Mp3 Variable Bitrate VS Constant Bitrate og Konvertering Flac til Mp3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mp3 Variable Bitrate VS Constant Bitrate og Konvertering Flac til Mp3

Litt om bakgrunn for spørsmålet:
    Jeg skal kopiere hele min cd-samling over til min pc. Har begynt en grundig research da det nok er lurt å gjøre dette ordentlig når det først gjøres. Jeg ser at folk har litt forskjellige meninger her inne ang. lydkvalitet på mp3/flac/cd osv, så jeg har testet litt selv.

Jeg ville i utgangspunktet konverter til mp3, siden jeg bl.a. bruker min Ericsson W880i til mye lytting, og den takler ikke flac. Men så gjorde jeg en test:
    1. Konverterte en wav-fil over til mp3 direkte inn på min "mp3-spiller". Tok ca 30 sek.
    2. Brukte kopier og limte en ferdigkonvertert mp3 inn på spilleren. Dette tok også ca 30 sek.
    Jeg er ingen guru på dette, men vil tippe at overføringen av filen via usb er såpass treg at den derfor aldri rekker "å ta igjen" konverteringshastigeten, og det blir derfor overføringshastigeten som blir det svakeste ledd uansett og ikke konverteringshastigheten. Har noen andre noen synspunkter rundt dette???

Min nye konklusjon var da at det er like greit å kopiere min cd-samling til Flac-formatet (hvis da ikke konvertering fra flac skulle av en eller annen grunn være mye tregere enn fra wav).

Så til første spørsmålet i tittelen:
    Når jeg så skal konvertere til mp3 for bruk i min mp3-spiller vil jeg ha best mulig kvalitet. Men er det da best å bruke konstant 320 kbps eller "variable bitrate"?
    Jeg gjorde en blindtest og brukte "tilfeldig rekkefølge" så jeg ikke viste hvilken versjon som ble spilt. Jeg valgte da riktig mellom 320 og VAR. Men jeg var ikke skråsikker, så det kunne også ha vært flaks (er jo 50/50 sjans;-) ).
    Jeg brukte dBpoweramp til konverteringen. Når en bruker VAR skal man i dette programmet stille inn hva som skal være min og max bitrate. Hvis det var slik at den delen av lyden som fikk lav bitrate ved konverteringen var ubetydelig med tanke på kvalitet, hvorfor går det da i det hele tatt an å stille inn dette? Min egen konklusjon er at konstant 320 kbps må være bedre, men det er jo bare synsing fra min side.

Andre spørsmål:
    Jeg har leste maaange tråder her nå angående valg av konverteringsprogram fra cd til flac. De fleste anbefaler EAC. Selv har jeg brukt dBpoweramp til mp3. Er det noen som har erfaringer fra begge disse to, og som har en anbefaling?

Det er like viktig for meg at programmet er god på konvertering fra flac til mp3, og ikke bare cd til flac. Noen tips?

Takk takk på forhånd!! :-D

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så lett å gi deg noen 100% løsning på dette og du vil garantert få mange sprikende "påstander". Jeg konverterte endel CDèr til FLAC og noen andre lossless formater tidligere, men syns dette ble litt "sært", nettopp fordi endel portable spillere ikke støtter formatet og orginal CDène kvitter jeg meg ikke med dersom det skulle være ekstrem finlytterunde (men øra er ikke det samme lenger, så det blir skjelden aktuellt).

Pr. dato bruker jeg kun EAC og trives godt med dette (Lame 3.97 som komprimerings "motor"). Jeg har valgt 320kb som fast bitrate. Som tillegg kan jeg nevne at jeg ripper CDèr jeg vil høre på der å da og spiller de av fra en PC istedet for med SPDIF (digital overføring) til Surround receiver og bruker J-River media Center versjon 12 ( Media Center - J. River Media Center software ) og er veldig fornøyd med dette oppsettet. Enkelt, ryddig, raskt og bra nok for meg

Kun til innspill, ikke noe facit

/L

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html
    Du kan lage to biblioteker, én med lav bitrate til mobli og én med Lossless ellers.
    Har du set på Audacity ? Mange bruker også denne til konvertering.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html
    Du kan lage to biblioteker, én med lav bitrate til mobli og én med Lossless ellers.
    Har du set på Audacity ? Mange bruker også denne til konvertering.
    Jeg har lest "side opp og side ned" i den guiden du henviser til, men kan ikke se at det står noe serlig om erfaringer/anbefalinger om konverteringsprogram mtp flac til mp3.

Å konvertere alt i to biblioteker syns jeg blir tungvint. Og hvis du har lest hele innlegget mitt, så ser du at min konklusjon er at det også er unødvendig

Hvis jeg husker riktig så tror jeg faktisk Audacity lå på topp hos "download.com". Så det er nok et alternativ Har du noen erfaringer med det programmet kontra andre?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Jeg har lest "side opp og side ned" i den guiden du henviser til, men kan ikke se at det står noe serlig om erfaringer/anbefalinger om konverteringsprogram mtp flac til mp3.
    Merk at FLAC lydmessig er det samme som wav. Dermed er lydkvaliteten ved konvertering fra FLAC->mp3 den samme som wav->mp3. Noen programmer kan la deg gjøre dette i en operasjon mens andre krever to operasjoner, men bak kulissene så blir FLAC først dekodet til wav (eller noe lignende), og så enkodet til mp3.

For lyttetester av lossy lydcodecer, se her:
    Hydrogenaudio Forums -> Listening Tests

Figuren viser resultatet fra en blindtest av mp3 enkodere ved 128kbps, lame kommer ut på topp.

Det programmet som oftest anbefales er lame.

Men SE-telefonen din kan vel spille av AAC? AAC gir normalt betydelig bedre kvalitet for en gitt filstørrelse enn mp3.

Coders 192 kbit/s. SoundExpert.
    For preserving as much sound quality as possible @192 kbit/s SoundExpert recommends compressing music with these coders:

Nero AAC LC encoder (NeroRef 1002)
    Ogg Vorbis (-aoTuV-b4.51)
    WMA 9.1
    High bitrate AAC+ encoder v1.2
    Coders 320+ kbit/s. SoundExpert.
    Coders 320+ kbit/s
    Last listening test in this group was finished 7 Apr 2006 with following results:
    • High bitrate AAC+ coder by Coding Technologies bundled with Winamp 5.2 has substantial increase of perceptual quality margin over all other contenders of the test. So it could be a good candidate for distribution of high quality audio content over the internet
    • Standard (LC) aac has no advantages over mp3 at such high bitrates
    • SBC codec for Bluetooth audio profile provides approx. the same sound quality as mp3@320 and aac@320. Probably BT headphones have a good future especially as wireless solution for mp3 players and mobile phones
    • wma@320 (standard) showed the lowest perceived audio quality among all contenders, so the use of the codec at this bitrate is senseless.
    -k

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    , men bak kulissene så blir FLAC først dekodet til wav (eller noe lignende), og så enkodet til mp3.

...Men SE-telefonen din kan vel spille av AAC? AAC gir normalt betydelig bedre kvalitet for en gitt filstørrelse enn mp3.

-k
    Takk for tips
    Jeg klarte ikke å få min mobil til å spille av AAC-filen. Men det finnes kanskje fere forskjellige typer AAC etter som jeg har skjønt? Uansett så tror jeg kanskje at mp3 320 kbps blir bra nok til avspilling på min "mp3-spiller". På blindtest mellom MP3 og AAC så plasserte jeg riktig kvalitet på riktig spor. Men dette må ha vært flaks, for jeg hørte egentlig ikke forskjell (ihvertfall ikke med øretelefoner og avspilling fra pc).

Når det gjelder flac: Det du sier betyr vel da at å kovertere fra flac til mp3 kan ta noe lenger tid enn direkte fra wav? Dette kan jeg jo egentlig bare teste selv når jeg får skaffet meg flac-programmet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •