative Zen Vision:M for å unngå at signalet på stereoen blir påvirka av lydnivået i spilleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

støyen..

alle pc og bærbart. har dårlig lydut til anlegg.
    men til pc...er det noko som berre må til får å få ok lyd. det er lydkort!
    då blir det rett styrke og go lyd. men ikkje kjøp billig lydkort. stort sett billig også billig lyd.
    berre eit tips.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •