Hjelp med digital lyd fra LCD til receiver...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med digital lyd fra LCD til receiver...

Hei!

Jeg kjøpte nylig en ny LCD skjerm(Sony v3000). Den har optisk utgang på baksiden. Problemet mitt er: Når jeg plugger optisk kabel fra LCD til receiver, og kobler fks. Xbox360 gjennom HDMI, så får jeg ikke Digital lyd. Ikke noe 5.1 eller DTS. Jeg får lyd, men bare analog. Sannsynligvis er dette PCM, men hvordan endrer jeg på dette?

Takk for hjelp på forhånd.

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette tror jeg du må forklare litt bedre.
    jeg skjønner ikke helt hva det er du prøver å fortelle hdmi-optisk-analog i samme setningaops: jeg melder nok pass her ja
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nok heller satse på å bruke recieveren som knutepunkt for lydkoblingene dine. Å koble via tven ser jeg ikke helt poenget med. Hvorfor kobler du ikke lyd fra X-boksen rett i recieveren, via optisk. Så sender du bildet til TV med HDMI.

Har du HDMI switch på recieveren forresten?

Greit nok med optisk fra TV til recieveren for å få stereolyd fra TV sendingene. Så vidt jeg veit er det ingen kanaler på DVB-T som sender flerkanalslyd i Norge?? Eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Jeg var kanskje ikke helt god nok til å forklare...hehe

La meg prøve en gang til:

Xbox360'en min har HDMI, men uten en offisiell Xbox360 kabel(600kr), så får jeg ikke digital lyd. Jeg var derfor glad når jeg fant ut at den nye TV'en min hadde optisk utgang, for da slapp jeg å kjøpe en offisiell Xbox360 HDMI plugg.

Problemet er at jeg ikke får digital lyd når jeg har kobla optisk fra TV'en til receiver og HDMI fra xbox til TV. Jeg får lyd, men bare Dolby Pro Logic.

Jeg har ikke HDMI i receiveren.

Håper jeg har forklart meg bedre nå.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ajantic1987
    Takk for svar.

Jeg var kanskje ikke helt god nok til å forklare...hehe

La meg prøve en gang til:

Xbox360'en min har HDMI, men uten en offisiell Xbox360 kabel(600kr), så får jeg ikke digital lyd. Jeg var derfor glad når jeg fant ut at den nye TV'en min hadde optisk utgang, for da slapp jeg å kjøpe en offisiell Xbox360 HDMI plugg.

Problemet er at jeg ikke får digital lyd når jeg har kobla optisk fra TV'en til receiver og HDMI fra xbox til TV. Jeg får lyd, men bare Dolby Pro Logic.

Jeg har ikke HDMI i receiveren.

Håper jeg har forklart meg bedre nå.
    Om du skal sende 5.1 lyd ut optisk fra tv tenker jeg du må sende den inn som 5.1 via optisk / coax (SPDIF).

Det som blir sendt inn fra HDMI kabelen blir nok kun gjort om til stereo. Dette er ikke noe jeg er helt sikker på, men tror det.

:-D

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har missforstått litt her ja slik jeg har forstått det har du koblet til med hdmi til tv og prøver å få lyden ut fra tven igjen til reciver med optisk kabel??
    kan bare si at det vil ikke funke i det hele tatt du kan bare bruke optisk ut fra tven til lyd om du bruker den integrerte dekoderen. syntes det er rart at du får lyd fra den i det hele tatt fra tven.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alright da..

Tusen takk for hjelpen ihvertfall!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker er jeg ikke men prøver.

PCM blir feil å bruke.
    At din tv kan mota PCM og gjøre det om til RAW bitstream å sende det til reciver har jeg ingen tro på.

Du må sende RAW bitstream med HDMI til tv og RAW bitstream videre fra tv til reciver med optisk.

Når RAW bitstream kommer til reciver vil den decode enten det er DD 5.1 , DTS eller andre bitstream du motar. (selvsagt må reciver ha decoder som passer til det man motar)

For at riktig lyd blir sent må du sikkert inn i menyer på xbox , tv for å velge lyd. (RAW)
    Du vil da ikke få lyd encodet som DD 5.1 eller DTS ut fra tv men fra reciver.

At du får Dolby Pro Logic er vel at reciver står på det
    (den sanntidskoder 2.0 lyd til prologic (4.0)
    eller at tv sender ut Dolby Pro Logic pga din PCM .

Om du har innstillinger så du får sendt lyden på den måten vet jeg ikke men tror det er eneste mulighet for 5.1 lyd som DD 5.1 og DTS.

Toslink spdif eller coax har ikke båndbredde som er så stor at den greier 5.1 PCM.
    Blir derfor nedgradert til 2.0 lyd....................................

Du kan selvsagt sende PCM med spdif men da som 2 channel PCM

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    du har missforstått litt her ja slik jeg har forstått det har du koblet til med hdmi til tv og prøver å få lyden ut fra tven igjen til reciver med optisk kabel??
    kan bare si at det vil ikke funke i det hele tatt du kan bare bruke optisk ut fra tven til lyd om du bruker den integrerte dekoderen. syntes det er rart at du får lyd fra den i det hele tatt fra tven.
    Min M86 sender nå ut lyd på optisk utgang, uansett kilde..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •