Transporter vs Benchmark / SB3. Lytteinntrykk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Transporter vs Benchmark / SB3. Lytteinntrykk

Fikk inn en Slimdevices Transporter i oppsettet mitt. Hittill så har denne stått og spilt tilkoblet en Benchmark DAC1 som er brukt som pre. Har ikke fått testet med Transporter sin egen DAC da min forforsterker har vært på service. I A/B testing klarer jeg ikke å høre forskjell på Transporter m FLAC filer og min Hegel CDP2A, når begge bruker Benchmark som DAC.

Hadde besøk i går av en bekjent som tok med seg sin Squeezebox slik at vi kunne teste denne mot Transporter. I og med at jeg ikke har noen egen pre ble kun digital utgang testet i fra Transporter og SB.

I utgangspunktet så mente jeg at i og med at Benchmark fungerte som DAC for begge så skulle det ikke være forskjell i lyden. Nuller og enere er nullere og enere om de kommer ut av en Transporter eller en SB. Ble derfor ganske overrasket da jeg hørt klar forskjell på dem.

Der hvor Transporter leverer et bredt lydbilde med masse luft i mellom instrumentene, så smalnet lydbilde inn og klumpet seg mer i midten med SB. Har helt klart hørt værre musikk formidlere enn SB, men sammenlignet med Transporter så var forskjellen påtagende.

Usikker på om man ville ha hatt noe å utsette på lyden i fra SB og DAC1 om man ikke hadde hatt noe sammenligninsgrunnlag, men ved ren A/B testing var det mulig å høre forskjell. SB + DAC1 er en formidabel musikkformidler, men Transporter gir det lille ekstra.

Litt dumt egentlig, for jeg vurderte å selge Transporter for så å koble til nye Duet. Om det er samme forskjeller her så lar jeg Transporter stå og spiser grøt en måned til.

Testingen var IKKE en blindtest så det er mulig andre faktorer en lyd spiller inn, men jeg trodde som sagt i utgangspunktet at dette skulle låte likt.

MRK. Teksten over er ment som "as is" og gjenspeiler kun min oppfatning og ikke noe absolutt sannhet.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesing, vurderer selv sterkt å gå til innkjøp av Transporter.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vi vente oss en ny test når pre'n er kommet tilbake fra service?
    Hvis jeg fortod deg riktig, så testet du nå kun digitalt ut fra SB vs. Transporter inn på DAC1?
    SB+DAC1 vs. Transporter, begge på de analoge utgangene hadde vært morsomt å høre inntrykk fra

Sikler litt selv etter en Transporter, men syns den er i overkant dyr! Feks en DAC1 til min SB er mere realistisk... det mener iallefall pengeboka mi.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lokale lydlauget har planer om en utvidet test i løpet av april kanskje.

Planen er å teste:
    1. Transporter->Forforsterker->AMP->HT
    2. CD spiller->Transporter->Forforsterker->AMP->HT
    3. Transporter->Benchamark DAC1->Forforsterker->AMP->HT
    4. Transporter->Benchamark DAC1->AMP->HT
    5. CD spiller->Benchamark DAC1->AMP->HT
    6. SB->Benchamark DAC1->AMP->HT
    7. SB->Forforsterker->AMP->HT

Fikk igjen PRE i dag så jeg kommer trolig med et par inntrykk av Transporter sin DAC kontra Benchmark sin senere i kveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mskjold
    Det lokale lydlauget har planer om en utvidet test i løpet av april kanskje.

Planen er å teste:
    1. Transporter->Forforsterker->AMP->HT
    2. CD spiller->Transporter->Forforsterker->AMP->HT
    3. Transporter->Benchamark DAC1->Forforsterker->AMP->HT
    4. Transporter->Benchamark DAC1->AMP->HT
    5. CD spiller->Benchamark DAC1->AMP->HT
    6. SB->Benchamark DAC1->AMP->HT
    7. SB->Forforsterker->AMP->HT

Fikk igjen PRE i dag så jeg kommer trolig med et par inntrykk av Transporter sin DAC kontra Benchmark sin senere i kveld.
    Spennende dette her. Vil testene foregå blindt?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt et mål om å blindteste da.
    Grunnen til at dette ikke ble gjort i går var at vi var kun to stykker.

Litt lite til å styre med en full blindtest.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått testet litt med Transporter på digital vs. analog utgang etter å ha fått inn forforsterker i racket igjen.

Det er UTROLIG vanskelig å høre forskjell på Transporter->Forforsterker->AMP->HT og Transporter->Benchamark DAC1->Forforsterker->AMP->HT. Primare swithcer så raskt i mellom utgangene at man ikke hører at man skifter inngang. Musikken får ikke noe mellomrom. Jeg må derfor innimellom sjekke på inngangsvelgeren at den faktisk har skiftet inngang.

På visse musikkpartier så er det en svak mulighet for at jeg kan ane forskjeller. Transporter rett i pre høres noen ganger noe ut som har noe mere klang og muligens noe varmere. Tonene henger noe lenger i rommet. Med Bencmark i mellom virker det som om lyden er noe mer krisp og tørr. Men jeg er slettes ikke sikker på om dette stemmer. Som sagt så er det bare på visse partier at dette kan anes.

Kablene mellom enhtene kan ha skyld i forskjellen som er der. Om det er noen forskjell. Kjører balansert Kimber Timbre i fra Transporter til pre. Digitalkabelen i fra Transporter til Benchmark er en Monster SPDIF. Fra Benchmark til pre så sitter det et par Xindak FA-1.

Helt klart at DAC'n i Transporteren er meget kapabel og trolig står ikke noe tilbake for den som er i Benchmark DAC1. På mitt anlegg kan jeg helt klart leve med begge løsningen. Spørsmålet er om lyden var bedre uten pre tilkoblet, og med Benchmark som pre.

Uten å ha A/B testet med og uten pre så mener jeg at det var noe mer luft og en åpnere diskant uten pre. Stemmer dette så spørs det om ikke Primaren ender på brukmarkedet. Blir en vurdering mellom brukervennlighet (fjernkontroll) og lydkvalitet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme konklusjoner som Stereophile.
    Stereophile: Slim Devices Transporter network music player
    Du trenger jo ikke preamp, transporter og SB3 har volumen kontroll, bare pass opp for gain faktoren, du må kanskje sette inn noen Rothwell eller Endler attenuatorer.
    What is connected to your Transporter? - Slim Devices : Community : Forums
    Attenuators-recommendations - Slim Devices : Community : Forums
    Tror at, har man SB3 og har tenkt på en dyr dac, da bør man springe for en Transporter istedet, dac´en her er ualmindelig god.
    Andre faktorer kan gjøre seg gjeldende, f.eks. i mitt tilfelde, var at jeg øsnskede så få komponenter som overhodet muligt, samt at jeg startet med SB3 uten dac pga pengemangel.
    Transporter har også flere digitale innganger og er en fullgod pre.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jo gledelig lesning at Transporter vs. DAC1 ikke gir forandringer annet enn "en svak mulighet for at jeg kan ane forskjeller". For oss som allerede sitter med SB3, så er jo tross alt en DAC1 en mye billigere erstatning enn en Transporter. På den andre siden, som Niels N sier, så har jo Transporteren flere inganger for flere kilder.
    Morsom lesning dette, og retter en stor takk til trådstarter for alt bryet han deler med oss andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mskjold
    Det er UTROLIG vanskelig å høre forskjell på Transporter->Forforsterker->AMP->HT og Transporter->Benchamark DAC1->Forforsterker->AMP->HT. .
    Flott at dere deler disse erfaringene. Min antakelse er at dere ikke vil klare høre forskjell mellom noe av de nevnte løsningene blindt. Min erfaring med DAC-1 er at jeg ikke klarer å høre forskjell mellom den og CD spillere i billigsjiktet blindt. Når jeg ikke tester blindt kan jeg på en særskilt dag ane forskjeller (som jeg antar ikke er til stede). Ut fra min egen testing har jeg konkludert med at store forskjeller i lyd fra DA konvertere er en myte. Prøv f.eks den billige SB3 mot transporteren eller DAC-1 og du vil bli historisk hvis du klarer å skille dem blindt (forutsatt at lydforskjellen mellom kildene er mindre enn 0.5DB).

Newcomer roberthegvik sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal selge min Transporter, hvis noen er interressert.
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=29442&cat=500
    MVH Robert

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roberthegvik
    Jeg skal selge min Transporter, hvis noen er interressert.
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=29442&cat=500
    MVH Robert
    Skal du selge den igjen?? :-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vet ikke, SB3 spiller 2-dimensjonalt, Bryston spiller 3-dimensjonalt. Også min moddede 963SA med AD1866 og xo3 clocks høres spinkel ut i forhold.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innteresant test ja.
    Trodde Transporter ville pynte en smule mer på lyden en Dac1. At man ville høre forskjell.
    Brukte du XLR ut på Dac1?

Dette viser vel nok en gang at det er høyttalere som gir den største forskjellen i dydbilde.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er rca eller xlr spiller ingen trille, bare volumen er justert til samme.
    Det viser bare at der noen ganger er utrolig liten forskjell på utstyr, i grenseland av hva vi vanlige dødelige kan høre. Derfor er det fint når man da kan spare 10K og da få samme lyd.
    Hører man forskjell er det vanskeligt ikke å bruke penge....
    Om høyttaleren er den største forskjell kommer an på hvilken effektforsterker man bruker, men det er en annen diskusjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •