Strømsterk forsterker - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det kunne du jo ha sagt i innledningen.
    Forklaringen er at du et sett meget gode høyttalere der ikke pynter på lyden, de klarer den oppløsningen som gjør at du hører tydelig forskjell på kvaliteten i musikken. Sånn sett har du high end utstyr! Som andre med kvalitets utstyr begynner du nå å lete etter innspillinger der viser ditt utstyr fra sin bedste side, for du liker bare god lyd......
    Mine Carlsson OA50.2 spiller også himmelsk på musikk der er mikset av profesjonelle med en idé om god lyd, men de spiller også totalt flatt på annet, sånn er det bare.
    Noe annet er, hvordan regulere du volum ?
    Egentlig burde du ha en liten forforsterker, som f.eks. Creek OBH-22 (eller Nad eller...), denne gjør at du kan ha volum på SB3 på 100% og da regulere volum på Creek´en, samt du kan ha flere kilder tilsluttet.
    Det der skjer når du bruker volum på SB3 er, at fra 100-60 vil du ikke høre forskjell, lengere ned vil du kanskje høre litt dårligere lyd pga den digitale volum kontrolls økte støy. Signalet dempes, men støyen ikke.

SB3 through passive pre-amp = great! :-) - Slim Devices : Community : Forums
    Eller, sett gain på høyttalerne slik at når du rammer 100% med SB3 da er det lydnivået du ønsker deg, ikke høyere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stayroom
    Vil en strømsterk forsterker dra mer strøm ut av strømnettet, altså høyere strømutgifter? Eller produserer den mer strøm inni kassa?

Har lest at dissa Lyngdorf forsterkerne drar mindre strøm ut av strømnettet eller så utnyttet de den strømmen de fikk bedre.
    Jeg sa det jeg lurte på i inledningen.
    Nysgjerrig på hva begrepet strømsterk forsterker betød. Dette fordi HK990 hørtes og høres veldig spennende ut.
    Gleder meg til reviews. Lurte på om jeg da trengte mer amper. Quad 12L Actve fungerer utmerket til lytting ved datamskinen(nearfield). Sammen med DAC1 eller Transporter tror jeg de vil spille enda bedre. Det blir eventuelt gøy med vanlig hifi lyd med andre høyttalere i tillegg når jeg trenger en rocke session ute på stuegulvet. Derfor dukket det opp andre spørsmål vedrørende strøm osv. Helt naturlig at man lurer på ting

Det er forøvrig 2 DAC`r i HK 990 forsterkeren som jobber samtidig. USB-Data(bærbar) med SlimServer, foobar.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stayroom
    Jeg sa det jeg lurte på i inledningen.
    Nysgjerrig på hva begrepet strømsterk forsterker betød. Dette fordi HK990 hørtes og høres veldig spennende ut.
    Gleder meg til reviews. Lurte på om jeg da trengte mer amper. Quad 12L Actve fungerer utmerket til lytting ved datamskinen(nearfield). Sammen med DAC1 eller Transporter tror jeg de vil spille enda bedre. Det blir eventuelt gøy med vanlig hifi lyd med andre høyttalere i tillegg når jeg trenger en rocke session ute på stuegulvet. Derfor dukket det opp andre spørsmål vedrørende strøm osv. Helt naturlig at man lurer på ting

Det er forøvrig 2 DAC`r i HK 990 forsterkeren som jobber samtidig. USB-Data(bærbar) med SlimServer, foobar.
    En forsterker vil ikke dra mer strøm ut av nettet selv om man kaller den strømsterk. Forsterkeren har en oppgitt inngangseffekt som ofte står skrevet nær inntaket. La oss feks si at det står 1000 watt. Altså vil forsterkeren maximalt trekke: I (strøm) = P (effekt) / U (spenning)
    ... siden vi vet at effekten er 1000 watt deles den på spenningen som er 230 volt = forsterkeren trekker maximalt 4,4 ampere.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Er vel mange andre som gjør det også. Rotel, Parasound, Vincent, krell, Bryston, Adyton etc etc etc.
    Kan du nevne noen nevneverdige strømsvake forsterkere i forhold til oppgitt effekt også?

...og eventult hvilken spenning disse gir ut siden de ikke klarer å levere nok strøm, men nok effekt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    hhalstensen er inne på noe vesentlig. De "strømsterke" wattene til en HK-forsterker er som en fluefis i forhold til skikkelige konstruksjoner.
    hk kan gi mer effekt i alle laster enn desse "skikkelig konstruksjonene" du tenker på, men det betyr ikke at du får fastere bass, lavere forvrengning osv.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hk kan gi mer effekt i alle laster enn desse "skikkelig konstruksjonene" du tenker på, men det betyr ikke at lyden er bedre.
    Sant nok, men synes det blir lagt vell mye fokus på "strømsterk" og ikke nødvendigvis effektsterk (som etter min mening er et bedre begrep) og ikke minst matching av komponenter og kvalitet/forvrengning.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcberg
    Tja.. skjønner jo hvor du vil hen, men ser jo problemet, særlig med surround-forsterkere? Mange av disse er jo gjerne oppgitt til å levere 7x100 watt i 8 ohm, noe som skulle tilsi at for å holde denne effekten gitt at man har f.eks (optimistisk nå) 50% effektivitet må forsterkeren trekke minst 18.7 ampere fra nettet..
    Det regnestykket der må du vise frem, om jeg bruker dine tall, 7x100w ,50% effektivitet, kommer jeg frem til at forsterkeren i teorien må trekke 1400w fra nettet.
    1400W/240V=5,8A, ikke 18,7A....... :???:

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Det regnestykket der må du vise frem, om jeg bruker dine tall, 7x100w ,50% effektivitet, kommer jeg frem til at forsterkeren i teorien må trekke 1400w fra nettet.
    1400W/240V=5,8A, ikke 18,7A....... :???:
    Hm, kanskje jeg har surra da Se på tidspunktet innlegget ble lagt inn.. :-D

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står ganske godt forklart her
    Differences between high current amps and normal ones - Audioholics Home Theater Forums

Strømforsyning er et viktig element og vil helt riktig legge til rette for en maks effekt. Dette gir selvfølgelig en løsning på formelen for hvor mye effekt og ampere som trekkes fra strømnettet.

Videre vil imidlertid de 240 volt inn transformeres ned til noen få volt som driver høyttalerne. Et 1,5 volts batteri koblet til et høyttaler element vil f.eks. gi ganske stort utslag. Dette fordi et batteri klarer å levere ganske mye strøm (A) Akkurat som en kondensator-bank på utgangs-siden vil kunne gjøre (og mye kjappere enn batteri)

For høyttaler-elementer er lasten de gir en forsterker vanligvis 4-8 Ohm, men spesielt ved lave frekvenser er det ofte at motstanden kan droppe ytterligere, kanskje ned mot 1-2 Ohm. Dette er så lavt at endel forsterkere kan koble ut eller begrense strømmen for å beskytte seg (det er jo farlig nær kortslutning). Er derimot forsterkeren laget for å levere mye strøm så kan man m.a.o. skyfle mer strøm til høyttaler-elementet før forsterkeren må melde pass = bedre og mer kontrollert bass.

Kommer man opp i skikkelig strømsterke forsterkere så må utgangssiden av forsterkeren være bygget for det. Snakker vi at den kan levere 50A eller 100A så må det flere transistorer for å håndtere samlet strømstyrke, tykkere kabler eller kraftige kobberskinner til osv. Skal man i tillegg ha kvalitet på lyden krever dette gjerne dyrere komponenter.

Når det refereres til "vanskelige" eller "tungdrevne" høyttalere så er det ofte fordi disse kan ha en ujevn impedans (=motstand ved gitt fekvens) med en eller flere frekvenser hvor motstanden er lav/veldig lav - for akkurat disse frekvensene må forsterkeren da kunne levere forholdsvis mye mer strøm.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målinger.

Til HK sine tester blir det testet utgangseffekt i alle motstander (ohm). Forsøkte å finne et av testskjemaene deres, uten å lykkes, der kan man enkelt lese ut av diagrammet hva den yter med forskjellig belastning og motstand. Var med et slikt skjema til AVR 8500.
    En forsterker med Transistor kan ikke levere mer enn 60% av strømforsyningens effekt ut i watt. Kondensatorene kan bidra med MYE strøm i korte perioder, de som driver med bilstereo kan mye om dette.
    Ta Rotel RB 1090, svake kondensatorer gjør denne svakere enn hva folk tror.
    Min gamle Carver 753 har 6 * 160 amperes kondesatorer, de fyller 1/3 av kabinettet. Den spiller fletta av 1090, hele veien. 1090 har vel 1200 watt powersupply, mens carveren har 1400 watt. Caveren er likevel oppgitt til kun å gi 250 watt i 8 ohm.
    RB 1090 kan kun klare oppgitte watt i en drømmeverden...med stabil motstand og uten dynamikk. Problemet er at ingen høytaler er stabil og variasjonen i motstand varierer voldsomt flere tusen ganger i sekundet. Har hatt RB 1090 selv også.
    Ironien er vel her at ingen på forumet ville gi meg 3500.- for carveren... De ville gladelig gi 14k for en RB 1090!":roll:

Det hele bunner ut i at man må ha en sammenheng mellom strømforsyning og kondensatorer for at det hele skal gå opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    angående strømforbruket er vel det ikke noe å bekymre seg over om man ikke har en mye større forsterker.. Tror mange ville blitt overrasket over vor lite strøm de fleste anlegg trekker under bruk. Tenker en vannkoker bruker omtrent det samme.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vannkoker er gjerne på 1500w, trekker anlegget ditt det under normal bruk, så har ikke du hørselen din inntakt særlig lenge.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ansatt hos Soundgarden mente at et godt anlegg brukte ca.50 watt til å spille musikk normalt høyt.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •