Hvordan koble Mac og forsterker...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan koble Mac og forsterker...

Hei dere!

Trenger litt hjelp angående anlegget mitt nå, siden jeg synest lyden ikke er den helt store... Har heller ikke all verdens greie på lyd og kabler og slikt, noe jeg håper dere kan hjelpe meg med!
    Det jeg har er en MacBook Pro (stappfull med musikk av høg kvalitet) med kombinert minijack og toslink lydutgang, og en Marantz PM7001 integrert forsterker, som dere kan se bilde av her:
    http://www.marantz.com/image/products/e_pm7001_bck.gif
    Av høgtalere har jeg et par Klipsch RF-52.

Slik det er nå så kobler jeg Mac'en min til anlegget med en minijack til rca kabel. Men lyden er jo ikke noe særlig, så det jeg lurer på er om det går an å gjøre dette på en anne måte for å forbedre lydopplevelsen.
    Noen ga meg en gang et tips om å bruke en Airport Express, som du kan se her:
    Apple Store - Norge - AirPort Express-basestasjon med AirTunes
    Denne er visstnok kjempegod på å overføre lyden trådløst uten tap av kvalitet. Men hvordan skal jeg koble den til forsterkeren? Om det blir med en minijack til rca der også, så er jeg vel tilbake til det samme gamle...?

Andre har foreslått denne:
    AV-Connection A/S - Digital audio (Koaxial/Toslink) - Koaxial/optiske konvertere
    Her tenker man vel å koble Mac'en til med en toslink kabel på den ene siden og få koaxial ut på den andre, men hvordan kobler jeg den til forsterkeren da? Finnes det en koaxial til rca kabel eller adapter?

Andre igjen har foreslått at jeg kjøper et eksternt lydkort til Mac'en min for å få best mulig lyd, men da disse er veldig dyre og ofte beregnet på de som skal ta opp lyd, er jeg mer usikker på den løsningen.

Slik det er nå er iallfall lyden ikke noe særlig. Har en Marantz DVD-spiller som jeg bruker å spille av cd'ene mine på, og lydopplevelsen der er en helt annen enn den jeg får fra Mac'en min. Men siden nesten all musikken min etterhvert er å finne på Mac'en vil jeg selvfølgelig bruke den mest mulig.

Setter stor pris på alle innspill og tips dere måtte sitte på! På forhånd takk!

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et eksternt lydkort trenger ikke koste all verden. Du får et greit et til under 1000 kr. Hvis du f eks har elkjøp i nærheten kan du kjøpe et og teste. Er du ikke fornøyd bare leverer du det tilbake på 30 dagers garantien.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville anbefalt trådstarter å kikke etter en billig brukt DAC. Det er vel den enkleste oppgraderingen han kan gjøre.

Jeg var heldig og fikk en DAC for 800,-. Ingenting tilsier at andre ikke kan få til det samme.

DrE

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng, en ren dac uten mikkmakket til et lydkort gir nok bedre lyd for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Tusen takk for tipset! Har sett bilder av, og lest litt om noen DAC'er på webben, og det ser nok ut til å være det jeg mangler.
    Håpar jeg finner meg en brukt en da, men det er vel ikkje det aller dyreste å kjøpe nytt heller? Noen passende bruktmarkeder som kan være verdt et besøk?

Edit: En butikk som anbefaler meg å kjøpe et M-Audio Audiophile lydkort... Er dette noe jeg med trygghet kan gå for? Jeg kan vel uansett prøve én og høre om resultatet blir tilfredsstillende

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •