Nytt (studio/stue)anlegg, aktive vs. ikke-aktive høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt (studio/stue)anlegg, aktive vs. ikke-aktive høyttalere

Hei,
    jeg har noen undringer i forbindelse med oppgraderingen av mitt stue-musikkanlegg. Har en gammal Technics forsterker fra 1979 og et par billige papphøyttalere fra JVC som er på tide å bytte ut.

Jeg tenker nå å anskaffe et musikkanlegg både til stue- og hjemmestudiobruk, for eksempel til PS3, musikk fra cd-spiller/pc, innspilling og avspilling av musikk (fortrinnsvis gitar, ref. Pro Tools)...

Dermed har jeg tenkt på denne kombinasjonen:
    Forsterker: NAD C350 (NAD_C350.pdf)
    Aktive høyttalere: Fostex PM-2 MK II

Kan noen fortelle meg om det lar seg gjøre å bruke NAD forsterkerens pre-out (phono kontakt) til Fostex høyttalerens jack/XLR-input?

Og har jeg forstått riktig om at forsterkeren nå ikke gjør noe mer med signalet enn å rute det videre til den aktive høyttaleren som i sin tur gjør sin egen forsterkning?

Til sist; med tanke på at jeg skal bruke anlegget til alt mulig (spilling, musikk, instrumenter, film), vil dere foreslå et tradisjonelt stereoanlegg med passive høyttalere og en annen forsterker? Og ja... rammen for budsjettet er maks 6000....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=cockpit]
    Kan noen fortelle meg om det lar seg gjøre å bruke NAD forsterkerens pre-out (phono kontakt) til Fostex høyttalerens jack/XLR-input?

Og har jeg forstått riktig om at forsterkeren nå ikke gjør noe mer med signalet enn å rute det videre til den aktive høyttaleren som i sin tur gjør sin egen forsterkning?

Dette skal fungere bra, Nad sender signaler (ikke balansert) til høyttaler som benytter egen forsterker.

Du trenger da en XLR-phono overgang:
    ELTEK AS

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fostex høttalerne ser ut til å gi mye lyd for pengene ut i fra spcifications. Til lydredigering må du ha studio monitorer. Det er det de er laget for. Når det gjelder hifi lyd på studio monitorer så kan de spille jevlig bra og ræva. De spiller forskjellig fra produksjon til produksjon. Dårlige mp3 filer blir enda dårligere og gode wac. flac kan låte veldig bra. Forskjellig fra cd til cd. Det er noen som bruker 60-100 000.- på monitorer kun for stereo/5.1 lytting fordi de elsker den direkte, sinte, ærlige lyden. Vanlig og dyr hi-fi er ofte litt snillere mot øra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar alle sammen. Tror jeg går for løsningen med et par aktive høyttalere og en NAD C350 forsterker, som får funksjonen som inngangsvelger i mitt oppsett.

Off-topic: Vet dere forresten om Playstation3 er brukbart god til cd-avspilling?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •