Lydkvalitet CD/DVD Stereoforsterker/Hjemmekinoforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet CD/DVD Stereoforsterker/Hjemmekinoforsterker

Er det noen forskjell på lydkvaliteten til en CDspiller kontra en DVDspiller (samme pris), når en spiller CD ? Og er det noen forskjell på lydkvaliteten til en stereoforsterker kontra hjemmekinoforsterker (samme pris) i stereo ? :roll:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, lydkvaliteten i stereo-komponentene er nesten alltid bedre enn surround-produktene til samme pris. Det koster mer å lage like god lyd i flere kanaler som i to kanaler. Bildekretsene i DVD-spilleren er også et fordyrende ledd.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dog det er verdt å ta med at det finnes dvd-spillere som er gode på lyd.

Riktig som roffe sier, skal man bruke en sum på å produsere 2ch eller 6ch så gir summen bedre lyd i 2ch.

Husker HarmanKardon Dvd1 som jeg hadde. Den fikk glimmrende kritikker som ren CD-spiller også, som faktisk var en av grunnene til at jeg kjøpte den.

Har i dag en Yamaha DvdS540 og kan ikke si meg like fornøyd med 2ch cdlyd i denne spilleren.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg feks. hadde en CDspiller til 5000,- , hvor mye måtte jeg betale for en DVDspiller som hadde omtrent samme kvalitet i lyd (tenker da på spilling av CD) ? Vet at det kanskje er et litt søkt spørsmål...

En annen ting... er det mulig å høre lydforskjellen på en god CDspiller og mellom en ok DVDspiller for oss som ikke er vanvittige freaker ?

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Husker HarmanKardon Dvd1 som jeg hadde. Den fikk glimmrende kritikker som ren CD-spiller også, som faktisk var en av grunnene til at jeg kjøpte den.

Har i dag en Yamaha DvdS540 og kan ikke si meg like fornøyd med 2ch cdlyd i denne spilleren.
    Om en bruker en digitalkabel mellom DVDspiller og receiver, blir ikke lydkvaliteten da helt lik uavhengig av hvilken DVDspiller en bruker ettersom en da bruker D/A konverteren i receiveren ?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nito
    Om en bruker en digitalkabel mellom DVDspiller og receiver, blir ikke lydkvaliteten da helt lik uavhengig av hvilken DVDspiller en bruker ettersom en da bruker D/A konverteren i receiveren ?
    Her er det mange meninger, og flere diskusjoner dekker dette emnet allerede. Jeg anbefaler at du leser denne tråden for å få en innledning til problemet:

Trenger man god lyd fra spilleren hvis man kjører digitalt ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en uskreven regel som sier at du må betale det dobbelte for en dvdspiller som spiller like bra som en cd spiller, altså betaler du 5000,- for en cd spiller må du betale 10000,- for en dvdspiller som spiller cd'ene like godt.

Dette er vel en "gammel" regel, så det kan hende den ikke er like "gyldig" lenger...

Å det er helt sikkert untak!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve bilde og lydkretsene i vanlige dvdspillere koster ikke mange ørene hver. Så prisforskjellen i kr mellom en cdspiller og en tilsvarende ytende dvdspiller er ikke så veldig høy. Mange av kostnadene er jo også helt uavhengig av hva som er inni spillern.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •