Prisforhold forsterker/høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prisforhold forsterker/høyttalere

Det første og eneste stereoanlegget jeg kjøpte ble avgjort av prisrammen på ca. 10 000 kroner. Resultatet ble Marantz-forsterker til ca. 4 000, Marantz-cd-spiller til ca. 2 500 og Proson-høyttalere til ca. 3 500 (dette var hos Hi-fi center kjeden for en del år siden). Her betalte jeg altså ca. like mye for forsterker og høyttalere.

Jeg er nå på jakt etter et litt friskere anlegg (forsterker og et høyttalerpar), og lurer da på hvilket økonomisk utgangspunkt man bør ha. Er det et fast prisforhold mellom forsterker og høyttalere ettersom den totale summen på anlegget stiger?
    Når jeg leser beskrivelsene av høyttalerene er mitt inntrykk er at høyttalerene stiger omtrent fifty-fifty i "lydkvalitet" og evne til å spille høyt, mens forsterkere stiger i antall watt og kan drive større og større beist.

La oss si at jeg synes B&W 705 ser interessante ut. Disse koster ca. 10 000. Er det da gitt at jeg bør se på forsterkere i denne prisklassen?

Høres kombinasjonen B&W 705 (10 000,-) og en NAD C372 (6 000,-) latterlig ut for en kjenner? Jeg er i utgangspunktet mer interessert i noe som kan spille jazz og klassisk på en ikke-grøtete måte enn å spille særlig høyt (jeg bor i en leilighet, ikke et eget hus...). Derfor resonnerer jeg slik at jeg bør legge mer i høyttalere ("lydkvalitet") enn i forsterkeren ("lydstyrke"). Jeg er klar over at alt dette henger sammen, men er jeg likevel helt på jordet?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør tenke like mye kvalitet i forsterker og spiller som høyttalere. Du hører jo på alt samtidig. Synergien er viktig her, alså at de utfyller hverandre godt på kvalitet og spillemåte.

Men det første du bør tenke på er hvor store høyttalere du trenger og hvordan rommet ditt er. Du hører jo også på lyden av rommet ditt (refleksjoner). Er det godt dempet eller er det mye klang (klapp i hendene og hør)? Alle rom påvirker bassen forskjellig. Hvis du ikke har så stort rom og prioriterer klassisk og jazz så kan gode stativhøyttalere være et fornuftig valg. Mindre høyttalere er rimeligere å lage med samme kvalitet. Du mister de aller laveste frekvensene, men 40hz kan holde fint til akustisk.

Når du har valgt høyttalere må du tenke på hva du trenger av effekt. Er høyttalere tunge å drive (lav minste motstand, bratte kurver og lav følsomhet) eller klarer du deg fint med lite effekt (her er ikke watt tallet det viktigste men hvor mye strøm den kan levere på kort tid). Dette er avhengig av hvor høyt du vil spille også. Og den må passe til høyttalerens klangbalanse (nivåene på de ulike frekvensene).

Mange sparer på spiller men det vil jeg ikke anbefale, i allefall ikke med din musikksmak. Den bør matche resten også.

Husk at det finnes en mengde HiFi-butikker, ikke bare HiFi klubben!

Brukt er kjempelurt...

Min mening er at høyttalere virkelig begynner å bli gode fra ca 20k (mindre med stativer). Det kan nok være fornuftig å bruke mest på høyttalere. Videre er vi alle forskjellige på hva vi oppfatter som best lyd. Noen vil ha det så nøytralt som mulig mens andre vil at det skal låte veldig behagelig og "varmt". Her må du selv finne ut hva du liker. Dra til alle butikker i området ditt og lytt. Be dem bytte forsterkere og husk at rommet betyr mye for totalopplevelsen (særlig bassen).

HiFi er ikke enkelt....

..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Jeg vil nok også supplere dette med en sub for film/spill, men musikk er hovedfokus. Hvis ikke watt er en god målestokk, hva er det da jeg bør se etter?

Ok, jeg har lest litt om høyttalerene, og jeg skjønner at de er gode men må parres med en forsterker som ikke er så skarp i diskanten. Jeg har også forstått det slik at bl.a. Thule passer denne beskrivelsen. Dermed så jeg på Thule IA75B, som koster 8 000. Men hva i alle... denne, som er to tusen kroner dyrere enn NAD C372 leverer bare halvparten av effekten! Hva skjer? Ettersom B&W skal trives med mye effekt syntes jeg 150W hørtes fint ut, men denne dyrere forsterkeren tilbyr "usle" 75W... eller overvurderer jeg betydningen av effekten her? Den neste integrerte forsterkeren til Thule er et 2x250W uhyre til 18 000.

Her har jeg jo vel og merke bare bladd i nettsidene til Hi-fi-klubben. Jeg så at Marantz og Arcam også ble anbefalt som egnede forsterkere til 705. Hifi center kjeden fører jo disse, men Marantz PM6002 til 4 000 (2x45W) er vel neppe nok (eller?).

Arcam har jeg jo aldri hørt om, men det har vist seg å bety lite i Hi-fi-sammenheng... Arcam A80 koster 9 000 og leverer 2x65W. Dette er vel også i minste laget? Neste trinn er A90 til 13 000 med 2x90W.

Litt mye fokus på watt her, men jeg forstår det slik at jeg ihvertfall bør nærme meg 100W på disse høyttalerene. Er kanskje dette også en misforståelse? Det virker også for meg "galt" å bruke mer på forsterkeren enn på høyttalerene... Hvordan i alle dager kan NAD levere så mange watt for så få kroner?

Det blir jo også vanskelig å få høre på disse kombinasjonene når de selges i forskjellige butikker...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt kan være en grei målestokk men sier langt fra alt. Strømforsyningens kapasitet er viktig. Det beste er prøve seg frem med lytting. Er den strømsvak så låter det tamt når du spiller høyt(i bassen) og det skjer ikke mye mer når du skrur opp fordi forsterkeren ikke klarer å levere mer effekt (strøm). Hvis du trenger å spille bass veldig høyt da....

Har testet modellen over fra Thule og den låt ikke bra i mitt oppsett.
    NAD´en kjenner jeg ikke. Synes klubben har gode høyttalere men ikke så gode forsterkere. Sikkert endel som er uenige i meg nå.

Har hørt gulvmodellene til B&W 700 serien og syntes de låt bra, nøytralt men litt "tørre". Litt tunge å drive fordi de har lav impedans (motstand). Jeg prøvde en på 90w som ikke var så strømsterk, men det gikk ikke så bra. Hvis du velger en med lavt watt tall så må den være strømsterk alså (ikke lett å vite). Stativhøyttalerne pleier å være litt mer tungdrevne enn gulvmodellene i samme serie. B&W sies å spre dikanten mer enn andre merker. Hvor er rommet ditt? Kan du sette dem godt fra vegger? Er det dempet bra? Hvor stort? Viktig å kunne plassere dem godt og sitte bra i forhold til dem og vegger.

Men alså, det er viktig å ha nok krefter men mye krefter betyr ikke bedre lyd. Fokuser mest på kvalitet og match!

Et bra tips tl høyttalere tror jeg Dynaudio Focus 110 kan være. Men det kommer jo an på hva du liker. Hvor bor du? Hvilke butikker finnes i ditt område?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet er det Hi-fi-klubben og -center kjeden jeg har å velge i. Jeg så på Focus-høyttalerene, og synes disse ser interessante ut. Jeg får ta meg en tur innom begge butikkene og høre på det de har. Kan jeg regne med at det selgerene på disse forretningene anbefaler er fornuftig?

Når bør jeg forresten begynne å bli bekymret for kapasiteten på det elektriske anlegget? Vil jeg kunne koke egg mens jeg hører på et slikt anlegg?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta alt selgere sier med en klype salt. Hehe.. Du gjør i alle fall lurt i å dobbeltsjekke litt her på forumet.

Når det gjelder watt så er det viktig med strømforsyning som AntonX sier. Høyttalerens impedansekurve kan godt være svært krevende. En forsterker kan feks godt yte 150w i 8 ohm, men svikte totalt når høyttaleren krever laster i 2-3 ohm. Bassen er ofte den tyngste lasten.

En strømsterk kvalitetsforsterker oppgitt til 75w i 8 ohm kan fort vekk levere over 200w i 2 ohm, mens forsterkere som ender på -tax oppgitt til 150w i 8 ohm kneler på samme last i 4 ohm.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toblix
    Såvidt jeg vet er det Hi-fi-klubben og -center kjeden jeg har å velge i. Jeg så på Focus-høyttalerene, og synes disse ser interessante ut. Jeg får ta meg en tur innom begge butikkene og høre på det de har. Kan jeg regne med at det selgerene på disse forretningene anbefaler er fornuftig?

Når bør jeg forresten begynne å bli bekymret for kapasiteten på det elektriske anlegget? Vil jeg kunne koke egg mens jeg hører på et slikt anlegg?
    Koke egg kan du bare fortsette med ja :-D. Ikke noe problem....

Ja, prøv Focusene med Primare I21 og Hegel H1(låter kjølig men kan passe Dynaudio kanskje). Dynaudioene låter ganske forskjellig fra B&W, mer fyldig og litt "snillere". De har god bass til å være så små. Ganske grei last.

Hvis du vil ha dem så kan du spørre RoDa på hifisentralen.no om forsterkervalg(han som står for budsjettanlegg i Fidelity).

Hva selgere sier bør du ta med en klype salt ja, men noen er veldig flinke og ærlige også. De som bare rakker ned på merker de ikke selger må du bare lukke øreren for.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    I mine øyne er høytalerne i samspill med rommet det viktigste. Får du dette til, så er ikke forsterkeren så viktig.

Så min soleklare anbefaling er å legge mest i høytalerne - gjerne 60-70% av totalbudsjettet. Så kan du bruke ca 20% til forsterker og resten til kilde og kabler. Du kan gjerne spise litt av høytalerbudsjettet til akustikktiltak!

Mvh
    OMF

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med watt og forsterkere er litt vanskelig. Problemet er at det kan måles på mange forskjellige måter, og at en perfekt last til forsterkeren krever lite, og da blir mange watt billig.
    Forskjellen blir som nevnt over; en elektrisk sett perfekt forsterker skal doble utgangseffekten hvis motstanden halveres. Mao 100w i 4 ohm, skal bli 200w i 2 ohm. Men er strømforsyningen altfor svak kan det (i helt ekstreme tilfeller) motsatte skje, at effekten synker. Da mister forsterkeren kontrollen på basselementet, og lyden blir langt fra god

Det som kan gi en liten pekepinn, for å sammenligne forsterkere før du hører på dem, er vekt og strømforbruk. En billig forsterker på 2 x 100w som veier 5kg og har maks strømforbruk på 250w vil antagelig ha større problemer enn en dyrere forsterker på 2 x 50w som veier 10kg og har et forbruk på 500w.

Ellers er jeg tildels enig med OMF; høyttaleren og dens samarbeid med rommet avgjør mest på lyden. Deretter om forsterkeren er strømsterk nok og matcher høyttaleren godt. Kilde og (ikke minst) kabler gjør en mindre forskjell og får hos meg lite av pengene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OMF
    Hei!
    I mine øyne er høytalerne i samspill med rommet det viktigste. Får du dette til, så er ikke forsterkeren så viktig.

Så min soleklare anbefaling er å legge mest i høytalerne - gjerne 60-70% av totalbudsjettet. Så kan du bruke ca 20% til forsterker og resten til kilde og kabler. Du kan gjerne spise litt av høytalerbudsjettet til akustikktiltak!

Mvh
    OMF
    Samspillet er utvilsomt viktig som du skriver, men mener det kommer mye an på hvordan det møblerte rommet er utgangspunktet. Er det ikke så bra, er integreringen veldig viktig, er rommet veldig godt egnet er ikke integreringen like viktig.

Tross liten av størrelse fungerer rommet mitt veldig bra. Klangbalansen i elektrobikken er veldig bra også. Når jeg nå byttet til høyttalere som har en ganske anderledes filosofi så var integreringen intet problem i det hele tatt. Jeg tror jeg kunne ha koblet til mange andre merker ved å bare få deres klang på kjøpet.

Så "kommer an på"..... blir ofte et standard svar. Kjedelig nok...

Selv om høyttalere farger mest så betyr det ikke at elektronikken er av mye mindre viktighet, imo. Men dette kommer an på...... hvordan man lytter og hvor kristisk man er. Ikke minst på hva slags musikk man lytter til. Med klassisk og jazz (slik trådstatrer prioriterer etter hva jeg har skjønt) synes jeg elektronikken er viktigere enn om man bare vil ha "trøkk og moro". Personlig hadde jeg ikke brukt så mye penger på HiFi som jeg har gjort om jeg hadde rock som prioritering. Hvis det hadde vært prioriteringen så hadde jeg spart penger på eletronikken og heller prioritert store engasjerende høyttalere med god bass og som ikke er så analytiske.

,

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om man regner høyttalerene å være den viktigste komponenten,må man ikke glemme at en god,og strømsterk nok forsterker gjerne kan få; i utgangspunktet middelmådige høyttalere til å blomstre! Dette er et aspekt som har blitt nærmest oversett i de seneste årene i all begeistringen over alskens gode(og dyre)høyttalere som har kommet på markedet.-men vil man ta investeringene over litt tid,så hadde i alle fall jeg kjøpt tilstrekkelig forsterker og avspiller først.Jeg vet av erfaring at det å kjøpe dyre høyttalere for så å hekte på for dårlig elektronikk,kan gi en følelsesmessig nedtur som er større enn om man velger å gjøre det omvendt.
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt anledning til å høre mange tildels spesielle kombinasjoner av forsterkere og høyttalere, og det er svært ofte overraskende hvor godt relativt rimelige høyttalere kan låte når de bare får det de krever. Har lurt mange på det opp gjennom.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt flere faktorer som spiller inn, men i mine øyne er helt klart den viktigste samspillet rom/høytaler.

Da legger jeg jo som en forutsetningen at at man velger "riktig" type høytaler til det man ønsker å oppnå - altås ikke CV til kammermusikk og ikke Merlin til hardrock.

Mitt inntrykk er at mange oppnår veldig god lyd, på svært forskjellig grunnlag - men en fellesnevner er ofte at høytalere/rom er godt matchet - med det mener jeg at elementstørrelse og slikt er tilpasset rommet. Altså ikke giganghøytalere på små rom, eller motsatt. ofte heldig med aksustikken i tilegg.

Ser Rolf Danielsen er nevnt - har ikke hørt det oppsettet, men det er i mine øyne et oppsett hvor han har gjort mye riktig - jobbet med akustikken, tilpasset anlegget til rommet....

Mvh
    OMF

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg har hatt anledning til å høre mange tildels spesielle kombinasjoner av forsterkere og høyttalere, og det er svært ofte overraskende hvor godt relativt rimelige høyttalere kan låte når de bare får det de krever. Har lurt mange på det opp gjennom.
    Ja, og samtidig har jeg hørt dyre høyttalere låte meget bra på rimelig elektronikk. Jeg tror det er mange veier å gå, men selv synes jeg det viktigste er å tenke på synergien, samspillet. At de spiller på lag og gjør hverandre gode.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toblix
    Takk for svar! Jeg vil nok også supplere dette med en sub for film/spill, men musikk er hovedfokus. Hvis ikke watt er en god målestokk, hva er det da jeg bør se etter?

Ok, jeg har lest litt om høyttalerene, og jeg skjønner at de er gode men må parres med en forsterker som ikke er så skarp i diskanten. Jeg har også forstått det slik at bl.a. Thule passer denne beskrivelsen. Dermed så jeg på Thule IA75B, som koster 8 000. Men hva i alle... denne, som er to tusen kroner dyrere enn NAD C372 leverer bare halvparten av effekten! Hva skjer? Ettersom B&W skal trives med mye effekt syntes jeg 150W hørtes fint ut, men denne dyrere forsterkeren tilbyr "usle" 75W... eller overvurderer jeg betydningen av effekten her? Den neste integrerte forsterkeren til Thule er et 2x250W uhyre til 18 000.

Her har jeg jo vel og merke bare bladd i nettsidene til Hi-fi-klubben. Jeg så at Marantz og Arcam også ble anbefalt som egnede forsterkere til 705. Hifi center kjeden fører jo disse, men Marantz PM6002 til 4 000 (2x45W) er vel neppe nok (eller?).

Arcam har jeg jo aldri hørt om, men det har vist seg å bety lite i Hi-fi-sammenheng... Arcam A80 koster 9 000 og leverer 2x65W. Dette er vel også i minste laget? Neste trinn er A90 til 13 000 med 2x90W.

Litt mye fokus på watt her, men jeg forstår det slik at jeg ihvertfall bør nærme meg 100W på disse høyttalerene. Er kanskje dette også en misforståelse? Det virker også for meg "galt" å bruke mer på forsterkeren enn på høyttalerene... Hvordan i alle dager kan NAD levere så mange watt for så få kroner?

Det blir jo også vanskelig å få høre på disse kombinasjonene når de selges i forskjellige butikker...
    Høyttalere er kanskje litt vanskelig å låne med hjem, så her er kanskje en lytterunde med din musikk i et par butikker det beste. Når du først har kjøpt høyttalere vil jeg anbefale deg å låne hjem (i noen tilfeller må du deponere) et par forsterkere fra forskjellige butikker. Det gjorde jeg (til B&W CM7) og ble overrasket over hvor store forskjeller det er også på forsterkere, og jeg endte ikke opp med den med mest antall watt! Hvilken forsterker som er best er heller ikke kun et spørsmål om matching, men også smak (og musikksmak!). Hva jeg eller andre har kommet frem til behøver dermed ikke være det beste for deg.

Og PS: Arcam + B&W kan jeg anbefale
    Min erfaring med B&W (har eid to forskjellige modeller) er også at en gjerne kan sette av minst like mye til forsterker som til høyttalerne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •