Stereotypisk avforum'er - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 73
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Når jeg svarer på noen spørsmål her, da spør kona om det er noe jeg får betalt for.....på en måte har hun jo rett.
    Og nei, ingen oppgraderinger på gang her, bare nedgraderinger, spør Gjedrem hvorfor.
    Nu er jeg jo ikke en AV´er, ikke har jeg SVS, men jeg liker stereo, nå, etter at alt er solgt.
    Tja, du har jo ifølge fasiten i innlegg #1 bare et elektronikkskifte igjen

Jeg vil nå heller si at mange har B&W 600-serien, SVS/XTZ og Denon/Yamaha?

OT: Det står jo ikke hva du er ekspert i under navnet, ekspert på OT er jo en ekspertise det òg?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt utrolig lite oppgraderinger på forsterkersiden, sånn ser løypa mi ut:
    Grundig -> Sony

Høyttalere ser sånn ut:
    Wharfedale -> Dali -> Sony -> Focal

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Morro!

Liker at folk kan dra det det litt ut og ha litt selv ironi, men er nok litt enig med Cybervision ang. utstyrslisten.
    Jeg vil heller gå til Pass labs etter min Halo A51...
    :-D

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var et merkelig utgangspunkt for en avforum tråd synes jeg. Her skal man sette forumdeltagere i en A4 bås , fordi de har det med å følge en viss utstyrs utvikling, samtidig som det vel er veldig få som faktisk har denne utviklinge her inne og dermed ikke passer i disse båsene.

Det stort sett eneste jeg kjennte igjen fra beskrivelsen var: "hjemmesnekra kino som er altfor liten iforhold til hva som er ideelt" og at jeg har vært innom produkter fra NAD og Rotel.

Ellers så var vel ikke den utstyrlista som ble nevnt så veldig relevant for min del, men hvis den stemmer, må jeg si at den typiske avforumbruker holder et meget høyt utstyrs nivå. Ellers så savnet jeg merker som Dali, B&W, SVS, Denon, martin logan og CV på den lista over audio utstyr også.

Det mest stereotyp mønsteret jeg har stusset på her i forumet og spessiellt på AVtorget, er at det virker som om mange avforum brukere tror at hele norges befolkning bor i Oslo.

Det er vel riktig at den største % andelen Avforumer faktisk bor i Oslo og nærområdet rundt også. Da kan vel det også være en liten forklaring over valg av tilgjengelig utstyr som blir solgt i hovedstaden og størrelsen på hjemmekinoen. tror du ikke det kan stemme Audiophil?

Ellers er det vel litt sånn med størrelsen på en hjemmekino som med størrese på en garasje. Den kan stort sett aldri bli stor nokk til at man ikke nermest ufrivillig klarer å fylle den med ting så man ikke lenger har plass til bilen.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Individualistene

Mange lar seg nok påvirke av hva som skrives / testes her inne og på lignende forum. MEN vi er da noen med egne meninger som tør / liker / ønsker å prøve noe annet.
    For meg er det ganske uforståelige at noen ønsker å fylle sitt rom med store kasser for å få noe de kaller lyd ( det er da ingen musikere som sitter i kasser og spiller). I tillegg skal de ha noe elektronikk fra "den oppadgående sol ", elektronikk som er lite egnet til å frembringe annet enn ulyd...

Noen av mine oppgraderinger:
    PYE-Nikko-Onkyo-Grant-Rowland R.-JungSon
    Coral Decade-LaFolia-Quad-LaFolia-ML CLS-LaFolia-Monitor Audio-Magnepan.

OPEN YOUR EARS..

Newcomer seraph sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slik oppgraderer en ekte avforum'er for forsterker siden...

Nad -> Rotel -> Midgard -> Parasound -> Bryston -> McIntosh
    OK!

Denne typiske avforum typen har selvsagt klipsch RF-83 i en hjemmesnekra kino som er altfor liten iforhold til hva som er ideelt.
    OK!

hva ønsker jeg å oppnå med en slik tråd?
    Vet ikke?

ikke en dritt...
    OK!

tar jeg feil?
    Vet ikke?

og istedenfor å angripe meg, for folk føler seg selvsagt krenket, svar på spørsmålet.
    Se svar over.

og internettpolitiet bør holde seg for gode til å moderere en slik tråd, vi lever i et fritt land. ikke flytt den til off topic. er du redd din lille maktsyke ...!?
    "manisk depressiv tenker du kanskje" men neida. helt stabil jeg.....

OK!

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Det er ikke noen meningsløs sammenblanding, stereotypisk er handlingene en stereotyp utfører.
    Og Ordet stereotyp har ingen ting med stereo eller mono å gjøre, det kommer fra gresk: stereo- «fast», og typos «form»)altså stivnet i sin form, ensformig, uforanderlig. En stereotyp er et forenklet mentalt bilde av et individ eller en gruppe mennesker som har noen felles karakteristiske (eller stereotypiske) kvaliteter. Begrepet brukes ofte i negative sammenhenger, og stereotyper ses på av mange som uønskede meninger som kan endres gjennom utdanning og/eller kunnskap. Vanlige stereotyper er påstander om forskjellige raser, om etniske og religiøse grupper, og det å forutsi atferd ut fra sosial status, økonomi og kjønn.
    Kilde? Wiki selvsagt
    Hvis Wikipedia skriver "stereotypisk", så har Wikipedia feil.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann
    For meg er det ganske uforståelige at noen ønsker å fylle sitt rom med store kasser for å få noe de kaller lyd ( det er da ingen musikere som sitter i kasser og spiller). I tillegg skal de ha noe elektronikk fra "den oppadgående sol ", elektronikk som er lite egnet til å frembringe annet enn ulyd...
    Kan du utdype dette litt?
    Ble faktisk ganske usikker på hva du mente her...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    han treffer jo egentlig veldig bra på utstyrslista, men som andre påpeker har det en sammenheng med tilgjengelighet. det er nok også på grunn av at de fleste av oss hhar en tendens til å anbefale andre det utstyret vi har selv.

dette kunne blitt en interessant tråd, men den useriøse innstillingen på det første innlegget ødelegger endel.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner heller ikke poenget med tråden Er hensikten å rakke ned på merkene som nevnes? Eller å gjøre narr av folk som kjøper dem? Mange entusiaster begynner Hifi-eventyret på "Klubben" og NAD + CV er jo en klassiker. Selv startet jeg med CV for mange år siden og til tross for at jeg ikke ville hatt det igjen i dag, ville jeg heller ikke vært foruten erfaringen det ga meg.

Forøvrig... Marantz->Yamaha->Yamaha+Vincent->Marantz+Vincent->Marantz+Parasound->Arcam+Parasound->Yamaha+Hegel

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereotypisk eller ei, her er veien jeg har gått.

Sansui -> Arcam

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Japansk lydbilde

Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Kan du utdype dette litt?
    Ble faktisk ganske usikker på hva du mente her...
    Moro å provosere litt :-)
    Som du ser har jeg noe japansk opp mellom tidene. Syntes japanerne har hard mellomtone og klirrete / hard diskant. I tillegg greide de ikke å drive andre høyttalere enn kasser på 8 ohm. ( Har jo hatt noen sære høyttaler ser du ).
    Selv heller jeg mer mot den engelske lyden med varme og noe avrullede fløyer. Et lydbilde dere som har japansk gjerne kaller udynamisk og kjedelig.
    Vel er ikke alltid lett å forklare noe så individiuelt som lyd.

Godt vi har forskjellig smak, ville blitt kjedelig med bare en forsterker og en høyttaler å velge i :-)

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Hvis Wikipedia skriver "stereotypisk", så har Wikipedia feil.
    Fra Språkrådet, rettskriving 2005:
    Adjektiv:
    monotypisk ’einsarta’ (før: bm. monotyp(isk), nyno. ikkje normert)
    stereotyp el. stereotypisk (før: stereotyp)
    xenotypisk ’eg-framand’ (før: bm. xenotyp, nyno. ikkje normert)
    Generelt: Som hovudregel skal substantiv på -typ eller -type ha adjektiv med utgang på -typisk.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .
    For meg er det ganske uforståelige at noen ønsker å fylle sitt rom med store kasser for å få noe de kaller lyd ( det er da ingen musikere som sitter i kasser og spiller)

Helt enig :-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro å provosere litt :-)
    Som du ser har jeg noe japansk opp mellom tidene. Syntes japanerne har hard mellomtone og klirrete / hard diskant. I tillegg greide de ikke å drive andre høyttalere enn kasser på 8 ohm. ( Har jo hatt noen sære høyttaler ser du ).
    Selv heller jeg mer mot den engelske lyden med varme og noe avrullede fløyer. Et lydbilde dere som har japansk gjerne kaller udynamisk og kjedelig.
    Vel er ikke alltid lett å forklare noe så individiuelt som lyd.

Godt vi har forskjellig smak, ville blitt kjedelig med bare en forsterker og en høyttaler å velge i :-)
    Det er vel litt problematisk å sette produsent landet som en bås for lydsignaturer på elektronikk og hifi utstyr. Til det kan man jo bare lytte på forskjellige norske forsterker produkter og se om det ikke finnes like mange ulikheter som likheter der også.

I stedet for kasser bruker vel du hvis jeg husker riktig, høytalere fra Magnepan. Disse ligner vel ganske store "skjermbrett" i stedet for kasser, men ruver ganske godt i et lytterom de også og kan vel skremme vettet av en hvilken som helst waf faktor... . Ikke noe galt i det, har selv vært litt borti magnestater av typen magnepan, lafolia, apogee, osv og liker de veldig godt mange av de gode egenskapene disse har, sammen med andre dipole høytalere som Quad57, 63, martin Logan elektrostat paneler og dynamisk høytaler bestykkede Dali skyline osv, men hovedsaken er vel å finne egene prefferangser for hva man liker å sitte å høre på hjemme, og ikke rakke ned på hva slags utstyr andre liker å bruke. Audio lytting og valg av utstyr er vel sånn sett et mer personlig valg av prefferangser og egenskaper og det handler om følelser. Det gjør at denne hobbyen ikke er noen eksakt vitenskap med entydige verdier som man kan bruke til å slå i hode på hverandre.
    Slik ser i alle fall jeg på dette. :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det mest stereotyp mønsteret jeg har stusset på her i forumet og spessiellt på AVtorget, er at det virker som om mange avforum brukere tror at hele norges befolkning bor i Oslo.
    Tja.. har ikke fått intrykk av dette selv, men hadde jammen vert artig å sett en statistikk over hvor folk holder til hen..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel egentlig en ganske logisk grunn til at det ofte blir som det blir. Økonomi og tilgjengelighet.

Selv har jeg hatt: Sony-Pioneer-Nad-Nad-Rotel Jamo-Dantax-CV-Dali

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Power AMP: 2x NAD 216 -> 2 x NAD 218 -> 2 x MA 6.1

Nå vet jeg jo hva jeg "må" handle meg neste gang......
    Jasså? For meg ser det ut som du er ved veis ende når det gjelder Power Amp... ;-)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

men hovedsaken er vel å finne egene prefferangser for hva man liker å sitte å høre på hjemme, og ikke rakke ned på hva slags utstyr andre liker å bruke. Audio lytting og valg av utstyr er vel sånn sett et mer personlig valg av prefferangser og egenskaper og det handler om følelser. Det gjør at denne hobbyen ikke er noen eksakt vitenskap med entydige verdier som man kan bruke til å slå i hode på hverandre.
    Ikke min mening og rakke ned på mine meddebutanter, men inne i mellom er det jo artig å provosere og spissformulere litt :-)
    De fleste her har vel sitt eget anlegg som referanse og leter etter "sin" lyd når de hører andre anlegg. Når man en gang hører noe man mener er bedre enn det som er hjemme går kronene fort..
    Skal se om jeg kan få fruen til å legge en melding om WAF`en i Magnepan for hun mener det er noe av det fineste i huset :-)
    Ikke rart jeg er lykkelig gift.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å si det.. jeg tullet altså.

I stedet for kasser bruker vel du hvis jeg husker riktig, høytalere fra Magnepan. Disse ligner vel ganske store "skjermbrett" i stedet for kasser, men ruver ganske godt i et lytterom de også og kan vel skremme vettet av en hvilken som helst waf faktor... .
    Magnepaner er for;
    1) single personer
    2) ikke singel, men kone\samboer blind
    3) Ikke blind kone\samboer, men hun bryr seg ikke.

Min er nr. 3, ho synes t.o.m de er litt kule, men ho savner plass til blomstepotte på dem..:lol:

... men hovedsaken er vel å finne egene prefferangser for hva man liker å sitte å høre på hjemme, og ikke rakke ned på hva slags utstyr andre liker å bruke. Audio lytting og valg av utstyr er vel sånn sett et mer personlig valg av prefferangser og egenskaper og det handler om følelser. Det gjør at denne hobbyen ikke er noen eksakt vitenskap med entydige verdier som man kan bruke til å slå i hode på hverandre.

Kunne ikke vært mer enig
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •