spørsmål om equalizer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

spørsmål om equalizer

hei

jeg vurderer og kjøpe meg en analog equalizer og koble mellom for og effektforsterker på front høytalerne mine

men jeg er litt småforvirret angående dette

slik jeg har forstått det er det to typer egualizere analoge og digitale

Den analoge equalizeren forsterker eller demper frekvensene til analoge signal har jeg forstått, altså så ingen ad/da omfroming her

AUDIO TECHNOLOGY - EQUALIZERS & ACCESSORIES - ULTRAGRAPH PRO FBQ6200 : Ultra-Musical 31-Band Stereo Graphic Equalizer with FBQ Feedback Detection System

en digital equalizer forsterker eller demper frekvensene til digitale signal. Så altså vist den har analog input må man ha en a/d konverter for og få digitalt signal og dermed forsterke frekvensene. og den digitale equalizeren har også en da konverter som gjør signalet om til analogt igjen, men man kan også sende digitalt helle veien og da blir det ingen a/D d/a prosses som foringer signalet

AUDIO TECHNOLOGY - EQUALIZERS & ACCESSORIES - ULTRACURVE PRO DEQ2496 : Ultra High-Precision Digital 24-Bit/96 kHz EQ/RTA Mastering Processor

jeg er ikke helt sikker om jeg har rett her så jeg håper noen kan korrigere meg

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En analog equalizer tar signalet direkte, uten noe AD/DA-omforming.
    Jeg har prøvd mange equalizere opp gjennom årene fra 1970 av, og vil si at kjente modeller produsert før 1980 er meget gode. F.eks. Soundcraftsmen (tidlige modeller, USA), Technics, Pioneer, Nikko og mange flere. De mange filtrene vil påvirke lyden litt (i tillegg til selve filtervirkningen), men pga tilgang til gode audio-komponenter (kondensatorer, etc.) den gang vil bivirkningene være små, og kun gjøre lyden en smule varmere og mindre steril.

Kan skaffes via eBay og brukthandler.

Moderne typer duger bare hvis de er av den digitale typen, men der kan det også være visse problemer.

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

En analog equalizer tar signalet direkte, uten noe AD/DA-omforming.
    Jeg har prøvd mange equalizere opp gjennom årene fra 1970 av, og vil si at kjente modeller produsert før 1980 er meget gode. F.eks. Soundcraftsmen (tidlige modeller, USA), Technics, Pioneer, Nikko og mange flere. De mange filtrene vil påvirke lyden litt (i tillegg til selve filtervirkningen), men pga tilgang til gode audio-komponenter (kondensatorer, etc.) den gang vil bivirkningene være små, og kun gjøre lyden en smule varmere og mindre steril.

Kan skaffes via eBay og brukthandler.

Moderne typer duger bare hvis de er av den digitale typen, men der kan det også være visse problemer.

hei her var det jo mange gode forslag tror jeg skal ta en runde på ebay og se om jeg finner noe av interesse, vet du om noen spesifike modeler av den analoge sorten som er gode

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert