Hi-Fi-eller musikkinteressert??????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hi-Fi-eller musikkinteressert??????

Jeg må si først og fremst at jeg er veldig fornøyd med det anlegget jeg har. Receiveren min er en Sony STR-DA5000ES, cd-spilleren min er en 1990-modell, Sony CDP-X55ES (Noen som husker denne???) og fronthøyttalerene mine er et byggesett som heter Amadeus Jubileum fra 1992. Før jeg fikk den nye receiveren min så hadde jeg en 1992-modell Sony TA-F770ES forsterker og den var jeg skikkelig fornøyd med helt til jeg hadde lyst til å oppgradere surrounddelen av anlegget mitt. I 2-kanalers lyd fra cd-spilleren fikk jeg jammen et løft nå når jeg fikk den nye receiveren siden jeg nå bruker den optiske utgangen fra cd-spilleren.

Er vel egentlig ikke det som er poenget mitt å skryte over anlegget mitt, men det virker som en del har en slags forkjærlighet for stereoanlegget fremfor det som vi skal bruke det til, nemlig å høre på musikk. Etter det jeg forstår av dette forumet er det mange som hører på mainstreammusikk, VG-lister, og ikke minst plater som det er vanvittig god lyd på, er det dette som er riktig????

Jeg har en cd-samling på litt over 500-cd'er og det består i hovedsak av rock, skal vi si i den alternative delen av skalaen. Neil Young, Radiohead, Nick Cave, Built To Spill, Tindersticks, Jayhawks, Belle & Sebastian, Mew og mye annet interessant.

Jeg mener at man skal heller bygge seg opp et anlegg som man er fornøyd med og så heller bruke penger på det som man skal bruke det til, nemlig musikk. Hvorfor ikke bruke litt tid på å gå i dybden på musikk som i Hi-Fi også???? Det finnes så mye god musikk der ute at jeg blir litt sur når jeg går på besøk til en som er interessert i Hi-Fi og bare har testplater der han skal finne den optimale lyden. Det er tross alt musikk anlegget skal formidle!!!!!

Dagens moral: Bruk heller litt mer penger på musikk!
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er interessert i musikk, og har en rimelig samling med cdplater.
    Men samtidig er en del av moroa å knotte med anlegget, på samme måte som en mekaniker liker restaurere en bil til perfekt stand, selv om han hater å kjøre(litt satt på spissen)
    Men jeg har sagt det før, lite som slår en god plate på et bra anlegg...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hi-Fi-eller musikkinteressert??????

Sitat Opprinnelig postet av Jan Mandelid
    Jeg har en cd-samling på litt over 500-cd'er og det består i hovedsak av rock, skal vi si i den alternative delen av skalaen. Neil Young, Radiohead, Nick Cave, Built To Spill, Tindersticks, Jayhawks, Belle & Sebastian, Mew og mye annet interessant.
    Kaller du det alternativt? Alternativ mainstream kanskje. :wink:

Ellers har jeg omtrent samme oppfatning som Mirage. Musikkinteressen kommer først, og musikken fortjener mer enn en slepebrøler fra Elkjip. Dessuten er det morro å tweake.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører lite på vg-lista. Derimot mye på den musikken du nevner. Og så har jeg en Sony CDP-X555ES. Og jeg er helt enig i det du skriver.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Kaller du det alternativt? Alternativ mainstream kanskje. :wink:

Ellers har jeg omtrent samme oppfatning som Mirage. Musikkinteressen kommer først, og musikken fortjener mer enn en slepebrøler fra Elkjip. Dessuten er det morro å tweake.
    Det var bare eksempel, kunne nevnt mye mer som ikke er så tilgjengelig!

Dessuten så synes jeg det er mye gøyere å diskutere musikk enn Hi-Fi!
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg elsker å drive på med hi-fi. Det er uten tvil den hobbyen min (lidenskap) som gir meg mest. I flere former. Og den selvtilfreds-følelsen jeg får når en cd låter enda bedre eller bilde fra en dvd ser enda bedre ut.
    Den er helt enormt herlig!

Altså jeg elsker å holde på med hi-fi, men målet er hele tiden bedre lyd og bilde.

Men sant skal sies. Jeg kjøper lite musikk! Masse dvder, men lite musikk. Heldigvis har jeg en familie og venner som støtter meg der. Så de låner og ser film hos meg så låner jeg cder av de. Grei deal!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takk begge deler sier nå jeg. HiFi interessen og musikk interessen lever hånd i hånd.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dessuten så synes jeg det er mye gøyere å diskutere musikk enn Hi-Fi!
    Hi-Fi er teknikk, musikk er kunst!
    Men siden dette er AVforum, er det naturlig å diskutere mest teknikk her.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selvfølgelig må man bruke penger på cd'er dvd'er etc, men vil du si at en 14 år gammel cd spiller yder dine cd'er rettferdighet? skal ikke uttale meg noe om lydkvaliteten på den siden jeg ikke har hørt den, men generelt sett, så tror jeg det har skjedd såpass mye på den fronten på 14 år, at å bruke noe få tusen lapper på en ny spiller vil være en god investering :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda bedre er det å bruke et par tusen på å oppgradere den. Ellers har jeg en 12 år gammel en og umodifisert så spiller den like bra som alt under 5-6000. Oppgradert og modifisert så spiller den ringer rundt det meste under 15000.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Enda bedre er det å bruke et par tusen på å oppgradere den. Ellers har jeg en 12 år gammel en og umodifisert så spiller den like bra som alt under 5-6000. Oppgradert og modifisert så spiller den ringer rundt det meste under 15000.
    Åssen vil du oppgradere den da? Husker spilleren din veldig godt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytte opamper er første skritt. Det er noe som har blitt betraktelig bedre med årene og er av erfaring det som gir størst forbedring for minst penger. En lclock fra Lcaudio er også en god ide. Og hvis man har nok penger er ZAPfilter fra samme firma et must. Ellers er det mye andre småting som hever lydkvaliteten et par hakk.

Hvis man ikke gidder å stå på hodet i spilleren kan man ta kontakt med Norsk Audio Teknikk og få det man måtte ønske innstallert.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikken er eneste grunn til å ha hifi som hobby. Når man sitter som et tent lys og lytter til noen favorittplater så er livet skjønnt. Jeg hørte i dag et oppsett med Hegel (minste) integrert, CD-spiller fra samme firma og Audiovector M1 (de dyreste). Jeg ble langt fra enig med M1-ene om lyden, men da Kari Bremnes sang "Byssan Lull" var jeg hallveis inne i drømmeland. Tenk å synge med en slik innlevelse???? En slik opplevelse er for meg så stor at jeg får helt avsmak om noen ber meg utdype min teknoske vurdering av lyden i denne tråden...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Musikken er eneste grunn til å ha hifi som hobby. Når man sitter som et tent lys og lytter til noen favorittplater så er livet skjønnt. Jeg hørte i dag et oppsett med Hegel (minste) integrert, CD-spiller fra samme firma og Audiovector M1 (de dyreste). Jeg ble langt fra enig med M1-ene om lyden, men da Kari Bremnes sang "Byssan Lull" var jeg hallveis inne i drømmeland. Tenk å synge med en slik innlevelse???? En slik opplevelse er for meg så stor at jeg får helt avsmak om noen ber meg utdype min teknoske vurdering av lyden i denne tråden...
    Jeg vet akkurat hvordan det er....ofte jeg har sittet og nippet til noen glass rødvin hjemme og hørt på det jeg ville høre der og da, og funnet ut at nå stemmer alt!!!!!!

Men jeg har også hatt store musikalske opplevelser andre tider, f.eks når jeg har kjørt bil, og det med ikke rare anlegget! Litt enige?? Har dere ikke hatt den følelsen når en god sang begynner på radioen og du bare får den skikkelige gode følelsen inni deg....?

Nå skal ikke jeg virke en sånn som bare er ute etter å ødelegge her på forumet, selv om det kan virke sånn! Jeg er også interessert i god lyd også! Men alt med måte!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Bytte opamper er første skritt. Det er noe som har blitt betraktelig bedre med årene og er av erfaring det som gir størst forbedring for minst penger. En lclock fra Lcaudio er også en god ide. Og hvis man har nok penger er ZAPfilter fra samme firma et must. Ellers er det mye andre småting som hever lydkvaliteten et par hakk.

Hvis man ikke gidder å stå på hodet i spilleren kan man ta kontakt med Norsk Audio Teknikk og få det man måtte ønske innstallert.
    Tusen takk! Har du tenkt på å gjøre dette? Er det mye å hente der altså???

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nå si at det er morsommere å høre på musikk når du vet at anlegget er i toppform! Altså det er artig å fikle med anlegget slik at det spiller optimalt!

Har foresten en rimelig bra cd-sammling jeg å! :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes vi skal ha takhøyde nok til å respektere at vi er forskjellige. Selv har jeg drøyt 200 CD-plater, og kjøper nok ikke så mye musikk som tidligere. Men jeg er glad i den musikken jeg har, og ønsker selvfølgelig at den skal gjengis på best mulig måte.

Satt på spissen: Hvis noen har kun 1 plate de er så glad i at de vil høre den hele tiden. Er det da galt om denne personen investerer alle pengene sine i anlegg og ingen i ny musikk, bare for å høre favorittplata best mulig?

Det kommer til å ta lang tid før jeg er oppe i 500 CD-plater. Jeg har masse musikk jeg liker i de 200 jeg har, og kommer i tiden framover til å fokusere pengene på anlegg og hjemmekino. Jeg og personen med den ene plata er ikke så ulike. Vi har mesteparten av den musikken vi ønsker å ha, og ønsker nå å få best mulig lyd på dette favorittmaterialet.

Det viktigste er vel musikkgleden, og ikke hvor mye penger man bruker på henholdsvis musikk eller anlegg.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skulle vært predikant du roffe

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu er det bare sådan at er man hifi interessert irriterer man sig over man kanskje ikke hører al informationen fra de de 200? cd´er eller lp´er man har, og så søker man altid bedre utstyr. Er man bare musikk interessert driter man som regel i utstyr. Har man musikalske talenter, og skjønner hvad musikken egentlig indeholder, ja så holder det med en Radionette radio for musikken "snakker" til dig.
    Så ja, jeg er hifi interessert, kona har talent !!
    Niels.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke enig i at musikere klarer seg med en reiseradio fordi de likevel hører musikken. Det er klart de bryr seg! De fleste musikere jeg kjenner er svært bevisst nyansene i stemmer, musikkinstrumenter og rommets akustikk. Det er en grunn til at Stradivarius-fioliner har en pris og et rennomme som musikere forstår. Hvis musikere var så ukritiske til avspillingsutstyret som det påstås, så ville de også være ukritiske til musikkinstrumenters lydkarakteristikk. Heldigvis har jeg overvært heavy-gitaristers diskusjon om den beste fuzz-boksen (og om gamle Marshall-rørforsterkere er det beste). Jeg har sett tangentmusikere nærmest gråte av glede og iver over lyden fra en original Leslie-kasse.

Disse menneskene kjenner musikkinstrumenters nyanser og ingenting skal få meg til å tro at de når de virkelig skal LYTTE til musikk (ikke bare ha det i bakgrunnen), så er de fornøyd med en Son-el CD-radio til 599 fra Elpris. Aller minst bassisten som ikke en gang får høre de dypeste tonene skikkelig. Aller minst vokalisten som får sine s-er redustert til statisk skurring.

Jeg hørte for en tid tilbake Metallicas Enter Sandman på et par B&W 703, drevet av en Classé CAP101 forsterker. Jeg fikk gåsehud. Ikke fordi jeg hørte noe jeg ikke hadde hørt før, men fordi vokalisten og instrumentene plutselig var i en balanse jeg aldri har hørt maken til på denne innspillingen. Det var ... vakkert!
    Det er ikke snakk om å høre ting man ikke har hørt før, men å finne den lyden som gir deg det beste fra hver innspilling. Det dreier seg om å heve gleden over musikken enda noen hakk. Målet er den ultimate musikalske ekstase.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •