Yaqin Tube Buffer. Valg av rør!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yaqin Tube Buffer. Valg av rør!?

Heihei... Har aldri hatt noe med rør å gjøre, så jeg tenkte jeg skulle teste ut denne Yaqin Tube Buffer.
    Etter montering og et par dager med lytting og sammenligning syns jeg ikke det var noe kjempe forandring av lyden.
    Diskanten ble litt mer luftig.

Tenkte kansje å få testet ut noen andre rør, som kansje kan gjøre lyden mer behaglig for min smak.
    Men som sagt har jeg 0 peiling på dette... Så, det er nå jeg trenger hjelp

Eneste jeg kunne finne ut om rørene er type "6J1"
    Hvor selges det rør av denne typen?
    Hvor kan jeg lese/høre om lydstrukturen til rørene?
    Yaqin Info

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk div nettbutikker i usa.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heiheihei!
    Har samme buffer kjøpt fra samme butikk. Har søkt rundt om dette rørtrinnet, men ikke funnet veldig mye. Her er en kort tråd om den. En tre ganger så dyr amerikansk utgave av en mistenkelig lik rørbufferen har ét rør istedet for to, benevnelsen på dette røret er 6DJ8 / 6922. Info om denne finnes bl. a. her. Jeg har ingen peiling på om røret på den amerikanske tilsvarer det på den kinesiske. Etter noe søking fant jeg likevel ut at et EF95-rør tilsvarer 6J1-røret. Det røret fikk jeg tak i på Welcome to TubeDepot.com!, søk på `6AK5`. Det jeg fikk var merket RCA med benevnelsen 6AK5/EF95, selv om specsene er noe annerledes på nettsida.

Vet ikke om de rørene som svarer til 6AK5-røret er bakoverkompatibelt i forhold til 6J1 og kan brukes istedet for 6J1-røret, om du forstår. Men her står det mye om 6AK5, både forhistorie og hvilke rør som tilsvarer det. Opplysninger om det opprinnelige 6J1-røret finner du her. Ellers har jeg lest at 6J1 er vanskelig å oppdrive i originalutgave, vissnok gått ut av produksjon og er lite etterspurt.

Mine erfaringer med Yaqin Tube Buffer er at den gir en udiskutabel forbedring i lyden og musikkgjengivelsen. Bruker den på soveromsanlegget. Jeg bruker folkehøytaleren Cerwin Vega (V-6F). Lydkilde og forsterkeri er Creative Zen Vision: M koblet opp mot en portabel hodetelefonforsterker, merke Practical Devices. Deretter kommer rørbufferen. Etter buffertrinnet har jeg en Trends TA-10.1 forsterker. I og for seg er komponentene både kompakte og effektive, både enkeltvis og sammen og i kombinasjon kraftige nok til dette oppsettet. Likevel er iaf jeg i stand til å høre en stor forskjell med og uten Yaqin bufferen.

God løk på rørjakt!

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et sitat fra et forumsinnlegg om dette røret (6J1):

"Like JamesP says, there are plenty of alternatives to the 6J1 out there, and very cheap. There's the Russian mil-spec version of the 6J1 - the 6J1P-EV. Then there is the bewildering array of western equivalents: the 6AK5 and its military brother the 6AK5W; the 5654 and its military spec version, the 5654W; another is the EF95; the 403A; the 6F32; the CV (common valve) 4010; the brilliant M8100; the list goes on and on. I've heard from those in the know that the AEG F95 is a very good tube - very well made and sweet sounding.

If I were to suggest alternatives, try the military specs versions - 6AK5W, the 5654Ws, or the CV4010, although the latter, like the M8100, is hard to get."

I ordered the GE JAN 5654W, which is a milspec tube (without the W is the regular one), and it sounds great, the other tubes too aren't nearly as hard to find as the 6J1 either."

Kan ikke stå inne for innholdet, men som det sies, rørene koster ikke allverden heller.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •