Hi-Fi-eller musikkinteressert?????? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har alltid vært musikken(og etterhvert film) som har drevet meg videre
    til bedre utstyr.Kjøpte min første platespiller i 74 og det ble etterhvert ca.
    1000 LP'er før jeg solgte fordi de tok for mye plass samt at min nye
    surround forsterker ikke hadde inngang for platespiller.
    Hadde i en periode Magnepan MG2 og Doxa pre/effekt + Pioneer platespiller med tangentarm.Var nok min mest audiophile periode.
    Etter det hadde jeg de samme hjemmebygde høyttalerene i 20 år(!)
    først i stereo og etterhvert som fronter i ett hjemmekino oppsett.
    Mistet litt gnisten i musikkinteressen en stund , men fikk den tilbake
    når jeg oppdaget DVD-A og SACD.(Gamle guder med ny lyd)
    Dette førte til nye front og center høyttalere.Nå har jeg oppdaget mange av mine gamle CD'er på nytt på grunn av bedre lydkvalitet.Har til og med
    begjynt å høre på kassisk igjen!(Det har jeg ikke gjort siden LP tiden.)

Har nå ca. 1000 CD'er , 50-60 DVD-A og ca. 25 SACD som jeg koser meg med i tillegg til film og musikkDVD'er. 8)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har man musikalske talenter, og skjønner hvad musikken egentlig indeholder, ja så holder det med en Radionette radio for musikken "snakker" til dig.
    Du vet å erte på deg mange med talent du

De med musikalsk talent er en vesentlig kundegruppe på mange utplukkede merker. De ønsker selvsagt å høre ting slik de er vant til, og de vet å sette pris på den totale opplevelsen som bor i musikken. Når en dyktig musiker leverer sitt er han (eller hun) også opptatt av at atmosferen, energien, akkustikken osv er en del av det totale uttrykket. Mange av de råeste (men kanskje ikke dermed sagt dyreste) anleggene finnes hjemme hos store musikere. Jeg tror de blir litt grinete hvis de får høre at du hevder at de ikke har talent.

Det jeg derimot kan være enig med deg i er at enkelte ting som hører de HiFile til gir nok musikerne blanke i. Men det er ekstreme ting der vi begynner å diskutere placebo, psychoakkustikk og hvorvidt en endring i realiteten er en forbedring eller en forverring. Der må jeg si at jeg som både HiFil og musikkinteressert holder med musikerne.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uten å gå for mye offtopic, vil jeg si at anlegget blir markant bedre jo midre forvrengning og kasseressonansser som er. Det er et det som gir meg mest ut av musikken, samme om den er brent fra en MP3 eller WMA.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble engang fortalt en historie om en av lektorene i musikk ved Musikkhøyskolen i Agder, som hadde en ENORM samling av allslags musikk, og nøt denne på et gammelt lo-fi anlegg.. (hvorvidt dette er sant eller ei, har jeg ikke noe grunnlag for å si, men poenget i historien er det viktigste..)

Som jeg så ofte har skrevet før, er det viktigste at DU er fornøyd med DITT anlegg. Jeg har opplevd å komme inn i butikker med en bunke cd-er, for så å bli fortalt at "den cd-en der kan du bare glemme å spille på dette oppsettet. Det funker nemlig uhyre dårlig"... Oppsettet det er snakk om kostet godt over 250.000,- og da mister hifi som hobby totalt sin interresse for min del.. Jeg er vel slett ikke lysten på å kjøpe et anlegg som gjør at det blir ulidelig å spille kanskje halvparten av mine godt og vel 300 cd-er???

Jeg kjøper musikk så ofte jeg kan, og til 100-150 kr er det lite som slår en god, ny cd når man snakker om lydglede. Jeg har også enorme mengder Mp3`er liggende på pc`en og har ingen problemer med å få gåsehud av å høre dem over datahøyttalerne.

Den dagen jeg må ha utstyr over en viss pris- eller kvalitetsgrense for å nyte musikk, lar jeg være å høre på musikk. Punktum.

Uansett har jeg god forståelse for at andre vil ha høyest mulig lydkvalitet, synes det er uhyre spennende å prøve nye produkter og tweaks og bruke mye tid med anlegget sitt. Får du noe moro ut av tingene du holder på med, så fortsett med det!
    Som sagt tidligere er det også helt i orden for meg at noen kjøper utstyr til godt over 500.000 og kun har 10 samlecd-er. De har bare en annen prioritering enn meg, og det er man i sin fulleste rett til å ha

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet å erte på deg mange med talent du

Jeg tror de blir litt grinete hvis de får høre at du hevder at de ikke har talent.

Ja, men ikke misforstå mig nu altså, det gjør du sikkert heller ikke. Selvfølgelig kan musikere også være hifi entusiaster, mitt innlæg var mere myntet på at jeg, der ikke spiller et instrument, og ikke har gehør er mere interesseret i teknikken. Ikke at jeg ikke er interesseret i musikken jo, men jeg kan ikke som kona sige hvorfor musikeren nu gjør sådan og sådan, og hun hører detaljer i en stemme jeg aldrig kan høre og forstå. Dette oplever hun fra computerens høyttalere, så ergo, hun får mye mer ut av musikken end jeg gjør. Vi taler om to forskjellige ting her, det og ha gehør og forstå musikken, og det at bare nyte den for hvad den er. Har litt vanskelig ved og forklare dette nærmere, men jeg tror dere skjønner. Jeg misunder kona mi...., problemet er jo at når hun sætter sig til pianoet mister jeg al interesse for hifi plutselig, anlægget lyter pyton ved siden av "live", men det vet vi jo alle, tror bare de færreste får den "aha" oplevelse ofte nok.
    Niels

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hi-Fi-eller musikkinteressert??????

Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Mandelid
    Jeg har en cd-samling på litt over 500-cd'er og det består i hovedsak av rock, skal vi si i den alternative delen av skalaen. Neil Young, Radiohead, Nick Cave, Built To Spill, Tindersticks, Jayhawks, Belle & Sebastian, Mew og mye annet interessant.
    Kaller du det alternativt? Alternativ mainstream kanskje. :wink:
    Haha! Du "stjal" min kommentar! - men på den andre siden, hva er det som er alternativ musikk nå i dag?

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hører svært sjelden på musikk bare hvis jeg har lyst på en sang eller noe slikt... laster den selvfølgelig ned. bruker ikke penger på musikk.. alle pengene går til hjemmekino og dvd-filmer

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av XDread
    - men på den andre siden, hva er det som er alternativ musikk nå i dag?
    i hvertfall ikke techno og trance! det er ikke musikk...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    - men på den andre siden, hva er det som er alternativ musikk nå i dag?
    i hvertfall ikke techno og trance! det er ikke musikk...
    Haha! Jeg er STERKT uenig! Sant, det er forferdelig mye søppel innenfor den genren, men så er det med alle genre egentlig!

Jeg er så heldig at jeg ikke går etter noen "streng" genre. Jeg kan således oppdage musikk som er helt fantastisk det være seg rock, techno (elektro), klassisk, country, blues, jazz, you name it!

Det å påstå at Techno ikke er musikk er det samme som å påstå at motorstøy ikke er musikk, eller klassisk for den slags skyld: Det kommer ann på øret som hører!

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joa... sant det... men jeg kan bare ikke fordra techno og trance... jeg blir rett og slett forbanna når jeg hører det...
    spesielt når jeg hører remixer av gode gamle låter :evil: ...

men electronica er en helt annen sak. røyksopp og ralph meyerz and the jack herren band er faktisk 2 av favorittene...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Haha! Du "stjal" min kommentar! - men på den andre siden, hva er det som er alternativ musikk nå i dag?
    Prog, fusion, zeuhl, krautrock, psykedelia?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prog, fusion, zeuhl, krautrock, psykedelia?
    Tja, i mine ører er ikke hverken prog, fusion eller psykedelia særlig alternativt, zeul og krautrock aner jeg ikke hva er for noe(?).

Poenget mitt var vel egentlig at for det "trenede øret", så er det ingen ting som er alternativt. I dag så er vi vant til mye forskjellig musikk og mye av det som tidligere ble betraktet som sært er nå i dag mainstream. Alternativt != sært != alternativt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skjønner hva du mener. Så lenge alle sjangre har en tilhengerskare av brukbar størrelse er vel egentlig ingenting alternativt.

Krautrock er forøvrig en ganske utdødd tysk gren av syttitallets progrock. Det er ofte mer avantgarde, mer fokus på stemning framfor melodi, og som oftest mye bruk av synth og mellotron. Man kan forsåvidt spørre seg om man i det hele tatt bør kalle det rock. Nevneverdige artister er Klaus Schultze, Tangerine Dream og Amon Düül II.

Zeuhl er sjangeren det franske bandet Magma skapte. Minner forsåvidt litt om kraut, men det ligger nærmere jazz/fusion, og er klart mindre ambient.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joa... sant det... men jeg kan bare ikke fordra techno og trance... jeg blir rett og slett forbanna når jeg hører det...
    så du kan gå brisen på hyperstate og umulig la deg rive med?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Men de damene som er der så trenger man ikke musikk for å la seg rive med 8)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Men de damene som er der så trenger man ikke musikk for å la seg rive med 8)
    :lol:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Neppe noen stor kunst. Trance er ikke videre medrivende.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neppe noen stor kunst. Trance er ikke videre medrivende.
    jeg kan bare ikke fordra techno og trance... jeg blir rett og slett forbanna når jeg hører det
    Skylappene ble opprinnelig utviklet for hester som ikke skulle la seg forstyrre av omgivelsene. De ser imidlertid ut til å fungere utmerket på mennesker også.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •