Hvordan skal jeg beskytte nye komponenter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan skal jeg beskytte nye komponenter?

Hei!

Er litt smånervøs for lynnedslag. Har opplevd tre lynnedslag som har grillet to trådløse telefoner og en video. Den ene telefonen fant jeg delvis smeltet en meter fra holderen sin.. Har liten lyst til at det skal skje med nyinnkjøpt utstyr. Hvordan kan jeg best beskytte komponentene? Holder et overspenningsvern mot et lynnedslag, eller har det ingen effekt? Hva foreslår dere? Som en kuriositet kan det nevnes at lynet slo i hjel en ku på nabogården for mange år siden...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godkjendt overspenningsvern i jordet støpsel skal vel holde ja. Slår det ned kjøper du et nytt.
    Overspenningsvern / Lynvern - Trygg og Sikker AS
    Bedste sikring er vel en lynavleder på huset ditt. Lynet slog ned hos meg, strømforsyningen i pc´en røyk og det var alt. Hifi, tv og alt var ok. Jeg fandt aldrig riktig ut av hvordan det egentlig kom inn, og hvorfor alt ellers var ok.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller overspenningsfiltre fra Clas Ohlson
    Clas Ohlson - Overspenningsfiltere Sterkstrøm El og elektronikk

endel billigere - de koster ca det samme som vanlige gren-uttak så da er det ikke mye å tenke på. Har koblet alt av PC, TV og hifi på slike hjemme hos meg. Naboen har hatt utstyr som har blitt ødelagt av lynet - men ikke vi så langt

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg fandt aldrig riktig ut av hvordan det egentlig kom inn, og hvorfor alt ellers var ok.
    Det er det samme her, alt ok, bortsett fra ødelagte telefoner... Men det var vel kanskje ikke et "direkte lynnedslag". Forventet meg en ledning revet løs fra veggen med svartbrente hull jeg. Vil tro at et direkte lynnedslag vil grille det meste, selv et overspenningsvern?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh ja, husker også at ISDB boksen tok kvelden, da kom der kanskje også noe via telefonkablen jo.
    Ja, et direkte lynnedslag er det bare en lynavleder på toppen av huset der kan håndtere, men litt vanskeligt å gardere seg totalt sett jo.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis overspenningsvernet/filteret er laget på vanlig måte, skal det nettopp ta de kvikke pulsene på strømnettet som kan oppstå ved hhv lynnedslag, kortslutninger og andre feil.

Sikringene du finner i sikringsboksen er gjerne av en treg type som gjør at de kan bruke noen sekunder på å slå ut - da kan skaden allerede være gjort ettersom en spenningspuls som skader elektrisk utstyr kan vare bare brøkdelen av et sekund - spesielt ved lynnedslag.

Overspenningsfiltre er gjerne laget med en spesiell komponent som heter thyristor - en slags transistor som aktiveres av seg selv når f.eks. spenningen øker over det den skal være. Den åpner da en kortslutning til jord (med transistor-hastighet). Strømmen/spenningen velger da letteste vei og går rett til jord istedenfor via utstyret ditt som har en viss motstand.

Lynet kan slå ned langt unna på en kraftledning, og følge denne til ett eller flere hus.

Har det vært et lynnedslag som har gått via overspenningsfilteret kan det godt være at dette bør byttes etterpå - ettersom det ikke er småtteri av kraft i et lynnedslag - men da er det overspenningsfilteret som har tatt støyten og ikke det som er koblet på.

Flatskjermen du kjøpte for 2 år siden som evt ikke har "Full HD" kan du på den annen side vurdere om du vil bruke penger på å beskytte... Nei, det var bare spøk - tross alt unngår du nok vesentlig brannfare også ved å beskytte alt som er utsatt.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overspenningsfiltre er vel lite verd hvis ikke man har jordet kontakter?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Åh ja, husker også at ISDB boksen tok kvelden, da kom der kanskje også noe via telefonkablen jo.
    Ja, et direkte lynnedslag er det bare en lynavleder på toppen av huset der kan håndtere, men litt vanskeligt å gardere seg totalt sett jo.
    Når jeg tenker meg om, måtte faktisk Telenor legge ny telefonkabel fra en koblingsboks til huset vårt... så lynnedslaget var vel antakelig i området rundt den koblingsboksen den gangen telefonen smeltet

Sitat Opprinnelig postet av nf
    Flatskjermen du kjøpte for 2 år siden som evt ikke har "Full HD" kan du på den annen side vurdere om du vil bruke penger på å beskytte...
    Evt CRTen som ble kjøpt for en mannsalder siden... Nei, men seriøst, jeg har respekt for strøm generelt og lyn spesielt, direkte lynnedslag eller ei. Kom på at jeg også fikk stekt strømforskyningen i en PC jeg hadde for lenge siden. Ligger nok på en utsatt plass det der huset jeg bodde i før. Husker mine besteforeldre fikk montert lynavleder på huset sitt faktisk - en kraftig kobber-kabel fra toppen av hustaket og ned i jord.

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Overspenningsfiltre er vel lite verd hvis ikke man har jordet kontakter?
    Skulle tro det, en plass må jo strømmen gå...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •