Hører du på MP3?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 177
    Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har lagt alle mine plater inn på pc'en i FLAC-format (lossless). Jeg har også mye musikk i mp3 format - bare bra kvalitet encodet med lame.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    MP3 som filformat/lydformat kan godt sammenlignes med Radio1.
    Begge formatene er like elendige med en god seier til Radio1 når det gjelder elendig lyd.

Må de kjøre så høyt ut på luften, og må de komprimere lyden så mye som de gjør ?

Begge formatene vil jeg beskrive slik:
    Det er som en flott mingvase. Den står blå og hvit på en kommode og ser tilsynelatende grei ut, men går du bort til den så ser du at den har vært i gulvet og lagt i tusen knas.
    Så har en som er utrolig dyktig til å pusle og lime satt sammen igjen vasen.
    På avstand ser den grei ut, og folk flest er fornøyd med den. Jeg takler den bare ikke.

Fikser ikke å høre på Radio1 mye pga den elendige lydkvaliteten.
    Det er akkurat som om det mangler noe i diskant, det mangler noe i bass og totalbildet blir ubehagelig for meg.
    (For ikke å snakke om konstant pøs med jingler og en umåtelig trang til å annosere at "Klokken er:"

hvorfor har du anlegg? for å høre på musikken eller på lyden?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dritlei av å høre på sytingen til plateselskapene, millionene være forsvinner! og det er bare mp3 sin feil!
    se bare på dritten de produserer, skal lete lenge etter ny pop plate med mer enn 3-4 bra låter. og det betaler JEG IKKE 199kr for. jeg bruker penger på de som er verdt å bruke penger på...

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hvorfor har du anlegg? for å høre på musikken eller på lyden?
    For å høre på lyden.

En lydteknisk bra låt som ellers ikke er noen hit kan i mange tilfeller utklasse en lydteknisk dårlig låt som er en hit.
    Men selvfølgelig, får man da den hit-en lydteknisk bra blir det jo ikke bedre.

Jeg liker HiFi.
    Det står for Høy Gjengivelse, og i mitt tilfelle, høy gjengivelse av lyden.

Skal man høre på musikk for kun for digging og fan av gruppen/artisten sin skyld kan jo man fint bare trø til med en kassettspiller.

Siden jeg fokuserer på lyden og det tekniske i låtene har jeg blitt "kjent" med mange grupper og artister som jeg ellers aldri ville falt meg inn å lytte til.
    Noen av disse er Eva Cassidy, William Hut, og Diana Krall.
    Disse platene har jeg hørt mange ganger og 100% ærlig, jeg kan ikke teksten på en eneste av låtene.
    Jeg hører ikke på musikk, jeg lytter til musikk.

De 2 sangene som avgjorde høytalerkjøpet mitt for noen måneder siden var:
    Yello, Drive/Driven
    Zap Mama, Iko Iko.

Når det gjelder Zap Mama sin Iko Iko skjønner jeg ikke dritten, men synes låten er snadder.
    Den endelige dommen på høytalerne falt når Drive/Driven i en fin balansert blanding av diskant, mellomtone og basse oversvømte meg. Bassen fløt taktfast ut av høytalerne og grep om meg.
    Trenger jeg å rykke på smilemusklene er kuren for meg, 0dB på forsterkeren, sitte midt i sofaen, play på Yellos Drive/Driven, la introen på låten gjøre sitt før bassen bare tar tak på hver side av trynet mitt og strekker bakover.

På filmsiden gjelder det samme. En film som ikke er allverden kan likevel bli merkbart mange hakk bedre ved et godt lydbilde.
    Kjøpte nylig Master and Commander KUN pga det fete lydbildet.
    Synes ikke filmen var allverdens, midt på treet i min smak, men hver gang en av båtene blir "demontert og tatt fra hverandre" i stuen digger jeg hele sammensettningen rått.

Kjøpte Løvenes Konge i går, KUN pga DTS sporet jeg har hørt mye skryt om. Har den også stående i hyllen på VHS fra før men la gladelig 199,- på bordet for å få den i Dvd med DTS.

OM jeg måtte velge mellom en hybridutgave av enten bildet fra Dvd og og lyden fra VHS, eller omvendt, bilde fra VHS og lyden fra Dvd så hadde ikke valget mitt vært vanskelig. Lyden !

Så for å avslutte med starten av innlegget.
    Ja, jeg spiller for lyden !

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er jo direkte tåpelig...kjøpe dvd og cd pga lyden de gir :lol:
    lytter på 30sec av hver låt....hva er vitsen?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vanlig er det bare svada fra deg einis. Tror ikke du mener dette, men at du bare liker å provosere. Hvis det er som du sier hva i all verden skal du da med et stereoanlegg, og hvorfor frekventerer du da dette forumet?
    Hvis det er som du sier trenger du kun en PC med noen høyttalere, og Hardware.no burde vært et bedre valg enn AVforum. :wink:

Hvis alle tenker som du fremstiller det her, ville ingen gitt ut musikk lenger. Ingen plater for salg = ingen MP3 låter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...han har jo et poeng!
    Jeg er enig jeg!

Denne gangen er det du som provoserer.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men om ingen kjøper CD og DVD plater blir utvalget veldig dårlig etter hvert, og det blir livskvaliteten min også. :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Vitsen er at det er hobbyen min.
    Noen gnikker bil for at den skal skinne mest mulig. Ikke nødvendigvis fordi den går fort eller skal brukes i konkurranser.

Noen liker digitalkamera med høy oppløsning for å kunne gjengi skarpe bilder. Billigkamera med 600x800 tar jo bilder de også.

Noen liker seilbåt fordi om motorbåt ofte kan være mer praktisk.

Jeg liker lydbildet mer enn "innholdet" i musikken.

Slik jeg oppfatter deg kan vi godt sitte med sort/hvitt tv med monolyd og høytaleren bak bare filmen er god nok.

Og som HiFil skriver, en pc, MP3 låter i 64kbps og et sett pc-høytalere til 89,-.

Må samtidig føye meg inn i rekken å spørre om hva du gjør på avforum med over 500 poster hvis du ikke bryr deg om lydkvalitet.

Er det skarpt bilde du hungrer etter ?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe
    såklart lyden teller, et bedre anlegg gir meg kortere avstand til artistene. men hadde jeg ikke likt musikken hadde jeg iallefall ikke kjøpt anlegg t x antall tusen!
    jeg kjøper en film pga historien, og en cd pga musikken og hva denne gir.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det ligger et balansepungt, som variere fra persnon til person, mellom hvor mye en bruker i musikk og hvor mye en bruker i anlegg.

Men når en nermer seg 100'000,- i anlegg, så bør en nesten ha litt smak for musikk.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men kan være enig i at fokusering på lyden hele tiden kan være forferdelig irriterende. sitter nå og tenker at jeg skal selge alt og kjøpe meg dyre hodetelefoner. sitter så mye foran pcn denne tiden, og har mange tusen mp3er som jeg bruker mer enn stereon..stereon står hos folka siden hybelen er litt i minste laget.
    og jeg takler ikke å ha ting som står ubrukt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kunne klart meg godt med en koss porta pro, men ikke godt at jeg kunne selge anlegget.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MP3 er forsåvidt helt greit om man bruker headset med en helt standard hodetelefonutgang. Blir kanskje litt annerledes med en dedikert forsterker og et dyrere headset?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]kunne klart meg godt med en koss porta pro, men ikke godt at jeg kunne selge anlegget.
    mhm...akkurat det, vanskelig å selge anlegget uansett nytteverdi det har hatt siste året.
    det som er med hodetelefoner er at de er veldig tilgivende. dårlige opptak låter ikke dårlig, og ikke skjærende eller på noen måte øretrettende. -pga de mye mindre kravende til et lite element.
    rett og slett mindre å sette fingeren på...

jeg må vel ha en liten stereo stående for andres skyld, men blir jeg værende i denne 15-20kvadrat hybelen ser det ut til å bli et par stax telefoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med tor! Hva er vitsen med et dyrt anlegg hvis man ikke bryr seg om lydkvalitet? Det er jo det som er poenget med dyre anlegg.
    Jeg har også et ganske stort mp3 lager på PC'en, men det er først og framst for "bakgrunnsmusikk". Hvis jeg vil lytte til musikk å nyte den, hører jeg på CD'er.
    Hodetelefoner gir jo for så vidt god lyd, men hvem gidder å sitte med de på timer i strekk? Ørene mine blir ubehagelige allerede etter en time. Du kan jo heller ikke bevege deg spesielt. Desseuten er vell øretelefoner mye mer skadelig for hørselen(?)

Tilbake til topic, mp3 er et greit nok format. Hvis det er koblet til anlegget digitalt og kvaliteten helst ikke er under 192Kps.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir det ubehagelig etter en time har du rare ører eller dårlig konstruerte hodetelefoner.
    hvem sitter ærlig talt og lytter på musikk i mer enn en time i strekk allikavel?
    hodetelefoner av f.eks nevnte stax gir deg lyd du bare kan drømme om i et vanlig stereo opsett.
    når du sier at lyden er så viktig, vil jeg neppe tro du beveger deg utenom sweet spot. faktisk har du mer bevegelsefrihet med noe på hodet da...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvem sitter ærlig talt og lytter på musikk i mer enn en time i strekk allikavel?
    Øh...Folk som liker musikk kanskje? :roll:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du sier at lyden er så viktig, vil jeg neppe tro du beveger deg utenom sweet spot. faktisk har du mer bevegelsefrihet med noe på hodet da...
    :shock:

Et godt poeng!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De færreste innspillinger er laget med tanke på hodetelefoner, så lydbildet blir jo helt på trynet.

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •