Hører du på MP3?? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9
Viser resultater 161 til 177 av 177
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Jeg fikk skrekken av mp3 fra nettet her om dagen.
    Hadde funnet meg en gammel slager fra 1996 som jeg dro ned. Spilte den på "Meget høyt" volum.
    Plutselig midt i sangen kom det en øredøvende kjempelys KLIKK. Trodde jeg skulle få diskantene midt i trynet!

Snakket litt om det på en IRC kanal og der fikk jeg opplyst at jeg var heldig som bevarte mine diskanter da enkelte legger ut musikk med "diskat killer". Det er faktisk noen som legger inn denne lyden på sangen med det formål å ta livet av diskanten din.

Det KLIKKET som jeg nevnte var utrolig høyt! Sånn lyd jeg forbinder med høyfrekvent som gjør at ruter sprekker, det var også utrolig irriterende for ørene.

Så lærdommen må være at dersom du er på imesh eller lignende så hør sangen på moderat volum før du spiller "meget høyt" som jeg gjorde.
    For å være helt herlig høres den "diskant-killer" historien ut som sprøyt, hvorfor skulle noen gidde? I tillegg er en sånn klikkelyd akkurat det du får om du får bitfeil på rippingen, så jeg heller mer mot det.

AtW

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Har forøvrig rippet CD-samlingen min til lossless WMA etter en lengre undersøkelse om det faktisk er tro kopi av originalen.
    Det burde den være, god lossless WMA har nemelig høyere bithastighet (4000bps) enn CD (1400bps)

Kan være mulig jeg tar litt feil nå, men føler meg ganske sikker.
    Hva mner du med god losssless wma? Lossless er lossless, enten er det lossless eller ikke, eneste forskjellene er filstørrelsen og hvor lang tid det tar å pakke/åpne og søke. Lossless wma er vel gnaske unisont på de tre frontene, så jeg vil si at all lossless wma er like god evt dårlig.

AtW

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og lossless WMA er så vidt jeg vet VBR og dermed vil bitrate variere. Gjennomsnittet på de fleste plater ligger rundt 600-700kbps. Ikke 4000bps.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Bruk EAC, klarer du å drite deg ut med det så er du god, for det første har den offset-korrigering, for det andre, så har den bra feilsjekking, for det tredje lager den en checksum, som det sjekker opp mot ett stort arkiv på nett, så kan du se om andre som rippet det samme sporet fikk samme checksum. At alt dette skal gå galt krever ett mirakel av bibelske proposjoner
    Det er litt vanskelig å ta en kopi av CDene det gjelder, siden dette er plater som ikke lar seg rippe. De har slengt rundt i bilen sammen med sandete, vått regntøy, blitt tråkket ned i grusen og generelt blitt herjet med av ungene. De har så mye riper at de overhodet ikke lar seg spille i utgangspunktet . Skulle like å se feilkorrigering som tok disse platene. Og forresten: Hvis man aldri får samme sjekksum som de andre, så er vel slaget tapt, eller hva?

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Bruk EAC, klarer du å drite deg ut med det så er du god, for det første har den offset-korrigering, for det andre, så har den bra feilsjekking, for det tredje lager den en checksum, som det sjekker opp mot ett stort arkiv på nett, så kan du se om andre som rippet det samme sporet fikk samme checksum. At alt dette skal gå galt krever ett mirakel av bibelske proposjoner
    Det er litt vanskelig å ta en kopi av CDene det gjelder, siden dette er plater som ikke lar seg rippe. De har slengt rundt i bilen sammen med sandete, vått regntøy, blitt tråkket ned i grusen og generelt blitt herjet med av ungene. De har så mye riper at de overhodet ikke lar seg spille i utgangspunktet . Skulle like å se feilkorrigering som tok disse platene. Og forresten: Hvis man aldri får samme sjekksum som de andre, så er vel slaget tapt, eller hva?
    Greit nok, men du vet at det gikk galt, det er nesten like nyttig, da vet du at du må få tak i sporet fra ett annet sted.

AtW

Tidligere Admin mag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Snakket litt om det på en IRC kanal og der fikk jeg opplyst at jeg var heldig som bevarte mine diskanter da enkelte legger ut musikk med "diskat killer". Det er faktisk noen som legger inn denne lyden på sangen med det formål å ta livet av diskanten din.
    For å være helt herlig høres den "diskant-killer" historien ut som sprøyt, hvorfor skulle noen gidde? I tillegg er en sånn klikkelyd akkurat det du får om du får bitfeil på rippingen, så jeg heller mer mot det.

AtW
    Nja si ikke det. Nå vet ikke jeg hvor geiri fikk MP3en sin fra, men det er en kjent sak at det i det siste har vært lagt ut ganske mange ødelagte MP3er på fildelingstjenestene rundt om. Etter sigende er dette et av platebransjens forsøk på å få folk til å la være å bruke disse tjenestene og sikkert også MP3-formatet.

Jeg har selv hørt MP3er med kraftige ulyder som er helt anderledes de som vanligvis oppstår ved feil under ripping/komprimering. Måten det er gjort på gjør også at det er vrient å oppdage hvis man bare "spoler" gjennom låta, med mindre man har flaks og havner akkurat på en av ulydene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av samme årsak som de som lager virus? Uansett: Slike klikkelyder er slett ikke uvanlig på mp3-filer som har lidd skade ved opp- eller nedlastning eller korrupte disker, andre ting som kan forårsake bitfeil. Jeg tror jeg med ganske stor sikkerhet kan si at hovedårsaken til slike klikkelyder er feil som kan oppstå ved håndtering av slike filer.

Dersom du koder selv og ikke har noen diskproblemer/virus/etc, så skulle du fint kunne klare å unngå slikt!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Og lossless WMA er så vidt jeg vet VBR og dermed vil bitrate variere. Gjennomsnittet på de fleste plater ligger rundt 600-700kbps. Ikke 4000bps.
    Interressant: Dersom det skal være både lossless OG VBR, så må det jo faktisk være en slags form for komprimering da! En eller annen FLAC variant?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av XDread
    Interressant: Dersom det skal være både lossless OG VBR, så må det jo faktisk være en slags form for komprimering da! En eller annen FLAC variant?
    Selvfølgelig er det komprimering. Alle formater som minsker filstørrelsen må jo nødvendigvis komprimere innholdet. Det er jo det som er hele vitsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Selvfølgelig er det komprimering. Alle formater som minsker filstørrelsen må jo nødvendigvis komprimere innholdet. Det er jo det som er hele vitsen.
    Det finnes jo ukomprimerte formater også. (Finnes flust av dem!) Jeg kjenner ikke til WMA, men det vet ikke du, så yay!

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av samme årsak som de som lager virus? Uansett: Slike klikkelyder er slett ikke uvanlig på mp3-filer som har lidd skade ved opp- eller nedlastning eller korrupte disker, andre ting som kan forårsake bitfeil. Jeg tror jeg med ganske stor sikkerhet kan si at hovedårsaken til slike klikkelyder er feil som kan oppstå ved håndtering av slike filer.

Dersom du koder selv og ikke har noen diskproblemer/virus/etc, så skulle du fint kunne klare å unngå slikt!
    Ok, greit nok, uansett så er det en "bitfail"-lyd, uavhengig av hvor i systemet dennefeilen har oppstått.

AtW

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av det gamleste MP3ene mine har ett sekund hvit støy i når man har kommt 10 sec inn i sangen.
    Det ligger mange Db over resten, og gjør sangene brukbare kun til en ting; å skremme vannet/ørene av uvitende folk :twisted:

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Ikke si at Mp3 er ufattelig dårlig før du har testet 192 kbs koblet digitalt til et ålright anlegg. Tviler på at man klarer å gjette på om det er mp3 eller CD i en blindtest da.

Helt enig. 128 Kbps MP3 filer som man laster ned eller endog dårligere kvalitet, kan man høre har problemer med diskanten. Det blir en litt hul metallisk lyd - som faktisk de uten "gullører" kan høre også, bare man er oppmerksom på hva som er kjennetegnet.

Tar du derimot utgangspunkt i egen CD-samling og bruker det utmerkede programmet fra http://www.exactaudiocopy.de/ og 192 kbps, er også diskanten meget brukbar og klart bedre enn kabel-radio. I en blindtest tviler jeg også på om man da kan høre forskjell til CD.

Behagelig er det ihvertfall å ha 70-90 MP3 på en CD. Savner egentlig bare skikkelig ID3-tag støtte på de fleste DVD-spillere. (Dvs at f.eks. kun første 8 tegn vises, hele tittelen scroller ikke som på bærbare MP3 spillere).

Mvh
    Rune

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selv hører eg mest på dunk dunk musikk

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare på det opprinnelige spørsmålet:

Jeg har alle CD'ene mine i ~160 kbps Ogg Vorbis på PC'en, rippet med cdparanoia og enkodet med oggenc -q 5. Dette er for mobilt bruk på en iRiver iHP-120 som straks er full, samt til festbruk og bakgrunnsmusikk ved maskina. Skal jeg lytte til en CD eller høre på musikk mens jeg for eksempel leser, bruker jeg stereoanlegget. Det er forsåvidt en veldig rimelig løsning som består av en Opera Audio Consonance a100b og et par B&W DM602-S2, men jeg er veldig fornøyd. Signalkilden er en gammel JVC CD-spiller som SKAL byttes ut til høsten.

Grunnen til at jeg bruker Ogg Vorbis fremfor MP3 er først og fremst prinsipp. Patenter, frihet osv. Noen blindtest mellom Ogg og MP3 har jeg aldri utført.

P.S. Ah, forresten. Jeg har vurdert å legge inn hele musikksamlinga som FLAC eller lignende, men har kommer frem til at så lenge jeg ikke har noe godt lydkort eller optisk utgang og ekstern DAC, vil det sannsynligvis ikke gi noen større kvalitetsmessig gevinst (billig, støyende lydkort).

P.P.S. Jeg har også planlagt å bruke iRiveren som signalkilde i bilen, så slipper jeg tullet med å drasse med meg masse CDer osv. Samtidig sparer jeg litt penger på å kjøpe en rimelig CD-spiller, jeg har tross alt få krav bortsett fra grei FM-tuner, 4 volt preout og AUX-inngang

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyrer på Mp3 når eg sitt framfor maskina. Blir ofte sittande i fleire timar så det er greitt å sleppe å bytte cd heile tida og ha random playlist.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører kun på mp3.. Gav bort en NAD cdspiller for 1 år siden.. Den sto bare å samla støv
    60.000 sanger i arkivet så langt, og still going strong!

Ikke uvanlig at jeg hører musikk 13 timer om dagen.. Før jobb, på vei til jobb, på jobben, på vei tilbake og etter jobben..

Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •