5.1 vs. 7.1 surround?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 vs. 7.1 surround?

Hei. Er det verdt å kjøpe seg et 7.1 surroundsystem når alt av dvder o.l. kun har 5.1? Hva gjør egentlig forsterkerne med lyden som skal i sidehøytalerne i et 7.1 system når den bare får 5.1 lyd i inputen? Er det merkbart forskjell med 7.1?

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke svare deg på om det er verd det, da jeg foreløpig bare har 5.1 oppsett. Men jeg er sikker på at jo større rom du har, desto mer utbytte får du av et 7.1 oppsett.

Det finnes jo allerede endel Blu-Ray filmer som har 7.1 som du kan se på følgende side: Blu-ray Disc Statistics

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moderne receivere i dag har jo - hvis de har 6.1 eller 7.1 - avanserte moduser som legger til lyd i bakkanalen(e) selv om det ikke finnes på dvd-platen. En del dvder har jo også 6.1 lydspor.

Men som sagt du spurte om det var stor forskjell fra 5.1 til 7.1..... Min erfaringer er at jeg merket ikke så mye til det akkurat da jeg koplet inn de to nye høytalerene bak.

Men - ved et senere tilfelle da jeg satte opp receiveren på nytt, så glemte jeg å svare ja i oppsettet om bakhøtalerene. Nå jeg så kjørte film etter dette så ble jo lyden helt feil
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må grave opp min egen tråd her. Jeg har en Marantz SR5500 forsterker og jeg kan velge mellom vanlig Dolby Digital, eller forskjellige typer dolby viritual surround moduser hvor jeg antar forsterkeren fikser surrounden selv. Blir dette like bra som å velge kun DD? Jeg kan ikke helt se for meg at forsterkeren lager surrounden like godt som den er fra produsenten på dvden, og hvis jeg da har et 7.1 oppsett blir jeg jo nødt til å la forsterkeren fikse det selv. Er det noen innspill rundt dette? Jeg har nå et par små høytalere som jeg kan bruke som sidehøytalere i et 7.1 oppsett, men jeg vet ikke om jeg gidder å henge dem opp hvis surrounden blir dårligere.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes receiveren legger til de to ekstra kanalene på en utmerket måte. Mye heller med - enn uten!

Selv med musikk høres det veldig bra ut.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter litt med det samme spørsmålet, foreløpig har økonomien satt en stopper for 7.1, reciveren er klar for det, så det får bli en opsjon senere. Julegave?

Ellers så kom gjerne med utdypende svar på dette spørsmålet...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du avspiller 2.0 stereo fra CD , mp3 kan en reciver lage en 5.1 / 7.1 viritual surround eller ved bruk av DTS NEO , Dolby Pro Logic II osv som er i ulike recivere.
    Dette blir surroundlyd uten mål og mening og vil ikke kunne identifisere ting på feks en film .
    Sikkert ok for noen å fiffe opp 2.0 lyden , personelig mener jeg lyden er grusom.

Bra er den ekte surround som er på feks DVD (Thrue surround)
    Denne lyden er laget fra produsent av filmen og vil inneholde et lydbilde som informerer + den vil ha effekter.
    På DVD er dette DD 5.1 og DTS lyd.

Nesten alle recivere har 7.1 lyd pr i dag og DVD har ikke mere en 5.1 lyd.
    7.1 er bra til feks å kunne avspille alle lyd kanalene i et lydspor på Blu-Ray film.
    Det er laget muligheter for lyd i mere en 5.1 (6 kanaler) fra DVD også.
    Du kan lese her om DD EX og DTS ES som vil legge lyd i bakkhøytaleren i et 6.1 oppsett eller i begge surround back i et 7.1 oppsett.
    DTS Guide - Hjemmekino.no
    De fleste recivere vil også ha valg til å kunne matrixe lyd for å utvide 5.1 til (6.1) 7.1 uten at det ligger et EX/ES valg i lyden fra DVD.

Det er stor forskjell fra 5.1 til 6.1/7.1 for man får en mye større 360 graders lydfølelse når man også får dekket ommeråde bak med lyd

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en relativt liten stue (20m2), men synes det hjalp til med å få et mer sømløst lydbilde bak med oppgradering fra 5.1 til 7.1.

På min receiver så er lyden i de 4 høyttalerne bak avh av hvilken lydmodus jeg velger - f.eks auto/direkte modus hvor lyden i surround back er den samme som i surround høyttalerne, dolby pro logic 2x eller egne cinema dsp moduser. Jeg bruker min som regel i auto modus eller pro logic 2x.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det dette med om man mister den fine ekte surrounden som er på dvden, som hygen snakket om, eller ikke. Hvis man har et 7.1 surround anlegg og skal se en dvd med 5.1 spor. Er det da å foretrekke 5.1 lyd eller 7.1 lyd hvor forsterkeren tar seg av surrounden? Eller kan dette igjen variere med hva slags forsterker du har?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 7.1 lyd stort sett uansett (bortsett fra musikk - da er det 2 kanals som gjelder). Det kan hende det er litt variasjoner mellom receivere hva slags muligheter de tilbyr, men uansett så er det ingen problem, en må ikke bruke alle bakhøyttalerne med et 5.1 signal om en ikke ønsker det.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan plassere bakhøyttalerene?

Låner denne tråden litt.

Skal bygge ut til 7.1 og lurer på hvordan man skal plassere bakhøyttalerene når sofaen står helt inntil bakveggen...
    Har hørt at de skal monteres høyt opp, og gjerne vinkles nedover.
    Noen innspill?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan høyttalerne bak plasseres avhenger jo en del av om det er snakk om direktestrålende, bipole eller dipole høyttalere. Se debatt om høyttalertypen her:

Home Theater: Face Off: Surround-Speaker-Configuration Wars

Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    Låner denne tråden litt.

Skal bygge ut til 7.1 og lurer på hvordan man skal plassere bakhøyttalerene når sofaen står helt inntil bakveggen...
    Har hørt at de skal monteres høyt opp, og gjerne vinkles nedover.
    Noen innspill?
    Tenker det samme her, og har sofaen veldig nær vegg (ca 40cm ut)
    Disse skal jeg til sidehøytalere, men vil også være valget om jeg skal ha 7 høytalere! Ferdig skrå vinklet!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En grunn til å plassere direktestrålende bakhøyttalere over ørehøyde er vel at man ikke skal ha diskanten rett inn mot øret. Dersom man vrir høyttalerne nedover i vinkel så vil man vel igjen sikte mer mot øret.

Dette kan være ubehagelig, da det bør unngås at høyttalerne bak alt for lett kan lokaliseres. Meningen er vel ikke at man under filmen skal være mer opptatt av høyttaleren rett i nærheten av ørene. Disse kan da og overskygge fronthøyttalere og senter.

Vil tro at det ofte kan være lurt å plassere direktestrålende høyttalere bak omtrent i høyde med ørene hvis man står og rettet fremover i rommet. Det er klart at man kan jo prøve seg frem mhp. vinklingen av høyttalerne.

Kan og være noen nyttige tips blant annet i denne tråden:
    SoundStage! Network Home Theater & Sound -- Cinema Cynergy

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også sofaen plassert inntil bakveggen og har plassert bakhøyttalerne ca 80cm over hodet. Surround back er plassert over sofaen (på hver side av prosjektorhylla), og surround er plassert enda en meter +- lenger ut på sidene vinklet inn mot midten av rommet. Det er ikke ideelt, men det fungerer (det blir dessverre noen kompromisser når en bor i en leilighet..).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •