WAF - Multirom - Stereo, Hjemmekino & Utendørs - "kabeløst" - Et umulig prosjekt!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question WAF - Multirom - Stereo, Hjemmekino & Utendørs - "kabeløst" - Et umulig prosjekt!?

Jeg har fått i oppdrag å komme med et forslag på lyd/bilde til et stort og gammelt hus hvor lyd og bilde skal integreres med minst mulig kabler. Jeg har kommet til konklusjonen at dette bør gjøres via et installasjonsfirma, men dette er litt vrient mtp at huset ligger utenfor Norges grenser. Uansett er jeg og min medsamsvorne godt over middels tekniske og får det meste til så lenge det ikke blir altfor komplisert. Dette er ikke noe vi får betalt for men noe vi gjør for foreldrene hans.

Følgende rom skal innredes:

- 4-5 rom med Lyd evt TV
    Flere rom skal innredes med lydsystemer som bør være linket i en multiroms løsning. Lydsystemene må holde kvalitet alla BOSE, dvs ikke nødvendigvis high-end men må kunne levere tilstrekelig for daglig bruk og en fest en gang iblandt.

Det store problemet er at vegger, gulv og tak er svært lite kabelvennlige da overflatene ikke tåler inngrep. Så det optimale ville vært trådløse aktive høytalere. Såvidt jeg forstår leverer ikke BOSE(og B&O) trådløse høytalere, kun trådløse linker mellom de forskjellige rom/høytaler sett.(?)

Har funnet et høytalerpar som kan være et alternativ, men jeg er usikker på WAF faktoren og også hvor godt de låter. Noen med erfaringer om Canton? De virker som en seriøs aktør på hjemmesiden deres.

Canton CD 3500 er en høytaler som er aktuell, men muligens ikke helt spot on når det gjelder WAF og kraft frykter jeg?
    Lyd og bilde skrev en artikkel om høytalerne her: Her!
    Her er de hos produsenten:
    CD 3500 wireless - CD Series - CANTON pure Music (en)
    Har noen erfaring med Canton CD 3500?

- Ute areal
    På terassen skal det også være lyd og disse skulle også vært trådløse/aktive. Samt tåle noe værpåkjenning. Og koblet til multiroms løsningen.

- 1x Hjemmekino
    Det skal også innredes en skikkelig hjemmekino, der har jeg gått ut og sagt at trådløst er håpløst og lener mot en større Klipsch pakke, men en BOSE/B&O løsning er helt klart mer brukervennlig men såvidt jeg forstår lite prosjektor/HDMI/HD vennlig mtp Blu-ray osv? Og ikke like kraftig.

- Flere bad
    På badene har jeg lagt meg på en Ipod linje, hvor det da settes små stasjoner med en Ipod i. Utvide multiroms løsningen til badene er bare tull. Så om det ikke finnes et genialt multiroms system der ute blir det små Ipod spillere eller noe.

Det vil ikke bli mulig med spesielt mye kabelstrekk og jeg har derfor søkt web'en rundt etter trådJeg er på utkikk etter trådløse aktive høytalere. Det er helt klart ikke mye Mid/High-end wireless audio der ute.

Den optimale løsningen:
    Trådløse Bose høytalere i de 4-5 rom'ene det gjelder med trådløse utendørs høytalere, men det tror jeg desverre ikke eksisterer. Bose har utendørs høytalere som kunne vært aktuelle, men ikke trådløse/aktive såvidt jeg vet.

Er det noen der ute med erfaringer fra lignende prosjekter evt andre nyttige innspill? Såfrem jeg ikke måigang med å programmere "universal fjernkontroller" bør alt komme fra samme leverandør og være "multirom vennlig".

Er dette et umulig prosjekt for en teknisk vanligmann i gata? Må det et proffesjonelt firma inn på banen? Det er ikke gitt noe spesisfikt budsjett på løsningen og kjøperne er fleksible på pris mtp funksjonalitet og WAF!

Takk for alle tips!
    Kristoffer

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trådløse? strøm må de jo ha uansett, enten fra strømnettet eller en ekstern forsterker
    desse er billig og sikkert ok
    JBL - uten en tråd - Lyd og Bilde

ellers kan man legge ledninger i gulv eller tak å velge hva som helst

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De var forsåvidt hva jeg så etter men de mangler utseende og trøkk går jeg utifra, det er ganske store rom som skal fylles med musikk. Men det er akkuratt riktig type aktive høytalere med trådløs signal-overføring.

Mon tro om en kan ha 10 slike i samme rom?

Latterlig priser, 3000 i Norge, her i USA hvor jeg er fortiden koster de ~170dollar..(under 1000,-!)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos kan være et alternativ til Bose og B&O med tanke på link mellom rommene.
    Lyd i alle rom | Hi-Fi Klubben

JBL sine høyttalere ble slaktet i en test jeg leste. Den sender signalet via WLAN, og gjør resten av internett-linja ubrukelig. Dessuten risikerer man at den slår seg av under et lavt parti/stille parti i en låt, og da tar det nesten 10 sek før de er tilbake igjen. (Tror ihvertfall det var de høyttalerene)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AudioPro har og en fin serie med trådløse høyttalere.
    De har litt forskjellige størrelser og sendere som går utenom Wlan

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •