Kabelkaos, har det noe å si?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabelkaos, har det noe å si?

Som de fleste her sikkert har erfart så blir det en del kabler når man driver med hjemmekino osv. Bak racket mitt så ligger det et hav med kabler av alle typer i et eneste stort kaos. Blir nesten kvalm av å se bak racket pga alt rotet! :-P Men det jeg lurer på er om dette kan ha noen negativ innvirkning på lyden?

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke har noen skjermede strømkabler, og disse går i krøll på høyttalerkabler og signalkabler er det mulig at dette forstyrrer lyden.

Om signalkabler har noe innvirkning på hverandre eller høyttalerkabler må noen andre uttale seg om..

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke ta en dag å rydde litt opp i rotet da? jeg tviler på at du vil få noen lyd eller billedmessig forbedring, men kabler er jo støvsamlere og kablene står i nærheten av elektronikk som kan ta skade av for mye støv, det bør være argumentasjon god nok for en opprydding

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Hvorfor ikke ta en dag å rydde litt opp i rotet da? jeg tviler på at du vil få noen lyd eller billedmessig forbedring, men kabler er jo støvsamlere og kablene står i nærheten av elektronikk som kan ta skade av for mye støv, det bør være argumentasjon god nok for en opprydding
    Hvordan gjør man det, sånn rent praktisk? Jeg har også et kaos uten like bak mitt rack, og det som bekymrer meg mest er potensiell brannfare. Hvordan kommer man til bak et rack som (med alle komponenter) veier mange titalls kilo, og står kun få cm ut fra veggen?

http://farm3.static.flickr.com/2259/...5b54df66_b.jpg

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjøre alle kabler så korte som mulig.
    Om løse strømkabler, kutte dem og montere nytt støpsel. Skaffe deg skjermede strømkabler, ølflex/lmc er billig, nordost/furutech osv dyrt.

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://i15.photobucket.com/albums/a3...n/DSC01324.jpg
    http://i15.photobucket.com/albums/a3...n/DSC01330.jpg

Slik ser det altså ut bak racket mitt, har prøvd å rydde i det engang, men blir raskt bare kaos igjen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Dersom du ikke har noen skjermede strømkabler, og disse går i krøll på høyttalerkabler og signalkabler er det mulig at dette forstyrrer lyden.
    Er det ikke slik når det gjelder strøm-kabler at de ikke har noen merkbar "effekt" på høyttalerkabler, mens signalkabler kan være mer utsatt?

Og hva slags støy er det egentlig man evt. blir plaget av? 50Hz eller noe helt annet?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømkabler i nærheten av analoge bildekabler har iallefall lett for å gi flimring i bildet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rot kan jo diskuteres, men jeg synes da det er enkelt å la alle strømkabler gå til høyre, og alle signalkabler gå til venstre bak racket. Mer kabel hygieine trenger man egentlig ikke. Jeg har aldrig hatt noen problemer da.
    Har man f.eks. en strømkabel på apparatets venstre side set forfra, da leder man bare denne kablen under de to bakerste føtter på apparatet og ned langs de andre på høyre side.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå på Biltema og kjøp en pose strips, koster deg en femtilapp.
    Så ruller du sammen de lange kablene, en og en, og setter på en strip på hver.
    Bak på racket setter du på noen billige kroker og henger så hver kabelrull opp på hver sin krok. Sørg for at høyttalerkablene har litt å gå på.
    Da kan du dra ut og inn racket så mye du vil - kablene følger etter.
    Strømkabel:
    her bør du ikke bruke for mange padder. Kjøp deg en ordentlig padde med overspenningsvern og hovedbryter, en Belkin surgemaster f.eks. Ikke så dyr og veldig solid. Denne kan du også henge opp bak på racket og forsåvidt gjøre det samme med strips og sånn dersom kablene er for lange.
    Hovedledningen fra Belkin'en og til støpselet lar du ligge pent bak eller under racket, ikke i klem.
    Innimellom drar du frem hele racket og støvsuger! Hybelkaniner er verken pent eller bra når det blir for mange av dem! De yngler som ordentlige kaniner!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •