Kjøpe forsterkar og høgtalarar - 10k!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe forsterkar og høgtalarar - 10k!

Ja, topic seie sitt
    Men! Vil gjerne ha ein god surr. forsterkar, så eg kan bygge ut annlegget med tida! Til å begynde med vil eg ha høgtalarar som spelar rock, heavy, black, stort sett metal, høgt og godt. Men seier heller ikkje nei til høgtalarar som også kan drive en fest med ekstrem techno-faktor!

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søker du litt på forumet og leser tester på f eks lydogbilde.no finner du en del i denne prisklassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men finn bere forsterkarar og høgtalarar på 5-6k +, så da går det litt over mine 10k... For eksempel hifiklubben.no har NAD forsterkar til 4500, og muligens DALI Concept 6 Høyttalere til 4400. Men er det mulig at dei høgtalarne ikkje klarer å trykke godt nok på bass?

EDIT:
    DALI DALICONCEPT8BK Høyttalere Kr 6.996 / par
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 8 Høyttalere

DENON AVR-1708 Hjemmekinoreceiver Kr 3.998 / stk
    Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: DENON AVR-1708 Hjemmekinoreceiver

Litt i overkant av 10k det også, men høgtalarne trykker vel betre, og forsterkaren held vel? Effektforsterkar seinare til DALI-ane når eg får råd til å bygge ut med bakhøgtalarar og kanskje sub?

EDIT:2

Dett over mange gode tilbud, føler eg!
    Harman/Kardon AVR245, surroundreceiver 3995 kr.
    Elektronikk | Ryddesalg | Hi-Fi Center Kjeden

Er det god? "Prisen gjeld for demomodeller". H/K har jo eit vanvittig godt rykte på seg, og her er det HDMI og full pakke, trur eg?

Og høgtaler:
    JBL Northridge E-100 3995 kr. Også demomodell. Er dei gode?
    Høyttalere | Ryddesalg | Hi-Fi Center Kjeden

Takk for svar

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kazzkizz
    Ok. Men finn bere forsterkarar og høgtalarar på 5-6k +, så da går det litt over mine 10k... For eksempel hifiklubben.no har NAD forsterkar til 4500, og muligens DALI Concept 6 Høyttalere til 4400. Men er det mulig at dei høgtalarne ikkje klarer å trykke godt nok på bass?

EDIT:
    DALI DALICONCEPT8BK Høyttalere Kr 6.996 / par
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 8 Høyttalere

DENON AVR-1708 Hjemmekinoreceiver Kr 3.998 / stk
    Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: DENON AVR-1708 Hjemmekinoreceiver

Litt i overkant av 10k det også, men høgtalarne trykker vel betre, og forsterkaren held vel? Effektforsterkar seinare til DALI-ane når eg får råd til å bygge ut med bakhøgtalarar og kanskje sub?

EDIT:2

Dett over mange gode tilbud, føler eg!
    Harman/Kardon AVR245, surroundreceiver 3995 kr.
    Elektronikk | Ryddesalg | Hi-Fi Center Kjeden

Er det god? "Prisen gjeld for demomodeller". H/K har jo eit vanvittig godt rykte på seg, og her er det HDMI og full pakke, trur eg?

Og høgtaler:
    JBL Northridge E-100 3995 kr. Også demomodell. Er dei gode?
    Høyttalere | Ryddesalg | Hi-Fi Center Kjeden

Takk for svar
    Hvilket utstyr du skal kjøpe avhenger av bruksområdet.
    De Dali høyttalerne du linket til har jeg ingen erfaring med, men Northridge 100 har jeg hørt en del. Jeg er ingen stor fan av dem da de etter min mening har noenlunde samme lydsignatur som CV og lignende. De kan spille høyt og trykker svært bra til prisen, men lyttetrettheten kommer fort da mellomtonen og spesielt diskanten drukner i bass. Det som stikker seg ut er en skjærende diskant som blir slitsom i lengden.
    Har du hørt CV og liker dem kan jeg anbefale dem, men hør også på noen gode stativhøyttalere i samme prisklasse, gjerne brukt da du får mer for pengene da Lyden blir mer sammenhengende da ingen spesielle frekvenser stikker seg spesielt ut og bassen blir ofte mer kontant. En god sub kan gi deg det siste bunndraget når budsjettet tillater det.

H/K forsterkeren du linket til er en god forsterker som det desverre kun selges i Oslo for oppgitt pris. Skulle du gå for noen stativ eller lettdrevne gulvhøyttalere har den mer enn nok kraft. Større gulvstående som krever mye strøm vil den slite med.
    En eldre HK modell som gjerne ikke har HDMI switching virker det som ingen er interessert i lenger og du kan gjøre gode bruktkjøp av slike. De er strømsterke, lyden er på samme linje og de er strømsterke som pokker

Hvis du bor i Oslo og har tilgang på tilbudsvarene til HFC bør du også ta en titt på System Audio SA1530 som de selger til 3995,- Kjappe elementer som egner seg glimrende til musikk, men de må ha hjelp av en sub til kino om det skal bli virkelig morro

Konklusjonen blir vel at du skal kjøpe brukt i denne prisklassen for å få mest for pengene Jeg vil også anbefale stativ som gir mest godlyd for en billig penge. Er anlegget tiltenkt mest brukt til musikk, som stueanlegg ofte blir, ville jeg ihvertfall gått for stativ.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for et godt utfyllt innlegg!
    Har ikkje hørt så mykje CV, men trur ikkje eg er den diskotypen som CV oppfordrar til. Men likevel, vil ha noko som også trykker litt sjølvsagt.

Har komt over ein forsterkar, ein Yamaha.
    Yamaha RX-V557 Guide | Produktdetaljer - Kelkoo

Den skal eg få for 2500,- , men er redd den er for svak?
    Som skrive tidligare, så skal eg sikkert kjøpe monoblokk til front og så kjøre resten av høgtalarane i sorround fra forsterkar... Men det blir et stykke fram i tid. Har prøvd å søke opp erfaringar rundt forsterkaren, men er ikkje så mykje å finne. Teknisk og spesifikasjoner og slikt har eg lite peiling på.

Så takk for svar!

EDIT: Forsterkaren er, etter det eg har hørt, ikkje bra nok til å drive for eks. Dali-høgtalarane. Så må finne enn anna..

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kazzkizz
    Takker for et godt utfyllt innlegg!
    Har ikkje hørt så mykje CV, men trur ikkje eg er den diskotypen som CV oppfordrar til. Men likevel, vil ha noko som også trykker litt sjølvsagt.

Har komt over ein forsterkar, ein Yamaha.
    Yamaha RX-V557 Guide | Produktdetaljer - Kelkoo

Den skal eg få for 2500,- , men er redd den er for svak?
    Som skrive tidligare, så skal eg sikkert kjøpe monoblokk til front og så kjøre resten av høgtalarane i sorround fra forsterkar... Men det blir et stykke fram i tid. Har prøvd å søke opp erfaringar rundt forsterkaren, men er ikkje så mykje å finne. Teknisk og spesifikasjoner og slikt har eg lite peiling på.

Så takk for svar!

EDIT: Forsterkaren er, etter det eg har hørt, ikkje bra nok til å drive for eks. Dali-høgtalarane. Så må finne enn anna..
    Uten å kjenne direkte til den forsterkeren du linker til kan jeg si at den ikke er noen kraftplugg Pris, vekt samt en viss kjennskap til Yamaha (har hatt en lignende Yamaha reciever tidligere) tyder på det. Ikke stol på antall watt de reklamerer med, bare juks. Men en løsning er å finne en reciever som ikke nødvendigvis er så veldig strømsterk og bruke den som drivkraft for f eks surround og center og en egen effekt til frontene som du selv sier. Da trenger du preout på forsterkeren og utifra det jeg finner på Yamaha sine sider har den ikke det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, har hørt litt av kvart om Yamaha.
    Så sann sett så KAN eg kjøpe en forsterkar som ikkje er så sterk ( og ikkje så dyr) som kan drive sorroud, og seinare kjøpe eiga effekt til front? Men med tanke på effektforsterker, blir den då like dyr som ein god forsterkar?

Eller for å sei det på en anna måte, vil eg spare kroner på å kjøpe en billig forsterkar + en effektforsterkar mot kun 1 forsterkar?

Har ikkje så god peiling! ;D

Takk for svar!

EDIT: Fann ein effektforst. Behringer EP2500 Europower forsterker - Musikklink AS , den skal vel klare å drive det meste. Men da går der ca 4200,- og forsterkar med preout rundt 3-4k? Da har eg 2 igjen til høgtalarar, som er litt lite + at frakta skal vere med. Så dermed kjem eg over budsjettet på 10k...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte deg en PM den 9ende. Den står fremdeles som ulest???

Når det gjelder receivere og forsterkere fra Yamaha, så tror jeg det er bred enighet her på forumet om at Yamaha leverer noen av de beste receiverne/forsterkerne i markedet (i forhold til pris). De aller fleste receivere til Yamaha har naturligvis pre-out.

Med det budsjettet det her er tale om, så er det bare å slå fra seg en løsning basert på separate komponenter (prosessor + effektforsterker), og heller gå for en god integrert surround forsterker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •